شناسه خبر : 32299
شنبه 09 اسفند 1393 , 08:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خلاقیت جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی

پنجمین کنگره طب رزم با حضور جامعه بسیج پزشکان امروز (7 اسفند ماه) در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) واقع در دارخوین آبادان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «فرهنگ‌حماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان - دکتر اسماعیل ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این کنگره گفت: پزشکان بسیاری در دوره هشت سال دفاع مقدس در این خطه حضور پیدا کردند و با ایثارگری و رشادت‌های بزرگ خود، برگ تازه‌ای به دفتر پرافتخار جامعه پزشکی در ارائه خدمات به مردم افزودند.

 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین امام راحل(ره) گفت: بسیار خوشحالیم که این فرصت در اختیار دانشگاه جندی شاپور اهواز قرار داده شد، تا بتواند میزبان خوبی برای این کنگره باشد. همه ما به یاد داریم در دوره‌های آغازین جنگ تحمیلی، عنصر غافلگیری هم بر نیروهای نظامی و هم بر نیروهای پشتیبانی حاکم بود. دشمن تا اعماق خاک ما نفوذ پیدا کرده بود و سطوح پشتبانی ما را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد.

 

ایدینی افزود: در آن دوران حتی ارائه خدمات اولیه برای مجروحان نیز امکان‌پذیر نبود، اما نبوغ، خلاقیت و رهبری امام‌خمینی(ره) به گونه‌ای بود که همان‌طور که در صحنه جنگ ملت را با شرایط وفق داد، جامعه پزشکی ما اعم از سپاه، ارتش، بسیج به سرعت خلاقیت نشان دادند و توانستند خودشان را با آن شرابط وفق دهند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مطالعات نشان داده که در زمان جنگ، 30 تا 50 درصد تلفات ما به دلیل وجود بیمارستان‌های صحرایی کاهش پیدا کرد. این در حالی بود که سرعت جنگ همان بود ولی حضور مناسب در منطقه موجب کاهش تلفات مجروحان جنگ شد.

 

وی با بیان اینکه آتش جنگ همچنان در اطراف ما روشن است، گفت: ما امروز در این مکان گرد هم آمده ایم تا یاد و خاطره جامعه پزشکی را زنده نگه داریم و این فرهنگ شفاهی را به فرهنگی مکتوب تبدیل کنیم. مساله بهداری رزم می تواند تبدیل به شواهد عینی شده و مبنایی برای استفاده علمی و تجربه ای برای سایر پزشکان جوان باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi