شناسه خبر : 34548
دوشنبه 28 ارديبهشت 1394 , 10:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آینده دنیای کامپیوتر در گرو ابرها!

در پردازش ابری قرار است شما به جای خرید کامپوترهای مدرن و قوی با ابزارهای I/O (ورودی/خروجی)ساده مثل یک مانیتور صفحه لمسی یا تلوزیون یا تلفن هوشمند توسط یک واسط به نام اینترنت پر سرعت (پر سرعت واقعی) به سرویسها و خدماتی دسترسی پیدا کنید که وظایفی مثل نگهداری اطلاعات و یا اجرای برنامه های مختلف را برای شما انجام دهند.

 

ع.چیذری(کارشناس فناوری اطلاعات):در چند سال اخیر اگر پیگیر اخبار دنیای فناوری اطلاعات و یا حداقل جزو مصرف کنندگان تکنولوژِی های روز بوده باشید حتما با واژه ها و تعابیر جدید و تکنولوژِی های شگفت زده و نوین روبه رو شده اید . از آنجایی که پیشرفت علم در حوزه ی فناوری اطلاعات و دنیای کامپیوتر بسیار سریع است، هر چه اندازه هم که با این دنیا همراه باشیم باز احساس می کنیم که از جدید ترین تکنولوژی ها عقب افتاده ایم.

Cloud Computing یا همان رایانش ابری نامی از یک تکنولوژِی جدید است که یا تا به حال آن را شنیده اید و یا در آینده نزدیک  به قطع با آن روبه رو خواهید شد .

 

یک کلود یا ابر،در حقیقت ردیفی گسترده از کامپیوترهایی است که به یکدیگر متصل شده‌اند و بعنوان یک اکوسیستم واحد به فعالیت می‌پردازند. ابرها به گونه‌ای پیکربندی می‌شوند تا یک یا چند نوع سرویس به خصوص (نظیر ذخیره‌ی داده، تحویل محتوا، یا اپلیکیشن‌ها) را  به گونه‌ای ارائه کنند که کاربران آن یعنی ما و شما بتوانیم از راه دور به این سرویس‌ها دسترسی داشته باشیم. تصور کنید که یک فضای ذخیره‌سازی بر روی یک سرور اجاره کرده‌اید. اگر این سرور به صورت واحد و بدون هیچ ارتباطی با سایر سرورها وظیفه‌ی نگهداری و پردازش داده‌های شما را بر عهده داشته باشد ممکن است بارها و بارها بنا بر دلایل مختلفی از بروزرسانی سیستم‌عامل گرفته تا مشکل سخت‌افزاری با نقصان مواجه شود. حال اگر مجموعه وسیعی از کامپیوترها را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که بار پردازشی و ذخیره‌سازی در میان آن‌ها سرشکن شده و بصورت پویا تقسیم شود نتیجه چه خواهد شد؟ مسلما پایداری بی‌نظیر یکی از خصیصه‌های اصلی این اقدام خواهد بود؛ و این همان ابر یا کلود است.

 

سرویس‌های ابری کاملا از پیش پیکربندی می‌شوند تا کاربر بتواند بدون نیاز به اعمال هیچ‌گونه تنظیمات خاصی، به بهره بردن از آن بپردازد. اما شاید ذهن شما هم به این نکته‌ی ظریف مشغول شده باشد که چرا عبارت کلود به معنی ابر برای این شیوه انتخاب شده است؟ هیچ‌کس به شکل دقیق نمی‌داند اما تصور یک پاسخ منطقی و قابل قبول به هیچ وجه دور از ذهن نیست. مجموعه‌ی عظیمی از واحدهای منفرد، زمانی که از ورای فاصله‌ی نزدیک نظاره شوند می‌توانند مفهوم و تصویر یک ابر واحد و منحصر بفرد را تدایی کنند. درست همانند ابری که از ذرات بخار آب، یا غبارهای معلق در هوا بوجود می‌آید. ذکر این مساله نیز خالی از لطف نیست که در زبان انگلیسی به پرواز دسته‌جمعی پرندگان و ملخ‌ها و... نیز عبارت کلود یا ابر را نسبت می‌دهند؛ حال تصور دسته‌ی هماهنگی از کامپیوترها بعنوان یک ابر آنقدرها هم نمی‌تواند دشوار باشد.

دیگر نگران محدودیت های سخت افزاری خود نباشید

در پردازش ابری قرار است شما به جای خرید کامپوترهای مدرن و قوی با ابزارهای I/O ساده مثل یک مانیتور صفحه لمسی یا تلوزیون یا تلفن هوشمند توسط یک واسط به نام اینترنت پر سرعت (پر سرعت واقعی) به سرویسها و خدماتی دسترسی پیدا کنید که وظایفی مثل نگهداری اطلاعات و یا اجرای برنامه های مختلف را برای شما انجام دهند.
در واقع قرار است تمام مشکلاتی که در خصوص سخت افزار ها و محدودیت های آنها و نا هماهنگ بودن آنها با سیستم های نرم افزاری ما  با آن روبه رو هستیم ،در پردازش ابری حل شود و دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات موجود در DVD یا هارد دیسکها نباشیم و به جای خرید یک دستگاه پخش Blue-Ray با اجاره آنلاین یک فیلم آن را تماشا کنیم یا با اجاره هر تعداد CPU و هر مقدار حافظه یک بازی 3 بعدی سنگین را بدون حتی نگرانی از مصرف برق سیستم و کولینگ پردازنده و سر و صدای تجهیزات خنک کننده انجام دهیم،به جای ذخیره فایل در درایو D کامپیوتر آن را در Google Drive ذخیره کنیم یا پاور پوینت خود را در آفیس 365بسازیم بدون وایستگی به لپ تاپ یا PC، کافیست حتی با تلفن همراه از هر نقطه ای به اینترنت دسترسی پیدا کنیم که پردازنده ها و سرورهای متحد در فضایی ابر گونه هر مقدار منابع که لازم باشد به ما تخصیص می دهند تا به هدف خود برسیم.

مطمئنا این روزها  به علت حضور در شبکه های اجتماعی گوناگون و نرم افزارهای تلفن همراه و حجم  انتقال داده های فراوان شما هم با کمبود فضای هارد کامپیوتر یا تبلت و تلفن همراهتان رو به رو شده باشید و شاید قصد ارتقای هارد ویا  فضای دستگاه خود را داشته اید که لازم است اینجا به شما بگوییم دیگر نیاز نیست هزینه ی خود را صرف ذخیره اطلاعات روی سیستم خود بکنید ،شما به راحتی با ساختن یک اشتراک یا همان عضویت در یکی ازسایت های شرکت های ارائه دهنده ی فضای ابری می توانید فضایی اختصاصی ولی مجازی برای خود انتخاب کنید و تنها با دسترسی به اینترنت پر سرعت از همه جای دنیا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید .شاید بگویید ما که همیشه به اینترنت دسترسی نداریم ،بله شاید تنها عیب استفاده از این سرویس در سطح یک کاربر عادی همین باشد اما به این فکر کنید که گاهی اطلاعات شما وبرنامه هایی که قرار است از آنها استفاده کنید آن قدر زیاد است و یا شما مدام در حال جابه جایی هارد خود هستید که در این شرایط فضایی که ابر به شما ارائه می دهد امن است و دیگر نباید نگران از بین رفتن اطلاعات و ضربه دیدن هارد خود باشید

شاید هنوز کنار آمدن با این مفهوم و این تکنولوژی در ابتدا برای ما سخت باشد ،چرا که همیشه در ابتدای ارائه ی یک تکنولوژِی عده ای نسبت به آن مقاومت می کنند اما مطمئن باشید که فضای ابری و ارائه سرویس های گوناگونی که امروزه همگی از فضای سخت افزاری و پر دردسر در حال انتقال به حالت مجازی و ابری است  دنیای آینده ی فناوری اطلاعات ما را شکل خواهند داد و روزی نه چندان دور را تصور کنید که به جای خرید یک فلش مموری و یا هارد شما به سرویس دهندگان فضای ابری مراجعه می کنید و از آنها فضایی مجازی و اختصاصی برای خود خریداری می کنید . 

 

 

البته هم اکنون چندی از این سرویس دهندگان به شکل رایگان به کاربران عادی فضای اختصاصی ارائه می دهند که توصیه می کنیم به آنها مراجعه کنید و از خدماتی که ارائه می دهند اطلاعات کسب کنید . 

 

 
اینستاگرام
به جون خودم مقاله سنگینیه .. یه کم سبکتر و قابل درک بنویس گلم .. تو سطح سواد ما بنویس ... مهندس !
ای بدبختی ... حرف راستم بهتون میگم بدتون میاد ؟
تقصیرم ندارید چون تمام عمرم دیدم همش سعی می کنید حرفای قلمبه سلمبه بگید بعدم با اینکه اصلا خودتون هم متوجه کاربرد آن حرفا نشدید همونو اجرایی کنید ...
اخ هر چه توضیح بدم فایده نداره هی منفی بزنید ...
ممنون خانم مهندس :)
خوب نوشته شده ولی برای من و شما که مهندس نرم افزار هسیم قابل فهمه و قنبر خان هم حق داره |!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi