شناسه خبر : 39950
سه شنبه 17 آذر 1394 , 17:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانباز قاری قرآن فردا تشییع می شود

جانباز«ابوالفضل علامی» قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم با بیش از ۳ دهه فعالیت قرآنی شب گذشته در ۵۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. در این گزارش بخشی از خدمات شایسته این چهره قرآنی آمده است.

فاش نیوز -  جانباز«ابوالفضل علامی» قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم با بیش از ۳ دهه فعالیت قرآنی شب گذشته در ۵۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

«ابوالفضل علامی» استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم . مراسم تشییع پیکر این استاد پیشکسوت قرآن کریم که شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت، فرداچهارشنبه 18 آذر ساعت 9:30 از مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در قم، چهارراه بازار به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

در ادامه گزیده‌ای از زندگی و بیش از 3 دهه فعالیت‌های قرآنی این استاد پیشکسوت قرآن را می‌خوانیم.

«ابوالفضل علامی» در سال 1337 در خانواده‌ای روحانی و در شهر مقدس قم متولد شد.

پدرش آیت‌الله شیخ اسدالله علامی میانجی نام «عطاء الله» را برای وی برگزید اما در شناسنامه نام او را «ابوالفضل» گذاشتند.

علامی به واسطه خانواده مذهبی از همان دوران کودکی در مراسم‌های دینی که پدرش برگزار می‌کرد، شرکت می‌کرد.

وی تحصیل در مقطع ابتدایی را در مدرسه ملی اسلامی خدیوی سپری کرد. در مدرسه هر روز در حیاط بزرگ مدرسه برنامه نماز جماعت برقرار بود.

علامی دوران دبیرستان را با تحصیل در مدرسه ملی موسوی قم سپری کرد البته در پایه دوم دبیرستان مجبور شد به تهران هجرت کند اما پس از سه سال دوباره به قم بازگشت و پنجم و ششم دبیرستان را در دبیرستان شبانه چهارم آبان(آیت الله کاشانی) خواند و روزها در یکی از مؤسسات فرهنگی حوزه علمیه مشغول به کار شد.

این استاد قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته علوم سیاسی قبول شد ولی به خاطر تأمین بخشی از هزینه زندگی خانواده و ضرورت کار کردن نتوانست به تحصیل ادامه دهد.

وی آن دوران در کنار کار، یادگیری دروس حوزه را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و پس از گذراندن دوره مقدماتی و بالاتر، چهار سال به تحصیل فقه اشتغال یافت و همزمان به امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن پرداخت. علاوه بر پژوهش، در حوزه قرآن به تدریس علم قرائت، تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی پرداخت.

علامی همواره به امر آموزش قرآن اهتمام داشت به طوری که همیشه در کنار ارتقای توانمندی‌های خود به تدریس علوم قرآنی نیز می‌پرداخت.

این استاد قرآن کریم سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی یعنی سال 1361 هنگامی که تنها 24 سال داشت،‌نزد امام خمینی(ره) نیز تلاوتی داشت که این تلاوت یکی از ماندگارترین تلاوتی‌های وی به شمار می‌رود.

علامی به واسطه سابقه فراوان در فعالیت‌های قرآنی در مسابقات قرآن نیز به داوری پرداخت به طوری که به مرور زمان در کنار تدریس به قضاوت مسابقات بین‌المللی نیز پرداخت.

از وی کتاب متعددی در حوزه قرآن کریم به یادگار مانده است که آموزش ترجمه ومفاهیم قرآن کریم در 3 جلد، قرآن حکیم همراه ترجمه و تفسیر برخی از آیات، کتاب معلم راهنمای تدریس آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن، کتاب مربی راهنمای تدریس قرآن کریم ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم، آداب تلاوت قرآن کریم، زبان قرآن، درآمدی بر دانش وقف و ابتداء، آشنایی با ضبط المصحف، فرهنگ اصطلاحات صرف و نحو عربی، قرآن صاعد آموزش معارف اهل بیت(ع) در 2 جلد تنها بخشی از تألیف‌های استاد علامی است.

این استاد قرآن کریم به واسطه فعالیت‌های گوناگون قرآنی در پنجمین دوره مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که توسط سازمان دارالقرآن برگزار شد، به عنوان «استاد آموزش قرآن» مورد تجلیل قرار گرفت. 

سرانجام این استاد قرآن کریم شب گذشته 16 آذرماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در 57 سالگی بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

گفتنی است این قاری گرانقدرقرآن کریم از جانبازان دفاع مقدس نیز بوده که جایی ابراز نمی کرده است.

اینستاگرام
سلام و درود بر پيامبر نور و رحمت و خاندان پاك و مطهرش و سلام بر روح بزرگ استاد علّامي كه نوراني مرد قرآن و عرفان بود. پرورده شده در دامان پاك خانواده اي روحاني و قرآني كه در طول عمر پربارش از درياي بيكران بركات قرآن درّ و مرجان هايي گرانسنگ بيرون كشيد و اسوه اي بود مجسم براي جامعه و انسان هايي كه سلوك طراز قرآني را برگزيده اند. خدايش رحمت كناد و در بهشت برين همنشين اولياءالله باشند. فاتحه مع الصلوات
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi