شناسه خبر : 70430
شنبه 11 آبان 1398 , 09:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی‌مهری مسئولان به ۴هزار شهید منطقه۱۷

بی‌مهری مسئولان به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ و ایستادگی مقابل ۵ شهید گمنام!

وقتی جوانان این مرز و بوم برای دفاع از اعتقادات و خاک کشور خود به مصاف دشمن بعثی که با حمایت شرق و غرب به خاک ایران تجاوز کرده بود، رفتند و با لبیک به امام خود، جان‌شان را در این راه فدا کردند، اگرچه برای اطاعت از ولایت فقیه، دفاع از اعتقادات و خاک کشور خود، توقعی نداشتند؛ اما کسی فکر نمی‌کرد که پس از گذشت بیش از سه دهه از دوران دفاع مقدس، مسئولانی بر سر کار بیایند که بخواهند حرمت فرهنگ ایثار و شهادت را زیر پا بگذارند و در مسیر ترویج ارزش‌های شهدا آن‌قدر سنگ‌اندازی کنند که گویی فراموش کرده‌اند که دست یافتن به میز و صندلی‌های مسئولیت و امنیت امروز کشور را مدیون همین شهدا هستند.

مراسم گرامی‌داشت چهارمین سالگرد خاکسپاری پیکر‌های مطهر پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس، روز سه‌شنبه هفتم آبان همزمان با سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در حرم مطهر این شهدای والامقام در بوستان شهدای گمنام منطقه ۱۷ تهران برگزار شد؛ منطقه‌ای که با تقدیم چهار هزار شهید در دوران دفاع مقدس و نیز شهدای مدافع حرمی همچون «مسعود عسگری»، «مصطفی نبی‌لو» و «مجید قربان‌خانی»، به دارالشهدای تهران معروف است.

اما این روز‌ها در حالی حرم مطهر این شهدای گمنام به زیارت‌گاه مردم شهیدپرور منطقه ۱۷ تبدیل شده است که نه فقط به این شهدا، بلکه به چهار هزار شهید این منطقه بی‌مهری‌های زیادی شده است. برای نمونه، سال ۹۴ در زمان تشییع پیکر‌های مطهر این پنج شهید گمنام، بنر‌های برگزاری این مراسم توسط ماموران شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری و دور تا دور بوستان ابوذر حصار کشیده شد. همچنین شهرداری با قراردادن ماشین‌های سنگین و جوش دادن کانکس به درب ورودی پارک و جمع کردن ایستگاه صلواتی که قرار بود به مردم در روز تشییع شهدا خدمت‌رسانی کنند، تلاش کرد تا از تشییع و تدفین شهدا جلوگیری کند؛ اما با عنایت خداوند متعال و خود شهدا و نیز پیگیری‌های مکرر مردمی، موضوع حل شد و شهدا در این بوستان به خاک سپرده شدند.

مسأله بی‌مهری‌های شهرداری به شهدای گمنام ابوذر به اینجا نیز ختم نمی‌شود؛ چراکه سال گذشته هم در مراسم افتتاح حرم مطهر این شهیدان والامقام که با حضور سردار «سید محمد باقرزاده» فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح و خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد، شهرداری منطقه ۱۷ با بی‌مهری تمام، مانع از برپایی چادر و نصب بخاری در جنب این حرم مطهر واقع در بوستان شهدای گمنام شد، تا جایی که با پیگیری‌های خبرنگار دفاع‌پرس، مشخص شد که این موضوع سبب شده است تا تعداد زیادی از والدین شهدا که عموما سن بالایی هم دارند، دچار سرماخوردگی و کسالت شوند.

بی‌مهری مسئولان به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ و ایستادگی مقابل ۵ شهید گمنام!

مراسم افتتاح حرم مطهر پنج شهید گمنام در منطقه ۱۷ 

در همین راستا، مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» که خواهر شهید مدافع حرم «مصطفی نبی‌لو» نیز هست، در این مراسم به وضعیتی که شهرداری برای این مراسم ایجاد کرده است، اعتراض کرد؛ اما بعد از این مراسم، علی‌رغم این‌که جمعیتی از شرکت‌کنندگان در این مراسم به در خانه وی آمدند و از این مادر شهید تشکر کردند، عده‌ای به وی اتهام زدند که اعتراضاتش با برنامه‌ریزی قبلی و برای جوسازی بوده است!

حالا این بی‌مهری‌ها هرچه که بود، شهردار جدید منطقه ۱۷ تهران، امسال در مراسم گرامی‌داشت چهارمین سالگرد خاکسپاری پیکر‌های مطهر این شهیدان والامقام، قول داد تا هرچه که در توان دارد در جهت خدمت به شهدای این منطقه به‌کار گیرد.

مسأله بی‌مهری به شهدای منطقه ۱۷، همان‌گونه که گفته شد به پنج شهید گمنام بوستان ابوذر ختم نمی‌شود، بلکه پیش از این‌که این پنج شهید مظلوم مورد بی‌مهری قرار بگیرند، چهار هزار شهید منطقه ۱۷ توسط اداره برق مورد کم‌لطفی قرار گرفتند؛ چراکه اداره برق، زمینی را که برای برگزاری مراسم‌های کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ درنظر گرفته شده بود، به بهانه وجود ترانس برق و خطر‌های احتمالی آن پس گرفته و با وجود این‌که خیمه‌گاه شهدا در آن احداث شده بود، اعلام کرد که این خیمه‌گاه را خراب کنید و قول داد تا زمین جدیدی را به کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ اختصاص دهد و یک خیمه‌گاه جدید خودش در آن احداث کند اما زیر قول‌های خود زد.

در راستای پیگیری بیشتر این موضوع، خبرنگار دفاع‌پرس در حاشیه برگزاری مراسم گرامی‌داشت چهارمین سالگرد خاکسپاری پیکر‌های مطهر شهدای گمنام ابوذر به گفت‌وگو با مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» که از اعضای فعال کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ است، پرداخت.

بی‌مهری مسئولان به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ و ایستادگی مقابل ۵ شهید گمنام!

سخنرانی مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری»
در مراسم گرامی‌داشت سالگرد خاکسپاری پیکر‌های مطهر پنج شهید گمنام در منطقه ۱۷ 

وی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس اظهار داشت: در ابتدا، برنامه‌های کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ به‌صورت سیار در مکان‌های مختلفی برگزار می‌شد که با عنایت مسئولان وقت اداره برق، زمینی برای برگزاری این مراسم‌ها در اختیار کنگره قرار گرفت و خیمه‌گاه شهدا در آن محل احداث شد.

وی افزود: در همین راستا مراسم‌های کنگره شهدا در آن مکان برگزار می‌شد که حتی وقتی فرزند من نیز به شهادت رسید، مراسم گرامی‌داشت وی نیز در این خیمه‌گاه برگزار شد که یادم می‌آید بعد از آن، یک دختری نزد من آمد و گفت که در آن مراسم تحت تأثیر قرار گرفته و روند زندگی‌اش تغییر کرده است.

مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» ادامه داد: بعد از گذشت مدتی، اداره برق اعلام کرد که به‌دلیل این‌که خیمه‌گاه شهدا نزدیک ترانس برق است، خطر‌های احتمالی برای مردم وجود دارد؛ بنابراین آن را خراب کنید و ما یک زمین جدید به شما می‌دهیم و خودمان در آن خیمه‌گاه جدید احداث می‌کنیم و براساس قول‌هایی که به کنگره داده بودند، زمینی را جنب بوستان ابوذر که امروز حرم مطهر پنج شهید گمنام در آن قرار دارد، به این کنگره اهدا شد.

وی تصریح کرد: اما با این وجود، اداره برق زیر توافق‌های خود زد و هنگامی که مسئولان آن می‌باید براساس قول‌های‌شان خیمه‌گاه شهدا را در این زمین احداث می‌کردند، در کمال ناباوری در این زمین هم ترانس برق نصب کردند و مدعی شدند که این زمین برای ماست و وقتی هم جمعی از اعضای اجرایی کنگره به این زمین آمدند و اعتراض کردند، متأسفانه آن‌ها را دستگیر کردند؛ این در حالی است که جزئیات همه قول‌هایی که اداره برق به کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ داده است، به‌صورت توافق، مکتوب شده است؛ لذا بعد از ارائه مدارک به دادگاه، این افراد آزاد شدند.

مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که اداره برق قول داده بود تا خیمه‌گاه شهدا را مجددا برای کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ احداث کند ضمن این‌که از این اقدام سر باز زد، می‌خواست زمین اهدایی خود را هم پس بگیرد که محرم امسال، یکی از قضات با توجه به مدارکی که توسط کنگره به دادگاه ارائه شد، به یاری خداوند متعال، به مدت ۱۰ روز این زمین را در اختیار کنگره قرار داد و مسئولان کنگره هم مجددا خیمه‌گاه شهدا را در آن زمین احداث کردند.

خواهر شهید مدافع حرم «مصطفی نبی‌لو» بیان داشت: بعد از گذشت حدود یک‌سال از این ماجرا، قرار شد که مراسم افتتاح حرم مطهر پنج شهید گمنام در بوستان شهدای گمنام برگزار شود؛ اما با توجه به این‌که اداره برق خیمه‌گاه شهدا را در زمین کناری این بوستان برای ما نساخته بود، کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ برای برگزاری این مراسم امکاناتی نظیر چادر و بخاری فراهم کرده بود تا در کنار حرم مطهر شهدا برپا کند که سرما خانواده‌های شهدا و مردمی که در این مراسم حضور پیدا می‌کنند را اذیت نکند اما مسئولان شهرداری منطقه ۱۷ اعلام کردند که اجازه برپایی چادر و نصب بخاری را در این مکان نمی‌دهند.

بی‌مهری مسئولان به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ و ایستادگی مقابل ۵ شهید گمنام!

مراسم افتتاح حرم مطهر پنج شهید گمنام در منطقه ۱۷ 

وی افزود: به‌همین دلیل، کنگره سرداران و چهار هزار شهید منطقه ۱۷ نتوانست امکانات مناسبی را برای خانواده‌های شهدا و مردمی که در مراسم افتتاح حرم مطهر پنج شهید گمنام حضور پیدا کرده بودند، فراهم کند که علی‌رغم این موضوع، در جریان برگزاری مراسم، به‌یکباره هوا هم به شدت سرد شد و کمی نیز باران بارید، به‌گونه‌ای که همه افرادی که در آن‌جا بودند، شدیدا سردشان شد.

مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» با بیان این‌که مادران شهدای دوران دفاع مقدس عموما از سن بالایی برخوردار هستند، گفت: در آن روز علی‌رغم این‌که من نیز خودم به شدت سردم شده بود اما به شدت دلم برای مادران شهدای دوران دفاع مقدس سوخت، چراکه آن‌ها سن بالایی دارند، حالا اگر آن‌ها توقعی ندارند، مسئولان نباید نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت کنند؟

وی ادامه داد: بعد از این مراسم، تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا به من خبر دادند که والدین آن‌ها دچار سرماخوردگی و بیماری شدند، حتی یک خواهر شهید نیز به من گفت که مادر من بعد از آن مراسم، به دلیل قرار گرفتن در سرما دچار بیمار شده و در بیمارستان بستری شد؛ حتی خود من نیز که سنم از سن والدین شهدای دوران دفاع مقدس کمتر است، بعد از آن مراسم دچار سرماخوردگی شدید شدم.

مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» تصریح کرد: این موضوع موجب شد که من در جریان برگزاری مراسم افتتاح حرم مطهر پنج شهید گمنام، به این وضعیت اعتراض کنم که بعد از برگزاری مراسم، جمعیتی در خانه ما آمدند که از من بابت این سخنان تشکر کنند اما من در حدی بیمار بودم که نتوانستم به میان آن‌ها بروم و از اقدام این عزیزان قدردانی کنم.

بی‌مهری مسئولان به ۴ هزار شهید منطقه ۱۷ و ایستادگی مقابل ۵ شهید گمنام!

حرم مطهر پنج شهید گمنام در منطقه ۱۷ 

به گزارش دفاع‌پرس، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، شهدا را «امامزادگان عشق» دانسته‌اند که «مزارشان زیارتگاه اهل یقین است» و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نیز با تأکید بر ضرورت گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، فرموده‌اند: «زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست». حالا امروز که انقلاب اسلامی ایران گام دوم خود را با قدرت برداشته است، شاهد آن هستیم که برخی جریان‌ها، درصدد سنگ‌اندازی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های آینده هستند؛ فرهنگی که موجب شده است تا ملت قهرمان ایران، علی‌رغم انواع و اقسام توطئه‌ها و تحریم‌ها، در این ۴۰ سال مقابل شرارت‌های غرب و شرق ایستادگی کند و نقطه عطف این ایستادگی هشت سال دفاع مقدس است که ملت ایران مقابل رژیمی ایستادگی کردند که از جانب ۳۱ کشور جهان پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌شد.

این جریان امروز از هرگونه حربه‌ای برای فراموشی شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت استفاده می‌کند، یک روز یکسان‌سازی گلزار‌های شهدا که با نارضایتی رهبر معظم انقلاب اسلامی مواجه می‌شود و یک روز هم حذف واژه «شهید» از تابلو‌های شهری که اخیرا به‌صورت گسترده در سراسر کشور صورت گرفته است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi