شناسه خبر : 45910
شنبه 08 خرداد 1395 , 15:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید کربلای شلمچه

به یاد بسیجی شهید "منوچهر پرخیده"

شهید منوچهر پرخیده در پاییز 1332 در روستای سوار آباد اراک متولد شد. دردوران کودکی به سبب کوچکی جثه ، برروی چهار پایه می ایستاد واحادیث ائمه طاهرین (ع) را نقل می کرد.

ازسالهای 43 به بعد به سبب علاقه و ذوقی که داشت بیشتر در مجالس مذهبی شرکت می کرد. به دلیل صدای رسایی که داشت عموماً متبرک ساختن فضای مجالس به آوای ملکوتی قرآن با اوبود. همچنین در سن 15 سالگی در کلاس درس عربی و جامع المقدمات حاضر می شد.

پس از اخذ دیپلم مصمم بود بدون اتلاف وقت مشغول به کار شود. لذا چند ماه بعد در نیروی هوایی استخدام و به آموزش همافری مشغول شد. با توجه به جو نامناسب آن روزحاکم بر محیط های نظامی ، آن مکان را برای کار مناسب نمی دید و می گفت مربیان ما اشخاص آمریکایی هستند که ما را مورد تحقیر خود قرار می دهند. تصمیم به خروج از آن نیرو گرفت. می دانست که تا چند روز دیگر برای تکمیل دوره قرار است به آمریکا بروند و بعد از آن مسئله استعفا مشکل تر خواهد شد. بالاخره بعد از مدتی ماندن در سلول انفرادی و بازجویی ، از نیروی هوایی خارج شد. دوره سربازی اش اوایل انقلاب تمام شد.

همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی در راهپیمائیها و مراسم انقلاب شرکت می کرد. همچنین در سنگر مسجد با جمع برادران بسیج به پاسداری از پایگاه اسلام می پرداخت.

اولین اعزامش به جبهه در اوایل سال 65 بود که مدتی از آن با ماه مبارک رمضان 1407 متقارن بود. بعد از بازگشت از جبهه، در یک دوره آموزشی که از طریق اداره مربوط ترتیب داده بودند شرکت نمود که این دوره شامل آموزشهای آبی – خاکی نیز بود. پس از طی دوره برای بار دوم و در روز دوم مهرماه همان سال (65) با هم رزمانش عازم جبهه جنوب شد. شاید یکی از بهترین و نیکوترین حالات شهید در طول عمر خود درزمان ما بین دو اعزام ایشان به جبهه بود که در عین تلاش زیاد بسیار صبور و مهربان می بود. بعد از این مرحله مدت اعزام سه ماهه اش به پایان می رسد اما داوطلبانه مدتی دیگر به حضور خود درجبهه ادامه می دهند تا اینکه عملیات کربلای 5 آغاز می شود. در این عملیات، به همراه شهید محمد اکبری مسئولیت حمل مجروحین را بر عهده داشتند.

او سرانجام در قلب نیروهای دشمن، در خاک خونرگ شلمچه و بعد از اقامه نماز صبح به فیض شهادت رسید و پیکرش در محل شهادتش ماند.

از شهید پرخیده یک فرزند بنام فاطمه به یادگار مانده است.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi