24 آذر 1397/ ۰۷ ربيع الثاني ۱۴۴۰
شناسه خبر : 57706
1396,چهارشنبه 04 بهمن08:40
اشتراک گذاری در:
عکس روز

ایثارگر کیست؟


ایثارگر به دفعات در قوانین مختلف تعریف شده است. موخرترین و جامع‌ترین قانون، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ایثارگر کیست؟

یوسف مجتهد -  ایثارگر به دفعات در قوانین مختلف تعریف شده است. موخرترین و جامع‌ترین قانون، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در تاریخ 91/10/2 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و در قانون برنامه ششم با توجه به پایان یافتن دوره آزمایشی آن، با مصوبه مجلس شورای اسلامی دائمی شد.

در بند الف ماده یک این قانون آمده است: «ایثارگر به کسی اطلاق می‌گردد که برای استمرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود».

با این تعریف ایثارگر منحصر در 6عنوان شده و سایر افراد با عناوینی دیگر نمی‌توانند ایثارگر محسوب شوند. در کنار تعریف ایثارگر، در این قانون و سایر قوانین، به وابستگان ایثارگران در قالب خانواده شاهد، خانواده ایثارگران و خانواده رزمندگان نیز اشاره شده که به دلیل وابستگی به ایثارگر مشمول برخی تسهیلات برشمرده در قوانین و مقررات می‌شوند. با تصویب قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و پیش‌بینی برخی خدمات برای رزمندگان و همچنین قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که ایثارگران از ممنوعیت به‌کارگیری مستثنی شدند، برخی شبهات از جانب برخی دستگاه‌های اجرایی که وظیفه پاسخگویی به برخی استعلامات اداری را دارند در خصوص تعریف ایثارگر به وجود آمد.

در 5عنوان شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر و آزاده تقریبا هیچ شبهه‌ای مبنی بر ایثارگر بودن آنان وجود ندارد، لکن رزمندگان با عنایت به تصریح قوانین مبنی بر ایثارگر دانستن آنان، محل اشکال برخی از دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و با ایجاد شبهاتی در روند خدمات آنان مشکلاتی به‌وجود آورده‌اند. رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی درخصوص به‌کارگیری احدی از رزمندگان بازنشسته به استناد مفاد تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، چنین پاسخ داده است: طبق مفاد بند(6) بخشنامه شماره 973579 مورخ 95/11/2 شورای توسعه مدیریت و منابع انسانی، رزمندگان گرامی مشمول تبصره(1) ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (مصوب 95/2/20) مجلس شورای اسلامی نمی‌باشند.

استناد رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به بخشنامه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی است در حالی‌که صراحت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی این است که رزمندگان، یکی از مصادیق شش‌گانه تعریف ایثارگر بوده و چنانچه عنوان ایثارگران درمصوبه‌ای به‌صورت مطلق به‌کار برده شود، رزمندگان نیز جزو آنان محسوب می‌شوند و استناد به بخشنامه‌ای که خلاف قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است فاقد وجاهت قانونی است و از حدود اختیارات سازمان امور اداری و استخدامی خارج است.

بنابراین رزمندگان با هر عنوان، اعم از نیروهای پایور، وظیفه و بسیجی که از رده‌های خدمتی در نیروهای مسلح سابقه حضور در جبهه ارائه دهند، بدون در نظر گرفتن مدت آن به‌عنوان رزمنده شناخته شده و مشمول قوانین و تسهیلاتی که برای آنان درنظر گرفته شده است، می‌شوند، لکن بهره‌مندی آنان از تسهیلات منوط به قیود و شروطی است که در مواد و تبصره‌های قوانین پیش‌بینی شده است. اگر در قانون مصوب به سابقه جبهه داوطلبانه اشاره شده باشد برای بهره‌مندی از آن تسهیلات حتما سابقه جبهه ارائه شده باید داوطلبانه باشد و آن تسهیلات به سوابق غیرداوطلبانه ارائه نخواهد شد. همچنین ارائه برای برخی تسهیلات در قانون برنامه ششم وابسته به‌مدت حضور در جبهه تعیین شده است که یک رزمنده برای بهره‌مندی از آن باید دارای آن شرایط باشد. تعیین مدت 6، 12، 18 و 24ماه برای برخی خدمات در قانون برنامه ششم توسعه، گواه این مدعاست که باید در برخورداری از تسهیلات، مورد ملاحظه قرارگیرد.


کد خبرنگار : 17


Reply
no
0
yes
8
ایثارگر
1396/11/04 - 12:46
با سلام و سپاس از همه انهایی که برای ایثارگران دست به قلم هستند .
همه گروههای تعریف شده در قانون ایثارگرند .
ولی جانبازان زیر25 فاقد شغل و حقوق ایثارگرترین هستند .
بدلیل همه آسیب های ناشی از جانبازی و ناشی از بی انصافی قانون گذارها و حتی ناشی از دیدگاه خانواده هایشان که هرگز نمی توانند انها درک کنند .
ولی براستی چرا مسئولین نمی بینند ؟

no
0
yes
2
1396/11/05 - 02:44
با سلام
انه
اون ها خوشونو زدن به خواب ،آدم خواب رو میشه بیدار کرد اما اونی که خودشو به خواب زده هرگز. شاید یکی از دلایلش این باشه که فکر میکنن جانبازان مثل خودشان حقوق های نجومی و هنگام سنوات خدمت پاداش های میلیاردی دریافت می‌کنن.


Reply
no
0
yes
0
فرزند جانباز و آزاده
1396/11/04 - 16:39
كاملا درست ميفرماييد
از تمام عزيزان ايثارگر خواهشمندم به اين موضوع دقت فرمايند
برخی مسئولین در مصاحبه های انجام شده ملاک داوطلبی را بسیجی یا جهادگر بودن شخص رزمنده دانسته اند
از مفهوم عرایضشان میتوان دریافت که سهمیه شامل سربازان وظیفه و نیرو های کادری ارتش و سپاه و ژاندارمری سابق نخواهد شد.
فراموش نكنيد كه اسكودا صرفا به قوانين مصوب توجه ميكند نه بخشنامه هاي داخلي يك ارگان يا نهاد!

Reply
no
0
yes
1
ناصر
1396/11/05 - 11:23
فاش سلام ایثارازجوانی خود گذشتن ایثار تنهاسرمایه زندگی ام دیپلم زمان جنگ گذشتن ایثار۲۸سال گرفتار باامراض روحی روانی وجسمی به خاطرنام مقدس ایثاربخودمان اجازه ندادیم طلب حق وحقوق کنیم ولی حالا می بینیم دولت مردان حقوقهای دها میلیونی می گیرند صدهامیلیاردی دزدی می کنند دیگرساکت ماندن ماجانبازان اعصاب وروان جایز نیست ازفرماندهی کل قوا رهبرعزیز رسیدگی به حق وحقوق این قشرایثارگرواقعی اقدامات لازم رامبذول فرمایند ج ج ج ج ناصرج موج شیمایی

Reply
no
0
yes
0
1396/11/05 - 16:30
هر ادم فریب خوده سنگ زیراسیاب ایثارگر می گویند

Reply
no
0
yes
0
فرهمند ( رزمنده)
1396/11/06 - 02:46
با سلام ، تفسیر قانون مصوب شده همین فرمایش جناب آقای مجتهد هست ، اما چون سازمانها قصد فرار و عدم اجرایی شدن ان را دارند بطریق های مختلف بصورت سلیقه ای
قوانین را تفسیر میکنند مثل سازمان بیمه تامین اجتماعی که رزمنده گان را بعنوان ایثارگران نمیشناسند./
حناب آقای مجتهد ،لطفا چنانچه بخشنامه ای در مورد بیمه و بازنشستگی رزمنده گان در حال اجراء هست راهنمایی بفرمایند متشکر خواهم شد

Reply
no
0
yes
1
1396/11/06 - 14:45
سلام
درمورد کارت هوشمند رزمندگان اطلاع رسانی کنید.

Reply
no
0
yes
1
علی
1396/11/06 - 20:55
تو مملکتی که قانون مصوب مجلس در مورد خرید خدمت ایثارگران اجرا نشود ، یعنی اینکه فرزندان ایثارگران از سربازان فراری بی ارزش ترند ،ایثارگر یعنی کسی که حقش را نمی دهند فقط شعار ،

Reply
no
0
yes
0
حشمت اله
1396/11/07 - 10:53
باسلام خسته نباشی اینجانب درتاریخ ۶۵/۲/۱۰توسط بسیج سپاه پلدختر لرستان به جبهه های غرب کشور واقع دردربندیخان عراق اعزام ودر تاریخ ۲/۱۹همان برج با۲نفر از همرزمانم در یک ثانیه ویکساعت و یک روز ودر یک سنگر توسط گلوله تانگ دشمن بعثی ازناحیه سر وفک متحرک و موج انفجار مجروح وبه بیمارستان کرمانشاه اعزام وبستری شدیم ولی متاسفانه هیچ پرونده و صورت سانحه ای از بنده وجود ندارد.درصورتی که دو۲نفر همرزمم دارای بترتیب ۱۵ درصد ودیگری ۵درصد جانبازی میباشند متاسفانه چندین وچند سال به تمام یگانها سپاه وبیمارستانهای کرمانشاه رفتم هیچ اثری از پرونده ومجروحیتم پیدا نمیکنم سپاه شهرستان هم پرونده برام تشکیل داده ودو نفرهمرزمم برام تایید و گواهی وامضا کردن ولی میگویند باید اول از سپاه تهران وبعد سپاه استان به ما ابلاغ کنند بعد پرونده ات روبفرستیم براکمیسیون فعلا هیچ ابلاغی نکردن .ومتاسفانه چندین سال که همه تلاشم بی نتیجه است. بخاطر خدا هم که شده کمکم کنید تا بحقم برسم.باتشکر حشمت اله مومنی.

Reply
no
0
yes
3
معلول حین خدمت
1396/11/13 - 22:54
با این تعریف ما معلولان حین خدمت هم ایثار گر محسوب میشویم که واقعا هم همینطور بوده پس چرا سهمیه دانشگاه به ما تعلق نمیگره !!!

Reply
no
0
yes
0
رزمنده بسیجی دغاع مقدس
1396/11/18 - 23:31
با نام ویادخدا /عرض ادب واحترام عذرتقصیرببخشیدآیااین قسمت ازتعریف ایثاروایثارگرشامل همه ی ایثارگران کل کشوراست /آیااستان لرستان هم دراین دایره ازایثارقرارمیگیردیاخیرلرستان قوانین یاتعاریف خودراازایثاراعمال می کند/ممنون وسپاسگذارم /باتقدیم احترام ایثارگرمظلوم وبی کس شهرستان کوهدشت استان لرستان

Reply
no
0
yes
0
معلول حین خدمت
1396/12/21 - 19:41
کسی نیست به مشکلات سربازان جانباز (معلولان حین خدمت)توجه کنه !!!!نمایندگان مجلس ما هم هستیم!!!

Reply
no
0
yes
0
1397/05/03 - 00:42
من درسال 62 تا 64 درمان جنگ درمنطقه سیستان بلوچستان خدمت سربازی درژندارمری انجام وظایف نموده ام ایا جزو ایثار گران هستم برای خدمت فرزندم چقدر کسری یا معافیت دارد فرزندم متولد 1377 میباشد ضمنا برای کارمندان ایثارگری داردیانه اگر دار باید کجا مراجعه نمود

Reply
no
0
yes
0
DONYA
1397/05/10 - 21:02
سلام پدرم درسال ۶۲تا۶۴ در حین خدمت سربازی در منطقه جنگی خط مقدم خوزستان بوده،،آیا ایشان جزو ایثارگر یا رزمنده محسوب میشوند؟؟ایشان چندسال پیش فوت نموند


Reply
no
0
yes
0
شوزب افشار چیزه
1397/05/19 - 16:42
سی ماه در جبهه های غرب جنوب بودم کارت ایثا ر دادن ولی هیچ امطیاز از هیچ جا ندادن پنجا چهار سالم دو بار در بیماستان بستری شدم وچند ماه مهران دهلوران بودم شیمیای بدن هست نمی توام کار کنم همیشه مریض هستم از پس مخارج درمان ماندم اضاب خانوادشدم





نظری بگذارید
chapta

بدون ویرایش از شما
بیشتر...
آخرین اخبار
بیشتر...
معرفی کتاب

نقل مطالب سایت، فقط با ذکر منبع بلامانع است.

@ 2014 تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ ایثار و شهادت(فاش نیوز)،محفوظ می باشد.