شناسه خبر : 37909
سه شنبه 07 مهر 1394 , 12:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرای قانون جامع،از توهم تا واقعیت (۱۹)

با عنایت به اطلاق و عمومیت عبارت ماده70 در بهره‌مندی ایثارگران از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، همچنان دستگاه‌های اجرایی برای بهره‌مندی از این تسهیلات مانع ایجاد می‌کنند.

یوسف مجتهد - ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اشاره دارد.

 وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده2 قانون جامع موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورس‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالباتی و دوره‌های دکترای تخصصی 25درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25درصد اختصاص دهند. کسب حداقل 70درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز آخرین فرد پذیرفته شده برای تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی اعم از رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی الزامی است. جانبازان بدون درنظر گرفتن درصد جانبازی مشمول بهره‌مندی از این تسهیلات هستند.

با عنایت به اطلاق و عمومیت عبارت ماده70 در بهره‌مندی ایثارگران از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، همچنان دستگاه‌های اجرایی برای بهره‌مندی از این تسهیلات مانع ایجاد می‌کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهانه اینکه آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور برای ارزشیابی مدارک تحصیلی از شمول تبصره ماده70 خارج است، از اعمال حداقل حدنصاب خودداری می‌کند، در حالی که بهره‌مندی ایثارگران به استناد ماده70 و تبصره آن شامل تمام سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و اگر مقنن قصد استثناء مواردی در قانون را داشت به طور حتم، متذکر می‌شد.

با ادغام بند(ز) ماده44 قانون برنامه پنجم توسعه در ماده71 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تا پایان برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها و مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند حداقل 10درصد اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای 25درصد، آزادگان با بیش از 3سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای 50درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از 3 سال اسارت که دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مورد تایید وزارتین هستند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها و یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت‌ علمی تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام کنند. مسئولیت اجرای این حکم به طور مستقیم برعهده وزرا و رؤسای دانشگاه‌های مذکور است. احکام و امتیازهای این بند شامل اعضای هیأت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز است.

هرچند با ادغام بند(ز) ماده44 در ماده71 قانون جامع، این قانون دائمی شد ولی تماس‌های مکرر ایثارگران گویای آن است که در مسیر اجرای این قانون موانع بسیاری ایجاد کرده‌اند و ایثارگران نمی‌توانند از این ماده قانونی بهره‌مند شوند. دستگاه‌های متولی هم نمی‌توانند یا نمی‌خواهند آمار دقیقی از اجرای این ماده قانونی ارائه دهند. با توجه به اینکه مهلت برنامه پنجم در سال جاری به پایان می‌رسد، برابر بند(ب) ماده71، از سال آینده این سهمیه به 20درصد افزایش پیدا می‌کند. در سال جاری مقرر شده است 8هزار عضو هیأت علمی جذب دانشگاه‌های کشور شوند و این روند در سال‌های آینده در تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ادامه خواهد داشت. بدیهی است نهادهای متولی به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران مراقب حقوق قانونی ایثارگران در جذب و استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها باشند تا حقی از آنان همانند گذشته ضایع نشود. آنچه از فراخوان‌های مربوط به جذب هیأت علمی استنباط می‌شود این است که هیچگونه تمهیدی در فراخوان، برای بهره‌مندی ایثارگران از این سهمیه‌های قانون پیش‌بینی نشده است و جذب اعضای هیأت علمی همچون گذشته بدون توجه به حقوق قانونی ایثارگران انجام می‌شود.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به بهانه اینکه زیر نظر هیأت امنا اداره می‌شوند به قوانین ویژه ایثارگران که به صورت خاص برای آنان وضع شده بی‌توجهی می‌کنند و تمایلی به اعمال این قوانین ندارند. از نکات قابل تامل در افزایش سهمیه به 20درصد از سال آینده، تهیه آیین‌نامه آن توسط شورای عالی طرح و برنامه شاهد و تصویب شورای عالی فرهنگی است. بنیاد شهید و امور ایثارگران از هم‌اکنون باید نسبت به تمهیدات لازم و پیش‌بینی مواد و تبصره‌های مورد نیاز در این آیین‌نامه اقدام کند.

برابر ماده72 قانون جامع تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده2 قانون، که دارای امکانات تفریحی، فرهنی، هنری و ورزشی هستند با درنظر گرفتن اصل عزتمندی، برای استفاده ایثارگران و خانواده آنها، 50درصد تخفیف در بهره‌مندی از این تسهیلات درنظر بگیرند. این ماده قانونی بدون سازوکار مناسب رها شده است. دستگاه‌های اجرایی و بنیاد شهید هنوز نتوانسته‌اند در تعاملی مثبت فضای مناسب جهت بهره‌مندی از این قانون را فراهم کنند؛ قوانینی که فقط تصویب می‌شود و به هیچ وجه جزء دغدغه مسئولین برای اجرا نیست.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام خدا پدر بیامرز ظاهرا از وضعیت اطلاعی نداری مثلا بنده امسال در کنکور دکتری صنایع رتبه 4 جانبازان و در بعضی از رشته محل ها رتبه 1 و 2داشتم. در مصاحبه هیچ سوال علمی از بنده و امثال بنده که بعدا فهمیدم نپرسیدند و رزومه را گرفتند و خوش و بش کردند نتایج که اعلام شد دیدم که هیچ جا قبول نشدم آقایان هر جور خواستند نمره دادند جالب است که بدانید که حتی بر اساس شیوه نامه امتیازات حداقل نمره مصاحبه 20 می شد که نمرات اعلامی 10 و 11و 13 و ... است. با توجه به تفسیر آقایان که نمره مصاحبه را 70% نمره کل اعلام کردند هیچکس از بچه ها قبول نمی شود از طرف دیگر مصاحبه ها را هم ضبط نکردند و از طرف دیگر رئیس ستاد شاهد و ایثارگر که بر اساس آئین نامه دکتری باید در جلسه مصاحبه حضور داشته باشد را هم حذف کردند. نیاد هم می گوید کاری از دست ما ساخته نیست . می ماند ما و این یک میلیونی که هزینه رفت و آمد مصاحبه به شهرهای مختلف که روی دوش ما مانده است و ما نمی دانیم به چه کسی باید بگوییم اصلا کسی هست که تعداد قبولی های دکتری امسال و سال گذشته ایثارگران را چک کند. آقای شهرکی پور سال گذشته اعلام کرده بود از سازمان سنجش شکایت کرده به کجا رسید؟
وزارت بهداشت به "حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها و یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت‌ علمی" اعتقادي ندارد و ميگويد همه بايد در فراخوان شرکت کنند
دقيقا شرط عدم الزام به آزمون را اجرا نمي کنند؛ الزام به فراخوان يعني الزام به آزمون
بايد دليل عدم تمکين وزارت بهداشت را کشف و بر ملا کرد.
آنهايي که منفي زدند شما اگر موردي داريد که وزارت بهداشت با احترام به ذينفع و بدون پايين بالا کردن ايثارگر به اين قانون عمل کرده بفرماييد که من هم مجاب شوم.
همه ی اینها و مطالب قبلی چه فایده ای داشته و دارد . فقط وقت تلف کردن است . ما بیاییم و تمام قوانین مجلس را از اول تابحال تکرار کنیم ایا سودی هم برای کسی دارد باید بدنبال اجرایی شدن این قوانین باشیم و راههایی که بما کمک کند چگونه این امر را پیگیری کنیم . من امسال در کنکورسراسری قبول شده ام و امکان ادامه تحیصیل را هم دارم در شهر خودم ودر رشته مورد علاقه ام هم میباشد اما چه فایده که بنیاد پرداخت شهریه را قبول نمیکند و خودم هم استطاعت مالی ندارم شهریه بدهم تکلیف چیه ؟
برای فرزندان جانباز بالای 25 درصد قبول میکنند که رنگ جبهه را ندیده اما بنده که 50 ماه در منطقه تخریب چی بوده ام و دو بار هم مجروح شده ام قبول نمی کنند ...
سال دیگر کل دانشگاه هم بمن بدهند برای من فاقد ارزش است چون من هماکنون با سن 50 سالگی میتوانم ادامه تحصیل بدهم که کلی زحمت کشیده ام و در شهر خودم و رشته مورد علاقه ام با رتبه بالا قبول شده ام
براي هر احقاق حقي داشتن آگاهي لازم است حال كه شما و ديگر دوستان آگاهي پيدا كرديد و يا اينكه اين آگاهي را از قبل داشتيد از مجاري قانوني پيش بيني شده به دنبال حقوق خود باشيد مطمئن باشيد اگر همه به دنبال حق خود باشند به نتيجه خواهند رسيد . البته مسئوليت تشكلها كه بنام ايثارگران تشكيل مي شود و مدعي حمايت از ايثارگران هستند بيشتر است .
لباس رزم به تن کردم وپای درچکمه نهادم وباتمام وجود به دفاع از دین .میهن وناموس کشورم ایستادم تامبادا یک وجب ازخاک کشورم دست بیگانگان بیفتد هیچ فکر نمی کردم زمانی خواهد رسید که آیندگان برای سرنوشتم (کمسیون پزشکی. اشتغال .مسکن . بخصوص درمان .وغیره )باید تصمیم بگیرند کسانی که هیچ تعصبی نسبت به کشورندارندوجنگ را ندیده و امنیت کامل زندگی کرده انددرپایا برای شهدا علودرجات وتمام همرزمان وجانبازان وآزادگان آرزوی سلامتی را ازخداوند خواهانم همرزم کوچک شما دلاوران جنگ
متءسفانه مسئولین دانشگاه تهران با تفسیرهای غیرحقوقی که ناشی از رویکرد ایثارگر ستیزی آنها است بسیاری از ایثارگران دانشگاه را از حقوق قانونی خود محروم کرده اند متأسفانه معاون اداری و مالی دانشگاه به بهانه کمبود اعتبار مالی از اجرای ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که در بیشتر سازمان های دولتی اجرایی شده است طفره می رود و اجرای آن را منوط به تأمین اعتبار کرده است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi