شناسه خبر : 50022
شنبه 24 مهر 1395 , 13:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تعیین مصادیق خانواده‌های شاهد در مکاتبه با دیوان عدالت اداری

نظر معاونت حقوقی رئیس جمهور درباره تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده‌های شاهد در مکاتبه با دیوان عدالت اداری :

۱ـ قانونگذار در مواد (۴) و (۱۶) اساسنامه قانونی بنیاد شهید انقلاب تصریح نموده است: « ماده ۴ اساسنامه قانونی بنیاد شهید: منظور از شهید در این قانون، کسی است که جان خود را در راه انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن و یا دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار نثار نموده و یا می‌نماید. ضوابط تعیین مصادیق عملی شهید و خانواده‌های شاهد به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
ماده ۱۶ اساسنامه قانونی بنیاد شهید: کلیه قوانین و مقررات مغایر با این اساسنامه لغو می‌گردد»
۲ـ در صورتی که قوانین قبلی (از جمله قوانین مربوط بر نیروهای مسلح) در خصوص مصادیق شهید، علیرغم ماده (۱۶) قانون اساسنامه بنیاد شهید معتبر تلقی شود. معهذا بنیاد شهید نمی‌تواند خارج از ضوابط مقرر در قانون خود، فردی را تحت پوشش بنیاد شهید قرار دهد. و البته قوانینی که برای نیروهای مسلح یا وزارت اطلاعات وظایفی در خصوص شناسایی شهدا و برقراری تسهیلاتی برای خانواده آنان مقرر کرده توسط نیروهای مسلح وزارت اطلاعات لازم‌الاجرا است لکن بنیاد شهید نمی‌تواند خارج از قوانین و مقررات بنیاد اقدام نماید.
۳ـ نکته مهم دیگر اینکه در مواردیکه مقام معظم رهبری دام‌ظله (به هر دلیل یا استنادی) افرادی را مصداق شهید تلقی نموده یا بنمایند مطابق بند «۱۵» ماده (۲) تصویب‌نامه فوق‌الذکر هیأت وزیران برای بنیاد شهید نیز ملاک اجرا بوده و هست. با توجه به مراتب فوق ردّ شکایت را (که نهایتاً خواهان اعمال ضوابط نیروهای مسلح در بنیاد شهید می‌باشد) خواستار است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi