شناسه خبر : 48724
دوشنبه 01 شهريور 1395 , 13:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه روز پزشک

روز تولد حکیم ابوعلی سینا را که بنام روز پزشک نامیده شده، به تمام پزشکانی که خادمانه و صادقانه و عاشقانه به درمان می پردازند تبریک می گوییم ... و به یاد تمامی شهدای پزشک و تمامی پزشکانی که در طول سال های جنگ، التیام بخش رزمندگان بودند.

فاش نیوز- پزشکی و طبابت، شغل و حرفه بسیار بزرگ و باارزش و پراهمیت و درعین حال جزئی نگر و دقیقی ست که با جان و زندگی انسان ها سر و کار دارد و دستان یک پزشک، به گونه ای میتواند مصداق دست خدا باشد جهت درمان بیماران و کسانی که از انواع امراض روحی و جسمی رنج می برند.

در نتیجه ای تجربی گفته شده است که مطب دو دسته از پزشکان بسیار شلوغ است. یکی پزشکانی که سواد خیلی بالایی دارند و یکی پزشکانی که اخلاق خیلی خوبی دارند و با بیماران با مهر و عطوفت صحبت می کنند. پزشکانی که ارتباط خوبی با بیماران برقرار می کنند، هم دل ناآرام بیمار را آرام می کنند و هم خودشان در اثر خدمت به خلق دلشان آرام تر است.

از آنجایی که خداوند این ودیعه را به برخی از بندگان خود بخشیده تا بار سنگین مسئولیت پزشکی را به دوش بکشند، نیک است که عزیزان پزشک به شغل و حرفه خود به عنوان یک هدیه الهی و کار خدایی نگاه کنند و خداپسندانه در خدمت بیماران خود باشند.

با توجه به اینکه اکثر مخاطبان گرانقدر این سایت، از رزمندگان و مجروحان و آسیب دیدگان دوران هشت سال دفاع مقدس هستند و بسیاری از آنها با توجه به تالمات روحی و جسمی گوناگون، یکی از گروه های مخاطب پزشکان گرامی می باشند،... پس گفتن و شنیدن از حرفه پزشکی و چگونگی انجام آن خالی از لطف نیست.

پزشکان بسیاری که در سال های پس از جنگ، مسئولیت درمان و بعضا" تعیین درصد جانبازان را به عهده گرفتند و بعضا" مورد تحسین قرار گرفتند و بعضا" هم باعث گله و شکایت شدند!... پزشکان این سرزمین که درمانگر آلام جان زخم دیده رزمندگان و قهرمانان این آب و خاک هستند، خوب است بدانند که با توجهی از عمق جان و کلامی محبت آمیز و دلسوزی از ته دل، میتوانند سینه داغدیده ای را مرهم باشند و آنچه از مال دنیا و در این مسیر نصیبشان می شود هم، مالی شود پربرکت و نافع.

با توجه به درجه اهمیت این شغل که این روزها سرنوشت خیلی از خانواده های رزمندگان را که در صف کمیسیون تعیین درصد هستند، را میتواند تغییر مثبت یا منفی دهد... بد نیست به مناسبت روز پزشک، نگاهی به سخنان امام راحل ره درباره شغل شریف پزشکی بکنیم.

روز پزشک

  روز اول شهریورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران، روز پزشک نامیده شده است. پزشکی از جمله مشاغلی است که در سخنان حضرت امام خمینی(س) نیز بازتاب داشته و ایشان برخی سخنرانی هایشان به اهمیت، قداست و ارزش شغل پزشکی و پرستاری اشاره کرده اند. از جمله این سخنرانی ها، بیانات ایشان در روز 23 اردیبهشت ماه سال 1359 است که در جمع پزشکان و پرستاران بنیاد اسلامى خدمات پزشکى امام خمینى‏ ایراد شده است. ایشان در این سخنرانی ، شغل پزشکی را شغلی بسیار مقدس خوانده و آن را از عبادات برمی شمرند. بخش هایی از کلام امام را در ادامه از نظر می گذرانید:

  «انسان در انتخاب شغل ها و سایر انواع انتخابات آزاد است. آزاد خلق شده است. و در اسلام آزادى به او اعطا شده است. لکن خود انسانها در انتخاب شغل، مختلف هستند، و این اختلاف تابع آن اختلاف نفسانى خودشان و اخلاق باطنى خودشان است…این انتخابات، یک انتخاب آزادى است که تابع آن نفسیت اشخاص است. نفوس انسان در این عالم به حسب خلقت اختلاف دارد، و به حسب تربیت هایى هم که در محیط ها مى‏ شود باز یک اختلافات زیادى در این تربیت ها حاصل مى‏ شود. در یک محیط مى‏ بینید که تربیتها، تربیت هاى ضد انسانى است، ضد اخلاقى است، و در یک محیط تربیت ها تربیت هاى انسانى است.

 از جمله شغل هاى بسیار مقدس شغل پزشکی است. شغلى است که اگر پزشک ها به تکالیف خودشان، تکالیف انسانى خودشان عمل بکنند، این شغل بسیار شریف و یک عبادتى است. و همین طور پرستارى؛ این شغل پرستارى از شغل هاى بسیار شریفى است که اگر چنانچه، انسان با وظایف انسانى و شرعى خودش عمل بکند، این یک عبادتى است که در تراز عبادت هاى درجه اول است. البته مسئولیت هایى هم دارد. هم در پزشک و هم در نِرس ها و هم در همه قشرهایى که در بیمارستان ها هستند. یک مسئولیت هاى بزرگى‏ هست برایشان. پزشک ها همچو نباشد که براى جمع ‏آورى مال و منال این خدمت را انجام بدهند. خدمت بکنند، خدمت بکنند و نظرشان خدمت به انسان ها که بندگان خداست باشد تا این شغل عبادت بشود.

 آن منافعى هم که پیدا مى‏ شود، منافعى است که از این عبادت برایشان پیدا شده است. و اما اگر بنا باشد که آنها خداى نخواسته، انحراف داشته باشند و گاهى انحرافات به جایى برسد که جان هاى مردم را در خطر بیاندازد، این یک جنایتکار است. مثل همان جنایت هایى که ساواکی ها مى‏ کردند، یا یک قدرى بدتر. و همین طور پرستارها، پرستارى از بیمار امر بسیار مشکلى است، لکن خیلى ارزشمند است. انسان با یک بیمارى به طور محبت، به طور برادرى، به طور خواهرى مراعات احوال او را بکند، و این براى انجام یک وظیفه انسانى- الهى باشد، از عبادات بسیار ارزشمند است.

 شما متوجه باشید که شغل شما شغل بسیار شریفى است و از آن طرف مسئولیتش هم زیاد است. مسئولیتش را خود شما مى‏ توانید جبران بکنید، به محبت کردن به مرضى‏. اینها احتیاج دارند به محبت، بیش از آنکه احتیاج به دوا دارند. یک مریضى که از خانه ‏اش آمده است در بیمارستان، این مریض خودش را مثل اینکه یک غریب مى ‏داند. اگر این پرستارها با او با ملایمت، با رفتار انسانى، با محبت، مثل برادر و خواهر با او رفتار کنند، این حس غربت از او منفصل مى‏ شود و آرامش برایش حاصل مى‏ شود، و این آرامش روحى در بهبودى او کمک مى‏ کند؛ کمک طبیب است، کمک پرستار است.

شما متوجه باشید که این شغل را خداى نخواسته آلوده نکنید به جهات مادى، به جهات دنیایى، که هم کار کرده باشید و هم اجر الهى نبرده باشید. شما کارى بکنید که این شغل شما الهى باشد، براى خدا باشد. منافات ندارد اینکه براى خدا باشد لکن به شما هم مثلًا اجرى بدهند. اینها منافات با هم ندارند. شما توجه داشته باشید به اینکه با این بیماران خوش رفتارى کنید. کمک کنید آنها را. دلجویى کنید از آنها. اینها افسرده هستند. باید دلجویى کنید. این شغل شما از آن شغلهاى بسیار ارزنده است….

و من باز برمى‏ گردم سراغ شما خواهران و عزیزان، که توجه داشته باشید در این‏ محیطى که هستید رعایت احکام اسلام را بکنید. مملکت اسلامى است. جمهورى اسلامى است. باید در همه شئونش تحول حاصل بشود. همان طور که مى‏بینم تحول روحى از براى شما حاصل شده است، همین طور باید در اعمال هم یک تحولى زیاد حاصل بشود. تخلف از موازین الهى نشود، و با رحمت و عطوفت با این کسانى که در زیر دست شماها، چه پزشکان و چه نِرس ها و چه سایر قشرهایى که در آنجا خدمت مى‏ کنند.

خدمت شما یک خدمت بسیار با ارزشى است. خدمت مشکلى است. پرستارى، پزشکی، هر دو مشکل است و اما بسیار شریف است، در صورتى که به آن وظایفى که باید عمل بشود عمل بکنند. و من دعاگوى شما همه هستم و آن قدرى که از من مى ‏آید این است که براى مرضاى شما دعا کنم، که کمک شما باشند. و براى شماها هم دعا کنم و براى پزشکان هم دعا کنم و براى همه اهالى کشور عزیزمان دعا کنم. خداوند همه شما را با سعادت و سلامت و رفاه قرار دهد.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته‏

(صحیفه امام، ج‏12، صص: 285 - 289)

انتهای پیام /*

 

از شهید گمنام

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام.
منم این روز رو به همه پزشکان سرزمینم تبریک میگم. به ویژه پزشکانی که زحمات جانبازان بر دوش آنهاست.
آرزوی موفقیت و رسیدن به درجات علمی بالاتر را از درگاه احدیت بری همه پزشکان آرزومندم.
از فاش نیوز و نویسنده این مطلب بجا، قلبا سپاسگزاریم.
باسلام وتبریک وتهنیت به جامعه محترم وکادر پزشکی ایران زمین .
ودرود وارزوی موفقیت به پرسنل وپزشکان نجیب که در دوران 8 سال دفاع مقدس در خط مقدم ایثارگری کردند ,و بسیار مجروح /شهید واسیر تقدیم نظام کردند ,
امید به توفیق عزیزانی که هم اینک مسولیت درمان ومداوای ایثارگران را بی منت با وجدان بالا انجام میدهند .
وتشکر ا ز تهیه کننده متن فوق که شایسته سپاسگزاری از فرهیختگان واطبا ست .تشکر
...

روغن های بدتر از سم در سفره ایرانیان!

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید

مصرف محصولات تراریخته ممکن است در دراز مدت باعث جهش‌های ژنتیک،

افزایش تومورهای سرطانی و حتی ناباروری شود.

کافی است سری به بازار فروش مواد غذایی و فروشگاه‌های سطح شهر بزنید

تا متوجه شوید

روغن‌های توزیع شده در بازار،

اکثرا و بنا به قولی، همگی از مواد اولیه تراریخته تولید شده اند!

این خوشبینانه‌ترین حالتی است که می‌توان برای محصولات کشاورزی

و مواد غذایی متصور بود و امیدوار بود که هیچ محصول تراریخته‌ای غیر از

روغن‌ها در سبد غذایی ایرانیان جای‌گذاری نشده باشد.

بسیاری کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا تولید

محصولات دست‌کاری شده ژنتیک را کاملا ممنوع کرده اند .

ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

و حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت

صراحتا سلامت محصولات دستکاری ژنتیک شده (تراریخته) را در کشور تایید کردند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi