شناسه خبر : 66218
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فتوای بی‌سابقه عالم اهل سنت عراق درحمایت از ایران

ایران تنها نیست

در روزهایی که کشورهای عربی مرتجع بر طبل جنگ آمریکا علیه ایران می‌کوبند، یک عالم اهل تسنن در عراق فتوایی بی‌سابقه مبنی بر حمایت از ایران صادر کرد و دفاع از ایران را واجب شرعی دانست.

در روزهایی که کشورهای عربی مرتجع بر طبل جنگ آمریکا علیه ایران اسلامی می‌کوبند و رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ را برای حمله به کشورمان تشویق می‌کند، یک عالم اهل تسنن در عراق فتوایی بی‌سابقه مبنی بر حمایت از ایران صادر کرد و دفاع از ایران را واجب شرعی و آن را بر تمام اهل سنت واجب اعلام کرد.

سه دهه ازجنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته و با نابودی رژیم بعث عراق و اعدام صدام، شاهد نزدیک شدن روابط بغداد و تهران هستیم؛ روابطی که علاوه بر نزدیک‌شدن و گفتمان مقامات دو کشور، تبادلات اقتصادی-تجاری طرفین به بالاترین رقم خود، یعنی ۱۲ میلیارد دلار رسیده و این امید می‌رود که تا ۲۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد. اکنون و در سایه ثبات و امنیتی که دو کشور پس از نابودی گروه‌های تروریستی داعش به آن رسیده‌اند، می‌رود تا همکاری‌های خود را در دیگر عرصه‌های درمانی و سرمایه‌گذاری و حتی گردشگری و فرهنگی
افزایش دهند.

اما برخی کشورهای عربی مرتجع که به این همگرایی نزدیک تهران و بغداد حسادت می‌ورزند در تلاشند تا با اجیرکردن نیروهای آمریکایی در منطقه به خصوص خلیج‌فارس، شرایط حمله آمریکا به ایران را فراهم کنند و بر طبل جنگ می‌کوبند. از این رو دست به شیطنت‌هایی می‌زنند تا حساسیت‌های نظامی آمریکایی-صهیونیستی در منطقه بیشتر شود؛ اتفاقی که در الفجیره امارات روی داد و انفجار مشکوک چند نفتکش اماراتی و عربستانی را می‌توان از این دست شیطنت‌ها نامید؛ شیطنت‌هایی که بیم آن می‌رود شاهد رخدادهایی در منطقه باشیم؛ تا آنجا که عصر دیروز، جمعه نیز نمایندگی‌های کشورهای امارات متحده عربی، عربستان و نروژ در مورد انفجارهای اخیر در نفتکش‌های متعلق به این کشورها، بیانیه مشترکی در شورای امنیت منتشر کردند و آن را اقدامی تروریستی نامیدند.


فتوای بی‌سابقه عالم اهل تسنن عراق درباره ایران

اما این‌گونه شیطنت‌های آمریکا و کشورهای عربی مرتجع منطقه، از سوی برخی کارشناسان و عالمان دینی در منطقه جدی شمرده شده است تا آنجا که اعلام حمایت و جانفشانی از محور مقاومت و ایران اسلامی را مطرح کرده‌اند، کما اینکه شیخ عبداللطیف الهمیم، رئیس دیوان اهل تسنن عراق در یک فتوای بی‌سابقه، اهل تسنن را به دفاع از ایران فراخواند.
رسانه‌های خبری عراق تاکید کرده‌اند با اعلام فتوای بی‌سابقه عالم اهل تسنن عراق درباره ایران، گزارش دادند؛ رییس دیوان اهل تسنن عراق اعلام کرد دفاع از ایران واجب شرعی است و بر تمام اهل سنت واجب است.
در این فتوا که از سوی این مرجع اهل سنت بی‌سابقه بود است، خطاب به اهل سنت می‌گوید: همه باید آماده دفاع از ایران باشند. این دفاع واجب شرعی است و همگان باید اطاعت کنند.

گفتنی است پس از سقوط صدام این برای نخستین‌بار است که چنین فتوایی از اهل سنت در رابطه با ایران صادر می‌شود.

الهمیم که جزء صاحب‌نظران حوزه معارف اسلامی در عراق و دارای چندین تالیف در این حوزه است، تاکید کرد که در برابر سیاست‌های تجاوزگر آمریکا نه‌فقط عراق، بلکه از همه امت اسلامی انتظار می‌رود که در برابر هر گونه تجاوزگری علیه ایران و همه کشورهای عربی و اسلامی بایستند.شیخ عبداللطیف الهمیم همچنین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت که آمریکا با سیاست تجاوزگری خود، دین، تمدن، هویت وجودی و تاریخ و آینده امت اسلامی را هدف قرار داده است.وی ادامه داد که همه این تحولات که در خاورمیانه و جهان اسلام اتفاق می‌افتد، پروژه‌ای است که هدفش، بی‌اثرکردن قوی‌ترین عناصر و بازیگران جهان اسلام و دورکردن بازیگران منطقه‌ای، از معادله و موازنه قدرت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل است.

الهمیم با بیان اینکه این پروژه، یک طراحی صهیونیستی است، گفت طبق این پروژه توانستند عراق، سوریه و لیبی را از موازنه قدرت در منطقه خارج کرده و تلاش می‌کنند که مصر را نیز از این بازی خارج کنند.

وی سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز در راستای این پروژه صهیونیستی دانست و گفت که این پروژه همچنان تا خارج کردن همه بازیگران منطقه‌ای از بازی موازنه قدرت در منطقه ادامه خواهد داشت. رییس دیوان اوقاف اهل سنت عراق تاکید کرد که بر همین اساس همه امت اسلامی باید جلوی این تجاوزگری جدید آمریکا بایستند.

خارج‌شدن کارکنان سفارت آمریکا از عراق

این فتوای عالم دینی، درحالی عنوان می‌شود که آمریکا نیروهای خود در عراق را افزایش داده و درحال احداث پایگاه نظامی جدید در این کشور است.

روزنامه سعودی «عکاظ» دیروز، جمعه به نقل از منابع پارلمانی عراق گزارش داد که واشنگتن قصد دارد تعداد نیروهای خود را در داخل خاک عراق افزایش دهد و یک پایگاه نظامی جدید احداث کند.

عکاظ همچنین به نقل از این منابع اعلام کرد که «دولت عراق به این درخواست آمریکا پاسخی نداده، ولی در عین حال بر همکاری نظامی محکم بین واشنگتن و بغداد تأکید کرده است».

در همین ارتباط، وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه هفته جاری با صدور بیانیه‌ای به کارکنان «غیرضروری» سفارت خود در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل دستور داد که عراق را ترک کنند.

«کریم علیوی»، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق پنجشنبه گذشته ضمن حمله به آمریکا، اعلام کرد که واشنگتن با خارج کردن کارمندان خود از بغداد قصد دارد این پیام را مخابره کند که عراق از نظر امنیتی بی‌ثبات است.

 

احداث دو پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار

علیوی با تأکید بر اینکه عراق باثبات است و هیچ مشکل امنیتی در آن وجود ندارد، تصریح کرد که همه نیروهای سازمان «حشدالشعبی» (بسیج مردمی) تحت فرمان فرمانده نیروهای مسلح قرار دارند و آنچه واشنگتن درباره حشد می‌گوید، دروغ است.

بر اساس اعلام رسانه‌های خبری، آمریکا اخیراً دو پایگاه نظامی جدید در استان الانبار واقع در غرب عراق ایجاد کرده؛ این در حالی است که لایحه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور در هفته جاری، بررسی و احتمالاً تصویب خواهد شد.

منبع: صبح نو

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi