شناسه خبر : 48527
سه شنبه 26 مرداد 1395 , 09:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انتشار کتاب پادگان ابوذر دژ استقامت و مقاومت بزودی

سروان خداداد کمرخانی مسئول یادمان شهدای پادگان ابوذر اظهار داشت: پادگان ابوذر قدمتی 50 ساله دارد و در سال‌های 42 و 43 ساخته و به تیپ سوم کرمانشاه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: این پادگان در 20 کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب واقع شده است و نام آن در ابتدا شاهین بود.

کمرخانی عنوان داشت: با شروع جنگ تحمیلی، خانواده های کارکنان این پادگان از کوی سازمانی خارج شدند و رزمندگان و نیروهای بسیج در ساختمان های کوی سازمانی مستقر شدند.

مسئول یادمان شهدای پادگان ابوذر خاطرنشان کرد: در طول 8 سال جنگ تحمیلی این پادگان در تدارک، پشتیبانی، مهمات‌رسانی، سوخت‌رسانی، کارهای امداد و درمان، طراحی عملیات ها و اعزام رزمندگان به محورهای عملیاتی نقش داشته است.

کمرخانی گفت: پادگان ابوذر 4 نقطه ویژه دارد که اکنون تنها یک نقطه آن برای زائران قابل بازدید است. بیمارستان صحرایی حضرت ولی عصر، ساختمان سنگی که محل استقرار خلبانان هوانیروز همچون شهیدان شیرودی، کشوری، داورزاده، نجاتیان، سهیلیان و نژادرضایی بوده است و پدهای هلی کوپتر، سه نقطه‌ای هستند که اکنون در بخش نظامی پادگان قرار دارند. 2 بلوک ساختمان در کوی سازمانی که بارها مورد اصابت بمب ها هواپیماهای عراقی قرارگرفته مورد بازدید کاروان‌ها قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در کنار این ساختمان‌ها، نمایشگاهی از ادوات و تجهیزات جنگی و ماکتی از عوارض منطقه برپا شده است.

مسئول یادمان شهدای پادگان ابوذر تصریح کرد: در اسفند سال 63، نیروهای زیادی از ارتش، سپاه و بسیج، جهاد و عشایر که در این پادگان مستقر و آماده اجرای عملیات در جنوب شهر سومار بودند، نیروی دشمن چندین و چند بار این پادگان را بمباران کردند.

وی بیان کرد: آن روز پادگان به تلی از خاک و خون تبدیل شد و حدود 1200 نفر شهید و مجروح شدند. روستاهای اطراف این پادگان نیز خسارات فراوانی دیدند. البته این پادگان در طول جنگ بارها و بارها بمباران شده است که مهمترین آن، در اسفند 63 رخ داد.

کمرخانی افزود: در این یادمان 2 راوی مستقر هستند و برای زائران مسابقه نیز برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که در این پادگان پیکرهای مطهر 2 شهید گمنام به خاک سپرده شده که هر سال مراسمی برگزار می‌شود.

مسئول یادمان شهدای پادگان ابوذر از آماده‌سازی کتاب معرفی این یادمان خبر داد و گفت: این کتاب روایتی از جبهه میانی دفاع‌مقدس با محوریت پادگان ابوذر است. معرفی شهدای شاخص، آمار و ارقام شهدا، حوادث و اتفاقات رخ داده در این پادگان، عملیات‌ها و تصاویر بخش‌های مهم این کتاب است. این کتاب در 350 صفحه و توسط نشر نماد اندیشه منتشر خواهد شد. برای تالیف این کتاب از 92 منبع و گفت و گو با افراد مطلع استفاده شده است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi