شناسه خبر : 61677
دوشنبه 23 مهر 1397 , 13:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در گفت و گو با جانباز نخاعی قمی مطرح شد:

گوشه ای از مسایل و مشکلات جانبازان نخاعی و ۷۰ درصد استان قم

«حسن میرزایی» جانباز نخاعی و شیمیایی و عضو انجمن جانبازان نخاعی استان قم است. با او در چهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی جانبازان و معلولین آشنا شدیم. او که برای بازدید از دستاوردهای جدید توانبخشی ویژه جانبازان و معلولین سختی راه را پذیرفته و با مشقت خود را به نمایشگاه رسانده بود، فرصتی مهیا شد تا برایمان از مشکلات جانبازان نخاعی استان قم بگوید.

فاش نیوز -  «حسن میرزایی» جانباز نخاعی و شیمیایی و عضو انجمن جانبازان نخاعی استان قم است. با او در چهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی جانبازان و معلولین آشنا شدیم. او که برای بازدید از دستاوردهای جدید توانبخشی ویژه جانبازان و معلولین سختی راه را پذیرفته و با مشقت خود را به نمایشگاه رسانده بود، فرصتی مهیا شد تا برایمان از مشکلات جانبازان نخاعی استان قم بگوید. وی که دل پردردی داشت گفت: استان قم به دلایلی همچون مهمان پذیربودن این استان برای متقاضیان تحصیل در حوزه های علمیه، حدود 50جانباز نخاعی را درخود جای داده است اما متاسفانه جانبازان نخاعی آن از حداقل امکانات محروم هستند.

جانباز میرزایی در ادامه گفت: برای مثال حتی یک آمبولانس که متعلق به بنیاد باشد در استان قم وجود ندارد و بنابر لزوم شرایط و با تایید مدارک توسط پزشک، امداد آمبولانس مبادرت به جابه جایی جانباز کند و او را به تهران منتقل نماید. از طرفی جانباز هم به لحاظ شرایط روحی علاقمند نیست که با آمبولانس به تهران منتقل شود (زیرا روحیه جانباز در بدو ورود به آمبولانس خراب می شود) پس نیاز به یک اتومبیل در حد پژو پارس برای ایاب و ذهاب به بیمارستان خاتم الانبیا(ع) ضروری است. البته گاها که این مسئله مطرح شده 30هزارتومان به عنوان حق ایاب و ذهاب برای جانباز در نظر می گیرند که این هزینه در حد جابه جایی درون شهری است نه سفر به تهران.

 این جانباز نخاعی درخصوص دیگرمشکلات جانبازان نخاعی استان قم نیز گفت: کلینیک تخصصی برای جانبازان این استان وجود ندارد تا در برخی از روزهای هفته پزشکان متخصص به صورت اختصاصی جانبازان را بدون نوبت ویزیت نمایند و این حداقل کاری است که می توان برای جانبازان نخاعی انجام داد که متاسفانه بنیادشهید استان قم توانایی انجام این حداقل را هم ندارد.

میرزایی در خصوص لزوم احداث آسایشگاه برای جانبازازان نخاعی قم نیز گفت: با دوندگی های زیادی که سال ها در این زمینه داشته ام در این استان هیچ آسایشگاهی برای جانبازان نخاعی وجود ندارد. خاطرم هست حتی فرد خیری، محلی را برای جانبازان  نخاعی وقف کرد که متاسفانه همان اوایل ما را از بنیاد شهید به بنیاد جانبازان منتقل کردند و بعد هم از آن مکان به عنوان مهمانسرای شاهد استفاده کردند و اخیرا هم با توسعه  بیشتر آن، این مکان را به یک هتل چهارستاره تبدیل کرده اند!

او افزود: بنیاد به دنبال درآمدزایی بیشتر است، درصورتی که یک جانباز نخاعی با توجه به کهولت سن و این که پنجمین دهه زندگی خود را می گذراند و همسر جانباز که خدمت رسانی به جانباز را انجام می داده نیز پا به سن گذاشته و با دردهای بسیاری از جمله دیسک کمر و آرتروز مواجه است، به طوری که همسران ما جانبازان 70درصد به جانباز 99درصد شده اند وجود آسایشگاه برای جانبازان نخاعی ضروری است.

این جانباز نخاعی متذکرشد: بسیاری از استان ها امکاناتی از جمله اردوی زیارتی به مشهد و یا دیگر شهرها را برگزارمی کنند اما متاسفانه بنیادشهید استان قم چنین برنامه هایی ندارد.

امسال بنیاد با همکاری خودمان، از جانبازان نخاعی دعوت کرد که یک روز را برای پایش جانبازان نخاعی به بیرون از شهر(فوردو) بروند، اما بنیاد آن یک روز را هم نتوانست هماهنگی کند و زمانی هم که اعتراض می کنیم می گویند ما همان مقدار بودجه ای که می توانستیم هزینه کنیم، هزینه کردیم و دیگر مقدور نیست؛ و این درحالی است که هنوز تعدادی از جانبازان پایش نشده اند.

در استان قم، استخر مجتمع ایثار را داشتیم که درحال حاضر زیرنظر بنیاد استان تهران اداره می شود و استان قم هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد. البته از سالن های آن، جانبازان تقریبا استفاده می کنند اما سانس اختصاصی برای شنای جانبازان نداریم و اگر جانباز بخواهد از ساعت های عموم افراد استفاده کند، با توجه به وضعیت جسمانی جانبازان نخاعی و یا  قطع عضو، عملا امکان پذیر نیست.

این جانباز نخاعی بستری شدن یک جانباز نخاعی در کنار بیمار عادی را یکی دیگر از مشکلات جانبازان نخاعی عنوان کرد و گفت: گاها جانبازان نخاعی را با یک بیمار عادی در یک اتاق بستری می کنند، درحالی که شرایط جانباز نخاعی کاملا متفاوت است و اگر جانبازان نخاعی را در یک اتاق بستری کنند مناسبتر است. بارها اتفاق افتاده در بسیاری از بیمارستان ها نظیر بیمارستان خاتم الانبیا(ع) همراه جانباز را که معمولا همسران جانبازان هستند پذیرش نمی کنند؛ به همین علت است که ما هم با دردهایمان می سازیم اما قبول نمی کنیم که بستری شویم. متاسفانه در استان خودمان هم بیمارستان مجهزی برای جانبازان نخاعی وجود ندارد.

 عضو انجمن جانبازان نخاعی درپایان در پاسخ به این سووال که آیا تاکنون این مشکلات با مسوولان بنیاد شهید استان مطرح شده نیز گفت: بله. خوشبختانه مسوولان بنیاد شهید استان قم از دوستان خود ما هستند و هربار در جلساتی که از طریق انجمن جانبازان نخاعی استان حضورا خدمتشان رسیم مشکلات را مطرح می کنیم، می گویند بودجه نیست و بنده در جلساتی هم که با مسوول بهداشت و درمان استان و دانشگاه علوم پزشکی داشته ام متاسفانه هیچ کاری انجام نداده اند.

گفت و گو از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
به دادمن جانباز و همسرو فرزند صعب العلاج و معلولم برسید با سلام و ارادت حقیر جانباز شیمیائی ریوی و نیاز مند اکسیژن و امکانات پزشکی دارای فرزندی معلول که نیازمند 3 مرحله در هفته به دیالیز دارد . تشنج می کند و دارای زخم بستر و نیاز مند سندگزاری است ( قطع نخاع ) همسرم دچار بیماری ها ی خاص و دیابت شدید است فرزندم سجاد پس از 20 روز کما برگشت و بعداز 38 روز بستری به خانه بردمش و نیازمند پرستار جهت زخم بستر و دیگر مشکلات است با قطع بیمه دی جهت بازنشستگان فرهنگی و واگذاری آ« به بیمه آتیه سازان حافظ تمامی تعهدات حذف شده است حتی کمترین خدمات هم داده نمی شود من با این مشکلات چه کنم مسئولین محترم حداقل امثال من را به بیمه دی برگردانند باتشکر از فاش نیوز مترم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi