شناسه خبر : 63445
دوشنبه 08 بهمن 1397 , 12:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادنامه یک خبرنگار

داود عامری؛ مرور تاریخ دفاع مقدس، انسان‌های بزرگی را بر تارک آسمان حماسه ایران زمین به خاطر می‌آورد. مردانی که بی ادعا و براساس پیمانی که با حضرت حق بسته بودند، فارغ از قیل و قال‌های زندگی روزمره، فارغ از اندیشه و معونه حیات چند روزه، خود را وقف هدفی مقدس کردند و دفاع مقدس، مسیری بود که آن‌ها را به سوی سعادت و معبود راهنمایی ساخت تا با سرکشیدن شهد شهادت، روزی خوار خوان نعمت حضرت حق گردند و به خیل رستگاران «عند ربهم یرزقون» بپیوندند. شهدای دفاع مقدس به قشر و طایفه خاصی از جامعه ایران اسلامی اختصاص ندارد، بلکه همه اقشار جامعه با لبیک به ندای حضرت امام خمینی (ره) و براساس وظیفه دینی و ملی به جبهه‌های حق شتافتند و چه مردان و زنان بزرگی جان خود را برای حفظ عزت و هویت ایرانی – اسلامی فدا کردند.

یکی از شهدای بزرگ این سرزمین کهن و توحیدی، شهید حسن باقری است که در آستانه سالروز عروج ملکوتی آن فرزند دلیر و اندیشمند ملت بزرگ ایران قرار داریم.

نهم بهمن ماه روز میعاد شهید باقری است. او که همه عمر در پی وصل جانان بود، در بهمن ماه سال 1361، میقات جبهه را مسیری سریعتر برای رسیدن به معبود دانست و به همین خاطر حضور در جبهه را حتی بر رفتن به حج ترجیح داد.

شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری)، از رزمندگان سپاه اسلام بود که همرزمانش او را به صفاتی نیکو، چون خوش خلقی، خوش فکری، خوش عملی، صبوری، ابتکار، خلاقیت و شجاعت در گفتار و صحنه عمل معرفی می‌کنند. او که توانسته بود فضای سخت جنگ را با مهربانی و لطافت یک جوان مسلمان پیوند بزند و شخصیتی جذاب برای دوستان خود و افراد تازه وارد باشد. او که جلوتر از زمان خویش فکر می‌کرد و عمل، هر چند سختی‌هایی بر او فراهم می‌شد، اما همین ویژگی‌ها باعث شد تا او به سرعت از یک خبرنگار جوان، به مسئول عالی رتبه در جنگ تبدیل شود و از خود الگویی برای آیندگان بسازد.

شهید باقری در کنار تحصیل و کسب علم در دانشگاه، کار در روزنامه جمهوری اسلامی را به عنوان یک خبرنگار شروع کرد و یک بار نیز به عنوان خبرنگار، سفر ۱۵ روزه‌ای به لبنان و اردن انجام داد و یک گزارش تحلیلی و جامع از وضع نابسامان مسلمانان آنجا تهیه کرد. به نظر می‌رسد این حرفه و آن سفر نقش و اثر خوبی در او گذاشت که همواره بر اراده و کیفیت او می‌افزود.

شخصیت فرهنگی و رسانه‌ای شهید باقری در سایه نبوغ نظامی او در سال‌های دفاع مقدس کمتر دیده شده و اینکه چه شد که او با حضور در جبهه راه جهاد را برگزید و همه آمال خویش را در آن مسیر معنا بخشید؟

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «دفاع مقدس وسیله‌ای شد برای اینکه استعداد‌های مکنون در انسان‌ها به شکل عجیبی بروز کند. مثلاً شهید حسن باقری».

یکی از دوستان خبرنگاران تعریف می‌کند که حضرت آقا فرمودند: «شهید حسن باقری، خبرنگار ساده‌ای بود که حدود یک سال پس از ورود به جبهه جنگ از یک سرباز عادی تبدیل شد به یک استراتژیست ... چگونه ناممکن را ممکن می‌کرد ... این گونه وقایع را نمی‌توان با محاسبات علمی و منطق جاری دنیای امروز به کنکاش نشست.»

اما وقتی اثر او را در مسیر دفاع مقدس و بعد از آن را جستجو کنیم، در خواهیم یافت که چگونه در جمع کردن فضیلت‌های انسانی و مهارت‌های کاری و فرهنگی از خود شخصیتی کم نظیر ساخت.

شاید روحیه پرسشگر و سابقه رسانه‌ای او باعث شد تا هیچگاه متوقف نشود و هر روز در کارش فصلی نو و موفقیتی تازه ایجاد کند و نشان دهد، اعتماد به فکر و تجربه‌های نو چگونه می‌تواند کارآمدی یک تشکیلات را افزایش دهد که کیمیایی است برای این روز‌های این مرز و بوم.

شهید حسن باقری نه تنها برای فرماندهان جنگ می‌تواند الهام بخش و اسوه باشد بلکه برای نسل جوان و خبرنگاران کشور که امانتی بزرگ از آن یار سفر کرده در دست دارند و باید به آن افتخار کنند و مشی و راه او را در رسالت فرهنگی خویش دریابند.

باید به یاد داشته باشیم که اجتماع فضیلت‌ها انسان را به اوج می‌رساند و رشد تک بعدی یک خصیصه، هرچند فضیلت بزرگی هم باشد، انسان را به کمال نمی‌رساند، بلکه آنچه باعث می‌شود بعضی از انسان‌ها نمونه‌هایی کامل از یک انسان متعالی و رشد یافته باشند، توجه به همه جنبه‌های انسانی و فضیلت‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی است.

در آستانه نهم بهمن ماه، عروج ملکوتی سردار سپاه اسلام و خبرنگار آزاده عرصه رسانه را با همرزمانش و همه ملت شریف و شهید پرور ایران که به انصاف ثابت کرده‌اند قدردان شهدای خود هستند، گرامی داشته؛ یاد و خاطره اش را زنده نگه می‌داریم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi