شناسه خبر : 60971
یکشنبه 11 شهريور 1397 , 15:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند:

دیوان عدالت اداری، کمیسیون ماده‌۱۶ و ایثارگران(۱)

برابر اصل یکصدوهفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به منظور رسیدگی به شکایات، تظل مات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضاییه تأسیس می‌گردد.

یوسف مجتهد - برابر اصل یکصدوهفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به منظور رسیدگی به شکایات، تظل مات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضاییه تأسیس می‌گردد.

حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند. تا قبل از تشکیل کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان، رسیدگی به شکایات آنان مانند سایر مردم در دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شد. مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین شرایط لازم برای حفظ و گسترش حضور معنوی و مستمر جانبازان در محیط‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حمایت از آرمان‌ و استمرار حرکت اعتقادی و فرهنگی جانبازان و بهبود شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان و ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان را به تصویب رساند و به منظور تحقق اهداف فوق که در ماده یک این قانون به آن اشاره شده است، در ماده 16 این قانون، به بنیاد اجازه داد با موافقت ولی‌فقیه یا نماینده وی کمیسیونی را به‌نام کمیسیون رسیدگی به شکایات جانبازان تشکیل و حسب مورد نسبت به رسیدگی به شکایات جانبازان از عدم اجرای صحیح قانون در دستگاه‌های اجرایی مشمول اقدام نماید.

برابر ماده 16 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان تصمیمات این کمیسیون قطعی لازم‌الاجرا بوده و عدم اجرای به موقع آن خلاف قانون محسوب و قابل تعقیب در مراجع ذیصلاح می‌باشد. با تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حدود اختیارات و حوزه شمول جامعه ایثارگری و دستگاه‌های مشمول آن برای رسیدگی در کمیسیون ماده 16 بسیار وسیع‌تر از قبل شد و تقریبا همه دستگاه‌های اجرایی تعریف شده در ماده 2 قانون جامع را دربر گرفت. با توسعه حوزه شمول ایثارگران به جز رزمندگان کلیه ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند با شکایت در کمیسیون ماده 16 از حمایت‌های قانونی این کمیسیون برخوردار باشند، آنچه که در اهداف قانونگذار از تصویب قوانین ایثارگران ذکر شده است با پیش‌بینی کمیسیون ماده 16 در این قوانین تجلی می‌یابد و با تخصیص چنین کمیسیونی و اختیارات ویژه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است، ایثارگران امیدوار بودند با حمایت این کمیسیون در اسرع وقت حقوق قانونی آنان در دستگاه‌های اجرایی ادا شود.

با عنایت به ماده 2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به این نتیجه می‌رسیم که در حوزه شمول دستگاه‌های مشمول، اختیارات کمیسیون ماده 16 فراتر از دیوان عدالت اداری است و در جایی که دیوان به دلیل محدودیت‌های قانون صلاحیت لازم برای رسیدگی ندارد، کمیسیون ماده 16 دارای این صلاحیت قانونی است. علاوه بر آن چون مجوز تشکیل کمیسیون ماده 16 با موافقت ولی‌فقیه یا نماینده ایشان می‌باشد، می‌توان از جایگاه رفیع این کمیسیون در رسیدگی به شکایات ایثارگران، انتظارات بیشتری داشت. لکن بررسی‌های عملکرد این کمیسیون و در کنار آن دیوان عدالت اداری ما را به این نتیجه می‌رساند که ایثارگران به شدت از وضعیت رسیدگی به شکایات خود گله‌مند هستند و برای احقاق حقوق قانونی خود به این روند اعتمادی ندارند.

یکی از مشکلات اساسی ایثارگران در شکایت از دستگاه‌های اجرایی، صلاحیت ابتدایی رسیدگی به شکایات آنان است. پس از بروز مشکلاتی در این زمینه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره 713-712 مورخ 11/10/91 چنین رأی صادر کرد: رسیدگی به شکایات جانبازان از عدم اجرای قانون (قوانین و مقررات ایثارگران)‌در صلاحیت این کمیسیون است، بنابر این شکایت در ابتدا باید در کمیسیون ماده 16 طرح شود و در صورتی که تصمیم کمیسیون مورد اعتراض واقع شود، رسیدگی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
باسلام
آقای مجتهد من جانباز زیر 5 درصد هستم می توانم از استانداری بخاطر اینکه فرزندم را که سالها در انجا با قرارداد کار معین مشغول کار است وشماره مستخدم دارد وتبدیل وضعیت به رسمی نمی کنند به کمیسیون ماده 16 شکایت کنم. فرزندم سالها پیش بطور عادی جذب شده است نه سهمیه ایثارگران.
عده ایی می گویند این قانون (تبصره الحاقی به ماده 21 بندذ ماده 87 برنامه توسعه ششم ) مربوط به افرادی می شود که از طریق سهمیه و از سال 96 جذب شده اند. اگر این طور باشد خب اینها هر ساله قرارداد جدید با آنان می بندند لذا دیگر بهانه ای نباید داشته باشند. فرزندم فوق لیسانس است.ضمنا مفصل تر راجع به این کمیسیون بنویسید چون جانبازان زیادی هستند حدود وظایف این کمیسیون را نمی دانند. متشکر از فاش نیوز و جناب مجتهد
بابا آدم پیر می شود تا یک رای از دیوان عدالت اداری بگیرد.
اینهاهمه جنگ زرگری یه!!!مگه میشه شکایت ازحاکم رابه حاکم ببری؟!چه کسی درکمیسیون ماده۱۶حرف آخررامیزند؟نماینده ولی فقیه!...شکایت جانبازان بایدمستقیمأ به دیوان عدالت برودوکمیسبون ماده۱۶بایدحذف شودکه همه مشکلات جانبازان حل شود،،،چرابایدمسئولین وبعضی مقامات حکومتی اینقدرنفهم وابله باشندوقانون رااجرانکنندوقانون شکنی کنندکه ماوامثال مابه دیوان عدالت مراجعه وشکایت کنیم؟!این قانون شکنی هاوفرارازقانون هاعمدی ست وقانون شکنان بایدجهت محاکمه به مقامات قضایی معرفی شوند***بعنوان مثال:ماده۳۸(بند۲شرایط مشمولین)تبصره۲منفصلین قبل ازتاریخ ابلاغ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران۹۱/۱۰/۲نیروهای مسلح که ازبنیادشهیدوامورایثارگران حقوق حالت اشتغال دریافت مینمایندمشمول ماده ۳۸میشوند*******پس چرااجرانمیشود؟!این یعنی چی؟!اگه قابل اجرانیست،نمایندگان بیخودکرده اندکه تصویب کردن!وستادکل هم اگه دستوراجراداده،بیخودکرده!واگردولت قدرت اجرانداره،بیخودکرده زیرباررفته!واگر توی باتلاق گیرکردید،بایدبگم که دیگه نمیتونیدقانون رو پاک کنید!پس چاره ای جزاجراندارید،،،اجراکنیدکه به گوش دیوان عدالت نرسانیم که برای همه بدمیشه...و..........
قوانین ایثارگری از جنس مقررات حمایتی بوده و در تلاش است شرایطرا با توجه به وضعیت ایتارگران و در جهت تسهل امور آنان و ترویج فرهنگ ایثار فراهم نماید. فلسفه تصویب قوانین حمایتی ، عدم کفایت و یا پاسخگو نبودن قوانین و مقررات عمومی به نیاز های ایثارگرانمیباشد فلذا مقرراتی بیش بینی شده که باقواعد جاری متفاوت است .و گاها متناقض است.
شان وجودی دیوان عدالت و کمیسیون ماده 16 نظارت و پایش اجرای قوانین ایثارگری و مقرراتی که با قواعد جاری متفاوت و گاها متناقض مینماید، میباشد. جالب اینکه دربسیاری از مواقع مقررات داخلی و فرایند های درون سازمان ها مانع اجرای قانون است. شاید بیشترین سهم را در عدم اجرای قوانین سازمان اداری و استخدامی دارد.
شان دیگر کمیسیون تسریع در رسیدگی و کاهش زمان رسیدگی است
مهمترین نکته در رسیدگی ها اتخاذ تصمیم در چارجوب قانون و خودداری از اجتهاد در برابر نص قانون و واعلام نظر فقط قالب رای است . کمیسیون باید مانع اقدامات دستگاه ها به بهانه هماهنکی با آن کمیسیون محترم گردد و راهکار آن انشای رای شفاف و صریح و بدون ابهام میباشد.
باسلام جانباز ۳۵ درصد مقطع کارشناسی ارشد هستم جناب اقای مجتهد ایا میتوانم ۳۵ سال کار بکنم
شرمنده ایثارگران کمسیون دیگه شکایات زیر25درصدهاراقبول نمی کند
باسلام اینجانب عاطفه رضایی فرزند فرج رضایی هستم و دارای سهمیه ۵درصد که درآزمون استخدامی اموزش و پرورش پذیرفته شده ام‌ولی سهمیه برای من لحاظ نشده خواهشمندم پیگیری نمایید و نیز برای فرزندان ایثارگران نیز طرحی بدهید که از شرایط حداکثر سن معاف شوند
برای بازنشستگی پیش از موعد از کجا و چگونه شروع کرد اداره که هیچ ۱۰۰ درصد مخالف هست لغو پست هم کرده اند کثیفترین توحینها هم کرده اند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi