شناسه خبر : 75901
پنجشنبه 05 تير 1399 , 14:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهادت دکتر بهشتی ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای قوه قضائیه

استاد دانشگاه: شهادت دکتر بهشتی برای قوه قضائیه ضایعه‌ای جبران ناپذیر بود

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید باهنر کرمان از شهادت مظلومانه بزرگ مرد تاریخ فقه و قضای اسلامی شهید مظلوم دکتر بهشتی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ به عنوان اتفاق ناگوار و ضربه ای جبران ناپذیر برای قوه قضائیه و جامعه اسلامی یاد کرد.

 حجت الاسلام  علی عارفی  روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا  بمناسبت فرار رسیدن سالروز شهدای هفتم تیر در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی که به شهادت آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲نفر از یارانش انجامید، افزود:  شهید بهشتی  به عنوان شخصیت کم نظیر در اندیشه و مهندسی سیستم قضایی در ایران بود و این  شهید مردی اندیشمند، جسور و توانا،  مدیرو مدبر بوده  که درک خوبی از مشکلات داشت و آینده و اندیشه اندیشمندان جهان را خوب می شناخت و آن ها را نقد می کرد.

حجت الاسلام عارفی بیان داشت: شهید بهشتی قضای اسلامی را فهمید و تبلیغات می‌کرد و متاسفیم که اینقدر زود از میان ما رفت و نتوانست اندیشه هایش را پیش ببرد و شاید نتوانست آنچه را که می‌دانست و می‌فهمید به ثمر بنشاند.

این استاد دانشگاه  با تاکید بر این نکته که خون شهیدان بی تاثیر نیست و می تواند باعث توجه مردم و مسئولان شود افزود: جامعه ما امروز نیاز به وحدت و نواندیشی دارد و نیاز دارد تا قوانین به روز در آن تدوین شوند و لازمه این امر ارتباط بین قوه مجریه و مقننه است.

وی مطرح شدن قوانین مدوانه را از طریق کارشناسان حقوق خصوصی و حقوق بین الملل لازم دانست  و افزود: این قوانین باید در خانه ملت کمیسیون های مختلف به ویژه کمیسیون حقوقی مطرح و تصویب شود، تا تضاد قوانینی و کسرت قوانینی به وجود نیامده و آنچه هست رفع شوند.

به گفته این استاد دانشگاه وقتی یک عالم فرزانه از بین ما می رود یک فضای خالی در جامعه ایجاد می شود که هیچ چیز نمی تواند جای آن را پر کند اما این بدان معنا نیست که که ما انسان متخصص نداریم و باید بر

عارفی با بیان اینکه شهادت آیت الله بهشتی یک ضایعه عظخی متخصصین که در مدارس آرمیده اند از جای برخیزند.

وی در ارتباط با انتقادهای وارده به سیستم قضایی افزود: در دستگاه قضایی برخی ها، نه همه، عالم نیستند و یا عالم هستند و مدیر نیستند و نمی توانند کاری از پیش ببرند و یا هم مدیر و هم عالم اند اما در دستگاه قضایی جایی ندارند.

حجت الاسلام عارفی،  شهید بهشتی را یک عالم مدیر با دیدگاه وسیع عنوان کرد و گفت: شهید بهشتی قضای اسلامی و حقوق اسلامی را می شناخت که این امر در جای خود بسیار تامل برانگیز است و ما تا رسیدن به این جایگاه باید اصلاحات و کارهای زیادی را انجام دهیم.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه با اشاره به اینکه در حقوق اسلامی راه های شناخت و پیشگیری از جرم، از جرم شناسی مقدم تر است بیان داشت: ابتدا باید راه های جلوگیری از ایجاد جرم شناسایی دیده شده و سپس راه های مبارزه با آن تدوین شود و در پی آن باشیم تا جرمی تحقق پیدا نکند نه آنکه صرفا به دنبال مجرمین و محاکمه باشیم.

وی با بیان اینکه امروز ما به دنبال رسیدگی به پرونده ها و محاکمه هستیم نه جلوگیری از ارتکاب جرم تصریح کرد: امروز کاری که انجام داده ایم این بوده است که سازمان را وسیع تر و حجم پرونده ها را بیشتر کرده ایم.

این حقوقدان تصریح کرد: به جای اینکه امروز ما جامعه را آنالیز و جرم ها را بررسی کنیم تا مجرمی نباشد و به دنبال این باشیم که چرایی تشکیل جرم و چرایی مجرم شدن را بدانیم متاسفانه اصل داستان ما شده است مجازات.

حجت الاسلام عارفی افزود: امروز زندان ها در چرخه اجرای جرم و ایجاد جرم تبدیل به یکی از معضل های بزرگ جامعه  تبدیل شده اند.

وی افزود: هنگامی که یک فرد به زندان می رود وارد خانواده ای بزرگ می شود که در آن زمینه یادگیری جرم جدید فراهم است و فرد و خانواده فرد را  آسیب پذیر می کند و آن ها را در مقابل آرامش جامعه قرار می دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر شهید بهشتی زنده بود هیچگاه این اتفاقات نمی افتاد و قوانین اصلاح می شدند ، گفت: امام(ره) شهید بهشتی را یک ملت و نبود ایشان را در اسلام یک زخم عمیقی می دانست که التیام نیافت.

حجت الاسلام عارفی خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی با دسته بندی و تدوین قوانین با افکاری نو و با تکیه بر سنت های اسلامی و فقه پویا و به روز تحول عظیمی رخ دهد.  

وی با بیان اینکه با ایجاد این تحول ستون حقوق اسلامی که فقه سنتی جواهری ماست جایگاه هود را پیدا می کند افزود: باید خوش فکران دانشگاه آن را مدون و مصوب کنند و سیستم قضایی و قوانین اصلاح شود و منافع دینی و انقلابی و ایرانی ما دیده شود.

عارفی تصریح کرد: باید حساب کنیم که مبارزه با قاچاق چقدر هزینه بر است و چقدر سود زاست، اگر مضرات بیشتری دارد آن را رها کنیم.

عارفی با بیان اینکه اگر جوانان ما کار داشته باشند و در فقر دست و پا نزنند هرگز دست به قاچاق نخواهند زد، گفت: آن ها علاج ندارند و پیشگیری از اینگونه جرایم نیاز به کار فرهنگی و ایجاد موقعیت شغلی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی عارفی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید باهنر کرمان و نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی این استان است؛ وی دکتری مبانی حقوق و اجازه اجتهاد در حوزه را دارد.

سابقه مبارزاتی شهید بهشتی بر می‌گردد به دوران ملی شدن صنعت نفت که شهید بهشتی در دوره دانشجویی در دانشگاه تهران در جریان مبارزات مرحوم دکتر مصدق و کاشانی قرار می‌گیرند و بعد در تظاهرات ۲۵ تیر تا ۳۰ برای حمایت از دولت مردمی مصدق شرکت می‌کند و به واسطه این حمایت‌ها بازداشت می‌شود.

او در سال ۴۲ که امام (ره) نهضت را شروع کردند به خاطر طرفداری از حضرت امام از قم اخراج شدند و در سال ۴۳ ایشان عضو هیات علمای مؤتلفه اسلامی بودند که بعد از ترور حسنعلی منصور تحت تعقیب قرار گرفتند و به خاطر خطراتی که از ناحیه رژیم متوجه ایشان بود، به واسطه برخی مراجع به آلمان رفتند و در هامبورگ به عنوان مسؤل مرکز اسلامی به تبلیغ اسلام پرداختند و انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا را راه اندازی کردند و در جهت نزدیک کردن فرقه ها و مذاهب اسلامی گام برداشتند.

وی در سال ۴۸ به عراق می‌آیند و با امام ملاقات می کنند و سال ۴۹ که به ایران برمی گردند، ساواک نمی گذارد به آلمان برگردند و فعالیت‌هایشان را در مرکز تحقیقات اسلامی قم، کانون اسلامی دانش آموزان و فرهنگیان قم، مرکز علمی خواهران مسلمان، کانون توحید، مکتب توحید در قالب کلاس درس، سخنرانی و کار تحقیقاتی تا سال ۵۶ انجام می دهند که در این مدت سه بار بازداشت می‌شوند.

دکتر بهشتی در سال ۵۶ به منظور هماهنگ کردن انجمن اسلامی دانشجویان با نهضت حضرت امام به اروپا، کانادا و آمریکا مسافرت می‌کنند و از سال ۵۷ در داخل کشور در کنار دیگر شخصیت‌های انقلابی در داخل کشور مبارزات و اعتراضات را رهبری می‌کنند و در همین سال با اوج گیری نهضت و بروز نشانه‌های پیروزی انقلاب اسلامی، شهید بهشتی در پاریس با امام (ره) ملاقات می‌کنند و ایده شورای انقلاب را با ایشان مطرح می‌کنند و حکم تاسیس آن را می‌گیرند .

وی بعد از انقلاب هم به واسطه اعتماد مردم عضو شورای خبرگان قانون اساسی از طرف مردم تهران انتخاب می‌شوند و به عنوان نایب رییس این مجلس در اداره جلسات وتدوین قانون اساسی نقش اصلی را به عهده داشتند و سپس توسط حضرت امام به عنوان رییس دیوان عالی کشور ورییس قوه قضاییه منصوب شدند و سرانجام در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ در سن ۵۲ سالگی در راه آرمان و عقیده اش که برقراری نظام جمهوری اسلامی بود جان خود را فدا کرد و با ۷۲ تن از شخصیت‌های کشور در فاجعه ترور ناجوانمردانه  به شهادت رسیدند.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi