شناسه خبر : 62212
سه شنبه 29 آبان 1397 , 12:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رویتر:

طفره از میزبانی SPV فاجعه‌ای برای اعتبار اروپاست


یک خبرگزاری انگلیسی در گزارشی تصریح کرد هیچ کشور اروپایی از جمله 3 دولت عضو برجام حاضر نیستند میزبانی «دفتر کانال مبادلات مالی» (SPV) با ایران را بپذیرند و اگر آنها نتوانند در این زمینه کاری از پیش ببرند، برای اعتبار اروپا یک فاجعه خواهد بود.
رویتر با اذعان به عملی نشدن وعده‌های برجامی اروپا از قول دیپلمات‌ها نوشت: عدم آمادگی کشورهای اروپایی برای میزبانی نهاد ساز و کار تجاری با ایران ممکن است برنامه اروپا برای حفظ تجارت با ایران بعد از تحریم‌های آمریکا را متزلزل کند.
قبلاً اروپا از اتریش خواسته بود که میزبانی این نهاد را برعهده بگیرد اما وین این درخواست را رد کرد. رویترز از قول دیپلمات‌ها می‌نویسد قدرت‌های بزرگ اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان کشور کوچک لوکزامبورگ در شمال اروپا را تحت فشار قرار خواهند دادتا تن به میزبانی این نهاد بدهد. اما به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، لوکزامبورگ و بلژیک پیش از اتریش پیشنهاد میزبانی نهاد ساز و کار ویژه مالی را رد کرده بودند.
موضوع ساز و کار تجاری غیردلاری با ایران بسیار حساس است چون ایران تهدید کرده در صورتی که از مزایای اقتصادی و تجاری توافق هسته‌ای سال 2015 بهره‌مند نشود، از این توافق خارج خواهد شد.
اروپا در نظر دارد تا ساز و کاری ایجاد کند که بدون استفاده از دلار بتواند تجارت با ایران را ادامه داده و از جمهوری اسلامی نفت بخرد.
لوکزامبورگ و بلژیک گرچه به صورت علنی سکوت کرده‌اند، اما قبلاً مخالفت شدید خود را درباره این موضوع به گوش مقامات اروپایی رسانده‌اند.
این ساز و کار وابسته به بانک‌های محلی در کشور میزبان خواهد بود اما این بانک‌ها می‌توانند با تنبیه و تحریم آمریکا مواجه شوند.
دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند فدریکو موگرینی، که در مذاکرات برجام رهبری اروپا را برعهده داشت، از چند کشور خواسته میزبانی نهاد ساز‌وکار تجاری با ایران را قبول کند ولی «هیچ کشوری تاکنون پا پیش نگذاشته است. اگر ما میزبانی پیدا نکنیم به دردسر خواهیم افتاد».
علی گرانمایه، از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی اروپا می‌گوید آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان اعضای توافق برجام بایستی نقش بیشتری در زمینه ساز و کار تجاری با ایران برعهده بگیرند و اگر نتوانند کاری از پیش ببرند، برای اعتبار اروپا یک فاجعه خواهد بود. این کشورها نمی‌خواهند خود میزبان نهاد ساز و کار یاد شده با ایران باشند.
دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که این ساز و کار نیز به خودی خود همه جوانب تجارت ایران و اروپا را حفظ نخواهد ساخت و ابتدا بیشتر جنبه سمبولیک خواهد داشت تا عملی.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi