شناسه خبر : 60755
دوشنبه 29 مرداد 1397 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تسلیت برای ایتالیا سکوت برای کودکان مظلوم یمن

واکنش کاربران فضای مجازی به برخورد دوگانه با ۲ ماجرا؛ تسلیت برای ایتالیا سکوت سهم کودکان مظلوم یمن
واکنش و پیام تسلیت حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان درباره حادثه ریزش پل در ایتالیا و سکوت نسبت به جنایت عربستان در یمن و نیز حادثه تروریستی کابل افغانستان اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

سه‌شنبه 23 مرداد بر اثر ریزش یک پل هوایی در شهر جنوا در ایتالیا  حدود سی شهروند ایتالیایی از جمله یک کودک کشته شدند.
این حادثه واکنش رئیس‌جمهور کشورمان را در پی داشت و روحانی در پیام تسلیتی خطاب به همتای ایتالیایی خود نوشت: «خبر ریزش پل هوایی در شهر جنوا که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم شد، سبب تاثر و تالم عمیق اینجانب گردید. ضمن ابراز تسلیت، از طرف دولت و ملت ایران مراتب همدردی خود را به جنابعالی ، دولت و مردم ایتالیا، به ویژه خانواده قربانیان این حادثه دلخراش ابراز می‌نمایم. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و سربلندی مردم ایتالیا را مسئلت دارم.»
ارسال پیام تسلیت روحانی به رئیس‌جمهور ایتالیا در حالی صورت گرفت که پیش از حادثه ریزش پل در این کشور دو جنایت فجیع در یمن و افغانستان علیه کودکان مظلوم و بی‌گناه مسلمان یمنی و افغانستانی صورت گرفت و رئیس‌جمهور کشورمان هیچ پیام تسلیتی برای این فجایع عظیم و غیر انسانی صادر نکرد.
آبان 94 نیز در جریان عملیات انتحاری گروهک تکفیری داعش در ضاحیه لبنان کرد که طی آن بیش از 45 لبنانی به شهادت رسیدند، روحانی هیچ واکنشی نسبت به این جنایت نشان نداد اما 2 روز بعد از عملیات لبنان، فرانسه با تیراندازی کور به گروگان‌های یک کنسرت و بمب‌گذاری در جلوی در استادیوم پاریس مواجه شد که رئیس‌جمهور  تنها چند ساعت پس از حادثه تروریستی فرانسه، در پیام تسلیتی به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور وقت فرانسه این حادثه را تسلیت گفت. کمتر از یک ساعت بعد، محمدجواد ظریف نیز این حادثه را محکوم کرد.  ارسال پیام تسلیت روحانی به رئیس‌جمهور فرانسه در شرایطی که 2 روز از حادثه لبنان می‌گذشت و رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه هیچ پیام تسلیتی برای کشور استراتژیک و یکی از ارکان اساسی مقاومت اسلامی در منطقه صادر نکردند، انتقاداتی را نسبت به سیاست خارجی دولت برانگیخت. پس از این ماجرا، 4 ساعت پس از ارسال پیام تسلیت برای کشور فرانسه، روحانی برای مردم لبنان نیز پیام تسلیت صادر کرد!
کاش یمنی‌ها هم ایتالیایی بودند
چنین رویکرد متناقض، تبعیض‌آمیز و دوگانه‌ای انتقادات و اعتراضات بسیاری را  در محافل سیاسی، رسانه‌ای و فضای مجازی برانگیخت و بسیاری از کاربران ضمن اظهار تاسف و ناراحتی از اتخاذ چنین رویکردی از سوی رئیس‌جمهور عنوان کرده‌اند از اینکه رئیس‌جمهور کشورشان از حادثه ریزش پل در ایتالیا عمیقا متاثر و متالم  می‌شود اما درباره جنایات هولناک و وحشیانه علیه کودکان مظلوم و بی‌گناه یمنی و افغانستانی سکوت اختیار می‌کند، احساس شرم می‌کنند.
در همین رابطه یکی از دبیران روزنامه انگلیسی زبان در مطلبی در فضای مجازی نوشت: «امروز مطلبی رو دیدم که آقای روحانی به رئیس‌جمهور ایتالیا پیام تسلیت داده. واقعا تاسف خوردم که چطور می‌شه آقای روحانی برای کودکان یمن که در بمباران اتوبوس مدرسه شون توسط سعودی‌ها به عمد کشته می‌شن پیام تسلیت نمی‌ده ولی برای شهروندان ایتالیا که در یک سانحه کشته می‌شن این کار رو می‌کنه.»
میلاد قنبری یکی دیگر از کاربران فضای مجازی در صفحه خود نوشت: «یا رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم)  شرمنده‌ایم که برای رئیس‌جمهور ما ارزش چشم آبی‌های اروپایی بیشتر از کودکان و شیعیان امت شما در یمن و افغانستان و.... است.»
شهروند دیگری با نام کار بری «مک» درباره واکنش رئیس‌جمهور به حادثه ریزش پل در ایتالیا و دو جنایت فجیع و غیرانسانی علیه کودکان مسلمان مظلوم و بی‌پناه یمنی و افغانستانی نوشت: «متاسفانه استاندارد‌های برخورد با حوادث انسانی در دنیا بر اساس ملیت تعیین می‌شود‌، از رئیس‌جمهور تا مردم عادی!» وی پیام خود را با هشتگ‌های یمن، ایتالیا، روحانی و سکوت منتشر کرد.
سجاد درویشی در صفحه خود خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «پیام تسلیت جناب روحانی بابت ریزش یک پل هوایی و کشته شدن چند شهروند ایتالیایی قابل تقدیر است اما کاش نسبت به کشتار اخیر دانش‌آموزان یمنی، توسط سعودی‌ها نیز واکنشی از خود نشان می‌دادند!»
امین عسگری نیز با لحنی کنایه‌آمیز نوشت: «در اسلام رحمانی نمی‌گنجد که به مسلمانان تسلیت افغانستان و یمن گفت ولی تسلیت به اروپاییان از اوجب واجبات است.»
یکی دیگر از کاربران با نام خداوردیان در صفحه خود نوشت: «نظام بین‌الملل که هیچ. رئیس‌جمهور نظام اسلامی ما ۳ روز بعد از ریزش پل به رئیس‌جمهور ایتالیا تسلیت گفت اما همچنان سیاست تحبیب قلوب، اجازه نمی‌دهد برای شهادت ۵۰ دانش‌آموز یمنی که با بمب‌های امین‌الحاج قتل‌عام شدند با ملت یمن همدردی کند!»
شهروند دیگری با نام کاربری «ایران فورس» با ابراز گلایه و ناراحتی نوشت: «رئیس‌جمهور در پی کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم شهر جنوا در حادثه ریزش پل هوایی، ضمن ابراز تسلیت، از طرف دولت و ملت ایران مراتب همدردی خود را به رئیس‌جمهور ایتالیا ابراز کرد.آقای روحانی مردم یمن و افغانستان جز انسان‌ها نیستند؟...»
کاربر دیگری با نام حسن سلطانی نوشت: «جیم کری ستاره هالیوود هم به جنایت سعودی‌ها در یمن واکنش نشان داد اما داخل ایران سلبریتی‌ها و  رئیس‌جمهور ما هیچ واکنشی نشون ندادن. به جاش به حادثه ایتالیا واکنش نشون دادن.»
ساسان سروش از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر نیز در صفحه خود در این شبکه اجتماعی با لحنی کنایه‌ای نوشت: «همه کودکان دنیا کودکند، اما کودکان بور و چشم‌آبی کودک‌ترند».
یکی دیگر از کاربران با نام سمیه نیز در صفحه خود نوشت: «اخبار ساعت ۲۱ اول از بچه‌های شهید مظلوم یمن گفت. بعد از دانش‌آموزان شهید افغانستانی و بعد از پیام تسلیت رئیس‌جمهورمون به کشته‌شدگان حادثه پل در ایتالیا، از این داغ باید...»
کاربر دیگری به نام احمدیان هم به این ماجرا اینگونه اعتراض کرد: «در ایتالیا پلی فروریخته و تعدادی از شهروندان ایتالیایی کشته و زخمی شده‌اند. آقای روحانی به رئیس‌جمهور ایتالیا تسلیت گفته. کار مثبتی کرده؛  می‌خواهم بدانم جناب روحانی از کشتار دانش‌آموزان یمن ناراحت نمی‌شود؟ یک رئیس‌جمهور حق ندارد سلیقه‌ای و با میل شخصی عمل کند».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi