شناسه خبر : 65881
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 , 11:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کارشناس حامی دولت:

قرار نبود دست خود را با برجام ببندیم


یک کارشناس حامی دولت می‌گوید: این استدلال که حرکتی نکنیم زیرا آمریکا همین را می‌خواهد، متعلق به زمانی بود که آن‌‌ها خط قرمز‌های ما را رعایت می‌کردند؛ اکنون ترامپ دو خط قرمز ایران را رد کرده؛ چرا باید از برجامی که خودمان درست کردیم، بترسیم؟
رحمان قهرما‌ن‌پور در گفت‌وگو با «انتخاب» اظهار داشت: کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که پس از برجام متوقف شده بود، از این نظر که می‌تواند ما را از این وضع انفعال در بیاورد، حرکت مثبتی است. به هر حال تمام دنیا و افکار عمومی شاهد این هستند که ترامپ نه تنها از برجام خارج شده، بلکه خلاف بین‌المللی و خلاف منشور سازمان ملل،‌یک نیروی نظامی رسمی کشور را در گروه تروریستی قرار داده؛ معنای آن مشخص است و تبعات حقوقی زیادی دارد.
قهرمان‌پور ادامه داد: مسئله دیگر این که قرار بود در چارچوب برجام ایران بتواند نفت خود را بفروشد و از امتیازات اقتصاد جهانی بهره بگیرد. اما ترامپ رسما اعلام  کرده که نمی‌خواهد اجازه دهد که ایران نفت خود را بفروشد و سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران را در پیش گرفته. ازآن سو هم خیلی از بانک‌های بزرگ جهانی به‌خاطر آمریکا حاضر به همکاری با بانک‌های ایرانی نیستند. هم این آمریکایی‌ها از برجام خارج شده‌‌اند هم اروپایی‌ها اینستکس را اجرا نمی‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی هم از نظر حقوقی هم از نظر سیاسی ایران به نوعی حق دارد که اقدام متقابل انجام دهد. او در ادامه افزود: به نظرم این گام اولی است که ایران بر می‌دارد و اگر در ادامه اروپایی‌ها،‌ رفتارشان را مورد بازبینی‌‌ها قرار ندهند یا آمریکایی‌ها به این رفتار ادامه دهند،‌ به احتمال زیاد ایران گام‌های دیگری هم بر خواهد داشت که بتواند شرایط را تغییر دهد و از ادامه وضع موجود جلوگیری بکند.
وی افزود: فشاری که آمریکا و اروپا به ایران آورده‌اند و ایران هم یک نوع صبر استراتژیک در پیش گرفته، باعث شده که طرف مقابل احساس کند که ایران به رفتار خود ادامه خواهد داد و بنابراین فشارها را به نوعی بیشتر کرده. یعنی ترامپ بدون توجه به رفتارهای ایران این دو خط قرمز ایران را پشت سر گذاشته یعنی هم سپاه را در فهرست تروریستی قرار داده و هم سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران را در پیش گرفته است.
قهرمان‌پور درباره تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران و اینکه ایران نمی‌تواند آب سنگین تولیدی خود را مطابق برجام از کشور خارج کند و ناخواسته ممکن است برجام را نقض کرده باشد، گفت: برجام را خود ایران درست کرده؛ قرار نیست که ما از چیزی که خودمان درست کردیم، بترسیم. به هرحال در حال حاضر آمریکا برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است. قهرمان‌پور افزود: کسانی استدلال می‌کردند که ایران حرکتی نکند که مثلا آمریکا همین را می‌خواهد؛ اما این برای زمانی بود که آمریکا خط قرمزهای ایران را رعایت می‌کرد. اروپایی‌ها برای برجام امروز و فردا می‌کنند و هیچ اتفاق عملی هم نیفتاده. بزرگترین اتفاق فقط ثبت شدن آن در یک شرکت و روی کاغذ است. قرار بود که ما از برجام چه چیزی به دست آوریم؟ قرار بود نفت را راحت بفروشیم، پول نفت را بتوانیم به کشور برگردانیم، نیازهای خود را بخریم و از مزایای بانک‌های جهانی استفاده کنیم. از آن طرف هم تعهداتی مانند غنی‌سازی آب سنگین تعداد سانتریفیوژها و ... دادیم. وقتی ما در عمل چیزی دریافت نکردیم ضرورتی ندارد که به روال سابق عمل کنیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi