شناسه خبر : 71358
سه شنبه 26 آذر 1398 , 09:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سهمیه ایثارگران در کنکور چگونه است؟

سهمیه‌های کنکور همیشه از جمله مباحث بحث‌برانگیز کنکوری‌ها بوده، اتفاقی که به واسطه تحصیلات تکمیلی همواره مورد توجه بوده و بارها دستخوش تغییراتی قرار گرفته است. برخی از داوطلبان کنکور وجود سهمیه‌ها را بی‌عدالتی آموزشی می‌دانند و خواسته آن‌ها حذف تمامی سهمیه‌ها از کنکور بود. اعتراض به سهمیه‌ها در کنکور، پس از کنکور ارشد امسال قوت گرفت تا اینکه چند روز پیش لایحه‌ ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی که با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت تهیه شده بود به هیأت دولت تقدیم شد.

سهمیه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، سهمیه مناطق که شامل مناطق یک، دو و سه می‌‎شود و افراد را به حسب منطقه محل سکونت دارای سهمیه می‌کند، سهمیه اعضای هیأت علمی، سهمیه قهرمانان و حافظان قرآن و سهمیه حوادث غیر مترقبه. هر کدام از این سهمیه‌ها شرایط و مقتضیات خاص خود را دارند که در قانون به صراحت در خصوص آن توضیح داده شده و در لایحه جدید نیز به تفصیل در خصوص حذف و یا تغییر آن صحبت شده است.

https://defapress.ir/files/fa/news/1398/9/25/875552_467.jpg

وضعیت سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری/ ایثارگران چند درصد از سهمیه‌ها را استفاده می‌کنند؟

یکی از سهمیه‌های بحث برانگیز در سال‌های اخیر سهمیه ایثارگران و خانواده‌های آنان است. موضوعی که باعث شده تا نحوه اطلاع رسانی و اجرای آن دلخوری بسیاری از ایثارگران را به همراه داشته باشد. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که در سال 91 به تصویب رسید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ملزم به اجرای سهمیه 20 درصدی برای همسران و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و جانبازان بالای 25 درصد با شرط کسب حداقل 70 درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان برای رشته‌ها و مقاطع غیر پزشکی و کسب 80 درصد حد نصاب علمی برای رشته‌‎های پزشکی کرد. بعد از آن در سال 93 جزئیات این قانون تغییر کرد و براساس آن سهمیه 20 درصد به 25 درصد افزایش یافت و حد نصاب علمی 70 درصد برای دانشجویان علوم پزشکی تعیین شد. در سال 95 علاوه بر این پنج درصد از سهمیه ورودی برای جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن‌ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه به قانون قبل اضافه شد و سهمیه ایثارگران را در مجموع به 30 درصد افزایش داد.

حالا در قانون جدید این سهمیه دستخوش تغییر شده و به جای 30 درصد ظرفیت کنکور سهمیه ایثارگران پنج درصد ظرفیت مازاد در هر کد رشته تعیین شده است. یعنی اگر میزان پذیرش دانشجویان در رشته‌ای 100 نفر باشد طبق این قانون 105 نفر پذیرفته خواهند شد که پنج نفر مازاد مشمول سهمیه ایثارگران هستند. در حقیقت طبق این مصوبه هیچ استفاده‌کننده‌ای از سهمیه ایثارگران جای نفرات قبول شده در کنکور را اشغال نمی‌کند.

به این ترتیب در تمام آزمون‌ها پنج درصد از ظرفیت به صورت مازاد به ایثارگران اختصاص پیدا می‌کند و در استفاده از سهمیه ایثارگران اولویت با همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثرها، جانبازان 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر 25 درصد است و در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشود، خالی‌ مانده و ظرفیت به خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می‌یابد و در صورت تکمیل این ظرفیت، سایر ایثارگران با داوطلبان غیرایثارگر رقابت می‌کنند.

مخالفت بنیاد شهید با هرگونه کاهش سهمیه ایثارگری

مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران اما به این اخبار واکنش نشان داده و گفت: برای حفظ سهمیه ایثارگران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و در این زمینه با نمایندگان مجلس، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها به ویژه فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس برای مخالفت با کاهش سهمیه ایثارگران رایزنی خواهد شد.

وی به سابقه علمی ایثارگران اشاره کرده و افزود: در حال حاضر ایثارگران زیادی بدون استفاده از سهمیه کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و فقط چند درصد از ایثارگران از سهمیه استفاده می‌کنند که تأکید داریم این سهمیه باید حفظ شود.

باید منتظر بود و دید که آیا قانون جدید در سهمیه بندی کنکور توسط دولت به تصویب و مرحله اجرا می رسد یا خیر و در این خصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران چه خواهد کرد.

 

 

اینستاگرام
پشت پرده ی این تغییر سهمیه ها تضعیف روحیه ی ایثارگری و بهره برداری سیاسی برای انتخابات هستش.خواهشا نگذارید ارزش خون های ریخته شده و شهادت در راه وطن توسط جریان ها و گروه ها هدر رود.
به جای اینکه ازخانواده شهداوایثارگران که مایه ی آبروی نظام جمهوری اسلامی هستند حمایت کنندسعی در پاک کردن آنها دارند ....صدرحمت به وزرای سابق
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi