شناسه خبر : 50804
سه شنبه 02 آذر 1395 , 14:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند؛ درمان ایثارگران

یوسف مجتهد - برابر ماده(۸۹) قانون تامین‌اجتماعی، افرادی که به‌موجب قوانین بازنشسته و یا از کار افتاده شده یا می‌شوند و افراد بلافصل آنها و همچنین افرادی که مستمری بازماندگان را دریافت می‌کنند، با پرداخت ۲درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی آن سازمان برخوردار خواهند شد.

سازمان تامین‌اجتماعی با استناد به این قانون عام و بدون توجه به خاص بودن قوانین جانبازان و سایر ایثارگران و با این توجیه که این افراد پس از بازنشستگی از شمول قانون ایثارگری خارج شده و مشمول مقررات ماده(89) قانون تامین‌اجتماعی می‌شوند، نسبت به کسر 2 درصد از مستمری ایثارگران اقدام می‌کرد. از ابتدای برنامه سوم توسعه و به استناد بند(ج) ماده (37) این قانون تامین صددرصد هزینه بیمه همگانی و مکمل جانبازان و درمان خاص آنها برعهده دولت قرار گرفت. با اصلاحات بعدی قانون، سایر ایثارگران نیز مشمول قانون قرارگرفته و از پرداخت کسورات بیمه درمانی معاف شدند.

با عنایت به اینکه درمان یک اقدام ویژه و اضطراری برای ایثارگران به‌ویژه جانبازان است، لکن این موضوع به‌کرات دستخوش تغییر و اعمال سلیقه مدیران اجرایی واقع می‌شود و موجبات تشویش و نگرانی جانبازان و ایثارگران را فراهم می‌آورد. در حال حاضر بدهی کلان بنیاد شهید به بیمه ایران موجب اخلال در درمان ایثارگران شده و این موضوع آنان را به صورت جدی آزار می‌دهد به‌طوری که جانبازان خود دست‌به‌کار شده و با پیگیری و حضور در سازمان برنامه و بودجه از مسئولین و مدیران آن خواهان حل این معضل شدند. آنان با ارسال نامه به رئیس این سازمان خواستار توجه بیشتر دولت به مسئله درمان جانبازان و ایثارگران شده و عواقب این بی‌توجهی را متذکر شدند.

با کسر 2درصد از مستمری جانبازان درسازمان تامین‌اجتماعی برخلاف قوانین موجد حق آنان، یکی از جانبازان باتوجه به صدور آرای مغایر توسط شعب دیوان خواستار رسیدگی و صدور رأی توسط هیأت عمومی دیوان شد.

هیأت عمومی دیوان در تاریخ 95/8/11 با تایید تعارض آرا صادر در شعب دیوان چنین رای صادره کرد: طبق بند(ج) ماده (37) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 79، تامین صددرصد هزینه بیمه همگانی و مکمل جانبازان و درمان خاص آنها (صدمات ناشی از مجروحیت) برعهده دولت قرار گرفته است و در بند الف ماده(37) همان قانون، بیمه درمان از مصادیق خدمات بیمه همگانی تعیین شده است. بنابر این پرداخت 2درصد از مستمری اشخاص موضوع ماده(89) قانون تامین‌اجتماعی برای برخورداری از خدمات درمانی مذکور در ماده(3) این قانون در مورد جانبازان برعهده دولت است. باتوجه به مراتب، در خصوص دادخواست جانبازان به طرفیت سازمان تامین‌اجتماعی و به خواسته اعتراض به کسر 2درصد مستمری مذکور، از این جهت دولت مکلف به پرداخت آن است، لذا اخذ 2درصد مذکور از جانبازان را با قانون منطبق ندانسته و در نتیجه حکم بر وارد دانستن شکایات جانبازان صادر کرده است.

اکنون به استناد ماده(13) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان مشمول تامین صددرصد هزینه‌های بهداشتی درمانی هستند و تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند از محل اعتبارات مصوب، نسبت به تامین و پرداخت کسورات آن اقدام کنند.

اهتمام نظام به درمان جانبازان و ایثارگران از چنان اهمیتی برخوردار است که حضرت امام(ره) در فرمان تأسیس بنیاد شهید صراحتا در بند10 آن می‌فرمایند: «سازمان موظف است بدون فوت‌وقت معلولین و آسیب‌دیدگانی که احتیاج به معالجه دارند، تحت‌علاج قرار دهد و در صورتی که با تصدیق طبیب لازم است برای معالجه به‌خارج کشور بروند اسباب مسافرت و مخارج معالجه آنان را فراهم نمایند».

قانونگذار نیز به دفعات با تصویب قوانین بر این امر صحه گذاشته تا در روند درمان آنان خللی وارد نشود. لذا شایسته نیست با بدفهمی برخی مدیران و مسئولان در روند درمان ایثارگران مشکل ایجاد شود و آنان را دچار نگرانی و تشویش کنند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
ندروزپیش رفته بودم دکترگفت دوتاازمهرهایت دررفتگی داردومشکل آرتروزشدیددارید وبخاطر ترکش روی سرم نتوانستم عکس ام آر-آی بدهم بخاطرهمین سی تی اسکن دادم وبعددکتردارونوشت و رفتم به داروخانه گفت بایدتاییدشود رفتم برای تایید گفتتنداین داروهاراتاییدنمی کنیم ....پول دارو4میلیون ریال بود مجبورشدم پول راپرداخت نمایم چون سلامتیم ازهمه چیزمهم بود...حال درقانون آمده که هزینه درمانی جانباز100درصدبرعهده دولت است پس چرابه این قانون عمل نمی شود چرادولت محترم به گفته هایش عمل نمی کند مشکل درکجاست جانباز40درصد
سلام علیکم و رحمت الله حضرات مقدس و صاحب صبر فاش نیوز و استاد گرانقدرم دکتر حاج بهروز ساقی . عارضم مگر مواجب برجیه واجب حقیر ماهیانه واریز نمی شود . ابتدا خواستم از شما بپرسم وچنانچه جوابتان خیر باشد سراغ خاطی که سپرده بودم هر ماه یکصد تومان واریز کند بروم . لطفا فقط یک زنگ کوچک بزنید متوجه می شوم متشکرم .
سلام داداش برای شما عزیز پول نیست چون واجب تر از شما که مدیر عامل بانک ملت هست واجبتر هست بله دوست گرامی
دانشگاه ایت الله بروجردی در شهرستان بروجرد نسبت به تسویه حساب مالی دانشجویان (فرزند ازاده و جانباز )اقدام نمی کند و معتقد است که ترمهای سال 90 -91 را می بایستی دانشجو یان پرداخت نماید . این مطلب با بنیاد لرستان و بروجرد پی گیری شد لکن الان مدت چهار ماه است که دانشگاه نسبت به تسویه حساب اقدام نمی کند .و دانشجویان همچنان منتظر اقدام عاجل از طرف مسئولین مربوط .
باسلام وادب احتراما به عرض می رسانم دو فرزند شهید ستار میرزایی محسن و مرتضی (ناشنوا )از استان البرز کرج شاهین 350متری بنیاد تا کنون به خاطر نداشتن اشتغال چند سال است که اهمیت موضوع رنج میبریم ودیگر نمی دانیم باید به خاطر یک تکه نان دست به خلاف بزنیم که آن هم نمیتوانیم ولی از سازمانها و نهادی مثال شهرداری و شورای شهر اسلامی کرج که با مکاتبات و نامه نگاری بنیاد شهید به خاطر اشتغال ونیز یک کیوسک روزنامه در منطقه 6یک سال به دنبال اینکار رفتم ولی از طرف مسئول براین کار در شورای شهر اسلامی کرج آقای ف گ با جواب دادن به بنده آقا ما دیگر جا نداریم کیوسک دادن ممنوع شده بنده در جواب گفتم آیا ما هم فرزند جانباز شهید هستیم آیا طی این چند سال از چه خدماتی استفاده کردیم و گرفتیم که این دومین بار باشد من متاهل پرفرزند بیکارم برادرم ناشنوا با دو فرزند بیکار ونیز معلولیت شدید دارد آیا این موضوعات و ادله برای شما شرایطی برای آن مسئولانی که در شورای شهر برای این پارتی بازها بازهم جواب دارند که بدهند که دراین هفته روبروی منزل کیو سک روزنامه به فردی جا دادند مستقر در جای کرده اند که مسئولان شورای شهر فعلا بی خبر هستند و این هم که ما باید پارتی نداشته باشیم حق زندگی نداریم آیا فرزند یک شهید که معلول جسمی وبه خاطر نداشتن کار همسر دو فرزند را رها ساخته رفته است چقدر باید آن مسئولان دل سنگ به کسانی که حق شان نیست هر کاری اقدام کنند ولی ما را اجحاف در حق مان نمایند اگر فردا به درب شورای شهر و شهرداری مراجعه کنیم همه آنها میگویند ما بی خبر هستیم کی و کجا این انفاق افتاده ولی دیگر نمی دانند که حنایی آنها رنگی ندار چون مجوز نیز برای اینکه فردی پارتی دار قوی بود این عرض خدمت را مسئولان شهری انجام داده اند و به خداوند یگانه قسم اگر جان برود میدانم چه رسوایی بر سر آن کسانی که اینگونه حق مارا پایمال میکنند بیاوریم ولی ای دل که یک دست صدا ندار د فاش نیوز اعتراض وانتقادی شکایت مارا به دولت محترم برسانید که آیا باید دراین استان البرز اینگونه حق کسانی را که در سخن فقط حرف هست بسوزانند به خدا هزاران نامه از شهردار تا استاندار تا فرماندار مدیر بنیاد شهید و دیگر نهاد ی مربوط دارم که یک کار به من. و برادرم بدهند تاکنون فقط نامه بایگانی شده است چرا از فاش نیوز تقا ظ دارم این پارتی بازی ها که از شورای و تا شهردای داریم میبینم را رسانه کنند وبرای اثبات این موضوع اسناد موجود است این کیوسک اگر با روش ان افراد که انتقالی بوده وما جای به کسی ندایم جای حرف ندار د و شیوه کاریشان همین است ما جا ندادیم انتقال کردیم چرا یه انتقالی به ما نمی دهید خدا وند از سر گناهان آن کسانی که اینگونه حق مارا پایمال میکنند نگذرد .خداوند ا دیگر نمی دانیم چکار باید بر سرمان آوریم خسته شدیم از این همه حق کشی فاش نیوز شما بگویند چکار کنیم از لطف شما مسئولان فاش نیوز کمال قدردانی دارم
سلام جانباز موجی ام ترکش پرده کوش ۳۰ساله دچارامراض روحی روانی ام توان امورات زندگی ندارم درصد ده زدنند چکونه زندگی کنم بدونه درامد بداد همرزم جهبه های کردستان برسید قبل اینکه...
کد حانباز۱۳۰۶۰۱۷۵۴۸
بایادونام خدا من بســـــــــــرماعادت داشتم،وعده لباس گرم تومراکشت، پـــادشاهی دریک سرکشی ازسربازانش بخط ونقطه صفرمرزی رفت سربازی درسنگری درسرمابدون لباس گرم پاس میدادپادشاه ناراحت شدگفت همین فردابرایش لباس گرم بیاورید،دیدارتمام شدوهرکسی رفت دنبال کار خودش چندروزبعدپادشاه دوباره آمددیدسربازدرسنگرمرده ویک کاغذی دردستش مچاله شده بازش که کردسربازنوشته بودمن به سرماعادت داشتم وعده لباس گرم تومراکشت،فاش عزیزبنابودبرای ماکارهایی بکندبناشدمارابمشهدببردامامشهدراازتلوزیون میبینیم وگریه میکنیم برای دعای کمیلش،
بسمه تعالی
اینجانب اسمر محمدی همسر جانباز اعصاب و روان 40 درصد میباشم با عنایت به
اینکه در مورخه 950906 در کمیسیون تعیین درصد شرکت نمودیم و بعد از بررسی
بستریهای مکرر و گواهی پزشک معالج و معاینات اعلام نمود حال همسر شما
خیلی وخیم است درصدش را افزایش میدهم بدون اینکه ما بپرسیم امروز نتیجه
کمیسیون اعلام شد که همان درصد قبلی قید شده ما طبق قانون به رای کمیسیون
اعتراض کردیم که معاون بهداشت استان آذربایجان غربی اعلام نمود چیزی به
عنوان اعتراض نداریم از برادر گرانقدر جناب آقای مجتهد عاجزانه تقاضا
داریم حقیر را راهنمایی بفرمایید دستان جانبازتان را میبوسیم مگر میشود
خود پزشک کمیسییون معاون بهداشت را صدا کرد وگفت حال این جانباز وخیم است
سلام،خواهش میکنم اگرکاری نمیکنیدلااقل روشنترتوضیح دهید،چون ازاین متن چیزی دستگیرمانمیشود.التماس دعا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi