شناسه خبر : 67654
پنجشنبه 13 تير 1398 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به منظور گرامیداشت بمباران شیمیایی سردشت؛

همایش "نفس های سوخته" برگزار شد

همایش "نفس های سوخته" در سالروز فاجعه شیمیایی سردشت و در آستانه روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی و به منظور تجلیل از جانبازان شیمیایی سردشت، با حضور محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، صبح دیروز (چهارم تیرماه) در تهران برگزارشد....

فاش نیوز - در سالروز فاجعه شیمیایی سردشت و  در آستانه روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی، همایش "نفس های سوخته" با حضور وزیرامورخارجه  و  نماینده ولی فقیه، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزارشد

 به گزارش خبرنگار فاش نیوز، همایش "نفس های سوخته" در سالروز فاجعه شیمیایی سردشت و  در آستانه روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی و به منظور تجلیل از جانبازان شیمیایی سردشت و خانواده معظم این شهدا و همچنین پزشکان خادم جانبازان شیمیایی، با حضور محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه  و همچنین حجت الاسلام والمسلمین  شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، صبح دیروز (چهارم تیرماه) در سالن همایش های هتل انقلاب تهران برگزارشد.

در این همایش، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی با اشاره به جانبازان شیمیایی حاضر در این همایش گفت: هرچه حیات و سربلندی در جمهوری اسلامی ایران داریم مدیون شما جانبازان عزیز است و شما سند زنده مقاومت ایران اسلامی هستید. شما نشان دادید این مردم، فشار و رنج و سوزش ناشی از سلاح های شیمیایی را تحمل می کنند ولی زیر بار ستم و ذلت نمی روند. امروز صدام و کسانی که علیه مردم ما جنایت کردند کجا هستند؟ امروز شما سربلند ایستادید و ما هم از صدقه سر شما عزیزان، سر بلندیم.

ظریف در ادامه گفت: بزرگترین سرمایه ما و بزرگترین عامل بازدارنده ما در برابر دشمنان و زورگویان، علاوه بر قدرت و توان نظامی سلحشوران نیروهای مسلح، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت است که در کشور وجود دارد.

 وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره سابقه استفاده عراق از سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: صدام تقریباً از روزهای بعد از فتح خرمشهر یا حداقل از سال 63 به بعد (آن زمان بنده مسئولیت حضور در سازمان ملل را داشتیم) جبهه ها را بمباران شیمیایی می کردند. فاجعه سردشت مقدمه حمله شیمیایی صدام به حلبچه بود. اما هیچکدام از این جنایت ها باعث تحرکی از سوی شورای امنیت نشد. شش بار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد با فشارهای ما و علی رغم کارشکنی های آمریکا، هیات هایی را به ایران فرستاد و بیماران شیمیایی سردشت را دیدند و گزارش هایی را هم ارائه دادند که نشان از استفاده بدون تردید صدام از سلاح های شیمیایی علیه مردم ما بود.

 وی در قسمت دیگری از سخنان خود یادآور شد: بعد از ماجرای سردشت، بنده به عنوان کاردار 25 ساله نمایندگی ایران در نیویورک، از سفیر 65 ساله فرانسه که رئیس وقت شورای امنیت بود، درخواست دیدار کردم. به او گفتم عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده ولی او گفت من اجازه صحبت با شما را ندارم اما اگر امروز کسی در دنیا حق دارد از عدم استفاده از سلاح شیمیایی، هسته‌ای و میکروبی صحبت کند کسانی هستند که زخم این دردها را با خود حمل می‌کنند.

 ظریف با اشاره به نظرات شرعی مقام معظم رهبری که در صف مقدم مبارزه با سلاح‌های شیمیایی قرار دارد، گفت: ما علیرغم همه ملاحظات امنیتی، به دستور رهبری، به کنوانسیون مقابله با سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و مجلس شورای اسلامی پیوستن ایران به آن کنوانسیون را تصویب کرد. ما از اولین کشورهایی بودیم که مخازن محدود شیمیایی خود را که در سال آخر جنگ به دلیل مقابله با رژیم صدام ایجاد کرده بودیم و خوشبختانه هیچ گاه هم از آن استفاده نکردیم را نابود کردیم و امروز بیش از 14 سال از تصویب کنوانسیون شیمیایی می‌گذرد ولی آمریکا هنوز تسلیحات شیمیایی خود را نابوده نکرده است. آیا اینها می‌توانند ادعا کنند که مخالف سلاح‌های کشتار جمعی هستند؟

 وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: ما سردمدار مقابله با سلاح های کشتار جمعی هستیم و ما هستیم که براساس دیدگاه شرعی و استراتژیک خود، هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ ای نخواهیم رفت زیرا آن را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم و تلاش می ‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌ اند را به پای میز عدالت بیاوریم.

محمدجواد ظریف در پایان گفت: باید کابوس سلاح کشتار جمعی از صحنه منطقه و جهانی از بین برود. سلاح کشتار جمعی مظهر سبعیت است و  دنیا نباید این مظاهر سبعیت را بپذیرد.

حجت الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه دربنیادشهید و امور ایثارگران نیز در همایش "نفس های سوخته" با اشاره با حوادث و رخدادهای مهم در تیرماه کشورمان نیز گفت: ششم تیرماه سالروز ترور مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هفتم تیرماه یادآور انفجار حزب جمهوری و شهادت دکتر بهشتی و72نفر از یاران ایشان بود و 8 تیر سالگرد بمباران شیمیایی سردشت است و 12 تیرماه هم سالروز سرنگون شدن هواپیمای مسافربری کشورمان توسط ناو آمریکایی است که به شهادت جمع زیادی از زنان، مردان و کودکان کشورمان منجر شد.



 نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بمباران شیمیایی سردشت توسط عراق گفت: بمباران شیمیایی سردشت باعث جانبازی 1600نفر از هموطنان بی‌ گناهمان شد که تمامی این حوادث به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط آمریکا و صهیونیسم اجرا یا پشتیبانی شدند و لذا این هفته به‌عنوان حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است.

 حجت الاسلام شهیدی دربخش دیگری از سخنان خود با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای احقاق حقوق جانبازان شیمیایی در بنیاد شهید و امورایثارگران نیز توضیح داد: تدوین آیین‌ نامه اجرایی قانون الزام دولت برای پیگیری حقوق جانبازان شیمیایی، همکاری با شعب دادگاه‌ های بین‌المللی برای رسیدگی به حقوق جانبازان شیمیایی و تشکیل پرونده در این دادگاه‌ ها، ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از جانبازان شیمیایی، حضور جانبازان شیمیایی در مجامع سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، همچنین اعزام متخصصان مختلف جهت درمان جانبازان به شهر سردشت و پیگیری مصدومین، انجام چهار طرح کشوری و حمایت از ده‌ها پروژه دانشگاهی برای روش‌ های تشخیصی و درمانی عوارض گاز خردل، انتشار بیش از 50مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و راه‌اندازی کلینیک تخصصی و مرکز ارجاع مصدومین شیمیایی در بیمارستان ساسان، فراهم کردن زیرساخت لازم برای راه‌اندازی رشته‌ های مرتبط در دانشگاه‌ ها جهت تربیت دانشجویان در سطح ملی و بین‌المللی در تخصص‌های مرتبط با مصدومین شیمیایی، تشکیل کمیسیون‌های متعدد پزشکی در سردشت و ایجاد درمانگاه تخصصی در شهر سردشت را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، جنایات شیمیایی علیه کشورمان بیش از پیش به دنیا شناسانده شود حقوق قربانیان سلاح‌های شیمیایی گرفته شود.

 

حاشیه های خواندنی

 همایش "نفس های سوخته" همه ساله در سالگرد بمباران شیمیایی منطقه سردشت در سال 1366  که منجر به شهادت و جانبازی تعداد زیادی از مردان و زنان و کودکان این خطه از سرزمینمان شد، علاوه بر شخصیت هایی همچون محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، میزبان تعدادی از بازماندگان این حادثه جانگداز نیز بود.

 حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد، معاون اجتماعی بنیاد شهید در حاشیه این مراسم و درگفت وگو با خبرنگار فاش نیوز، درباره اهداف این همایش اظهار داشت:  یکی از مواردی که در دوران جنگ تحمیلی آن را تجربه کردیم استفاده از بدترین شکل نبرد یعنی  استفاده از سلاح های ممنوعه شیمیایی بود که منجر به آسیب های جدی به بخشی از بدنه کشورمان بود. بخشی از شهدا و مجروحان ما در دوران دفاع مقدس محصول جنایت پیشرفت و تکنولوژی جدید کشورهای غربی شدند که به دست صدام اتفاق افتاد و هنوز پس از گذشت سالها پیامدهای آن قابل مشاهده است.

وی در ادامه گفت: هفته پیش رو، هفته حقوق بشر به سبک آمریکایی است که اگر ما بخواهیم نمونه ای برای معیارها و شاخصه های آن طرح نماییم، همان اسنادی است که شاهد جنایت های بزرگ آنان علیه مردم ایران با استفاده از سلاح های شیمیایی است.

کاویانی راد همچنین تاکید کرد: امروز سند مظلومیت ما در برابر دشمن همین حضور جانبازان شیمیایی با هدف ارایه مظلومیت و افزودن برگ دیگری بر سند جنایات آمریکا در این مراسم است که این سند نباید فراموش و از حافظه مردم ما پاک شود.

بخش دیگری از همایش به تجلیل از جانبازان شیمیایی و همچنین پزشکان و متخصصان معالج آنان پرداخت که در نوع خود زیبا و ستودنی بود و دوتابلوی نقاشی بسیار زیبا که بی مناسبت با موضوع نفس های سوخته هم نبود، ازسوی دوتن از هنرمندان جانبازشیمیایی  به دکتر محمدجواد ظریف اهدا گردید.

«امیدمعنوی» هنرمند جوانی است که در بخشی از مراسم با اجرای نمآهنگ هایی در وصف جانبازان شیمیایی جان تازه ای به فضای برنامه می دهد و این را به راحتی می شود از تشویق های پی درپی حاضرین فهمید.

***چه دلتنگ می شوم زمانی که صدای سرفه های خشک و عمیق و خس خس سینه هایی که از گوشه گوشه سالن یک لحظه قطع نمی شود.

 اسوه های صبر، ایثار، مقاومت، پایداری، ایمان کمترین گلواژه هایی هستند که می توان برای تک تک آنان نوشت. چرا که با هر دم و بازدم نفس های سوخته شان شور رشادت را به ما یادآوری می نمایند.

یعقوبی جانبازی است که در عملیات والفجر 8 شیمیایی شده. او خاطره شیمیایی شدنش را اینگونه بازگو می کند: بمبی را که از هواپیما جدا می شد و به سمت زمین می آمد را به چشم خودم  می دیدم اما باور نمی کردم. با خود گفتم عمل نکرد اما همان لحظه ای که حس کردم عمل نکرده احساس کردم تمام بدنم مرطوب شده و احساس سرما کردم. بلافاصله متوجه شدم شیمیایی شده ام. تفاوت من با دیگر دوستانی که آنجا بودند و بیشترشان شهید شدند این بود که من سریع چفیه ای را که با خود داشتم به دور دهانم پیچیدم و اجازه ندادم ریه هایم بسوزند و  از کانون ماجرا فاصله گرفتم اما گازخردل کار خود را کرده بود.

وی در ادامه گفت: زندگی جانباز شیمیایی سخت تر از دیگر جانبازان است و زندگی به مراتب سخت تری دارند. کافی است کمی آلودگی و دود به سینه ام بخورد، نفسم کاملا بند می آید. بسیاری از شب ها اصلا نمی خوابم زیرا احساس می کنم ریه هایم به هم می چسبند و نمی توانم نفس بکشم. به ناچار آنقدر بیدار می مانم که از شدت خستگی خوابم ببرد.

و آنچه به شدت آزاردهنده است آن که پاهایش پوستی ندارد و زمانی که عرق می کند به شدت می سوزد.

این جانباز شیمیایی اسپری هایی را از جیبش بیرون می آورد و نشان می دهد و می گوید: همه اینها باید همیشه کنارم باشد چرا که بدون آنها نفس کشیدن برایم دشوار است.

وی با نفسی که به سختی بیرون می آید می گوید: من جزو کسانی هستم که کمترین آسیب شیمیایی را دیده ام. بسیاری از رزمندگان ما در جبهه توسط گازخردل مسموم شدند که تاثیرات آن تا آخرعمر با جانبازان خواهد بود.

«شبنم شیخی» که اینک دانشجوی مقطع دکتری است یکی دیگر از قربانیان سلاح های شیمیایی است که به نمایندگی از مردم مظلوم سردشت با ما سخن می گوید.  وی که در 5سالگی از زندگی عادی محروم شده می گوید: روز بمباران سردشت خیلی چیزها درآن روز برای مردم شهرم تغییر کرد و از همه مهمتر نفس کشیدن. خواهر کوچکم خیلی زود خفه شد و مادرم حتی جانی نداشت که برای او زاری کند. امروز که خود نیز مادر شده ام بالشی بر دهانم می گذارم تا مبادا صدای سرفه ام کودکم را بیازارد. ما  روزگاری است که با خواب و نفس عمیق بیگانه ایم اما از این درد گلایه ای ندارم چرا که این درد نه تنها بخشی از وجودم شده بلکه به آن معنی داده است. همین درد کمک می کند تا درد مردم سردشت را بهتر بفهمم.

گرچه این همایش درنوع خود زیبا و تاثیرگذار بود اما پایان خوشی نداشت چرا که با اتمام برنامه و درست در مقابل هتل برگزاری همایش، چند تن از جانبازان شیمیایی در اعتراض به مشکلات خود که غالبا هم مسئله کمبود دارو و درمان را مطرح می کردند با شعار "مدیر بی کفایت، حیا کن" توجه عابرین و رهگذران را جلب کردند که با مداخله مدیران بنیاد و شنیدن درخواست های آنان خاتمه یافت.

 

گزارش از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام و احسنت به این گزارش بسیار زیبا و موثر.
واقعا مظلومند این عزیزان جانباز شیمیایی.
مظلومتر کودکان و بانوانی هستند که نه نظامی بودند در در جنگ حضور مستقیم داشته باشند و نه در شهرهای خود مسلح. گناه آنها این است که ایرانی هستند و حامی کشورشان که نکند به دست بیگانگان بیفتد.
قسمتی که خانم شیخی در مورد بالش گفته با اینکه خودم جانبازم و درد بسیاری را متحمل میشوم، ولی مرا منقلب کرد و اشکم را جاری.
آفرین به صنوبر محمدی بابت نوشتن این گزارش و انجام این مصاحبه خوب.
خداوند لذت دنیا و آخرت را به شما ارزانی بدارد.
بله خیلی عالی بود ممنون هستیم از گزارشگر خوب شما خانم صنوبر
واقعا باید تاسف خورد برای درک وزیر خارجه و بنیاد آقای شهیدی.مگر فاجعه در سردشت اتفاق نیافتاده چرا در سردست همایش و نکو داشت برگزار نمی کنید چرا بعد ۳۰ سال هنوز اهالی شیمیایی شده سردشت برای مداوا باید به تهران مراجعه کنند و سرگردان بیمارستانهای تهران بشوند چرا همه امکانات بیمارستانی فقط در شهر تهران باید تجمیع بشود،مردم سردشت کیلومتر ها با رنج و درد تا تهران بیایند چون شهر فقط تهران است و پایتخت است ان شالله ریشه ظلم بسوزد که برای درمان هم رانت وجود دارد۹۱۷۱
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi