شناسه خبر : 39117
دوشنبه 18 آبان 1394 , 11:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آیا از یبوست خلاص شده اید؟!

سوالاتی درباره یبوست که اگر پاسختان به آنها مثبت باشد، حتما با این بیماری خداحافظی خواهید کرد.

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی) - پیش از این به کررات و به طور متناوب در رابطه با راه حل های رفع بیماری یبوست صحبت کردیم!
 در این رابطه به خصوص نگران شرایط جانبازان عزیزی بودیم که بیشتر و مدت طولانی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. آزادگانی که در اثر کمبود آب و غذا از دوران اسارت دچار این عارضه شده اند. جانبازان نخاعی گردنی و کمری که به دلیل بی حرکت بودن و عدم حرکت روده دچار یبوست هستند. ایثارگران قطع عضوی که توانایی حرکت زیاد ندارند. یا حتی ایثارگرانی که به دلیل فقر از تغذیه نامناسب برخوردارند و دچار عارضه یبوست هستند. و یا حتی ایثارگران یا خانواده های ایثارگران که در اثر استرس های ناشی از مشکلات دچار یبوست هستند.

حال بیایید با هم مروری داشته باشیم بر راهکاریی که پیش از این گفتیم و ببینیم که چقدر آنها را انجام داده ایم.

- آیا آب بیشتری خوردید؟ مایعات خود را افزایش دادید؟ نوشیدنی های گیاهی را بیشتر مصرف کردید؟ به خوردن آب و مایعات خودتان را عادت دادید؟

- آیا میزان مصرف چای خود را کم کردید؟ اگر کم نکنید به نتیجه نخواهید رسید! کاکائو را قطع کردید؟ نوشابه را کنار گذاشتید؟ آیا می دانید مواد کافئین دار، یبوست را تشدید می کنند؟ آنها را ترک کرده اید؟

- آیا میوه کافی می خورید؟ روزانه 2تا 3 عدد؟ میوه هایی که به بدن شما خوب اثر می کند را پیدا کردید؟ متوجه شدید کدام میوه روده شما را به حرکت می اندازد؟

- آیا سبزیجات را بیشتر مصرف می کنید؟ سالاد و سبزی خوردن بیشتری می خورید؟  گوجه و خیار و کاهو و هویج گاز می زنید؟

-  سیگار خود را ترک! یا کم کرده اید؟ می دانید سیگار علت یبوست شماست؟  قلیان را کنار گذاشته اید؟ حتی تفریحی!

- فعالیت خود را بیشتر کردید؟ حتی اگر قادر به دویدن و دوچرخه سواری نیستید، به پینگ پنگ یا شنا رفتید؟  دمبل زدید؟ برای ورزش کردن وقت گذاشته اید؟ می دانید اگر ورزش کنید، روده هایتان به کار می افتد؟

- غذاهای برنجی را کم کردید؟ خوردن پلو و چلوها را کاهش دادید؟ برنج کمی باعث یبوست می شود. برنج را از وعده غذایی شام به خاطر یبوست و چاقی شکمی هم که شده حذف کنید.

- سوپ و آش بیشتر می خورید؟ غذاهای آبکی و آبدار را در هفته افزایش داده اید؟ انواع خوراک ها به سفره غذایی تان اضافه شدند؟ این غذاها را به جای پلووخورشت جایگزین شام کرده اید؟

- آیا میدانید شیر یک غذای پرباقیمانده و ملین است؟ و اگر داغ شود، خاصیت ملینی آن بیشتر هم می شود؟ آیا هرشب یک لیوان شیر داغ می نوشید؟ یا حتی یک لیوان شیر سرد اگر دوست ندارید؟

- آیا می دانید گوشت و پروتئین زیاد باعث یبوست می شود؟ اگر گوشت ها را زیاد می خورید، کمی مقدار آن را کم کنید و ببینید که یبوست شما بهتر می شود یا نه؟!

- آیا میوه های خشک را بیشتر خورده اید؟ برگه ها یا آلوی خیس خورده تاثیر بهتری بر بدن شما نگذاشته است؟

- آیا مصرف فست فودها را کم کرده اید؟ می دانستید که فست فودها به دلیل افزودنی هایشان یبوست را تشدید می کنند؟ آیا خوردن آنها را محدود کرده اید؟ آیا عادت خوردن ساندویج و پیتزا را ترک کردید؟

- بعضی داروها مثل مکمل آهن هم عارشه ای به شکل یبوست دارند. آنها را بشناسید و درصورت امکان به پزشک خود بگویید که جایگزینی برای آنها به شما بدهد. آیا به داروهایتان توجه کرده اید؟

- با استرس یبوست تشدید می شود. با مشاور در مورد مشکلاتتان صحبت کردید که استرس شما کم شود؟ آرامش خودتان را بیشتر حفظ کردید؟ با مشکلات زندگی تان بیشتر کنار آمدید یا نه؟! رابطه تان را با همسر یا فرزندتان اصلاح کردید؟ می دانید روانشناس میتواند خیلی کمک کننده باشد؟ می دانید یک گوش شنوا چقدر از استرس های شما کم می کند؟

فراموش نکنید که خوبی یک روانشناس در چند چیز است که اولا غریبه است و دانستن مشکلات شما در رابطه یا نگاهش تاثیری نمی گذارد. و مثل فامیل یا دوست نیست که نتوانید بعضی حرف ها را به او بزنید. دوم اینکه چون روانشناس است، خالص و بدون حاشیه به مشکلات شما گوش می دهد و با توجه به تخصصی که دارد، برایش راهکار می دهد.

- آیا می دانید که روغن زیتون چقدر در حرکات روده موثر است؟ روی سالاد یا داخل غذایتان روغن زیتون ریخته اید؟ آیا هر روز روغن زیتون می خورید؟

- خاک شیر را امتحان کردید؟ هر روز دو تا سه قاشق خاک شیر یا تخم شربتی را امتحان کردید؟ آیا می دانید گل محمدی هم بسیار ملین خوبی ست و نوشیدن یک لیوان دمکرده ان در حرکت روده تاثیر دارد؟

... اگر پاسخ تان به این سوالات مثبت باشد، حتما با یبوست تان خداحافظی می کنید

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با تشکر از کارشناس محترم تغذیه،مطالب مفید و آموزتده ایی را ارایه نموده بودند
سرکار خانم نام آور با تشکر فراوان از مطلب جامع و مفید شما ، جواب بنده در برابر سئوالات شما همگی منفی است و بنده مایعات کم می نوشم ، کم تحرک هستم ، سیگار میکشم و دارو مصرف کرده و دچار فقر سبزیجات و میوه در تغذیه می باشم و دچار یبوست مزمن بودم اما اکنون با مصرف داری گیاهی سی لاکسی یا همان (دینه) این مشکلم مرتفع شد.
این تجربه بنده بود.
یادم بود بفرمائید نارنگی
سلام دست درد نکنه دردستور روش زندگی خود حتما بعضی هاراقرارمیدهم خیلی جالب بود گلابی هم خیلی خوب است سپاسگذارم خیرببینی
سلام و ممنون از خانوم دکتر عزیز.
بااینکه در این زمینه طی سالیان گذشته، به کرات شنیده و تجربیاتی کسب کرده ایم، اما نکات جالب و تازه ای در متن مطلب جدیدشما بنظرم آمد که بسیار قابل استفاده است.
بهرحال از محبت شما نسبت به جانبازان به نوبه خودم ممنون و متشکرم.
سلام عجب رژیم غذایی خوبی اما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هیچ وقت یبوست خوب نمی شود، با این وضعیت معیشتی نا مناسب.
بهر حال سپاسگزاریم خانم دكتر.
سلام خانم دکتر ...
دست شما درد نکند این مطلب تان واقعا دلسوزانه به نگارش آمده بود . مخصوصا قسمت اولش که شرح داده بودید کدام ایثارگران بیشتر به این مطلب نیاز دارند .

خانم دکتر ....
میشه در بیان دستور غذایی وضعیت مالی عزیزان را هم در نظر بگیرید .. .. دلم می خواست مثل قبل در مقابل جواب دوستان جانباز منم یه راهنمایی می کردم اما ترجیح دادم چیزی ننویسم . امیدوارم خودشان متوجه اشتباهاتشان بشوند . هنوز جای اون حرفها که بابت دو تا اظهار نظرم خوردم هنوز خوب خوب نشده ....
با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi