شناسه خبر : 62420
شنبه 10 آذر 1397 , 14:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (۱)

بازنشستگی باید دوران آرامش و آسایش کسانی باشد که سال‌ها در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت بوده‌اند. لکن شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی جامعه چنین شرایطی را برای بازنشستگان به ارمغان نمی‌آورد.

فاش نیوز - بازنشستگی باید دوران آرامش و آسایش کسانی باشد که سال‌ها در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت بوده‌اند. لکن شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی جامعه چنین شرایطی را برای بازنشستگان به ارمغان نمی‌آورد.

توجه‌نکردن به بازنشستگان علاوه بر آنکه نوعی بی‌عدالتی نسبت به آنان است می‌تواند تأثیرات منفی برای شاغلانی که آینده خود را در آنان می‌بینند داشته باشد و بر سلامت کاری آنها نیز تأثیر بگذارد. لذا مصوبات یک‌سویه همواره مشکلات جدی به‌وجود آورده است و نبود نگاه جامع به این مصوبات، می‌تواند اثرات مثبت آن را کاهش دهد. شاید برخی از بازنشستگان که سمت‌های عالی داشته‌اند دغدغه معیشت نداشته و تصدی جایگاه برای کسب موقعیت‌های اجتماعی و منافع مهم‌تر، هدف آنان باشد ولی عموم بازنشستگان به‌دلیل عدم تأمین معیشت مناسب در دوران بازنشستگی ناچار به اشتغال مجدد می‌شوند.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان یکی از ضروریات مهم در شرایط فعلی  کشور بود لکن توجه جدی به وضعیت معیشتی بازنشستگان امری اجتناب‌ناپذیر است تا این قانون به‌مرور کارایی خود را از دست ندهد و مشکلات بازنشستگان، کشور را با چالش‌های جدی مواجه نکند.

این قانون از منظر ایثارگران و قوانین مختلفی که گاهی در تعارض با آن قرار می‌گیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مجادله‌های زیادی از زمان تصویب این قانون و به‌ویژه بعد از اصلاح تبصره یک آن به وجود آمد که نظرات متناقضی از سوی مسئولان مطرح شد.

برابر این قانون به‌کارگیری بازنشستگان در مجموعه‌های زیر خلاف و قابل تعقیب قضایی خواهد بود.

الف- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی.

ب- کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند.

پ- کارکنان اعضای هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری- صنعتی.

به جز دستگاه‌های مورد اشاره در 3بند فوق به‌کارگیری بازنشستگان در سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها با منع قانونی مواجه نیست. دستگاه‌های فوق چنانچه ضرورتی بر به‌کارگیری بازنشستگان داشته باشند به استثنای نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که دارای شرایط خاص هستند، می‌توانند از خدمت بازنشستگان متخصص با مدرک کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند، مشروط بر آنکه معادل یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی با آنان قرارداد منعقد کرده و حق‌الزحمه آنان نیز متناسب با یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل، تعیین و پرداخت شود.

برابر اصلاحیه تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به تاریخ 97/6/6، ایثارگرانی که از این ممنوعیت مستثنا شده بودند محدود و فقط جانبازان بالای 50درصد، آزادگان بالای 3سال اسارت و فرزندان شهدا در صورت بازنشستگی مجاز به به‌کارگیری مجدد شدند.

این متن مصوب نیز خالی از ابهام نیست و همچنان جانبازان 50درصد و آزادگان دارای 3 سال اسارت مشمول این ابهام هستند که جزو استثناهای این ممنوعیت هستند یا خیر؟

از نکات مثبت این مصوبه تعیین مهلت برای تسویه حساب بازنشستگان و تعیین مجازات برای کسانی است که نمی‌خواهند به قانون تمکین کنند. هر چند در تعیین مهلت و انفکاک از خدمت بین مراجع مسئول اختلاف وجود داشت و تاریخ انتزاع از دستگاه را زمان‌های مختلف اعلام کردند ولی آنچه مهم بود قطعیت در انتزاع از دستگاه بود که همگی در آن مشترک بودند و تفاوت 20روزه بین نظرات آنان خدشه‌ای در اصل موضوع نداشت. مهم‌تر از موضوع فوق جلوگیری از پرداخت هرگونه وجهی پس از مهلت مقرر توسط دستگاه‌های اجرایی از هر محل و تحت هر عنوان بود. در صورت هرگونه پرداختی موضوع تحت عنوان تصرف غیرقانونی در اموال دولتی قابل تعقیب قضایی و مجازات خواهد بود.

یوسف مجتهد

اینستاگرام
باسلام واحترام
لطفا در خصوص ابهام در بکارگیری آزاده گان با سابقه اسارت 36 ماه و جانبازان 50درصد بررسی کارشناسی واظهار نظر بفرمایید. باتشکر
باسلام خدمت جناب مجتهدبرادرعزیزچرابعداز30سال که ازآتش بس جنگ گذشته است وبیش از95درصدآزادگان وجانبازان بالای 50درصدحداقل اگرسال 70مشغول کارشده باشندنهایت سال 90بیشترآنهابازنشیته شده اندحالاقانون فوق العاده ایثاروبازگشت به کارشامل چنددرصدازاین قشرخواهدشدپس آزادگان قدیمی وجانبازان بالای 50درصدهیچ منفعتی ازاینگونه قوانین نخواهدبردازطرفی طی این سالهاخیلی ازبانکهاوسازمانهاخصوصی ونیمه دولتی شده اندوبهترین بهانه برای آنهاهست که هیچ توجهی به اینگونه قوانین نکنندچراشماهاکه حداقلازاوضاع شرایط سازمانهای ایران وبهانه جویی هاووعدم اطلاعات کارگزینی هاهستیدمشکلات اصلی قشرایثارگران راتوجه نمی کنیدتصویب وابلاغ قوانین مشکلی راحل نخواهدکردبایددراجرای قوانین دقت وبررسی بشودفقط دررسانه وصداوسیمادربوق وکرناکردن که برای قشرایثارگران دولت فلان قانون راتصویب کرده ومردم فکرمی کنندالان این قشردرنازونعمت ودرحال گرفتن امتیازات فلان هستندجناب مجتهدبنده بیش از7سال اسارت وجانبازه 55درصدسال 70دربانک صادرات استخدام شدم آن زمان بانک دولتی بودبدلیل دوبرابرکردن سوابق اسارت وجبهه بنده رادرسال 85بازنشسته کردننددرسال 87بانک خصوصی ودولتی شده قانون بازگشت بکارسال 92تازه ابلاغ شده بانک هم به بهانه خصوصی بودن بلزگشت بکاربنده وامثال بنده راقبول نکردنندجالب هست قانون فوق العاده ایثارهم شامل امثال بنده نشده فقط اینگونه قوانین برای ایثارگران نماینده مجلس وبدنه دولت تصویب شده وآنهافقط استفاده می کننددرکل درجنگ وجبهه واسارت ومجروحیت هرایثارگری که سابقه بیشترودرصدمجروحیت بیشتری داردبایدکمترازامتیازات فوق العاده وغیره منفعت بکنداینهم عدل وعدالت مسولیین ماهست
واقعیت این است که مدیران نجومی بگیر اصلا علاقه ای به بلند شدند از صندلی ریاست ندارند
و زور گویی رو دوست دارند و فکر می کنند عقل کل هستند !
البته هنوز هم مدیران با تفکر جهادی و اهل خدمت هستند که انها هم باید به دلیل اختلاف سنی بروند .
و الا کارمندان ساده طبق ضوابط بین 30تا 35 سال خدمت می کنند و بعد بازنشسته می شوند .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi