شناسه خبر : 75604
دوشنبه 26 خرداد 1399 , 16:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گیاه سبز روغنی شفابخش!

زیتون، این گیاه روغنی به دلیل داشتن چربی بسیار مفید غیراشباع، یعنی امگا - ۳ فراوان و همچنین امگا - ۶، تاثیر بینظیری بر سلامتی دارد.

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و ارشد مشاوره) - زیتون گیاه روغنی ست که در خانواده چربی ها دسته بندی می شود. هر 8 عدد زیتون، دارای 50 کالری و 5 گرم چربی می باشد. این گیاه روغنی به دلیل داشتن چربی بسیار مفید از جنس غیراشباع، یعنی امگا - 3 فراوان و همچنین امگا - 6، تاثیر بینظیری بر سلامتی دارد.

و جزء معدود گیاهانی ست که در قرآن نیز از آن نام برده شده و حتی به آن قسم یاد شده است. علت این موضوع خواص درمانی بینهایت این گیاه است. زیتون به اشکال مختلف خام، پرورده و روغن زیتون و حتی ماسک پوستی استفاده می شود.

 زیتون درختچه ای است به ارتفاع تقریبا سه متر که منشاء آن مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. زیتون معمولا" در اوائل تابستان شروع به گل دادن می کند و میوه آن کم کم ظاهر می شود. در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می رسد. در این هنگام زیتون سبز است و به تدریج تبدیل به بنفش و قهوه ای و سپس سیاه می شود به طوری که در اواخر پائیز که موقع برداشت میوه است رنگ آن به کلی تیره است.

بد نیست با هم نگاهی به خواص زیتون داشته باشیم:

 

- سلامت قلب

زیتون‌ها سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند. این اسیدهای چرب در واقع نوعی چربی هستند که موجب کاهش LDL (کلسترول بد) و در عین حال حفظ HDL (کلسترول خوب) می‌شوند.

خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی "پلی‌فنول‌ها" در زیتون، از فرآیند اکسیداتیو که در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر ست، جلوگیری می کند.

تحقیقات درازمدت نشان داده افرادی که روزانه روغن زیتون فوق بکر مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی، فشارخون بالا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی نسبت به افرادی که از این روغن استفاده نمی‌کنند، هستند.

زیتون یکی از منابع غنی آهن و مواد معدنی ست که در سلامت مغز، ایمنی و قوای بدن بسیار موثر است. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و از این رو مانع کم‌خونی، خستگی و گیجی می‌شود.

کاهش آلرژی از دیگر مزایای زیتون است. ثابت شده‌است که عصاره‌ی زیتون به عنوان آنتی‌هیستامین در بدن عمل می‌کند. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند واکنش هیستامین را که هنگام نشان دادن عکس‌العمل نسبت به آلرژن‌ها در بدن اتفاق می‌افتد، کاهش دهد.

پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب های مزمن کمک کنند. بنابراین در حملات تنفسی ناشی از التهاب، التهاب زانو و آرتروز موثر است.

 تقویت استخوان‌ها

پلی‌فنول‌های موجود در زیتون همچنین می‌توانند با کاهش تخریب بافتی، باعث افزایش تراکم استخوان‌ها شوند. علاوه بر این، دیده شده است که رژیم‌های مدیترانه‌ای با خطر کمتر شکستگی استخوان‌ها در افراد مسن همراه هستند. چون زیتون دارای کلسیم نیز هست و حتی خود چربی غیراشباع داخل آن، جلوگیری کننده از پوکی استخوان است.

سلامت مغز

از آنجایی که زیتون به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک می‌کند، می‌تواند از بافت‌های اندام‌های حیاتی (به عنوان مثال مغز شما) در برابر آسیب‌های مضر و غیرقابل برگشت محافظت کند. رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

مصرف زیتون، فیبر غذایی مناسبی را فراهم می‌کند؛ یعنی یک فنجان از آن حدود 15٪ از آنچه شما در طول یک روز به آن نیاز دارید را برایتان مهیا می‌سازد.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان بالا مانند زیتون می‌توانند ابتلا به برخی سرطان‌ها را و هم از طریق کاهش اکسیداسیون، کاهش دهند. همچنین داشتن ویتامین ای هم خودش نقش آنتی اکسیدانی دارد.

 

تنظیم قند خون

 اسیدهای چرب اولئیک که موجب حفظ سلامت قلب می‌شوند و همچنین پلی فنول‌های موجود در زیتون نیز می‌توانند کمک کننده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های تک غیراشباع بالا و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند. همچنین فیبر زیتون کاهنده قند خون است.

زیتون از قدیم‌الایام در تهیه‌ی داروهای ضد درد استفاده می‌شود و شواهد قدرتمندی وجود دارد مبنی بر این‌که می‌توان از زیتون برای تسکین درد، مثلا سردرد، استفاده کرد. زیتون ترکیباتی به نام اولئوکانتال دارد که یک عامل التهابی است و تاثیری مشابه با ایبوپروفن دارد.

افزایش باروری

آزمایشات نشان داده‌اند بیمارانی که سطح بالاتری از چربی‌های تک اشباع نشده، مانند زیتون، را در رژیم غذایی‌شان جای داده‌اند، ۳.۵ برابر شانس لقاح موفق‌تری داشتند.

یکی از مزایای مهم زیتون، جلوگیری از بروز زخم معده است. تحقیقات انجام شده در اسپانیا نشان داد که زیتون می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که علت شایع بروز التهاب در معده و زخم معده است، کمک کند. این مطالعه نشان داد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در زیتون علیه باکتری‌هایی که باعث تخریب پوشش معده می‌شوند، عمل می‌کنند.

بهبود سلامت پوست و مو

زیتون برای پوست و مو نیز فایده دارد. زیتون حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به تغذیه و محافظت از پوست کمک کنند. ویتامین E برای حفاظت از پوست و مو در برابر خورشید و مبارزه با پیری زودرس بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده‌اند که اسید اولئیک موجود در زیتون می‌تواند چین و چروک را حدود ۲۰ درصد کاهش دهد. برای داشتن یک چهره‌ی سالم و پرانرژی، صورت‌تان را با آب گرم بشویید و چند قطره روغن زیتون را روی صورت‌تان استعمال کنید.

اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. روغن زیتون را با زرده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کنید تا دارویی مفید برای مرطوب کردن موها حاصل شود. ترکیب حاصل را روی موها بمالید، اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند و سپس خوب شستشو دهید. شما همیشه می‌توانید زیتون را به رژیم خود اضافه کنید تا موها و پوست‌تان را از داخل تغذیه کنید.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi