شناسه خبر : 63060
سه شنبه 18 دي 1397 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لایحه ساماندهی حقوق وظیفه ازکارافتادگی(۲)

برابر ماده ۱۰۸ قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران و مواد مشابه در قوانین سپاه و نیروی انتظامی، نیروهای وظیفه و بسیجی چنانچه مشمول بندهای ب و ج این ماده قرار گیرند از حقوق وظیفه برخوردار می‌شوند و این حقوق از طریق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به آنان پرداخت می‌شود.

فاش نیوز - برابر ماده 108 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران و مواد مشابه در قوانین سپاه و نیروی انتظامی، نیروهای وظیفه و بسیجی چنانچه مشمول بندهای ب و ج این ماده قرار گیرند از حقوق وظیفه برخوردار می‌شوند و این حقوق از طریق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به آنان پرداخت می‌شود. دریافت حقوق وظیفه مانع از استخدام این افراد در دستگاه‌های مشمول ماده2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نخواهد شد و آنان می‌توانند به طور همزمان حقوق وظیفه و استخدامی را دریافت کنند.

از گذشته پرداخت حقوق وظیفه از وظایف نیروهای مسلح بود. پرداخت این حقوق در خصوص نیروهای بسیجی همواره با مشکلاتی مواجه بود و بخش عمده‌ای که جانبازان و آزادگان بسیجی طی سال‌های اخیر نتوانسته‌اند از این حق قانونی برخوردار شوند و پیگیری مستمر آنان فقط بخش کوچکی از آنان را مشمول دریافت این حقوق کرده است.

در ابتدا سوءبرداشت از ماده190 قانون استخدامی سپاه و ابهام ایجادشده در خصوص پرداخت این حقوق به غیر شاغلین توسط بنیاد و سپاه منجر به آن شده بود که هیچگاه این قانون به‌درستی اجرا نشود. با پیگیری‌های سال‌های اخیر جانبازان، برخی از آنان توانستند پس از تعیین ازکارافتادگی توسط کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح، مشمول دریافت حقوق وظیفه شوند که محدودیت منابع مالی باعث توقف اجرای این قانون شد.

در مقدمه توجیهی لایحه ساماندهی حقوق وظیفه آمده است: «ماهیت دوگانه در رفتار اداری با این عزیزان یکی از مشکلاتی است که طی سال‌ها ابهامات حقوقی و قانونی متفاوتی را در پی داشته است که لازمه رفع این ابهامات تجمیع سوابق تحت یک سازمان است».

شاید تا قبل از تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تصور وجود شبهه‌ای در این مورد قابل توجیه باشد لکن با تصویب قانون جامع و روشن شدن تکلیف پرداخت حقوق وظیفه در تبصره ماده 38 این قانون همه ابهامات احتمالی رفع شد. در تبصره ماده 38 قانون جامع آمده است: «حقوق وظیفه جانبازان غیر حالت اشتغال مشمول قوانین نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط پرداخت می‌گردد».

با این وصف هیچ ابهام و دوگانگی‌ای در پرداخت حقوق وظیفه وجود ندارد و ادعای طراحان آن صحیح نیست.

طراحان لایحه ذکر کرده‌اند: «این لایحه محاسنی دارد که عاید دولت و جامعه ذینفع می‌شود».

این لایحه هیچ منافعی برای ذینفعان آن ندارد و فقط سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح را از مسئولیتی که طی سال‌های گذشته تاکنون داشته‌اند مبرا می‌کند. به عبارتی نکاتی که در قالب بند الف، ب و ج لایحه به آن اشاره شده فوایدی است که محصول آن برای سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است و وظیفه‌بگیران هیچ نفعی از آن نخواهد برد.

طراحان برای توجیه لایحه، حقوق جانبازان وظیفه و بسیجی شاغل در دستگاه‌های مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی اعم از شاغل، بازنشسته، ازکارافتاده و فوتی را برعهده دستگاه مستخدم یا صندوق بازنشستگی مربوطه گذاشته‌اند و پرداخت این حقوق برای جانبازان فاقد رابطه استخدامی را برعهده بنیاد شهید قرار داده‌اند.

اولا حوزه شمول دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران چنان وسیع است که تقریبا همه دستگاه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی دولتی، خصوصی و دارای قوانین خاص را شامل می‌شود. لذا تحمیل حقوق وظیفه به اغلب آنان فاقد وجاهت قانونی است و اگر این اقدام هم توسط مجلس و از روی غفلت انجام گیرد، مانند همه قوانینی می‌شود که در قانون جامع و قانون برنامه ششم به تصویب رسیده ولی فاقد ضمانت اجرایی است. با این اقدام جز سرگردانی جانبازان در دستگاه‌ها و صندوق‌هایی که پرداخت این حقوق را از وظایف خود نمی‌دانند، این لایحه حاصلی نخواهد داشت.

ثانیا یکی از مشکلات اساسی بنیاد محدودیت در منابع مالی است. بنیاد هم‌اکنون پرداخت حقوق شهدا و جانبازان حالت اشتغال و حق پرستاری و کمک معیشت جانبازان را در دست اجرا دارد و همچنان در تکمیل تعهدات قانونی به خانواده معظم شهدا و جانبازان در این خصوص با محدودیت شدید منابع مالی مواجه است.

آنچه بنیاد در خصوص پرداختی‌های حقوق که به صورت خیلی ناقص انجام می‌دهد معادل پرداخت حقوق چند وزارتخانه به کارکنان خود است. لذا تحمیل حقوق وظیفه و انتقال آن از نیروهای مسلح به بنیاد برای جانبازان غیرشاغل این بنیاد را بیش از گذشته با مشکلات مواجه خواهد ساخت و موجبات نارضایتی بیشتر جانبازان و آزادگان را فراهم می‌کند.

یوسف مجتهد

اینستاگرام
چرا ارتش جانبازان وظیفه را بند ب قرار میدهد و میگوید حقوق تعلق نمیگیرد؟ 32 درصد از کار افتادگی با حذف برخی مجروحیت ها با بهانه های بنی اسراییلی کاری کردند که حقوق پرداخت نکنند.
از انقلاب چیزی نصیب انقلابیها نشد بلکه آنها که هیچ بویی از دین و ایمان نبردند تمام فواید و منافع انقلاب را بالا کشیدند. یعنی انقلاب آن چیزی نشد که قرار بود بشود این اعتقاد از سوی بسیاری فداکاران انقلاب است که با جان و مال و آبرو و تمام وجود تلاش کردند اما ضد انقلاب همه کاره انقلاب شد
با سلام
هم اکنون ازادگان با 25ماه اسارت بدون مجروحیت، از 25% جانبازی و حقوق وظیفه بهره مند هستند همزمان در دستگاههای دولتی استخدام و از دو ارگان دولتی حقوق دریافت می کنند که کاملا قانونی است ( اگرچه بین انها هم تبعیض است و بسیارند جانبازان بالای 25% که فقط یک حقوق می گیرند .

ولی ایا پرداخت مزایای استخدامی همچون فوق العاده ایثارگری طبقه تشویقی و یک مقطع و سنوات ارفاقی و.......پاداش پایان خدمت و مرخصی استحقاقی و...از دو ارگان دولتی هم مجاز است؟!

در حالیکه جانبازان واقعی 20% با 50ماه حضور در جبهه و یا زیر 25% ها از حداقل حقوق ، حتی از یک دستگاه دولتی هم محروم هستند !
چرا گروهی مانع از اصلاح در قوانین هستتد ؟
شاید نیروهای مسلح بخواهد با این اصلاحیه حقوق جانبازان زیر25% و یا رزمندگان را بدهد .
شاید بخواهد عدالت را اجرا کند .
لطفا مدافع عدالت باشید .
اجرای عدالت بسیار ساده تر و کم هزینه تر و عالی تر است
با تشکیل وزارت ایثارگران
حقوق ایثار همه ایثارگران باید به تناسب و به صورت مادام العمر پرداخت شود . حقوق ایثار باید ایین نامه مناسب خود را داشته باشد و با ایین نامه های استخدامی قاطی نشود .
حقوق ناشی از شغل هم جدا گانه براساس کار و فعالیت به همه کارمندان و کارگران باید پرداخت شود
لطفا عادلانه قضاوت کنید تا اکثریت ایثارگران راضی باشند .
فاش نیوز سلام
این دو فوریت طرح اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که امروز در اخبار گفت چیه ؟لطفا توضیح د هید. متشکرم
این طرح کارشناسی نشده.فقط ناراضی تراشی درپی دارد.با این طرح می خواهند دفترچه خدمات درمانی نیروهای مسلح را از ما بگیرند با توجه به اینکه بیمه خدمات درمانی تحت نظر بنیاد کارای خاصی ندارد و همین الان ۵ ماه است که پول داروهای جانبازان را پرداخت نکرده اند.یمه دی نیز ۵الی ۶ ماه است که پول دارو و درمان ما را نداده است.حذف دفترچه خدمات درمانی نیروهای مسلح در دستور کار است وباعث سرگردانی رزمندگان بین بنیاد وبیمه دی میشود
هر ارگانی پس از ۳۰ سال خدمت پاداش پایان خدمت میدهد چرا وزارت دفاع پاداش پایان خدمت مارا نمی دهد ما ۳۷ سالست که از مجروح شدنمان گذشته چه کسی جوابگو است؟
سلام...برادرانی که ازدودستگاه حقوق میگیرید وخودرامحق میدانید،هیچ بفکراون برادرت که جانبازهست وغیرشاغل و20درصدیا15درصدجانبازی داره وهیچ راه درآمدی نداره وباسیلی صورت خودشوسرخ نگه داشته وآبرودارهست وفرصت طلب نبوده وازقوانین اطلاع نداشته تابحقش برسه هم هستی؟؟؟بگذاریداین برادران هم درمیانسالی ازاین سفره نانی برای خانواده شان ببرند..والله جانبازان زیر25درصدغیرشاغل ازهمه محق ترند،چون تابحال هیچ چیزی نگرفته ونخورده اند...بعدازگذشت سی سال ازجنگ آیاوقت رسیدگی به این قشرمظلوم فرانرسیده؟؟
سلام اخیرا برخی دستگاه ها فوق العاده ماده 51 جانبازان حالت اشتغال خود را با استناد به ماده مذکور قطع نموده اند این در حالی است که این جانبازان از حقوق وظیفه ماده 38 نیز برخوردار نگردیده اند ضمن اینکه قانون ایثارگران یک قانون حمایتی است ایا قطع فوق الاده ماده 51 انان خلاف قانون است
باسلام وعرض ادب اینجانب غلامعلی قایدی جانباز ۱۵ ورصد هستم وفقط صورت سانحه دوتیر مستقیم را دارم برای ترکشها وموج انفجار صورت سانحه ندارم در ضمن بنده در کمسیون پزشگی بانک صادرات کارافتاده کلی اعصاب روان هستم من برای حق حقوق خود به کجا مراجعه کنم از بزرگوارانی که می توانند بنده را راهنمایی بفرمایند چون هفت هشت سالی هست که از این لیمارستان به ان لیمارستان صد تا بیشتر فوق تخصص گواهی کار افتادگی کامل بنده را تایید کردن خود بنیاد برای نگهداری همسرم از این حقیر پرونده را به تهران فرستادن ولی متاسفانه تایید نکردن خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
دوست گرامی دولت به فکر حذف حقوق جانبازان است تا کمبود بودجه خود را بر طرف کند . مطمئن باشین با حذف حقوق دیگران به برادران جانبار رزمنده کمتر از ۲۵ درصد حقوق نخواهد داد به دلایل مختلف اگه قراره حقوق بده به ۲۰ درصد و پایین تر الان هم میتواند حقوق بدهد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi