شناسه خبر : 47905
سه شنبه 05 مرداد 1395 , 12:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امروز پنجم مرداد سالگرد عملیات "مرصاد" است

امروز سالروز شکست مفتضحانه منافقان در عملیات «مرصاد» است. به این مناسبت "فاش نیوز" مروری دارد بر آغاز تا پایان رؤیاهای منافقان برای به دست گرفتن قدرت در ایران.

فاش نیوز - امروز سالروز شکست مفتضحانه منافقان در عملیات «مرصاد» است. به این مناسبت "فاش نیوز" مروری دارد بر آغاز تا پایان رؤیاهای منافقان برای به دست گرفتن قدرت در ایران.

عملیات مرصاد که با رمزیا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز شد، برگ زرین دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ هشت ساله است، نیروهای جان برکف سپاه اسلام،متشکل از ارتشیان غیور، سپاهیان دلاور و بسیجیان سراسر عشق و ایثار موفق شدند حمله منافقین کوردل را که باسازماندهی همگانی نظامی رژیم بعثی عراق مسلح شده بودند و به شدت حمایت می‌شدند، درهم بشکنند و با جهاد مقدس خود، حامیان غربی خوش خیال خود را مانند همیشه در عرصه‌های بین‌المللی ناکام بگذارند.

شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با زیر پا گذاشتن توافقات ۵۹۸ مجددا به خرمشهر حمله کرده و تا آستانه تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز کرد. "مسعود رجوی" در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید... کاری که ما می خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند... از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آنجا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد... علاوه بر آن، ضد هوایی و موشک سام ۷ هم که داریم... هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به همراه ستون ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین ها به صورت ستون حرکت می کنند.»


مرداد سال 1367 ، کاروان متجاوز منافقین در یک اقدام هماهنگ به سرکردگی آمریکای جنایتکار و پشتیبانی ارتش بعث عراق،سرمست و غرق در غرور و غفلت با حمایت‌های همه جانبه رسانه‌های غربی و صهیونیستی و مزدوران داخلی در یک تجاوز آشکار به سرزمین پاک و مقدس ایران حمله‌ور شدند. این منافقین سیاه دل،به خیال واهی خویش و یک تصور واهی و خیال پردازانه گمان می‌کردند که ظرف 48 ساعت ایران اسلامی تسلیم نقشه شیطانی آنان خواهد شد. نیروهای غفلت‌زده نفاق، ابرهه‌وار و مغرورانه به‌ پیش می‌آمدند که ناگاه رزمندگان اسلام با قدرتی خداگونه از زمین و هوا یورش برق‌آسای سهمگین خود را آغاز و خواب خوش منافقین متجاوز را برهم زدند و ظرف کمتر از چهار ساعت آن چنان سرنوشتی برای خصم دون و اربابان آنان رقم خورد که هیچ یک از تحلیل‌گران رسانه‌های غربی و مزدوران آمریکایی و کارشناسان تصور نمی‌کردند مهلک‌ترین ضربات را منافقین کوردل و لشکر دست‌نشانده آنها خواهند خورد.

اما بار دیگر دلاورمردان ایران اسلامی یکی دیگر از صحنه‌های باشکوه حماسه و ایثار را در تنگه مرصاد خلق کرده و برای چندمین مرتبه حقانیت و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در نزد جهانیان به نمایش گذاشتند. مهمترین ره آورد این عملیات پیروزمندانه، هجوم و آمادگی مردم در صحنه‌های پیکار علیه باطل یا همان شور و شوق ابتدای انقلاب اسلامی و روزهای دفاع مقدس بود و نشان داد بعد از هشت سال جنگ تحمیلی با همه شداید و سختی‌ها، هر زمان که نیاز باشد، باز هم فرزندان دلیر این ملت، دلاورانه در صحنه‌های خطر حضور می‌یابند و حماسه می‌آفرینند.



پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، عراق را در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار داد و بر گروه‌ها و عناصر معاند نیز شوک شدیدی وارد کرد. در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن بست، توطئه‌ای که مأموریت اجرای آن را به عهده داشتند به مرحله اجرا درآوردند. آنها در تحلیل‌های درون گروهی خویش، امکان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی، زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی، سقوط نظام اسلامی حتمی و قدرت به عناصر سازمان منافقین منتقل خواهد شد!



بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و به رغم آنکه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. هدف منافقین از حمله در عمق خاک ایران، تسخیر چندین شهر و در پایان رسیدن به تهران و به دست گرفتن قدرت بود! طبق زمان‌بندی، نیروها بایستی ساعت 18:00 روز دوشنبه سوم مرداد به کرند و ساعت 20:00 به اسلام آباد و 22:00 به کرمانشاه رسیده و در این شهر، استقرار دولت خویش را اعلام کنند. اگرچه منافقین در ساعت‌های تعیین شده به کرند و اسلام آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام آباد – کرمانشاه در گردنه حسن‌آباد، از پیشروی آنها جلوگیری شد.

 



نقش عراق در عملیات مرصاد

اطلاعات بدست آمده حاکی از آن بود که رژیم عراق درصد است در فاز جدید جنگ با استفاده از ضد انقلابیون، اقدامات شبیه آنچه قرارگاه رمضان در داخل خاک عراق انجام می‌داد، صورت دهد. در این میان، منافقین طی دو عملیات تحت عناوین (آفتاب) در فکه و (چلچراغ) در مهران تا حدودی آمادگی خود را برای عملیات در داخل خاک ایران، نزد حاکمان بعثی به نمایش گذاشتند. از آنجا که عراق به خاطر پذیرش قطعنامه، بهانه‌ای برای تجاوز جدید به ایران نداشت، با حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی لجستیکی (آمادی) و هوایی از منافقین، نیروهای خود را از دخالت مستقیم در ورود به عمق خاک ایران بر حذر داشت و به همین منظور، ابتدا برای کاستن از حجم نیروهای خودی در غرب، اقدام به تک وسیعی در خرمشهر کرد و سپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل ذهاب و صالح‌آباد، این مناطق را به تصرف درآورده و راه ورود منافقین به داخل را هموار ساخت. عراق همچنین پس از ورود منافقین به داخل خاک ایران جهت پشتیبانی در چندین نوبت، اقدام به بمباران هوایی خطوط نیروهای ایران کرد و بالگرد نیروبر عراق در این مدت مرتباً به پشتیبانی منافقین مشغول بودند.

 



استعداد نیروهای دشمن

در این عملیات که نام فروغ جاویدان گرفته بود، منافقین با 25تیپ(هر تیپ شامل 200نفر) شرکت داشتند و به این ترتیب، مجموعاً بین چهار تا پنج هزار نیروی عملیاتی برآورد می‌گردید.

نحوه عمل منافقین با حمایت عراق

مقارن ساعت 14:30 سوم مرداد 1367منافقین و ارتش بعثی عراق عملیات خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلی برد از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سر پل ذهاب ) آغاز و به طرف شهر کرند غرب پیش روی کردند و حدود ساعت 18:30 اولین تانک‌های عراقی با نشان منافقین وارد شهر شدند و در ساعت 20:21روز دوشنبه سوم مرداد پس از تصرف شهر به طرف اسلام‌آباد غرب پیشروی کرده، به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و همچنین تیراندازی و آشفته کردن اوضاع کردند. تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند که به علت عدم انسجام نیروها و آمیختگی منافقین با مردم، اوضاع از کنترل نیروهای نظامی خارج و شهر به تصرف منافقین درآمد. سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک و خودرو، نیروهای پیاده به طرف کرمانشاه عزیمت کردند که در منطقه حسن‌آباد (20کیلومتری اسلام‌آباد) به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع‌آوری نیرو، زمینگیر شدند. نیروهای خودی در فاصله 200 متری آنان در ارتفاعات (چهار زبر)، ضمن تشکیل خط پدافندی، با آنان درگیر شده و بعد از ظهر روز چهار مرداد، با محاصره شهر اسلام‌آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع و آنها را محاصره کردند. منافقین با عبور از خط و پیشروی تا تنگه پاتاق، به سوی اسلام‌آباد و کرمانشاه حرکت کرده و در 30 کیلومتری کرمانشاه مستقر شدند.

 



تجهیزات منافقین در این عملیات عبارت بود از:

12 دستگاه تانک سبک کاسکا و پل برزیلی،40 دستگاه نفربر، 30 عراده توپ 122 میلی متری،حدود 240 قبضه انواع خمپاره، 1000 قبضه آر پی جی هفت، 700 قبضه تیر بار،توپ 106 میلی متری،‌60 قبضه مسلسل دوشکا و حدود 1000 دستگاه انواع خودرو .

نتایج عملیات مرصاد

1- عقب راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران و بازپس گیری شهرهای اسلام‌آباد،قصرشیرین، سرپل ذهاب و ده‌ها روستای منطقه.

2- در این عملیات بین2000 تا 2500 نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و حدود 1500 نفر مجروح، حدود 1000 نفر در منطقه متواری و تعداد 150 نفر به اسارت در آمدند. تعدادی نیز با سیانور خودکشی کردند.

همچنین بیش از 120 دستگاه تانک ، 400 دستگاه نفربر، 240 قبضه خمپاره‌انداز 80 و 60 میلیمتری و 30 قبضه توپ 106 میلی متری منهدم شد.

 



3- غنائم به دست آمده، شامل صدها قبضه آر پی جی -7 ، تیربار و خمپاره‌انداز،ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه نفربر مجهز کانادایی،12 عراده توپ 122 میلی متری و مقادیری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی بوده است.

شکست در عملیات فروغ، باعث شکسته شدن رجوی در ذهن تعداد زیادی از نیروها و ریزش سازمان گردید بطوریکه تعداد کثیری از اعضا و هواداران سازمان جدا شدند.
در توجیه شکست عملیات ، رجوی گفت: تمامی اتکاء ما به ارتش و ایدئولوژیمان بود و روی عناصر سیاسی کار جدی صورت نداده‌ایم و آن را با قیام کربلا قیاس نمود که امام‌ حسین(ع) نیز تمامی اتکای را بر دو عنصر شمشیر و ایدئولوژی خود نهاد و از معادله‌های سیاسی چشم‌پوشی کرد!! و همین باعث شکست گردید.

 

 

 


پیامدهای عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) در سازمان منافقین

یکی از پیامدهای این عملیات، زیر سوال رفتن خط استراتژی سازمان، به تبع آن زیر سوال رفتن رهبری آن بود. سازمان استراتژی‌ و برنامه‌های مختلفی را از ابتدای تاسیس و خصوصا پس از پیروزی انقلاب مورد آزمایش قرار داده بود که با ورود به فاز جدید و تشکیل ارتش آزادیبخش، همه آنها را به نوعی مردود و بی‌جواب قلمداد کرده بود و تنها راه مبارزه و براندازی نظام را مبارزه مسلحانه و جنگ نوین ارتش آزادیبخش دانسته بود.

لذا برای جبران این مساله، رجوی علت شکست و ناکامی را در پرسنل سازمان و بی‌ایمانی و ضعف آنها عنوان کرد و گفت:

اگر ایراد و مشکلی هست در خود شماست؛ خط مشی ما مشکلی نداشته است.

سازمان همواره با فرافکنی و برخوردهای ایدئولوژیک مترصد توجیه عملکرد خود می‌باشد. پس از شکست در عملیات فروغ، رجوی در یک نشست طولانی در عراق، علت شکست را به نیروها و ضعف ایدئولوژیک آنان معطوف داشت تا سرپوشی بر محاسبات غلط (اطلاعاتی و تحلیلی) خود بگذارد.

رجوی آخرین نقطه پیشروی (تنگه چارزبر=تنگه مرصاد) نیروهایش را بهانه کرد و اعلام داشت: شما در تنگه‌ی چارزیر گیر نکردید بلکه در تنگه توحید، زمین‌گیر شدید. و اضافه کرد: ضعف ایدئولوژیک شما باعث گردید تا در تنگه آرزوها و خصلت‌ها و خواسته‌هایتان درجا بزنید.

این خط در وادار کردن نیروها به خسّت و کم‌کاری و بی‌ایمانی و عدم باور به توانایی‌های خویش که در جلسات عمومی انجام شد، نمود پیدا کرد.

 

 


به رغم این کار، شکسته شدن رجوی در ذهن تعداد زیادی از نیروها باعث ریزش نیرو گردیده، تعداد کثیری از اعضا و هواداران سازمان جدا شدند.
پس از این نیز رجوی استراتژی جرقه و جنگ را دنبال می‌کرد (جرقه از سازمان، جنگ از دو رژیم ایران و عراق) قبول قطعنامه 598 از طرف نظام و شکست عملیات فروغ، استراتژی جنگ مسلحانه سازمان را به بن‌بست کشانید و یا حداقل این نگرانی را به دنبال داشت که پس از آتش‌بس میان بغداد و تهران، تکلیف سازمان ارتش آزادیبخش و مشی مسلحانه چه خواهد شد؟
شکست در استراتژی و شعار محوری و همچنین تحولات منطقه‌ای همچون جنگ عراق علیه کویت و لشکرکشی نیروهای چندملیتی علیه عراق و به تبع آن نزدیکی هرچه بیشتر عراق به ایران و سعی جدّی عراق بر حل ریشه‌ای مشکلات و معضلات موجود بر سر راه تعمیق روابط دو کشور، همه این مسائل موجب ریزش شدید نیرو گردید. بنا به گزارشات موثق حدود 2000 نفر نیروی بریده از سازمان در اروپا حضور دارند که از عملیات فروغ به بعد شروع به انفصال نموده‌اند.

 



دیگر پیامد عملیات، محکومیت سازمان و عملیات فروغ از جانب گروههای اپوزیسیون بوده است. عمده‌ی گروههای مخالف جمهوری اسلامی نظیر حزب دموکرات کردستان، چپی‌ها و سلطنت‌طلبان، عملیات فروغ را نتیجه‌ی توهمات و خیال‌پردازی‌‌های رجوی دانسته و حتی برخی سازمان را عامل ایجاد وحدت در جمهوری اسلامی عنوان کردند.

پیامد دیگر عملیات فروغ جاویدان تلفات آن عملیات است. سازمان 1304 نفر کشته خود را رسما تایید و با عکس و زندگی‌نامه منتشر کرده است. تعداد مجروحین نیز بالغ بر 150 نفر برآورد شده است که 700 نفر آنها معالجه سرپایی و سطحی داشته‌اند و 800 نفر بستری و بعضا جان سپرده‌اند. بر اساس اعترافات دستگیرشدگان و عکس‌هایی که از بعضی اجساد شنناسایی شده تهیه گردیده است از مجموع 51 نفر هیئت اجرایی سازمان (مرکزیت) حداقل 33 نفر از آنها در صحنه عملیات حضور داشته‌اند که 16 نفر آنان کشته شده‌اند. لذا حجم ضربه به بدنه‌ی سازمان 50 تا 60 درصد بوده است و به کادر مرکزی سازمان حدود 30 درصد ضربه وارد شده است که این تعداد علاوه بر مجروحین و از کار افتادگانی است که به عقب انتقال داده شده‌اند.

 



رضا پورآگل، مهدی افتخاری و مهدی کتیرایی از جمله کشته‌شدگان مرکزیت در این عملیات می‌باشند. تجهیزات منهدم شده سازمان در مجموع نبردهای عملیات فروغ جاویدان 612 خودرو از انواع مختلف، 72 تانک و زره‌پوش، 21 توپ 122 میلیمتری و 51 تفنگ 106 میلیمتری که عمدتا بدون خودرو حمل‌کننده بودند برآورد گردیده است. آمار غنایم نیز حدود 500 دستگاه انواع خودرو و مقادیر زیادی تجهیزات انفرادی و جمعی بوده است.

تنها پیامد مثبت این عملیات برای سازمان از بُعد تبلیغاتی بوده است. یکی از محورهای اساسی در مانور تبلیغاتی و ژست تشکیلاتی آنان پیشروی نیروهای سازمان تا حوالی کرمانشاه است و همیشه روی این مطلب مانور تبلیغاتی می‌داده‌اند.

از زمان عملیات فروغ تاکتیک‌های سازمان تغییرات فاحش داشته است اما استراتژی سازمان کاملا حفظ شده است. سازمان معتقد است که در عملیات فروغ چون سازمان فقط به ارتش متکی بوده است عملیات به شکست منجر شده است

 

 

***.

مخلص کلام اینکه در عملیات بی‌بدیل و غرورآفرین" مرصاد " ‌توسط رزمندگان سلحشور ایران اعم از ارتشیان غیور،سپاهیان جان برکف و بسیج مردمی، ضربات مهلکی بر پیکر پوشالی و پوسیده منافقان از خدا بی‌خبر و ارتش مزدور عراق وارد آمد و در این بین نقش بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز هوانیروز قهرمان و عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با دلاوری و ایثار بر دشمنان قسم خورده این ملت تاختند و آنان را به درک واصل کردند، برکسی پوشیده نیست و ستودنی است.

یاد و خاطره تمامی شهدای گرانقدر این عملیات گرامی باد.

کد خبرنگار: 21
اینستاگرام
عملیات مرصاد یاد اور شهید عزیز صیاد و دیگر شهدای غرور افرین این عملیات است.روحشان شاد.
گزارش جامعی بود. دست و دلتان درد نکند فاش نیوزیهای عزیز.
یاد همه دوستان و رزمندگان گرامی باد.
متشکرم...واقعا دفاع مقدس مقطعی تاریخی و بسیار مهم همانند صدر اسلام.. یا قبل تر از آن یادآور جنگ خداپرستان با ملحدین و نبرد حضرت داود(ع) با جالوت غول پیکر است...
یا علی مدد..
با سلام وتشکراز تمام کسانی که در تهیه این گزارش جامع زحمت کشیده اندوبا درود بروان پاک همه شهدای این عملیات غرور آفرین که با خو ن پاک خود ماهیت کثیف منافقین وخیانت آنها به اسلام و ایران را همیشه در تاریخ این سرزمین جاودانه ساختند. مرگ بر سازمان منافقین این نوکران حلقه به گوش امریکا و اسرائیل
هنوز صدای جیغ دخترکان خود فروخته منافق را در چارزبر به یاد دارم چطور به خودشون اجازه میدن باز دم از حمله نظامی علیه مملکت امام زمان(عج)بزنن واقعا که خیلی پررو تشریف دارن این منافقای خود فروخته
سلام یادتونه مهدی چقدر قشنگ این لحظات را توصیف کرد و گفت دلش می خواست به یاد شهید صیاد شیرازی اسم پسرشو بذاره صیاد !
یادتونه می گفت شهدای ما با کشتگان منافقین چه تفاوتی داشتند و اونا از سر کدوم نشونی می فهمیدند که اینا خائنین به مملکت هستند ؟
خدا لعنتشون کنه ولی بازم این منافقین ظاهری شرف دارن به اونایی که نقاب دین به رو زدنو دارن عین موریانه پایه های ایمان مردمو با کاراشون می خورن ؟
فکرشو بکنید چه کسایی در این دسته قرار می گیرن ؟ خداییش برا خودمم دیگه دین و ایمون درست و حسابی باقی نمونده بود ولی یکی یکی جلوه های خدا رو که دیدم یه کم دلم قرص شد . حالا از ته دل میگم مرگ بر منافقین ... از هر دسته و تیپش !

...

قنبر عزیز

نگفتی جانباز مرک

و شیمیایی 1

و محسن ناطق

و بقیه دلسوزان انقلاب را

کجا فرستادی .

از بس که گفتی .

...

سلام وقتی از عملیات مرصاد گفته میشود یاد منافقین این مرز و بوم میافتیم که چگونه با هم وطنان خود جنگ کردند و شکست سنگینی خوردند و ماهیت کثیف و خیانت انها بر همگان اشکار گردید . ما بعد از انقلاب اسلامی 38 ساله که روز قدس به خیابانها میاییم و بخاطر مردم مظلوم فلسطین مرگ بر اسرائیل که دشمن فلسطین است شعار میدهیم . ولی رئیس جمهور فلسطین هر سال در فرانسه با دشمن قسم خورده ایران دیدار و گفتگو میکند
با سلام من متولد شهر دلاور اسلام اباد غرب هستم خوب به یاد دارم زمانی که داخل شهر شدن چگونه مردم عادی را به رگبار بستن توی محله ما یه عقب مانده ذهنی بود با اینکه همه اورا دیوانه می‌دانستند موقع ورود منافقین با شعار مرگ بر وطن فروش از انها استقبال کرد که هیچ کس فکر نمیکرد چنین انسان وی که همه او را غیرعاقل میدانند چنین جانانه سخن بگوید که انها اورا به رگبار بستند و به شهادت رساندند من ان زمان 16 سال داشتم با دو برادر دیگه که انها سابقه حضور در جبهه را داشتند به مقر سپاه وارد شدیم و چند قبضه اسلحه به دست اوردیم و در پشت بام خانه مستقر شدیم که با سایر دوستان که از قبل اماده بودند حدود 2 ساعت با انها درگیر شدیم که با توجه به محدود بودن مهمات مجبور شدیم از پشت بام های همسایه وارد یکی از خانه های همسایه شویم و انجا پناه بگیریم در لحظه اخر قبل از ورود به خانه همسایه تعدادی از نیروهای مردمی به سمت منافقین که داخل محله بودند اتش گشودند که باعث شد تمرکز انها از ما برداشته شود و ما پناه بگیریم. ما به مدت 2 روز داخل خونه پناه گرفتیم که با توجه به قطعی اب و برق فقط از داخل افتابه اب باقی مونده تونستیم اب بخوریم که خوشبختانه روز دوم شهر ازاد شد. ما در حد توان وظیفه خود را انجام دادیم ولی شجاعت اصلی رو رزمندگان و جانبازان و شهدا گرانقدر انجام دادند.فقط میخوام بگم جانم فدای ایران و امیدوارم همه جوانان اکنون هم بتوانند در حد توان خود از ایران عزیز دفاع کنند.سالروز عملیات مرصاد بهانه ای شد تا همه بدانیم ایران جان و ناموس ماست و ما فدایی ایران سرافراز هستیم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi