شناسه خبر : 60729
یکشنبه 28 مرداد 1397 , 09:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۹۰ جنایت سعودی در یمن و نقش بمب‌های آمریکایی

دیده‌بان حقوق بشر از ثبت نزدیک به ۹۰ جنایت ائتلاف سعودی در یمن خبر داده و اعلام کرده، نزدیک به ۲۴ مورد از این جنایات با بمب‌های آمریکایی انجام شده‌اند. سی ان ان هم نوشته بمباران اتوبوس دانش‌آموزان یمنی با بمب‌های آمریکایی صورت گرفته است.

اسناد همکاری آمریکا با سعودی‌ها در جنایت علیه مردم مظلوم یمن را دیگر کسی انکار نمی‌کند. چند هفته پس از اینکه تصویر افسران آمریکایی حاضر در اتاق عملیات الحدیده لو رفت، دیده بان حقوق بشر وارد میدان شده و از جنایات مشترک این دو گزارشی را منتشر کرده است. به گزارش فارس، پژوهشگر مسائل یمن و امارات در سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه طی مصاحبه‌ای گفته این سازمان توانسته است۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی به یمن را که اکثر آنها مصداق جنایت جنگی هستند مستند کند و ۲۴ مورد از این حملات با بمب‌های آمریکایی انجام شده‌اند.
«کریستین بکرلی»، محقق سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مصاحبه‌، درخصوص نقش آمریکا در این حملات می‌گوید: «من فکر می‌کنم موضوعی که بایستی واقعاً روی آن تأکید کرد این است که از منظر حقوق بین‌الملل، آمریکا با توجه به میزان حمایتی که از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها می‌کند، یکی از طرف‌های این جنگ محسوب می‌شود.» او سپس ادامه می‌دهد: «آمریکا از زمان آغاز حملات ائتلاف، علاوه‌بر میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی به این ائتلاف با کمک به سوخت‌گیری هواپیماها و حمایت‌های لجستیکی و عملیاتی از سعودی‌ها حمایت کرده است.»
بکرلی اضافه کرد: «در ۲۴ مورد از این حملات ما در محل حملات، بمب‌های ساخت آمریکا و سلاح‌های آمریکا را شناسایی کرده‌ایم. بنابراین ما می‌دانیم که از سلاح‌های آمریکایی به طور مکرر در حملات غیرقانونی ائتلاف استفاده می‌شود.»
خبر جنجالی سی ان ان
از سوی دیگر، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم بامداد شنبه با انتشار اسنادی تأیید کرد بمب مورد استفاده ائتلاف سعودی برای حمله به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی، توسط آمریکا به عربستان فروخته شده است. به گزارش فارس، یک کارشناس مسائل تسلیحاتی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت بمبی که ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی از آن برای حمله به اتوبوس حامل کودکان یمن استفاده کرده توسط آمریکا به این کشور فروخته شده و وزارت خارجه این کشور مجوز فروش آن به ریاض را صادر کرده است. سی‌ان‌‌ان با همکاری خبرنگاران و کارشناسان تسلیحاتی توانسته تأیید کند بمب مورد استفاده در روز ۱۸ مردادماه برای حمله به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی که جان 40 دانش‌آموز زیر 15 سال را گرفت، بمب ۵۰۰ پوندی (حدود ۲۲۷ کیلوگرم) «ام‌کی۸۲»، ساخت شرکت «لاکهیلد مارتین» بوده است. ائتلاف سعودی پنجشنبه ۱۸ مردادماه به بازار شهر «ضحیان»، واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس حامل دانش‌آموزان حمله کرد که بر اثر آن دست‌کم ۵۰ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند. سعودی‌ها پس از این جنایت هولناک اعلام کردند، این حمله مشروع و درست بود!
 سی‌ان‌ان در گزارش خود که بازتاب زیادی هم داشت با انتشار تصویر قطعاتی از این بمب نوشت، یکی از رابطانش در صعده تصاویری از فیلم‌های گرفته شده از ترکش‌های بمب بعد از این حمله در اختیارش قرار داده است. کارشناسان مسائل تسلیحاتی می‌گویند شماره‌های روی این تکه از بمب تأیید می‌کنند که لاکهیلد مارتین سازنده آن بوده است. به نوشته سی‌ان‌ان، این بمب شباهت زیادی با بمب دیگری دارد که ائتلاف سعودی اکتبر (آبان) سال ۲۰۱۶ از آن علیه شرکت‌کنندگان در یک مراسم عزاداری استفاده کرد. در آن حمله ۱۵۵ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. مارس(اسفند) همان سال هم حمله با بمب «ام‌کی‌۸۴» آمریکایی به بازاری در یمن به کشته شدن ۹۷ نفر دیگر منجر شده بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi