شناسه خبر : 109119
یکشنبه 20 اسفند 1402 , 12:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهیان نور چگونه شکل گرفت؟

فاش نیوز - شکل‌گیری اردوهای راهیان نور برخلاف تصورات مربوط به یکی دو دهه اخیر نیست، بلکه تاریخ برپایی آن به نخستین روزهای پس از جنگ و حضور جمعی از رزمندگان در مناطق عملیاتی بازمی‌گردد.

راهیان نور چگونه شکل گرفت؟

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آماری که هر ساله از میزان حضور مردم در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و یادمان‌های کشور (اردوهای راهیان نور) اعلام می‌شود، اعداد و ارقام کمی نیست. اردوهایی که سالانه میلیون‌ها نفر از مردم را به پهنه غربی و جنوب غربی ایران روانه می‌کند تا تصویری از دفاع مقدس ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی را نشان دهد.

رویدادی که به ویژه در اواخر اسفند و فروردین به اوج خود می‌رسد و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور نام‌گذاری شده، تاریخچه جالبی دارد که با علاقه مردم به شهدا و حال و هوای دوران دفاع مقدس گره خورده است. هر کس به فراخور کار و فعالیتی که در دهه ۶۰ داشت به نحوی با دفاع مقدس پیوند خورده و همین پیوند روحی عمیق است که جمعیت زیادی را هر ساله به دیار شهدا می‌کشانَد. 

روز ۲۰ اسفند در تقویم ایران اسلامی به نام «روز ملی راهیان نور» نام‌گذاری شده است؛ رویدادی که با فاصله کمی از زمان پایان جنگ تحمیلی و با حضور رزمندگان در مناطق عملیاتی، جایی که روزی میعادگاه و معراج عاشقان حسینی شد و خاک سرزمین‌هایش آغشته به خون هزاران شهید بود، رقم خورد و به دنبال آن جوانان، نوجوانان و نسلی که دفاع مقدس را ندیده بودند به سرزمین‌های غرب و جنوب کشاند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بارها در موقعیت‌های خاص از راهیان نور یاد کرده و به توسعه این سفرها تأکید داشته‌اند. معظم‌له در جایی عنوان کرده‌اند: «من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی می‌دانم.»

رفته رفته یادمان‌های شهدا و مناطق عملیاتی دفاع مقدس میزبان جمعیت زیادی از مردم شدند که به عشق شهدا و قدم گذاردن در معراج شهدا به این مناطق سفر می‌کردند. اولین اردوهای راهیان نور پیش از دهه ۸۰ با حضور گروه‌‎هایی از رزمندگان آن دوران در یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین برگزار شد و پس از سال ۱۳۷۶ گروه‌های دانشجویی نیز به زائران راهیان نور اضافه شدند تا امروز که هرساله بر تعداد مسافران راهیان نور افزوده می‌شود.

طبق گفته سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هفت میلیون نفر در نوروز سال ۱۳۹۸ از این مناطق بازدید کردند. گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموز، اقشار و صنوف مختلف سفر‌های مخصوصی را آغاز کردند که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

مبنای نام‌گذاری روز ملی راهیان نور سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به یادمان شهدای هویزه در سال ۱۳۷۵ و تجدید میثاق معظم‌له با شهدای گلگون‌کفن کربلای ایران است. ایشان ضمن زیارت مزار مطهر شهدای آرمیده در یادمان شهدای هویزه و تفقد و دلجویی خانواده‌های شهدا که در جوار مزار فرزندانشان حضور داشتند، در جمع هزاران نفر از اهالی منطقه دشت آزادگان که از سوسنگرد، هویزه، حمیدیه، رُفیع و روستا‌های دور و نزدیک در محل زیارتگاه حضور یافته بودند، سخنرانی کردند و «گنبد و بارگاه و دستگاه معنوى این شهیدان، را وسیله‌اى براى توجّه دل‌ها به قدرت لایزال پروردگار عالم» دانستند. یادمان هویزه در حقیقت اولین مقصد رهبر انقلاب اسلامی در سفر به مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس بود و از این رو روز ۲۰ اسفند و تاریخ حضور ایشان در یادمان هویزه به عنوان روز ملی راهیان نور در تقویم ثبت شده است.

انتهای پیام/ 141

 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi