شناسه خبر : 73853
سه شنبه 19 فروردين 1399 , 16:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«اهدای خون»؛ ایثار زنان بسیجی در راه مبارزه با «کرونا»

زنان بسیجی که روز دوشنبه در اداره کل انتقال خون استان تهران جمع شدند تا با اهدای خون در شرایط حساس این روز‌های کشور سهمی داشته باشند، قرار است آغازگر راهی باشند که به حضور حداکثری زنان در این عرصه ختم می‌شود.

«خون» این مایه حیاتی بدن انسان بهانه‌ای شد برای حضور چند صد نفری بانوان بسیجی و اهدای آن در اداره کل انتقال خون استان تهران. کاری که از دوشنبه ۱۸ فروردین در کل کشور با پیش‌قدمی بانوان بسیجی تهرانی آغاز شد و قرار است با مشارکت دیگر زنان کشور تا پایان سال ادامه پیدا کند.

در این روز‌ها با نگاه به هر گوشه و کناری از کشور، صحنه‌ای از کمک و خدمات‌رسانی خودجوش مردم را برای مبارزه با بیماری کرونا می‌بینیم. چه در خانه بمانیم، چه آستین‌های همت را برای تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و حتی افزایش آگاهی عمومی بالا بزنیم، در چرخه مثبت شکست کرونا حضور فعال داشته و داریم.

سهم «خون» زنان بسیجی در روز‌های کرونایی

اهدای خون و وجود بانک خونی کامل همیشه از نیاز‌های مهم کشور بوده و هست، چه کرونا باشد چه نباشد، اما این روز‌ها که به خاطر رعایت مسائل بهداشتی مردم در خانه ماندگار شده‌اند و کمتر خارج از خانه حاضر می‌‎شوند، تعداد اهداکنندگان خون کمتر شده و به همین واسطه مدتی پیش سازمان انتقال خون کشور از مردم خواسته بود با وجود بیماری کرونا اهدای خون را فراموش نکنند.

حیاط اداره کل انتقال خون استان تهران در خیابان وصال میزبان تعداد زیادی از بانوان است که با انگیزه‌های مختلفی در صف انتظار برای اهدای خون با رعایت فاصله مجاز، نشسته‌اند. از دختر ۲۰ ساله تا زن ۶۰ ساله از معلم تا خانه‌دار و کارمند در بین اهداکنندگان هست، برخلاف باور غلط جامعه نه سن و سال و نه بسیاری از مواردی که برخلاف پایه علمی و بیشتر شایعه است تا واقعیت، مانعی برای اهدای خون نیست. همه توضیحات و باید و نباید‌های اهدای خون در برشوری نوشته شده و در دقایق انتظار خانم‌ها برای ورود به سالن اصلی مطالعه می‌شود.

هرکس با هدفی خاص و با انگیزه و نیت اختصاصی در این طرح شرکت کرده است، دلایلی که اگرچه در ظاهر متفاوت است، اما در باطن جان‌مایه‌ای از ایثار و گذشت دارد، چه کاری بالاتر از بخشیدن حیات و زندگی به جان بیماری که در اوج نیازمندی است و تو با تقدیم بخشی از وجود خودت به او زندگی دوباره می‌بخشی؟

سهم «خون» زنان بسیجی در روز‌های کرونایی

یاد دفاع مقدس زنده شد

مریم صادقی‌پور دختر ۲۲ ساله‌ای است که از طریق مسجد محله با این طرح آشنا شده و با این هدف که بتواند به بیماران نیازمند خون، کمکی کرده باشد در این طرح شرکت کرده است. خانم میرزایی با ۵۶ سال سن هم از دیگر افرادی است که امروز برای اهدای خون به اداره کل انتقال خون استان تهران آمده و با باقی بانوان در این طرح شرکت کرده، از طریق دخترش که مهندس جامعه مهندسی است با طرح آشنا شده و می‌گوید خیلی وقت بود که دوست داشت خون اهدا کند، اما فرصت پیش نمی‌آمد، او می‌گوید: «توفیقی بود که امروز همراه با خانم‌های دیگر در شرایطی که کشور به خون نیاز دارد، حاضر شوم.»

منصوره خداداد ۵۴ ساله هم یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این طرح است، می‌گوید: «شاید قطره خونم بتواند نیاز بیمارانی که در بیمارستان هستند را برطرف کند، این احتیاج پیش از این برای خود ما هم پیش آمده.»

خدادای با یادآوری اراده و همدلی مردم برای شکست کرونا و حضور آنان در صحنه‌های گوناگون ادامه می‌دهد: «حضور امروز خانم‌ها من را یاد دوران انقلاب و دفاع مقدس می‌اندازد، کمکی که مردم به رزمنده‌ها می‌کردند، پشتیبانی‌هایی که برای جبهه انجام می‌شد، دوخت و دوز و بسته‌بندی اقلام غذایی برای رزمندگان در جبهه که خود من هم حضور داشتم.»

سهم «خون» زنان بسیجی در روز‌های کرونایی

خون زنان بسیجی در رگ‌ها جامعه

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان نیز با اشاره به آغاز طرح اهدای خون بانوان با حضور بانوان تهران در اداره کل انتقال خون استان تهران، آن را طرحی کشوری دانست که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

اما همه فعالیت‌های زنان بسیجی به همین‌جا ختم نمی‌شود، از اولین روز‌های شیوع کرونا تا به امروز زنان زیادی با فراهم کردن امکانات و شرایط یا اهدای خون در میدان عمل حاضر شدند و فعالین بهداشت و درمان و خدمات‌رسان را یاری کردند. به گفته مینو اصلانی در این مدت خانه‌های زیادی به کارگاه خانگی تولید ماسک و اقلام بهداشتی تبدیل شده، عده‌ای با حضور در بیمارستان‌ها، نقاهتگاه‌ها و نیز آرامستان‌ها کار پرستاری از بیماران و شست و شوی اموات را انجام داده‌اند. اتفاقی که شباهت زیادی به دوران دفاع مقدس و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ توسط زنان دارد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi