شناسه خبر : 36977
دوشنبه 02 شهريور 1394 , 12:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«رسول مولتان»یک«دا»ی دیگراست

محمدعلی گودینی گفت: غم غربت خانواده شهید بعد از خواندن «رسول مولتان» من را گرفت و غربت شیعیان، اولین نکته‌ای بود که در این کتاب توجه من را به خود جلب کرد. همچنین غربت مبلغان شیعه، دومین نکته‌ای بود که به چشم من آمد و این مسئله برای من ناراحت‌کننده بود. این کتاب یک «دا»ی دیگر است.

چهل و هشتمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت سردار فرهنگی شهید رحیمی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در خبرگزاری فارس برگزار شدد.

*شهید رحیمی به وضعیت موجود دل نمی‌بست

مهدی خواجه‌پیری مدیر مرکز میکروفیلم نور در هندوستان در این مراسم گفت: بیش از 30 سال است که در هندوستان به سر می‌برم و از ابتدای انقلاب در آنجا مستقر بوده‌ام و در بدو ورود شهید رحیمی به دهلی با او آشنا شدم. وی دارای خصوصیت‌های بارزی بود و اصلاً آرام و قرار نداشت.

وی افزود: عصرها بعد از پایان کار با هم قدم می‌زدیم و از موضوعات مختلف سخن می‌گفتیم، اما او هیچ‌گاه از وضعیت کارش رضایت نداشت و به وضع موجود دل نمی‌بست و در انجام کارهایش نهایت نظم و دقت را به کار می‌برد.

خواجه‌پیری گفت: شهید رحیمی پیوسته به دنبال انجام کارهای بزرگ بود که درنهایت نیز مورد توجه خداوند قرار گرفت. او فردی بسیار تلاشگر بود که تا ساعت‌ها پس از پایان ساعت کار، در محل کار می ماند و فعالیت می‌کرد و با این حال، همیشه از کار خود ناراضی بود. او فردی مخلص بود و به همین مناسبت نیز خداوند او را زودتر پذیرفت.

*شهید رحیمی علی‌وار در چاه دلش گریه می‌کرده است

یوسف قوجق از نویسندگان مطرح در این مراسم، گفت: بعد از مطالعه کتاب «رسول مولتان» یک همزادپنداری با شخصیت شهید احساس کردم، زیرا من نیز زندگی در غربت را تجربه کرده‌ام، وابسته‌های سیاسی و نظامی همیشه مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی هستند، ولی کارمندانی که با یک پاسپورت معمولی به عنوان یک کارمند محلی به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، به نوعی ضربه‌گیر فعالیت‌های فرهنگی هستند.

وی افزود: وقتی کتاب «رسول مولتان‌» را خواندم، خیلی دلم گرفت و حس کردم که او حرف‌هایی در دلش داشته که بیان نکرده است و علی‌وار در چاه دل خودش گریه می‌‌کرده است.

*«رسول مولتان» را خواندم اشکم درآمد

نویسنده رمان «لحظه‌ها جا می‌مانند» گفت: بچه‌های سفارت و رایزنی‌ها به شدت مظلوم هستند و فشار روی آنها بسیار است، چون من خودم نیز این شرایط را درک کرده‌ام. من وقتی این کتاب را خواندم اشکم درآمد، چون آنهایی که در کشورهای دیگر کار می‌کنند، پیوسته درگیر هستند، تروری که تکفیری‌ها انجام دادند، ترور شخصی بوده، ولی بدتر از آن تروری است که در ایران علیه آن شهید انجام شده و او آنطور که با ید به جامعه معرفی نشده است، زیرا در داخل کشور نسبت به افراد اعتمادی وجود ندارد و نسبت به فعالیت‌های آنها یک حس بی‌اعتمادی وجود دارد. متولیان فرهنگی ما باید به نیروهای خود در دیگر کشورها اعتماد کنند تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت‌های خود را انجام دهند.

*تقریب مذاهب بیشترین دغدغه شهید رحیمی

قوجق گفت: بیشترین دغدغه این شهید تقریب میان مذاهب بوده، در حالی که در آن مناطق به شدت جریان‌های تفرقه‌انگیز فعالیت دارند. امروزه جریان‌های تکفیری، سلفی و نژادپرست در گوشه کنار منطقه در حال رشد هستند.

او اضافه کرد: به نظر من هیچ سنی وجود ندارد که محب اهل بیت نباشد و سنی‌ای که شیعه را رافضی می‌داند مسلمان نیست. هیچ سنی به خود اجازه نمی‌دهد که به خاندان رسول خدا توهین کند و نباید وهابی‌ها را در دایره اهل سنت قرار داد. اگر شیعیان محب اهل‌بیت هستند، سنی‌ها نیز هستند.

*بازنگری در ساختار سازمان فرهنگ و ارتباطات نیاز است

قوجق در پایان سخنانش گفت: پیام اصلی این کتاب این است که باید به رایزنی‌های فرهنگی اعتماد کرد و یک اعتماد متقابل را ایجاد کرد. به نظرم سازمان ارتباطات و ساختار فرهنگی کشور باید یک بازنگری در رویه خود داشته باشند. وقتی افراد خارجی به ایران می‌آیند و نسبت به جامعه ایران دیدشان تغییر می‌کند، نشان می‌دهد که رایزن‌ها در محل فعالیت خود درست عمل نکرده‌اند، وگرنه باید دید افراد خارجی نسبت به ایران در کشور خودشان عوض شود. کتاب رسول مولتان باید کتاب دست سفیران فرهنگی باشد و به نظرم می‌رسد این کتاب قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم را دارد.

*شهید رحیمی مصداق قیام برای جهاد است

مصطفی جمشیدی در بخش دیگری از این مراسم گفت: جوشش زندگی در همین متن‌ها است که نفس پاک شهدا در آنها دمیده شده است و ما در سبک زندگی، عطش این قبیل کارها را داریم.

وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید که برای اجرای جهاد، تنهایی و یا دسته‌جمعی قیام کنیم و شهید رحیمی از مصادیق قیام تنهایی است. در این کتاب یک ادبیات زنانه دیده می‌شود و با توجه به اینکه نفس رمان، زنانه است، در رسول مولتان نیز شاهد این روح زنانه هستیم.

جمشیدی گفت: رسول مولتان برای من به عنوان یک کار اثرگذار تلقی می‌شود و لحظه شهادت شهید رحیمی نقطه طلایی و اوج داستان است. همچنین احساسات پاک همسر شهید در متن کتاب دیده می‌شود که این مسئله ناشی از تجلی همان روح زنانه است.

*دستگاه دیپلماسی در اشرافیت به سر می‌برد

او اضافه کرد: وجود این کتاب‌ها به ما یادآوری می‌کند که در روزهای توانایی روزهای گذشته خود را فراموش نکنیم، چون شرایط زندگی شهید رحیمی که در این کتاب ترسیم شده بسیجی‌وار بوده، در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور در این روزگار در یک حالتی از اشرافیت به سر می‌برد.

*«رسول مولتان» یک «دا»ی دیگر است

محمدعلی گودینی ضمن اشاره به حس خود در مورد این کتاب گفت: غم غربت خانواده شهید بعد از خواندن این کتاب من را گرفت و غربت شیعیان، اولین نکته‌ای بود که در این کتاب توجه من را به خود جلب کرد. همچنین غربت مبلغان شیعه، دومین نکته‌ای بود که به چشم من آمد و این مسئله برای من ناراحت‌کننده بود. به نظر من این کتاب یک کتاب «دا»ی دیگر است.

*شعر خوانی سعدآبادی اشک همسر شهید را در آورد

مجید سعدآبادی در بخش دیگری از این عصرانه ادبی گفت: راوی این کتاب برای من یک مادر بود و در هنگام خواندن این کتاب خودم را عضو خانواده شهید رحیمی می‌دیدم و من نیز مانند سایرین، هنگامی که این کتاب را خواندم بغض کردم و گریه‌ام گرفت و تنهایی همسر شهید را دریافت کردم.

وی افزود: البته بهتر است در چاپ‌های بعدی، این کتاب با یک جلد بهتر از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود و به نظرم این کتاب از جمله آثار ارزشمند منتشرشده سوره مهر است.

سعدآبادی در پایان سخنانش، شعری که برای شهید رحیمی سروده بود را قرائت کرد که در حین قرائت اشعار او، همسر شهید اشک می‌ریخت.

*سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شهدای خود کاری نکرده

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما دارای چهار شهید در رایزنی‌های فرهنگی هستیم، اما تاکنون فعالیتی در ارتباط با این شهدا از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت نگرفته است.

وی افزود: عدم حضور مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم که اسم فرهنگ را روی خود دارد و ساختمان اصلی آن نیز به نام شهید رحیمی است، برای من تعجب‌آور بود که چرا هیچ نماینده‌ای در این جلسه از سازمان فرهنگ و ارتباطات شرکت نکرده است.

*«رسول مولتان» فیلم شود

قزوه افزود: این کتاب که فریاد و پیام شهید رحیمی را به جامعه منتقل می‌کند، باید بهتر دیده شود. فیلم رسول مولتان باید ساخته شود و به نظر من فیلم آن کمتر از فیلم مزارشریف نخواهد بود.

این شاعر در بخش دیگری از سخنانش گفت: همسر شهید رحیمی در مراسم رونمایی از این کتاب در نمایشگاه کتاب گفت؛ اگر مردی در سازمان فرهنگ و ارتباطات نیست، من حاضرم خانه فرهنگ مولتان را بازگشایی کنم و برای من این سؤال ایجاد شد که چرا این سخن دیده نشد. شهید رحیمی ایستادگی کرد و از تهدیدها نترسید و میدان را خالی نکرد.

*افتخاری که سازمان فرهنگ و ارتباطات از دست داد

قزوه در پایان سخنانش گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتخار حضور در این مراسم را از دست داد و حتی برای انتشار کتاب نیز مشارکتی نداشت. این سازمان باید برای شهدای خود فیلم و کتاب بسازد و برای چهار شهید خود کار جدی انجام دهد، زیرا این شهدا افتخار سازمان هستند.

*درست کار کردن را از سیره شهید رحیمی آموختم

زینب عرفانیان نویسنده کتاب «رسول مولتان» گفت: درست کار کردن نکته‌ای بوده که از سیره این شهید آموختم. وی به کارش ایمان داشته و از کارش کم نمی‌کرده است. ایمان او به کارش به اندازه‌ای بوده که هنگامی که ولی‌فقیه زمانش می‌گفت باید انقلاب صادر شود، او برای اجرای دستور ولی‌فقیهش دست زن و بچه‌اش را می‌گیرد و به هندوستان و مولتان پاکستان می‌رود تا انقلاب را صادر کند.

وی افزود: برای انتخاب اسم این کتاب از قرآن کریم کمک گرفتم و یکی از آیات این کتاب شریف که در آن به تبعیت مسلمین از رسول خدا اشاره شده است برخوردم، از همین رو عبارت رسول را از این آیه برداشت کردم، البته آقای سرهنگی اصرار داشتند که عنوان مولتان روی جلد وجود داشته باشد و از همین رو رسول مولتان نام این کتاب شد.

*شهید رحیمی آتش پشتیبان نداشته است

علی‌اکبر والایی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نقاط مشترک این شهید با شهدای دفاع مقدس گفت: نکته بارز این شهید که از این کتاب برداشت کردم و به عنوان وجه افتراق او با شهدای دفاع مقدس می‌توان عنوان کرد این است که در جبهه، شهدا یک آتش تهیه و پشتیبان داشته‌اند، اما شهید رحیمی هیچ آتش پشتیبانی نداشته است.

وی افزود: توصیف‌هایی که نویسنده از اماکن و محل‌ها داشته بسیار عینی است و همچنین از همسر شهید به خاطر صداقت در روایت سپاسگزاری می‌کنم که خود را سانسور نکرده است. توصیه من به دوستان نویسنده این است که مراقب باشند شهدا افسانه‌ای نباشند و افرادی حقیقی تصویر شوند و اگر تصویری که از شهدا در برخی کتاب‌ها دیده می‌شود، افسانه‌ای است، ناشی از عدم صداقت راوی و نویسنده است.

مریم قاسمی زهد همسر شهید رحیمی در پایان این مراسم گفت: واقع‌گرایی اولین نکته‌ای است که باید در مورد شهدا مورد دقت قرار گیرد و در این کتاب نیز مورد توجه بوده است. یک یاز راه‌های جلب جوانان به مسیر شهدا این است که مطالب غیرواقعی به آنها گفته می‌شود و شخصیت شهدا را دست‌نیافتنی جلوه می‌دهند، در صورتی که اگر شهدا را آنطور که هستند معرفی کنیم، این گنج‌های معنوی را در آینده از دست نخواهیم داد. از همین رو، واقع‌گرایی نکته‌ای است که در این کتاب رعایت شده است.

*شهید رحیمی 20 سال پیش به تقریب مذاهب پی بردند

همسر شهید رحیمی گفت: شهید رحیمی از پیش از انقلاب فعالیت‌های خود را آغاز کرده بود و توجه ویژه‌ای به مباحث بین‌المللی داشته است. وی در گزارش‌های خود به غارت فرهنگی کشورهای مسلمان در کنار غارت اقتصادی آنها از سوی کشورهای غارتگر اشاره کرده است.

او اضافه کرد: شهید رحیمی بیش از 20 سال پیش به ضرورت وحدت میان مذاهب پی بردند و شهادت او گواهی بر این مدعا است. این کتاب بخشی از شخصیت شهید رحیمی را نشان داده و همه شخصیت او نیست و به همین منظور مصاحبه هایی با همرزمان وی انجام شده تا در کتاب دیگری مکتوب شود و در همین جا اعلام می‌کنم هر کس خاطره‌ای از این شهید دارد دراختیار ما قرار دهد.

*شهید رحیمی یک عاشق بود

قاسمی در پایان گفت: شهید رحیمی یک عاشق بود، عاشق دین، امت اسلامی، انقلاب و وطن.

در پایان این مراسم، از همسر شهید رحیمی راوی کتاب «رسول مولتان» و زینب عرفانیان نویسنده کتاب از سوی خبرگزاری فارس و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج تقدیر به عمل آمد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi