شناسه خبر : 63157
دوشنبه 24 دي 1397 , 09:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعتراف رژیم بعث در پی شکست از رزمندگان

۲۳ دی ماه یادآور نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است. ۳۲ سال پیش در چنین روزی عملیات «کربلای ۶» به فاصله چند روز پس از عملیات قهرمانانه کربلای ۵ در غرب کشور و در منطقه سومار با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س) آغاز شد.

گسترش نیرو‌های دشمن در روی ارتفاعات مهم و راهبردی، بسیار اصولی و دارای قواعد خاصی بود که نشان از آمادگی دشمن داشت. شکل فیزیکی هدف‌ها مانند عارضه‌های جدا از هم و در فواصل معین و دارای دید و تیر وسیع بر مناطق، باعث می‌شد که در صورت از دست دادن هدف‌ها، شهرک نفت‌خانه، نفت شهر و مناطق داخل مرز عراق، کیلومتر‌ها به خطر افتاده و مناطق زیادی از میهن ما از تیررس عراقی‌ها خارج شود. اهمیت کار بسیار زیاد بود. دشمن سالیان دراز این نقاط را در دست داشت و سیطره خود را بر این مناطق حفظ کرده بود. رده‌های میانی فرماندهان و مسئولان طراحی و اجرای دستورالعمل‌های عملیاتی، سعی فراوان داشتند کلیه موارد امنیتی رعایت شود؛ غافل از اینکه رده‌های بالای فرماندهی، این بار به این موضوع زیاد حساسیت نداشتند و مانند جا به جایی‌های قبلی، دقت و نظارت کافی به عمل نمی‌آورند. البته بعد‌ها مشخص شد که این موضوع یکی از تاکتیک‌های قرارگاه عملیاتی کربلا در جنوب بود.

دشمن که از حمله مسلم و بزرگ ایرانی‌ها در منطقه شلمچه آگاهی کامل داشت، اقدام به تحکیم مواضع خود کرده و یگان‌های زبده از جمله گارد ریاست جمهوری را نیز به کار گرفته و لحظه شماری می‌کرد تا عملیات بزرگ ایرانی‌ها را با استفاده از سامانه‌های پیشرفته، نفوذ ناپذیر و تجهیزات خود شکست دهد. با این اوصاف، دشمن چندین هزار نفر از نیرو‌های خود را برای مقابله با حمله ایرانی‌ها از مناطق غرب و شمال غرب به این منطقه سوق داده بود که در این صورت، نتیجه جنگ به سود دشمن رقم می‌خورد و ایران پس از سال‌ها متحمل شکستی سنگین از سوی عراق می‌شد.

اعتراض رژیم بعث در پی شکست از رزمندگان

حماسه آفرینان ارتش در این عملیات ضمن انهدام قوای دشمن و با عبور از موانع ایذائی و استحکامات متعدد منطقه موفق شدند گردان‌های اول و دوم از تیپ ۱۰۸ لشکر ۱۶ را تا ۸۰ درصد و گردان یک از تیپ ۶۰۶ را به میزان ۵۰ درصد منهدم کرده و بیش از یک‌هزار تن از قوای بعثی را در اولین حرکت عملیاتی کشته یا زخمی کرده و تعدادی را نیز به اسارت خود درآوردند.

 علاوه بر انهدام تعداد زیادی تانک و نفربر دشمن در این عملیات، ارتفاعات ۳۰۶، ۳۲۵، ۳۰۵، ۲۸۶، ۲۹۴، ۲۶۷، ۲۹۵، ۲۶۵، ۲۵۲، ۲۷۷ و همچنین ۴ ارتفاع مهم دیگر در شمال سومار از چنگال دشمن آزاد شده و به کنترل کامل نیرو‌های ارتش درآمد.

در ادامه این عملیات موفق با مقاومت و پایمردی غیر قابل توصیف نیرو‌های ارتش چندین پاتک دشمن با استفاده از شیوه شکار تانک در هم کوبیده و سه گردان دیگر از تیپ‌های ۱۰۸ و ۶۰۶ ارتش عراق به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد منهدم شد. بیش از ۵۰۰ تن دیگر از نیرو‌های دشمن به هلاکت رسیدند. همچنین سقوط ۲ فروند هلی کوپتر دشمن نیز از دیگر نتایج این عملیات بود.

اعتراض رژیم بعث در پی شکست از رزمندگان

رژیم بعثی عراق پس از انجام این عملیات بطور بی‌سابقه‌ای به پیروزی رزمندگان درغرب کشور اعتراف کرد. آن رژیم متجاوز پس از هر شکستی که از رزمندگان می‌خورد، با تبلیغات سوء خود قصد خنثی کردن بازتاب آن شکست داشت، اما این بار اعتراف کردند که «نیرو‌های ایران توانسته‌اند نخستین خطوط دفاعی عراق را بشکنند».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi