شناسه خبر : 37910
سه شنبه 07 مهر 1394 , 12:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نسخه گزارش تحقیق وتفحص ازبنیادپیچیده شد!

عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، ابعاد تازه ای از گزارشی را که هنوز به صحن علنی مجلس ارائه نداده اند، تشریح کرد.

نعمتی: بیش از 100 میلیون تومان هزینه تفحص از بنیاد شهید شد/گزارش تحقیق وتفحص قابل خواندن درمجلس نبود!

عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، ابعاد تازه ای از گزارشی را که هنوز به صحن علنی مجلس ارائه نداده اند، تشریح کرد.

بهروز نعمتی که تا پنجم خرداد امسال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بود،  نماینده مردم اسدآباد در مجلس نهم است و اولین دوره نمایندگی خود را می گذراند. وی که پیش از حضور در خانه ملت سابقه فرمانداری شهرستان بیجار را در کارنامه دارد، هم اکنون عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس است.

او یکی از منتقدان جدی دولت احمدی نژاد بود واز طراحان سئوال از رئیس جمهور دهم به شمار می رفت. وی در دوره جدید از حامیان دولت حسن روحانی و از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس و از یاران نزدیک علی لاریجانی است.

انگیزه دعوت از نعمتی اطلاع یافتن از آخرین وضعیت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید بود. نعمتی که به عنوان یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از این نهاد با خبرآنلاین گفت وگو می کرد، از قرائت گزارش این کمیته تا دو ماه آینده در صحن علنی مجلس خبر داد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

آقای نعمتی، به عنوان یکی از اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از این نهاد خبر جدیدی دارید؟ و اینکه چرا این روند بیش از دو سال به طول انجامیده است؟

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دامنه گسترده ای داشته و با توجه به گستردگی بنیاد، این کار عملا" بسیار گسترده و پیچیده شد. این موضوع باعث می شد حساسیت های خاصی که در مجموعه وجود داشت، بیشتر شود. از آنجا که بنیاد شهید یک نهاد انقلابی است، به حساسیت ها اضافه می شود.

چندین بار گزارشاتی از جریان تحقیق و تفحص  از این نهاد تهیه شد اما این گزارش ها آن چیزی نبود که باید ارائه می شد تا اینکه در نهایت یک ماه پیش جلسه ای در دفتر مهندس باهنر با حضور اعضای تحقیق و تفحص برگزار شد و بحث های جدی در آن جا مطرح شد که به عنوان مثال نوع نگارش گزارش هایی که ارائه شده بود نه در شان مجلس بود و نه در شان بنیاد شهید.

ما مسئولیم که اگر تخلفاتی وجود دارد به طور قاطع، آن تخلفات را مستند و مستدل بیان کنیم اما اینکه در جایگاه قضاوت بنشینیم، هرگز! مجموعه تحقیق و تفحص در مقام قضاوت نیست در حالی که این گزارش به گونه ای نوشته شده بود که انگار ما از پیش قضاوت کرده بودیم. به همین دلیل متن گزارش با مخالفت بنده و تعدادی از اعضای هیئت تحقیق مواجه شد.

 چه کسانی آن گزارش را نوشته بودند؟

حالا دیگر نمی خواهیم به این بحث ورود کنیم اما گزارش، گزارشی نبود که بتوان آن را از تریبون مجلس قرائت کرد. جلسات هیات تحقیق و تفحص به صورت منظم تقریبا دو هفته دیگر تشکیل شد اما الان با توجه به بحث بررسی برجام در مجلس و مسائل دیگری که پیش آمد، با روند برگزاری این جلسات کمی کند شده است.

بعضی از تخلفاتی که در بخشی از این گزارش وجود دارد، انصافا غیر قابل پوشش است و نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد. اما از سوی دیگر، باید گزارش به نوعی تنظیم و منتشر شود که خدای نکرده طوری نشود که با آبروی یک سیستم و نهاد انقلابی خدوم بازی شود. بالاخره ما شرعا و قانونا مکلفیم آنچه که اتفاق افتاده را منعکس کنیم. به نظر می رسد که این گزارش تا دوماه آینده جمع بندی شده و آماده قرائت در صحن علنی مجلس شود.

از میزان هزینه این تحقیق و تفحص اطلاع دارید؟

هزینه را باید اعضای هیئت رئیسه تحقیق و تفحص اعلام کنند ولی فکر می کنم که رقم، رقم درشتی باشد.

یعنی  این رقم به آن 350 میلیونی که آقای یوسفیان ملا پیش بینی کرده بود، رسیده است؟

به این رقم نرسیده ولی در همان حدود است.

یعنی به 100 میلیون رسیده است؟

بله، بیشتر از 100 میلیون است.

بحث تبرئه بانک دی در گزارش نهایی تحقیق و تفحص نیست، چون ما در مقام قاضی نیستیم اما در گزارشی که از سوی هیئت تحقیق به مجلس ارائه می شود بعید می دانم که موضوعی از بانک دی در آن مطرح شود. چون واقعا در اطلاعات، اسناد و مدارکی که مدیران این بانک به ما دادند، مشکل آنچنانی وجود ندارد.

 

گفته شده که نگرانی از ارقام تخلفاتی که ممکن است در این گزارش بیاید، یکی از دلایل تاخیر در ارائه آن گزارش هیات تحقیق و تفحص است. در حالی که مجلس گزارش تحقیق و تفحص درباره تخلفات مالی کم نداشته، از تفحص از ایران خودرو گرفته تا صداوسیما و .... ایا این دلیل می تواند، دلیل موجهی برای تاخیر در ارائه گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید باشد؟

نه واقعا، اینطور نیست. حساسیت هایی که در این پرونده وجود دارد، اصلا حساسیت های مالی نیست. بالاخره بنیاد شهید یک مجموعه ای است که به خانواده های شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران خدمات می دهد و افراد مختلفی از این طیف را تحت پوشش قرار داده است، این مسئله حساسیت ها را بیشتر می کند. به این معنی که باید این گزارش به نحوی تهیه شود که خدای نکرده موجب کدورت مجموعه نشود. چون بعضی وقت ها ممکن است که موضوعی عادی در جایی مطرح شود و خیلی هم اثر نداشته باشد، اما طرح همان موضوع، در مجموعه دیگری چنان حساسیتی ایجاد کند که باعث مشکل شود. در این زمینه نیز حساسیت ها از این جنس است. یعنی نباید با این گزارش، اجر و زحمت کسانی که به طور شبانه روزی در حال تلاش و خدمت بوده و هستند، نادیده گرفته شود.

یعنی شما نگران واکنش بنیاد شهید هستید؟

 نه ما واقعا نگران واکنش بنیاد شهید نیستیم. نگران این هستیم که این قشر عظیم زحمتکش از کاری که انجام می دهند، دلسرد شوند.

تا اسم تحقیق و تفحص می آید، از هر نهادی باشد آن نهاد دلگیر می شوند. در همین رابطه آقای زریبافان گفته اند که این تحقیق بر اساس اغراض شخصی نمایندگان است، پاسخ شما چیست؟

ما دنبال این نیستیم که خدای نکرده به کسی آسیب بزنیم. بالاخره یک سری اتفاقات واقعی در مجموعه بنیاد شهید رخ داده است که وی به عنوان کسی که در این نهاد مسئولیت داشته، باید پاسخگو باشد. در جلسات متعددی از هیات تحقیق و تفحص وی حضور داشته و ما حرفشان را شنیده ایم. درباره اینکه گفته اند در این باره اغراض شخصی مطرح است؛ به نظر می رسد آقای زریبافان آدم کوچکی نیست و نباید از این حرف ها بزند و آن را تکرار کنند. بنابراین این حرف ها از آقای زریبافان و دیگران پذیرفته نیست.

بالاخره مجلس مسئولیتی دارد و بر مبنای مسئولیتش  رفتار می کند. چون بر اساس قانون اساسی ما نمایندگان قسم خورده ایم و مکلف هستیم هر حرفی را که می زنیم و هر کاری که انجام می دهیم بر اساس آن قسمی باشد که در مراسم تحلیف یاد کرده ایم.

راجع به آمار تخلفاتی که در این گزارش کشف کرده اید، رقم مشخصی وجود دارد؟

در حال حاضر، عدد و رقم ها جمع بندی شده است و ما نشسته ایم خط به خط  کار را پیش می بریم؛ شاید باور نکنید که ما روی یک صفحه از این گزارش دو روز کار کرده ایم. همه اسناد به صورت مستند باید ارائه شود. نمی توانم عدد و رقمی را اعلام کنم. ولی می توان گفت که تخلفات محرزی در این پرونده وجود دارد و انشاء الله تا دو ماه آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد.

تا کنون یکی دو رقم البته اعلام شده است ولی مربوط به گذشته است؛ یک رقم 170 میلیارد  تومان بوده است که متعلق به بانک دی و یک رقم 15 میلیارد تومان؛ آیا حجم تخلفات نهایی بیش از این هاست؟

درباره مواردی که در خصوص فعالیت بانک دی تا الان مطرح شده است؛ بسیاری از آن ها را مسئولان این بانک پاسخ داده اند و فکر نمی کنم که این عدد و رقم ها وجود داشته باشد.

یعنی کمتر از این است؟

نه، اصلا چنین ارقامی وجود ندارد.

در سخنان یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص عنوان شده بود که موجودی بانک دی از فاصله اردیبهشت تا دی سال 91 به 100 هزار میلیارد رسیده است، این موارد را چگونه پاسخ می دهید؟

خوب برسد چه ایرادی دارد؟! بالاخره یک موسسه بانکی، مالی و اعتباری می تواند از طرق مختلف جذب اعتبار کند.

ماجرای شکایت ایثارگران از بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر چه بود؟

در بحث کوثر ما هنوز ورود نکرده ایم اما بررسی موارد تخلف بانک دی را در اولین جلسه آینده تمام خواهیم کرد. ولی آنچه که مسلم است در بانک دی مشکلات آنچنانی که بعضا در رسانه ها مطرح شده است، وجود ندارد.

یعنی به نوعی بانک دی در تحقیق و تفحص مجلس تبرئه می شود؟

بحث تبرئه نیست، چون ما در مقام قاضی نیستیم اما در گزارشی که از سوی هیئت تحقیق به مجلس ارائه می شود بعید می دانم که موضوعی از بانک دی در آن مطرح شود. چون واقعا در اطلاعات، اسناد و مدارکی که مدیران این بانک به ما دادند، مشکل آنچنانی وجود ندارد.

گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید باید به نوعی تنظیم و منتشر شود که خدای نکرده طوری نشود که با آبروی یک سیستم و نهاد انقلابی خدوم بازی شود. بالاخره ما شرعا و قانونا مکلفیم آنچه که اتفاق افتاده را منعکس کنیم.

 

این به نوعی تبرئه می شود، دیگر؟

 ما در جایگاه قضاوت نیستیم که بخواهیم حکم صادر کنیم. ما فقط گزارش می دهیم. درباره مورد دیگر سئوال شما هم بگویم که اطلاعات کوثر نیز جمع آوری شده است و ما در حال بررسی تک تک موارد آن هستیم.

پس ماجرای اعتراض ایثارگران چه بود؟

گلایه هایی وجود دارد، برخی اعتقاد دارند که مثلا مجموعه های اقتصادی که فعالیت دارند باید به طور مستقیم سود آن ها به سهام داران و  کسانی که تحت پوشش قرار دارند، برسد. ولی شاید بنگاه های اقتصادی هدفشان چیز دیگری باشد. البته من الان اساسنامه کوثر را در ذهن ندارم که آیا اساسنامه آن می گوید که حتما باید سود را بین سهامداران ایثارگر تقسیم کرد یا نه. ولی در مجموع، هر بنگاه اقتصادی قواعدی دارد و هیئت مدیره آن نیز باید درباره تعهدات آن پاسخ گو باشد.

علاوه بر آقای زریبافان فرد دیگری از مسئولان بنیاد شهید در جریان تحقیق و تفحص از این نهاد به شما کمک کرد؟

بسیاری از عزیزان به جلسات ما تشریف می آورند اما اسامی شان در ذهنم نمی ماند.

چقدر این جلسات می تواند سئوالات ایثارگران را پاسخ دهد آیا تا به حال با آن ها هم جلسه داشته اید؟

بله، با مجموعه ای از آن ها هم جلساتی داشته ایم.

 آنها از نتیجه تلاش های شما راضی بودند؟

هنوز گزارشی از کار ما منتشر نشده است و ما فعلا در حال جمع بندی هستیم. برای همین از اینکه آن ها رضایت دارند یا نه اطلاعی نداریم.

تعدادی از اسامی در رابطه با این پرونده در فضای رسانه ای منتشرشد؛ مثلا گفتند که رد پای "سلطان شکر" هم در این پرونده دیده شده است. این نگرانی وجود داشت که ممکن است اسامی برخی مسئولان گذشته دراین گزارش باشد. چقدر نام اشخاص را در این موضوع پررنگ می بینید؟

در مورد سلطان شکر، باید بگویم که افراد زیادی از بانک دی وام گرفته و رفته اند. بالاخره آن موسسه یک موسسه مالی و اعتباری است. اگر فرض کنید بنده  بخواهم بروم با توجه به قواعدی که آن بانک دارد، وام بگیرم این چه ضرری دارد؟ باید موضوع را کلان ببینیم. بانک مکانی است که همه افراد می توانند به آنجا مراجعه کنند. حالا ممکن است "سلطان شکر" باشد یا "سلطان قند"؟! و دیگران هم آنجا بروند. اصلا این طوری به موضوع نگاه کنید.

آیا وام ها پس داده شده است،سقف آن ها چقدر بوده است؟

وام هایی مثلا 4 میلیارد و 5 میلیارد بوده است و خیلی کلان نبوده است.

با این اوصافی که شما می فرمایید، اصلا از این گزارش تحقیق و تفحص چیزی بیرون می آید؟

در موضوع بانک دی تا الان هیچ تخلفی بیرون نیامده است. بقیه قسمت ها را هم باید بررسی کنیم. ما به ادبیات و بعضا به موارد متعدد گزارش هیئت تحقیق اشکال داشتیم و اگر ایراد نداشتیم همان گزارش را تائید می کردیم. انشاء الله بررسی دقیق تری در این زمینه انجام خواهد شد و گزارش یک بار دیگر بازنگری، تنظیم و تکمیل می شود تا هر چه سریع تر برای قرائت در مجلس آماده شود.

به نقل ازخبرآنلاین

اینستاگرام
ابهای که ازمجلس وقتشان تمام میشوداین توری که تاحالامن دیدم بعدا ادم های موفقی نشدن چون قسم به قران میخورن اگریک اندازه سر سوزن یصیرت داشته باشیم شان قران را بدانیم ........................................
سلام انچه ازاین گفت گوبرداشت می شودکه این تحقیق وتفحص هم مثل بقیه تحقیق ها اگر یک تحقیق به ثمررسیده تااین دومی باشد دوم شخصی چاه میکندمالک ازبالای چاه صدازدبه نرسیدچاه کن گفت به نرسید امابه نان رسیداین اقای نعمتی حرکتی من دیدم درجلسه برجام کردکه درشان اونبود حالاببینندسهم هرکدامشان ازیکصدمیلون چقدرمی شود شایدکدخدای اقای نعمتی امد وضع ماهم خوب شد
وام های 4 و 5 میلیاردی از نظر شما وام کلانی نیست؟؟!! جای تاسف است که یک ایثارگر برای یک وام 2 میلیون تومانی باید مدت ها دوندگی کند و جناب آقای نعمتی و دوستان مجلسی شان اینگونه فرمایش بفرمایند بنده تمام این گزارش را خواندم وچیزی که برایم کاملاً روشن شد بررخورد نرم و تعارف گونه ی شما در تهیه ی این گزارش تفحص بود و گویا جو کاری شما بمانند تهیه گزارش از خدمات بنیاد و بانک دی و دیگر مجموعه های بنیاد شهید بود تا تحقیق وتفحص و مو از ماست کشیدن جناب آقای نعمتی .
آقاي نعمتي وجدانا گزارش تحقيق و تفحص را خوانده اي كه اينگونه افاضه مي كني . البته شائبه هاي زيادي در مورد افرادي كه نمي خواهند اين گزارش خوانده شود و با مفسدان برخور شود وجود دارد . از متن سخنان شما بر مي آيد كه هيچ اطلاعي از گزارش نداريد و ديرگران اين سخنان را به شما ديكته كرده اند. چون تناقضات متعدد در گفتارتان وجود دارد كه نشان از بي اطلاعي دارد.
سقف برخي وامها 500 ميليارد بوده چرا حقيقت را نمي گويي . ضمنا براي ايجاد يك مشاركت با شركتهاي ديگر سقف يك سرمايه گذاري كه به مشكل خورد 1000 ميليارد بوده است . هر چند براي امثال شما 5 ميليارد عددي نيست
برخي از نمايندگان متعهد شده اند هر طور كه شده اين گزارش را قرائت كنند و مفاسد آن را از طريق قوه قضاييه پيگيري كنند . فكر نكنيد همه نمايندگان با تساهل و تسامح برخورد خواهند كرد . برخي از آنان جديت دارند تا حقوق از دست رفته ايثارگران را برگردانند.
سلام:
کشک که گفته اند همین زشک است !!!!!
دفاع چشم بسته يك نماينده از مجريان دولتي چه معنا دارد. شما وكيل المله هستيد يا وكيل الدوله . مطالب شما همه قضاوت به نفع مديران فاسد است بعد مي گويي قضاوت نكينم . بگذاريد گزارش به دستگاه قضايي برود و دادگاه عادل حكم صادر كند . چرا از ارسال گزارش به قوه قضاييه واهمه داريد.
شما ايثارگران را چه فرض كرده ايد فكر مي كنيد با سخنان شما فريب مي خورند . در حاليگه فساد به ويژه در بخشهاي اقتصادي بنياد به طور وسيع وجود داشته شما به دنبال تبرئه چه كسي هستيد؟
4 یا 5 میلیارد رقمی نیست . درود بر شما که این مبالغ را کوچک می شمارید .همینه که فساد و اختلاس بیداد میکند ..لطفا از کمسیون پزشکی بنیاد هم تحقیق و تفحص کنید .
اینجور که این آقا میگه نه خانی اومده ونه خانی رفته .4یا5ملیارد چطور چیزی نیس .مگه تا بحال چند تا جانباز برای 2یا3میلیون .اونم بخاطری که شرمنده خانوادشان نشوند خودشونو آتش زدن .والاه مردانی کجا رفته.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi