شناسه خبر : 35759
شنبه 13 تير 1394 , 14:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بهبود تولید داخلی با تغییر نگاه نخبگان امکان پذیر است

یک استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه نخبگان در افزایش تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف نقش تعیین کننده ای دارند، گفت: به طور کلی، افزایش مصرف گرایی در اقتصادهای غیرتولیدی، توسعه کمتر را در پی دارد.

سامان نوری در گفتگو با نکته آنلاین با بر شمردن سطوح و عوامل تاثیرگذار بر مصرف اظهار کرد: در جامعه شناسی اقتصادی گرایش مردم به مصرف را تحت عنوان انسان مصرف کننده و جامعه مصرفی مورد بررسی قرار می‌دهند و مهمترین عامل تاثیرگذار بر مصرف فزاینده، گسترش تکنولوژی است که باعث تغییر ژانرها و پدید آمدن سبک‌های جدی زندگی با محوریت مصرف شده است. 


وی افزود: از سوی دیگر مصرف تحت تاثیر قدرت اقتصاد سیاسی سرمایه داری و تبلیغات آن قرار دارد به این مفهوم که  سرمایه داری خواست خودش را که همان مصرف است در ما تبدیل به یک میل درونی می‌کند و بعد آن میل را به یک نیاز تبدیل می‌کند یعنی ما احساس می‌کنیم که نیاز به مصرف بیشتر داریم.

این استاد دانشگاه افزود: تکنولوژی و رسانه تلاش می‌کنند برای ایجاد هر چیزی که می‌تواند احساس نیاز به مصرف را در ما تشدید کند، استفاده کنند.
نوری جهانی شدن را از دلایل کلیدی گرایش به مصرف فزاینده دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل مصرف اضافی جهانی شدن است؛ جهانی شدن و فراگیری تکنولوژی باعث می‌شود زندگی ما شبیه به زندگی مثلا یک مصرف کنندۀ اروپایی یا آمریکایی شود یعنی همان کالایی که آنها مصرف می‌کند ما هم می‌خواهیم مصرف کنیم چراکه رسانه امکان مقایسه می‌دهد و فرد را مایل می‌سازد تا زندگی خود را با زندگی یک آمریکایی مقایسه کند.

وی با اشاره به نقش دولت‌ها در مصرف فزاینده بیان کرد: دومین فاکتور به رفتار مصرفی دولت‌ها باز می‌گردد؛ از لحاظ تئوریک در دولت‌های تحصیلدار یا نفت پایه، جامعه بر اثر برخورداری از ثروت بدون زحمت، مصرفی‌تر می‌شود. 

این استاد دانشگاه به تحولات نسلی و نقش مصرف در تشکیل هویت اجتماعی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر به تحولات نسلی بر می‌گرد، یعنی نسل‌ها که تغییر می‌کند، آگاهی و نگاه آنها نیز تغییر می‌کند و نسل جدید هویت خودش را بر اساس مصرف تعیین می‌کند. 

نوری با بیان اینکه تعریف «من که هستم» بستگی دارد که خانه من کجاست؟ ماشین من چیست و سطح مصرف و کیفیت آن در زندگی من تا چه اندازه است، تصریح کرد: بنابراین مبنای هویت مصرف می‌شود و جامعه هویت خود را بر اساس مقدار و کیفیت مصرف کالا می‌شناسد، در همه جای دنیا همین گونه است و متاسفانه جوامع امروزی هویتشان  را نه بر اساس ارزش‌های انسانی بلکه به میزان مصرف تعریف می‌کند.
این استاد اقتصاد سیاسی مصرف را عاملی برای کسب منزلت اجتماعی در جوامع امروزی دانست و ادامه داد: در جامعه ما و در همه جوامع، نوعی منازعه و رقابت بر سر مصرف بیشتر در حال شکل گیری است. یعنی همه می‌خواهند بیشتر مصرف کنند برای اینکه منزلت اجتماعی بیشتری به دست آورند. مثلا شما اگر یک ماشینی بخرید که از ماشین 5 سال قبلتان بهتر باشد، در جامعه منزلت اجتماعی بیشتری به دست می‌آورید و در بین دوستان خود حتی اگر مذهبی هم باشد باز این منزلت برای شما بوجود می‌آید. بنابر این مصرف منزلت می‌آورد و باعث فخر فروشی و اعتماد به نفس می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با نگاه آسیب شناسانه به مقوله مصرف گرایی اظهار کرد: این روندی که اشاره کردم تا حد زیادی  طبیعی است اما آیا باید آن را به طور مطلق  پذیرفت؟ پاسخ روشن است خیر؛ در جوامع اسلامی یک مفهوم به نام "حد کفاف" وجود دارد یعنی مهم این نیست که بگوییم این کالا را مصرف کنیم یا نکنیم بلکه مهم ایجاد معیارهای جدید در زندگی است. 

نوی با اشاره به اینکه یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که معیارهایی که می‌خواهیم ایجاد کنیم توسط معیارهای قوی‌تر از سوی بورژوازی و تکنولوژی تضعیف می‌شود، اضافه کرد: مثلا می‌گوییم که کالای ایرانی بخر؛ ولی وقتی فرد در اینترنت یا ماهواره بهترین کالا‌های مارک دار را می‌بیند، می‌گوید که این کالای خارجی به من منزلت، رفاه و لذت بیشتری در زندگی می‌دهد؛ بخشی از این روند اجتناب ناپذیر و بخشی از آن اجتناب پذیر است.

این استاد اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: ما باید یک نقد از درون داشته باشیم، نخبگان باید رفتارشان با اعمالشان مطابقت داشته باشد و تا زمانی که نخبگان مصرف متظاهرانه داشته باشند کاری از پیش نخواهیم برد؛ نهادینه نمودن مصرف منطقی و معقول در جامعه از خود نخبگان و بوروکرات‌ها باید شروع شود. 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi