شناسه خبر : 45843
چهارشنبه 05 خرداد 1395 , 14:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقش توکل در آزادی خرمشهر

امام در نهایت آرامش با یک کلمه مسئله را حل نمودند: با میزان توکل خود به خدای بزرگ آن قادر بی همتا تصمیم بگیرید.

مرتضایی- خدا خرمشهر را آزاد نمود. پس از فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس حضرت امام (رضوان الله علیه) کلمه ای فرمودند که شاید تا امروز نیز بعضی از عزیزان آن را صرفا" به تقید امام ( ره ) به اسلام عزیز نسبت می دهند. فرماندهان بزرگ آن عملیات و با توجه به عالی ترین امکانات پدافندی از سوی عراق کار و رزم شجاعانه نیروهایشان به جایی رسید. که بهتر است از زبان آن عزیزان و قبل از آن ( شاه بیت) فتح خرمشهر به توکل بپردازیم.

معنای توکل در فرهنگ لغت از ریشه و ک ل، مصدر مرکب به معنای واگذاشتن به خدا. پناه کردن به خدا (ناظم الاطبا ) یله کردن. رها کردن. واگذار به خدا نمودن.

میزان توکل انسان بر خدا مستقیما با باورهای او در ارتباط است .خصوصا" در تصمیماتی که شما هیچ راهی برایتان باقی نیست همانند گرفتار آمدن قوم موسی (کلیم الله) .در محاصره رود و سپاهیان فرعون و غرولند بزرگان که حتی او را به دست برداشتن از دین خدا (که منجر به عزت و ازادیشان شده بود ) و قبولی مجدد بندگی در مقابل جان نا قابل خود تهدید می نمودند .

 در اینجا موسی (ع) با تفویض امور به خداوند بزرگ از او برای انجام ماموریتش یاری طلبید و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. پس آن چوبدستی را به زمین زد. نیل چون راهی برای عبور قومش باز گردید .و سر انجام فرعونیان) یقین و میزان آن به حقایقی که قرآن به زیبایی خداوند بزرگ را نعم المولا. نعم الوکیل. نعم النصیر. قادر بکل شی علیم بکل شی و... معرفی نموده میتواند ناممکن ها را ممکن نماید.

 عملیات بیت المقدس در چهار مرحله به سرانجام رسید. از مرحله سوم و پس از ده روز فشار بی امان بر دشمن، بسیاری از فرماندهان شهید و مجروح و تجهیزات نظامی از بین رفته بود. ده روز حضور در حالت آفندی. نیروها کاملا خسته و دشمن ساعت به ساعت و بعضا" لخظه یه لحظه سعی در تقویت بنیه آفندی خود نموده. از طرفی درطی ۱۸ماه تصرف این شهر انواع و اقسام کمین های آفندی که مختص جنگ در مناطق رمل تیرآهن ۱۸ و بعضا" متری برای جلوگیری از هلی برد نیروها در مناطق کایدی ورود به شهر بمباران های بی وقفه رزمندگان خصوصا جاده اهواز به خرمشهر و جزیره مینو توسط پل به خرمشهر بود.

 ورود به شهری که این بار هر دیوار و بنایش می توانست سنگری برای دشمن باشد و دیگر عوامل لجستیک و غیره ورود به شهر را ریسکی بسیار هزینه بر برای فرماندهان نظامی درآورده بود. و جلسات با در نظر گرفتن تمام امکانات و داشته ها دارای ضریب موفقیتی کمتر از ۲۰ درصد را داشت. از نظر نظامی که این ضریب در ارتش های جهان باید بیش از ۹۰ باشد میرفت تا عملیاتی در همین مرحله متوقف شود.

 به همین دلیل برادر محسن رضایی و سرهنگ صیاد شیرازی برای گرفتن آخرین راهکار خدمت امام (رضوان الله علیه ) رسیدند و تمام مشکلات را با واسواسی خاص خدمت ایشان اعلام نمودند. اما امام در نهایت آرامش با یک کلمه مسئله را حل نمودند[ با میزان توکل خود به خدای بزرگ آن قادر بی همتا تصمیم بگیرید (نقل به مضمون)] در صورت بررسی میدانی و امکانات نظامی و خستگی روحی و جسمی عزیزان رزمنده تنها ۲۰ درصد یعنی اصولا شانسی برای فتح خرمشهر وجود نداشت اما میزان تقید و توکل واگذاری امور به ید آن قادر متعادل و عملگرایی محض و نیجه را خدا خواستن معادلات نظامی جهان را بهم زد.

 (معادلات نظامی جهان بحثی است که در این مقال نمی گنجد ) توکل حقیقی کفایت الهی را در بر دارد(ومن یتوکل الله حسیبا) بلی خدا خرمشهر را آزاد نمود باعث پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گردید. نیروهای واکنش سریع امریکا موسوم به دلتا را که براحتی می توانستند ... اینگونه خار و ضعیف، راهی کشورشان گرداند. کودتای نوژه ...

 وای به روزی که خداوند بزرگ ما را به خود واگذارد. خدا قدرت و فهم و یقین توکل بخود را روزی عزیزان ایثارگر گرداند. فراموش نکنیم معجزه قبولی طاعات تمام مومنین اخلاص اخلاص و اخلاص است.پس درک میکنیم که انسان های ناتوانی که روزی سفیران کشورهای بزرگ حتی برنامه روزانه حاکمان ما را تعیین می نمودند چگونه امروز به این سطح از استقلال حکومتی رسیدند و امیدوارم دیگر شعارهای جمهوری اسلامی در قالب فرهنگ اسلامی. عدالت علوی اول در ایران و سپس در جهان عینیت بیابد. استقلال .آزادی . جمهوری اسلامی

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
دفاع مقدس بخاطر توکل رزمنده ها به الله و جهاد برای احیای قران و اخلاص رزمندگان اینقدر جایگاه بزرگ و مقدسی داشته و برای همیشه خواهد داشت.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi