شناسه خبر : 34526
یکشنبه 27 ارديبهشت 1394 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اوضاع پرتلاطم خاورمیانه

محمد حسین پور - دور تازه مذاکرات هسته‌ای به منظور ادامه تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در وین آغاز می‌شود. این سومین دور از مذاکرات پس از تفاهم ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب چگونگی رسیدن به توافق جامع در ۱۳ فروردین ماه در لوزان سوئیس است. پس از آن تفاهم دو طرف مذاکرات برای تدوین متن نگارش برجام را آغاز کردند.
بر همین اساس تاکنون دو دور مذاکره یک دور در وین و دور دیگر در نیویورک پشت سر گذاشته شد که حاصل این دو دور مذاکره رسیدن به ۲۰ صفحه متن پیش نویس بوده است. هم زمان با این مذاکرات ، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرد تا آن‌ها را در جریان جزییات مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی با ایران قرار دهد. کشورهای عرب منطقه و در راس آن‌ها عربستان سعودی، همواره نگرانی خود را از هرگونه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی که می‌تواند جایگاه منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی به عنوان یک رقیب منطقه‌ای ارتقا بخشد را اعلام کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که بر خلاف نظر و رویکرد اعراب منطقه، کشورهای عضو گروه ۱+۵ و به خصوص ایالات متحده آمریکا تصمیم خود را برای پایان دادن به چندین سال وقت کشی حول محور برنامه هسته‌ای ایران گرفته‌اند.

دقیقآ به همین دلیل است که سران کشورهای عرب منطقه این دعوت را بی‌پاسخ گذاشته و با وجود برنامه ریزی از قبل انجام گرفته، از میان ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، یعنی عربستان، بحرین، امارات، عمان، قطر و کویت تنها سران دو کشور قطر و کویت دعوت رییس جمهوری آمریکا را قبول کردند. امری که نشانگر وجود شکاف و اختلاف میان اعراب منطقه به خصوص عربستان با آمریکا بر سر توافق احتمالی هسته ای با ایران تعبیر می شود.

درایران اما تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی 3 فوریتی را به جهت متوقف کردن مذاکرات هسته ای تقدیم هیآت رئیسه مجلس کردند تعداد این نمایندگان که به 80 نفررسیده اند هدف خود را از این طرح مذاکرات درسایه عزت وعظمت ایرانی مطرح نموده اند و اعلام داشته اند تا زمانیکه مذاکرات در سایه تهدید وزور پیش برود طرف ایرانی از دور مذاکرات خارج شود . اما از اوضاع پرتنش منطقه غافل نمانیم ، روز هشتم اردیبهشت‌ماه امسال بود که هواپیمای حامل دارو و کمک‌های بشردوستانه ایران با هدایت کاپیتان صداقت‌نیا خلبان شجاع ایرانی وارد فرودگاه صنعا در یمن شد، اما جنگنده‌‌های فوق مدرن سعودی مانع فرود این هواپیما در فرودگاه صنعا شدند و اخطار دادند که باید این هواپیما در فرودگاهی متروکه در عربستان فرود آید. این در حالی است که خلبان ایرانی بدون توجه به اخطار جنگنده‌‌ها عزم خود را جزم کرده بود که در فرودگاه صنعا فرود آید و هنگامی که جنگنده‌‌های آل‌ سعود متوجه شدند تهدیدات آنها هیچ تأثیری بر تصمیم هواپیمای مسافری ایران ندارد، تنها راهکار خود برای مقابله با امدادرسانی به مردم مظلوم یمن را بمباران باند فرودگاه صنعا و برج مراقبت این فرودگاه دیدند.
مسئله به این جا ختم نشد ، جمهوری اسلامی ایران که خود را حامی کشورهای ستم دیده منجمله مردم مظلوم یمن میداند کشتی بزرگی ازکمکهای انسان دوستانه را با نام کشتی نجات از بندر شهید رجایی به مقصد یمن حرکت داد ، چند ساعتی از حرکت این کشتی نگذشته است که تهدیدات لفظی مقامات عربستان و آمریکا برای بازرسی این محموله آغاز شد . وزارت دفاع آمریکا درباره هرگونه «بازی خطرناک» ایران که ممکن است آتش بس در یمن را تهدید کند ، هشدار داد و خواست که تهران کشتی امدادی خود را به جیبوتی اعزام کند. سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: «اگر ایران از پروتکل سازمان ملل پیروی می‌کند باید این کشتی را به بندری در جیبوتی ببرد و چنان‌چه ادعا می‌کند بار این کشتی کمک‌های انسان‌دوستانه است باید اجازه دهند این کمک‌ها از طریق سازمان ملل توزیع شود». سخنگوی پنتاگون افزود مسیر صحیح برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن از بندری در جیبوتی می‌گذرد و این محموله باید به دست کارکنان سازمان ملل برسد. سرهنگ استیو وارن در نهایت تاکید کرد که هر مسیری غیر از این، خطاست. اما موضع معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این تهدیدات شنیدنی است ، سردار جزایری تصریح کرد که حمله به کشتی کمک‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آتش جنگ را در منطقه روشن می کند.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمکهای بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه ای دارد. معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح افزود: عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد. سردار جزایری تأکید کرد: توصیه اکید من آن است که اجازه دهند جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حداقل کمک های انسانی خود را برای مردم مظلوم یمن داشته باشند؛ و بیش از این کشورهایی به نام اسلام و علیه مسلمانان جنگ و ادامه خونریزی نداشته باشند. درصورت ممانعت از رسیدن کشتی کمکها رسانی، منتظر اقدامهای دیگری باشند حال باید منتظر باشیم تا کشتی ایران به آبهای یمن نزدیکتر شود ضمن اینکه ناوگرو ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز که درتنگه باب المندب درحال انجام مآموریت دریایی برای حفاظت از کشتی های تجاری می باشد مسئولیت حفاظت از این کشتی نجات را برعهده خواهد داشت ،مطمئنآ این بار نیز فرزندان غیرتمند این ملت اجازه دهن کجی به هیچ احدی را نخواهند داد و محموله انسان دوستانه ایران به سلامت بدست ملت مظلوم یمن خواهد رسید و تاریخ پرافتخار این دیار به لطف ایزد یکتا یک بار دیگر ورق خواهد خورد .

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi