09 ارديبهشت 1396/ 02 شعبان 1438
شناسه خبر : 52113
1395,سه شنبه 03 اسفند11:40
اشتراک گذاری در:
عکس روز
ایثارگران بدانند؛

اعاده به خدمت ایثارگران (۲)


برابر ماده۶۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، جانبازان و آزادگان مشمول، اعاده به خدمت می‌شوند و فرزندان شهدا به استناد بند الف ماده۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه که آنان را از کلیه امتیازات و تسهیلات مقرر در قوانین و مقررات مربوط به جانبازان ۵۰درصد و بالاتر برخوردار می‌داند، مشمول این قانون می‌شوند.

اعاده به خدمت ایثارگران (۲)

یوسف مجتهد - برابر ماده۶۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، جانبازان و آزادگان مشمول، اعاده به خدمت می‌شوند و فرزندان شهدا به استناد بند الف ماده۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه که آنان را از کلیه امتیازات و تسهیلات مقرر در قوانین و مقررات مربوط به جانبازان ۵۰درصد و بالاتر  برخوردار می‌داند، مشمول این قانون می‌شوند.

یکی از مواردی که همواره محل ایراد بوده و در صدور آرای اعاده به خدمت مشکلاتی به وجود می‌آورد، اعاده به خدمت ایثارگرانی است که با سنوات ارفاقی قبل از 30سال سنوات عادی بازنشسته شده‌اند. در قوانین حمایتی آزادگان و جانبازان سنوات ارفاقی پیش‌بینی شده‌ و عده‌ای از آنان با استفاده از این سنوات بازنشسته شده‌اند. معاونت حقوقی رئیس جمهور در پاسخ دستگاه‌ها در خصوص بازگشت به خدمت این افراد آورده است: از آنجا که به موجب ماده4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب 1374 دستگاه‌های مشمول قانون مذکور مکلفند فقط برای یک‌بار نسبت به اعاده به خدمت جانبازانی که تا تصویب این قانون در خدمت دستگاه‌ بوده‌اند اقدام کنند، لذا کارکنان آزاده و جانباز چنانچه قبلا از این امتیاز استفاده نکرده‌اند، می‌توانند با استناد به این ماده درخواست اعاده به خدمت کنند که با توجه به سوابق، لازم است صرفا مستند احکام کارگزینی آنان اصلاح و به ماده4 قانون تسهیلات جانبازان اشاره شود.

مضافاً آزادگان به استناد بند ک ماده44 قانون برنامه پنجم که بیان می‌دارد: «آزادگانی که به دلیل استفاده از دوبرابرشدن سابقه اسارت زودتر از خدمت 30سال بازنشسته شده‌اند می‌توانند با بازگشت به خدمت، 30 سال خدمت خود را تکمیل نموده و سپس با لحاظ سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند»، از مصوبه قانونی مستقلی نیز برخوردارند. از نکات قابل تأمل در پاسخ معاونت حقوقی رئیس جمهور به وزارت امور خارجه استعلام از اعاده به خدمت کارکنانی است که با بیش از 30 سال سنوات خدمت واقعی بازنشسته شده‌اند.

این معاونت در پاسخ آورده است: نظر به اینکه ماده60 قانون جامع مؤخر بر قانون برنامه پنجم توسعه مقرر داشته است: «دستگاه‌های مشمول ماده2 این قانون مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری نموده‌اند فقط یک بار نسبت به اعاده آنان اقدام نمایند».

در ماده مذکور اعاده به خدمت علی‌الاطلاق مورد حکم قرار گرفته است و مقید به انجام خدمت کمتر از 30 سال نشده است. بنابراین جانبازان و آزادگانی که به سن بازنشستگی اجباری نرسیده‌اند می‌توانند برای یک بار درخواست اعاده به خدمت کنند. دستگاه‌هایی که مکلف به پذیرش درخواست آنان هستند عنایت دارند به‌کارگیری شامل اعاده به خدمت نمی‌شود و اعاده به خدمت نیاز به حکم صریح قانونی دارد.

از طرفی در قوانین و مقررات نیز حکمی که اعاده به خدمت جانبازان را مقید به عدم انجام خدمت واقعی کرده باشد وجود ندارد.  لازم به توضیح است همان طور که در نظریه شماره 18740 مورخ 25/4/92 این معاونت مستدلا بیان شده است حالت اشتغال با حالت بازنشستگی متفاوت بوده و بازنشستگی اشتغال محسوب نمی‌شود و از طرفی ماده48 قانون مدیریت خدمات کشوری و جزء اول آن بر منتزع گردیدن(جدا شدن) کارمندان رسمی از خدمت با قرارگرفتن در حالت بازنشستگی تصریح دارد.

برابر قانون اصلاح ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا بخشی از ایثارگرانی هستند که از موضوع ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا هستند. سؤالی که مطرح است این است که آیا آن گروه از ایثارگرانی که در قوانین برای یک‌بار اعاده به خدمت آنان تأکید شده است در صورتی که در دوران بازنشستگی در دستگاهی مشغول خدمت شوند و سپس از خدمت در آن دستگاه منفک شوند می‌توانند از ماده4 قانون تسهیلات جانبازان و ماده60 قانون جامع استفاده کنند؟

معاون حقوقی رئیس جمهور چنین پاسخ می‌دهد: عنایت دارند که در ماده60 قانون جامع که مؤخر بر قانون برنامه پنجم است؛ دستگاه‌های مشمول ماده2 مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری کرده‌اند، برای یک بار اقدام کنند. در ماده مورد اشاره اعاده به خدمت علی‌الاطلاق مورد حکم قرار گرفته است و مقید به اعاده به خدمت جانبازان بازخریدی یا مستعفی نشده است. از طرفی در ماده124 قانون استخدام کشوری حال اشتغال و حال بازنشستگی متفاوت بوده و این دو حالت با هم قابل جمع نیست و مستخدم بازنشسته را نمی‌توان شاغل محسوب کرد. چنانچه ماده91 قانون استخدام کشوری و ماده7 آیین‌نامه ماده102 قانون اخیرالذکر نیز بر این امر دلالت دارد. بنا به مراتب مذکور دستگاه‌ مکلف به اعاده به خدمت جانبازان اعم از بازنشسته، بازخرید و مستعفی بنا به درخواست آنان و برای یک‌بار است.

 


کد خبرنگار : 23


Reply
no
0
yes
7
یک جانباز
1395/12/03 - 13:54
سلام اعاده به خدمت یا اعاده به بهشت زهرا ، ظاهرا آقایان دهل را از سر گشادش می نوازند

Reply
no
2
yes
4
صرفا جهت اطلاع
1395/12/03 - 20:22
با سلام و احترام ،جناب اقای یوسف مجتهد گرامی ، حسابی از شما گله دارم ، مدانید چرا ، چون اولا معمولا جواب سوالاتی را که با محتوای مطالب شما که عنوان میفرمایید ....مغایرت دارند نمیدهید ....
دوما گاها مشابه نویسنده ای که مطلبی را صرفا یک سویه درج میکند رفتار میکنید و هیچوقت راهنمایی نمی کنید که اگر گسی بر خلاف این قوانین و دستور العمل ها و نظریه ها اقدام کرد انوقت راهکار پیگیری و برخورد قانونی با ان چیست ...
البته از این صراحت یبان خویش عذر خواهی میکنم چون قصد جسارت و زیر سوال بردن مطالب مفید شما را ندارم ولی بهتر نیست که یک حالت پاسخ و پرسش هم بوجود بیاورید تا بهتر تکلیف خود را بدانیم ....
حالا اگر از مطالبم خدای نکرده دلگیر نشدید .... لطفا بفرمایید که :
1- من یکماه زودتر از موعد بر اساس 30 سال خدمت خود را باز نشسته کرده ام حال منظور از اعاده به خدمت یعنی میتوانم برگردم ان یکماه را خدمت کنم ....

2- من دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم ایا با این قوانینی که فرمودید معنی ان این است که میتوانم اعاده به خدمت شوم وتا 35 سال خدمت کنم ....( 5سال +1 ماه )

3- اگر سازمان مربوطه در خواست را نپذیرفت ( که واقعا هم نپذیرفته ) انوقت چه راهکار قانونی وجود دارد ...
4- ایا کمسیون ماده 16 میتواند به صراحت وبدون شرطی حکم بازگشت به کار من را صادر کند ....
با تشکر و پوزش مجدد از کلام .... خویش

no
1
yes
3
1395/12/04 - 13:15
ج – با سلام گله شما را هم خريداريم
1- همانگونه كه بيان شد قانوني كه به صورت عام و مطلق به تصويب مي رسد از طرف مجريان و نهادهاي قضايي و شبه قضايي در برداشت و صدرو حكمشان نمي تواتد مقيد و مشروط شود. آنچه كه معاونت حقوقي رياست جمهوري گفته است صحيح است و اعاده به خدمت علی‌الاطلاق مورد حکم قرار گرفته است و مقید به اعاده به خدمت جانبازان بازخریدی یا مستعفی نشده است. بنا به مراتب مذکور دستگاه‌ مکلف به اعاده به خدمت جانبازان اعم از بازنشسته، بازخرید و مستعفی بنا به درخواست آنان و برای یک‌بار است . كميسون ماده 16 در مسير صدوراحكام فقط بايد به تبصره ذيل ماده مقيد باشد و بي دليل نبايد موجبات تضييع حقوق ايثارگران را با صدور آراء خلاف فراهم كند .
2- بند 8 رديف ب ماده الحاقي 5 قانون قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور به تصويب رسيد و نهايي شد و برابر آن شما مي توانيد تا 35 سال خدمت كرده و اعاده به خدمت شويد.
3- به كميسيون ماده 16 مراجعه و شكايت كنيد چون اين بند به عنوان اصلاحيه قانون جامع به تصويب مجلس رسيده است و جزء صلاحيتهاي اين كميسيون براي رسيدگي است.
4- بله


Reply
no
1
yes
5
یوسف
1395/12/04 - 05:45
سلام / لطفا در مورد تبصره کذايي توضيح بفرماييد . که اورده جانبازاني که حکم مراجع قضايي گرفته اند نميتوانند اعاده بخدمت بشوند .
در ضمن جانبازي که بعلت غيبت اخراج شده با حکم اخراج شده است . شفاها بهش نگفته اند که برو خانه ات تو اخراجي ...
البته غيبت تخلف محسوب ميشود اما غيبتي که مدرک پزشکي دارد و اول به بيمارستان اعزام شده و سپس غيبت کرده تخلف موجه است يا غيبت موجه است
تعارض قوانين ببينيد چگونه است :
فرد نظامي مواد مخدر حمل کرده و پليس وي را دستگير کرده و 2 سال حبس گرفته و اخراج شده ايا با شخصي که بعلت موج گرفتگي غيبت کرده و اخراج شده بايد شامل يک تبصره فوق بشوند
جناب مجتهد ارتش سال 67يا 68 اصلا درصد نميداد فقط طبقه يک تا چهار داشت که چهار شهيد محسوب ميشد بنده انزمان طبقه 3 بودم . بما مي گفتند طبقه سومي که بعدها به مجروح جنگي و جانباز تغيير اسم داد
در ان سالها ارفاقي بخاطر جانبازي نبود که بگويند شما چون جانباز موجي هستيد غيبتتان موجه است و اخراج نمي شوي فقط قاضي گفت چون طبقه 3 هستي زندان نمي فرستمت اما اخراج هستي (قاضي هم يک تيمسار شاهي بود که معلوم نشد فرار کرد يا اعدام شد )
واقعا اين قاضي زندگي من وخانواده ام را نابود کرد و ديگر نتوانستم حقم را ثابت کنم خودم که بعلت مجروحيت توان نداشتم به تهران بيايم و پيگيري کنم ثانيا دنبال چنين پرونده اي پول مي خواهد که هزينه رفت و امد و ساير را بدهي که من تا هماکنون هم در وضعيت بد مالي بسر ميبرم

Reply
no
6
yes
4
ناشناس
1395/12/04 - 15:06
چرا سازمان باید نیروهایی را که بازشسته کرده و نیازی به خدماتشان ندارد ( اصلا کاری انجام نمی دهند ) را مجددا اعاده بکار کند ؟!


no
2
yes
2
ناشناس
1395/12/05 - 09:58
پاسخ منطقی بدهید تا من اگر مدیر یک سازمان هستم توجیه بشوم و بتوانم قدمی در اجرای حق بردارم .



no
1
yes
2
1395/12/07 - 13:20
سلام پاسخ شما در بخش سوم مقاله ارائه خواهد شد.


Reply
no
1
yes
5
جانبازجنگ وجنگ وجنگ
1395/12/04 - 21:48
سلام جناب مجتهد...من درسال۶۰ پ رسمی ودرسال۶۱ استعفادادم! آیامیتونم برگردم سپاه وبازنشسته سپاه بشم؟اگرهم میشه.به سپاه برگردم بهتره یاحالت اشتغال بنیاد؟درضمن قبل ازرسمی شدن.پ افتخاری وبعدازسپاه بسیجی بودم ودرحال حاضر ج۲۵%حالت اشتغال بنیاد!درضمن ماده۳۸شامل من نشد!گفتن درزمان مجروحیت پ رسمی بودی!!! وآیاماده ۳۹شامل من میشه وخیلی خیلی متشکرم...ارادتمندشما ۲۳۰۱۲۱۸۱۰۳

Reply
no
3
yes
1
صرفا جهت اطلاع
1395/12/04 - 22:54
،جناب اقای یوسف مجتهد گرامی:
با سلام ، احترام ، از پاسخ صریح شما سپاسگزارم ، امیدوارم کمسیون م 16 هم وفق قوانین مربوطه و بدون مسایل حاشیه ای مراتب را بررسی و اقدام نمایند و دستگاه مورد نظر هم به قوانین و احکام صادره احترام و اجرا یی نماید ....

Reply
no
2
yes
2
جانباز شیمیایی20درصد
1395/12/07 - 00:18
سلام / تا زمانيکه ارتش رزيم سابق تغيير کرد و به ارتش جمهوري اسلامي تبديل عده ي زيادي از پرسنل حقشان ضايع شد و با تغيير قوانين هم مشکل انها حل نشد .
گره هاي کوري انداختند که باز کردنش کار هر کسي نيست . اکنون اعاده بخدمت در ارتش نسبت به ساير سازمانها شايد 2% باشد
خدا نگذرد چگونه با زندگي يک خانواده جانباز بازي کردند . مشکلات درمان و نگهداري جانباز هزاران دردسر دارد حالا چگونه دنبال پرونده بروند

بايد اعاده بخدمت جانبازان نيروهاي مسلح بررسي مجدد گردد

Reply
no
2
yes
0
عبدالله فرهادی
1395/12/09 - 10:10
بنام خدا باسلام وخسته نباشید خدمت زحمت کشان امورایثارگران نزاجا.. اینجانب سال۶۵ازناحیه سروسینه مجروح شدم که هنوز ترکشهادرسروسینه ام موجودند ویک سالوده ماه ونوزده روزهم سابقه حضوردر جبهه دارم که درکارت ایثارم ثبت است بنیاد شهیدشیرازده درصدجانبازی داده است و خلاصه پرونده بیمارستان شهیدفیاض بخش تهران را هم دارم که هنوزخدمت شما تقدیم نکرده ام وحالا چون پسرم سرباز هست میخواستم بدانم ایا کسرخدمت شامل ایشان میشود با تشکر خداقوت

Reply
no
0
yes
0
شرایط سختی کار
1396/01/22 - 01:24
با سلام و عرض خسته نباشید.
اینجانب با استفاده از شرایط سختی کار با 21/5 سال سابقه خدمت واقعی بازنشست شدم.
(با احتساب سربازی و زمان حضور در جبهه و محاسبه سختی کار جمعا 34 سال سابقه)
حال با توجه به اینکه با شرایط جدید اعلام شده درصد جانبازی اخذ خواهم کرد.آیا امکان اعاده به کار وجود دارد.؟ با تشکر از راهنمایی هاتون.

Reply
no
0
yes
0
شرایط سختی کار
1396/01/22 - 01:26
با سلام و عرض خسته نباشید.
اینجانب با استفاده از شرایط سختی کار با 21/5 سال سابقه خدمت واقعی بازنشست شدم.
(با احتساب سربازی و زمان حضور در جبهه و محاسبه سختی کار جمعا 34 سال سابقه)
حال با توجه به اینکه با شرایط جدید اعلام شده درصد جانبازی اخذ خواهم کرد.آیا امکان اعاده به کار وجود دارد.؟ با تشکر از راهنمایی هاتون.





نظری بگذارید
chapta

اخبار انتخابات ریاست جمهوری سال 96
بدون ویرایش از شما
بیشتر...
آخرین اخبار
بیشتر...
معرفی کتاب

نقل مطالب سایت، فقط با ذکر منبع بلامانع است.

@ 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت(فاش نیوز)،محفوظ می باشد.