شناسه خبر : 72154
شنبه 25 آبان 1398 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امدادرسانی گروهی از جانبازان و ایثارگران در سیستان و بلوچستان؛

خط شکنی جانبازان در سیل سیستان!

آدم دست به خیری است و در مواقعی اینچنینی که بلایای طبیعی در جایی بحران آفرین می شود، به همراه دیگر همرزمان جانباز و ایثارگرش دست به کار می شوند و مانند زمان جنگ و دفاع مقدس، با تن مجروح، باز هم به خط مشکلات می زنند و در عرصه های کمک رسانی، بازسازی و محرومیت زدایی خط شکنی می کنند...

شهید گمنام - حسین زاده یکی از دست اندرکاران گروه جهادی وابسته به قرارگاه جهادی مهندسی حاج احمد متوسلیان است. او که خود جانباز قطع پا می باشد، آدم دست به خیری است و در مواقعی اینچنینی که بلایای طبیعی در جایی بحران آفرین می شود، به همراه دیگر همرزمان جانباز و ایثارگرش دست به کار می شوند و مانند زمان جنگ و دفاع مقدس، با تن مجروح، باز هم به خط مشکلات می زنند و در عرصه های کمک رسانی، بازسازی و محرومیت زدایی خط شکنی می کنند. زلزله سرپل ذهاب، سیل لرستان و گلستان و حالا سیل سیستان و بلوچستان عرصه رشادت و مردمداری و مردمیاری اینان است.



برای آگاهی از چند و چون فعالیت های این گروه ایثارگر در منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان و اطلاع از وضعیت آنجا گفت و گوی نسبتا" کوتاهی با حاج اکبر حسین زاده انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد.

فاش نیوز: آقای حسین زاده! با سلام و خداقوت به شما؛ بفرمایید شما با چه عنوانی الان در حال خدمات رسانی به مناطق سیل زده هستید؟ و درحال ارائه چه خدماتی هستید؟

-  بسم الله الرحمن الرحیم. ما زیرمجموعه قرارگاه جهادی مهندسی حاج احمد متوسلیان که نمایندگی بخش ایثارگران شعبه تهران را دارد و دفترش در باشگاه ستارگان ایثار می باشد، هستیم.



فاش نیوز: از آنجا شروع کردید به جمع آوری کمک ها برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان؟

- ما از زلزله سرپل ذهاب این کار را شروع کردیم. کمک رسانی ها به روستاییان و ساخت و ساز و ...مثلا" ساختمانی ساخته شد برای یک مادر شهید که هم فرزندش هم همسرش شهید شده بودند و دو تا از فرزندانش هم سرطان گرفته و فوت کرده بودند و جایی نداشت و شب ها در کانکس دیگران می خوابید؛ که صحبتی کردیم و از شرکتی اعتباری گرفتیم و خانه ای برایش ساختیم. هنوز هم داریم کارهایی را در سرپل ذهاب انجام می دهیم.

بعد شد سیل لرستان. ما در باشگاه و با چند تا از مساجد منطقه تهرانپارس و جاهای دیگر با مجوزی که داشتیم شروع کردیم به جمع آوری کمک برای مناطق سیل زده و فرستادن نیرو. چیزی حدود 10 تا بار از اقلام مختلف تهیه و توزیع کردیم. در روستایی در پلدختر، 50 خانه تحویل گرفتیم و شروع کردیم به لایروبی گل هایی که در خانه ها آمده بود. اینها را تخلیه کردیم. برقشان را درست کردیم. دستگاه لجن کش بردیم و چاه ها را درست کردیم. دستگاه کارواش بردیم. کف کش بردیم تا بتوانیم هم این 50 خانه را از گل تخلیه کنیم و هم سرویس بهداشتی هایشان را درست کنیم که بتوانند مردم از چادرها بیرون بیایند و بروند داخل ساختمان هایشان.



فاش نیوز : الان وضعیت سیستان و بلوچستان چطور است و شما از کی آنجا مستقر هستید؟

- از همان جمعه ای که رهبری دستور دادند که به کمک سیستان و بلوچستانی ها بروید، ما همان روز بلیط گرفتیم و آمدیم اینجا؛ آمدیم چابهار و دو محور را بررسی و کمک کردیم. یکی زرآباد بود که در زرآباد روستاهای مختلفی را رفتیم. جاهایی رفتیم که تا به حال کسی نرفته بود و خیلی صعب العبور و ...

 یکسری کارهای اورژانسی اولیه را اعم از نقدی و غیرنقدی انجام دادیم که از آن وضعیت وخیم بتوانند دربیایند. چون ما جزء اولین افرادی بودیم که رفتیم و هنوز وضعیت خیلی نامساعد بود. اینجا متاسفانه قبل از سیل هم محرومیت بیداد می کرده. در برخی روستاهای کم خانوار نه آب هست، نه راه، نه برق و نه پل و نه خانه! اکثرا" کپر نشین هستند. برای سرویس بهداشتی پشت کوه می روند. آب خوردن و لوله کشی و مدرسه و لباس مناسب و ... هم ندارند!

 در زرآباد سعی کردیم به روستاهای دورافتاده و کپرنشین برویم. یکسری رسیدگی ها و کمک ها کردیم. در جلسات با دوستان به این نتیجه رسیدیم که بیاییم در مورد بهداشت فردی و بهداشت خانواده بحث را گسترده تر کنیم.


فاش نیوز: می توانید مصادیق کارهایتان را بفرمایید؟ یعنی سرویس بهداشتی و حمام؟

- یکسری کمک های نقدی شد و آموزش داده شد که صرف موارد بهداشتی مثل تهیه لباس تمیز، لباس زیر، لوازم بهداشتی بانوان و ... شود.

حدود ده تن هم از شرکت ویتانا بیسکویت تهیه و توزیع شد. دوستان اکیپ عمرانی آمده اند و یک کارگاه عمرانی داریم ایجاد می کنیم که در روستاها با کمک خیرین و دوستان، به ویژه جانبازان، روستا به روستا هرچقدر اعتبار داشته باشیم، دستشویی و حمام احداث کنیم. چون اینجا آب نیست، منبع می گذاریم. چون برق نیست، دنبال آن هستیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم. سازه ای هم که می خواهیم بسازیم سبک و مقاوم باشد که سریع تر نصب شود.



فاش نیوز: الان آنجا وضعیت آب چطور است؟ فروکش کرده و وضعیت مردم به حال عادی تری برگشته اند یا خیر؟

- آب فروکش کرده و به آن معنای سیل دیگر آبی وجود ندارد؛ ولی در اصل، این بدان معناست که دیگر نیازهای مردم در تامین نیازها و امکانات اولیه زندگی مهم شده است.



فاش نیوز: الان وضعیت اسکان مردم به چه صورت است؟ کپر دارند یا نه؟ کجا هستند؟

- کپرها را که بیشتر یا آب برده یا خراب کرده. گستردگی واقعه در استان زیاد است. مثلا از محور چابهار به دشتیاری، روستاهای پراکنده زیادی با چند خانوار در یک یا چند کیلومتری هم هستند. سپاه و ارتش هم دارند کار می کنند؛ اما به صورتی که فکر کنید مشکل حل شده، نه! چون اینجا از قبل هم فقیر بوده اند، الان هم به همان صورت و بسیار وضعیت بی امکانات و بی سرپناهی دارند!

با اینکه سیل آسیب زیادی به مزرعه داران، موزداران، دامداران و .. زده که بسیار فجیع و دردناک است، اما حکمتی داشت که باعث شد مردم و به خصوص مسئولین یاد سیستان بیفتند!

الان وضعیت طوری است که هکتارها زمین درخت موز از بین رفته! اینها باید کنده شوند، زمین دوباره احیا شود، کاشت شود و یک سال بعد تازه محصول ضعیفی بدهد و برداشت شود تا بعدها تقویت شود. گوجه، طالبی، هندوانه همه از بین رفته.

مثلا دامداران دام هایشان را یا آب برده یا مریض یا مصدوم مانده اند. کسی نیست که به اینها برسد. به کسی می گفتیم این بز دارد اذیت می شود، ذبحش کن. نمی کرد چون تنها سرمایه و داشته اش بود. بچه های مریض در روستاهای دورافتاده هستند و افراد آسیب دیده از سیل، یا وسیله یا پول ندارند برای مراجعه به چابهار. بعضا"  آنجا را اصلا"  ندیده اند! چندین معلول و نابینا در روستاها هم هستند.

اینجا بسیاری از افراد این روستاها اصلا شناسنامه ندارند!



فاش نیوز: چرا؟

می گویند مسئولین نمی آیند و نیامده اند. روستایی بود حتی نزدیک جاده؛ چند بار شورایاری هماهنگ کرده که بیایند برای ثبت اطلاعات این افراد اما کسی نیامده! نمی دانم چرا.

افرادی که می روند پشت کوه و دشت برای رفع حاجت. پساب این سرویس بهداشتی می رود در دشت. همان دشتی که بچه در آن بازی می کند و دام در آن می چرد. ببینید چه می شود! دهها مریضی و مشکلات برای افراد؛ بچه ها همانجا خاک بازی می کنند.


فاش نیوز: وقتی شناسنامه ندارند، یارانه و کمک معیشت هم ندارند؛ درست است؟

- بله. وقتی شما هویت ندارید، اینها را هم نمی گیرید. متاسفانه نمی آیند و این مردم دیده نمی شوند!
 

 

فاش نیوز: ثبت احوال نباید بیاید آنجا و اسامی و اطلاعات این افراد را ثبت کند؟

- طرف آمده اینجا از لب جاده دارد دشت را نشان می دهد و مثلا" وضعیت دامپروری اینجا را توضیح می دهد؛ درحالی که مثلا یک روستا 45 کیلومتر فقط با جاده فاصله دارد؛ آن هم به شکل سنگلاخی! یا فرد آمده با هلی کوپتر از بالا دارد فیلم می گیرد. خب درخت های موز برگ های بزرگ و پوشاننده ای دارند و کف معلوم نیست. دارد گزارش می دهد که خیلی به باغ های موز خسارت نخورده! پیاده نمی شود ببیند که درخت تا کمر در گِل است و دیگر درخت نمی شود!

اینطوری دارند فیلم و عکس و گزارش می گیرند و آمار می دهند. سرسری و بی توجه و بدون دلسوزی! آن وقت مسئول ثبت احوال بیاید برود 45 کیلومتر در گل و سنگلاخ؟!

فاش نیوز: آیا این مسئولیت مسئولین سیستان و بلوچستان نیست؟

- والله یکی از این روستاهای بینام و نشان در فاصله 5 دقیقه ای بخشداری است. خب باید بیایند و حداقل کمک کنند که این مردم با گرفتن یارانه و کمک معیشت، از بحران دربیایند و برای تهیه نان یا تأمین بهداشت فردی حداقل مشکل نداشته باشند. کمک مردم تا کی؟ مردم اینجا باید خودشان توانمند شوند.

با یکی از باغداران صحبت می کردم، می گفت سلفی ها اینجا کنار کپر ها مسجدی ساخته اند بسیار زیبا. و درآمد باغ های موز آنجا روزانه میلیاردی بوده. اما رفته اند با زبان خوش و کمک و غذا و لباس و فلان... سر مردم ساده را شیره مالیده اند که زکات به شما تعلق نمی گیرد. خود آن باغدار داشت بحث معنوی اش را می کرد و می گفت اگر ما زکاتمان را بدهیم، اینجا آدم گرسنه نمی ماند. ولی سلفی ها به ما گفته اند آنطور و ما هم به دنبال فرار و سهل انگاری! حالا خدا سیل  را فرستاده تا ما را تنبیه کند!

این به خاطر این است که آن سلفی ها دارند روی مخ مردم کار می کنند؛ اما ما داریم چه می کنیم؟! چرا مسئول ما نمی رود کار کند و مردم را جذب کند؟! شیعه و سنی ندارد؛ آنها هم ایرانی هستند. به آنها نگوئیم قاچاقچی و فلان. بهشان امکانات بدهیم که نیاز به قاچاق نباشد!

چرا اینها اینجا یک سردخانه و تعاونی برای محصولاتشان ندارند که بعضا" محصول موز خراب شود و مجبور شوند دور بریزند؟! تا به موقع بخرند و بفروشند و منطقه رشد کند و از این فقر و فقر فرهنگی بیرون بیایند.



فاش نیوز: غیر از موضوعات بهداشتی چه موضوعی اولویت دارد؟

- اینجا همه چیز در اولویت است. یعنی هر کاری که توانستید بکنید. اینجا مردم تا یک هفته و یک ماه حمام نرفته اند! ببینید خب چه وضعی ایجاد می شود! بعد همه هم تعداد زن و بچه های زیاد. فقر فرهنگی دارند. ببینید اینجا سپاه روزانه 50 هزار تا غذای گرم می پزد، دستشان درد نکند؛ اما ما وقتی دیدیم هیچ کس به فکر بهداشت نیست، وارد شدیم.


فاش نیوز: نیروی متخصص چه دارید؟

- چند نفر هستند که در کارهای عمرانی وارد هستند و خودشان رزمنده هستند. می خواهیم امروز ان شاالله برویم و یک جا اولین سازه را درست کنیم که ماندگاری داشته باشد و مستحکم و با کیفیت باشد.


فاش نیوز: متخصصان پزشکی و پیراپزشکی چه کسانی را دارید، اعم از کارشناس بهداشت، تغذیه، مامایی، بهداشت محیط و خانواده؟

- متاسفانه هنوز نیست. در برنامه هایمان هست اما متاسفانه آنقدری بودجه نداریم که هزینه خانم یا آقایی که برای امداد می خواهند بیایند را ما به تنهایی تامین کنیم. محل اسکان و خواب و غذا و تردد. باید مردم کمر همت ببندند و با هزینه خودشان هر چقدر برایشان ممکن است به کمک ما بیایند.

 

فاش نیوز: وضعیت مدرسه ها به چه صورت است؟

- از بچه ها می پرسیم، بعضا" مدرسه شان 20 کیلومتر فاصله دارد. بعضا" مدرسه در جایی با 60- 70 تا بچه نیست. شما هر کاری را اینجا شروع کنید بهترین کار است.

اینجا آمده اند خانه هایی ساخته اند بنام خانه های زمین شهری. بسیار کوچک. اینجا فرد درست است که در کپر است اما زمین باز است و بچه و دام، همه در محیطی باز هستند. خانه های 20-30 متری ساخته اند و می خواهند به فرد بگویند با 20 تا 10 تا بچه برو آنجا. مهندسی هم نداشته و چون کوچک است کسی توی آن نمی رود. چقدرشان بدون در و پنجره رها شده است.


فاش نیوز: به نظر می رسد که بهداشت و تنظیم خانواده و آموزش بهداشت فردی و محیطی و خدمات پزشکی و پیراپزشکی برای کمک به یادگیری مردم و کاهش فقر اطلاعاتی و فرهنگی کمک شایانی به مردم آنجا می کند.

- ما در منطقه پلدختر و سر پل ذهاب، هم دکتر دندانپزشک، هم داخلی و هم جراح بردیم. اما اینجا هنوز نه؛ چون آنقدر در بحران کنونی مشکلات زیاد است که ما به همه نمی رسیم. اصلا" حال روحی مردم اینجا به هم ریخته است و نیاز به روانشناس و مشاور دارند. طرف ده تا بز داشته و همه را آب برده. ما که الان به خانه هایشان می رویم، حالشان عوض می شود. بسیار بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. مثلا" ما رفته بودیم در روستایی کار انجام دهیم، می خواستیم جایی برویم برای ناهار. دیدیم یک خانواده ای وعده گرفته که حتما به ما ناهار بدهند؛ درحالی که هیچی نداشتند اما سفره رنگین پهن کرده بودند! فقط چون مهمان را حبیب خدا می دانند. گفتیم شما هیچی ندارید، سیل زده اید. می گویند خدا را شکر. باز هم کار می کنیم. اینقدر آدم های خوبی هستند؛ قانع، رئوف و معتقد. به نظر من ما با بی توجهی هایمان داریم به آنها ظلم می کنیم.

ما بهتر است که ایشان را توانمند کنیم. تا کی سپاه می خواهد غذا بپزد و در ظرف یکبار مصرف بدهد؟ مثلا" به هر خانواده یک گاز پیک نیکی بدهد، خودشان با چند گونی برنج و روغن و ماکارونی و رب و ... خودشان غذا بپزند. درگیر و مشغول امورات زندگی شوند. این از لحاظ روانی هم برایشان خوب است. شاید برخیشان اصلا از غذا دادن کم و زیاد و غیردلخواه ناراحت شوند. بهتر است خودشان ماهیگیری یاد بگیرند و نه اینکه هی ماهی موقتی بهشان بدهیم و بعد از مدتی هم رها شوند.



فاش نیوز: سپاس از اینکه وقت خود را به ما دادید. اجرکم عندالله.

- اگر نیروی جهادی داشتید که به ما معرفی کنید و دوستان جانباز بیشتر کمک کنند؛ خدا خیرتان دهد.

گزارش و گفت و گو از شهید گمنام

download

download

download

download

download

download

download

download

download

download

اینستاگرام
سلامها و صلوات ها بر برادر جانباز حسین زاده و گزارشگر ارجمند و هموطنان سیلزده ... در برابر عظمت شما،توان نوشتن و گفتن ندارم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi