شناسه خبر : 78074
دوشنبه 21 مهر 1399 , 14:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت‌وگو با مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید هادی طارمی

قرارگاه هماهنگی شادی و انسانیت!

مجمع فرهنگی ایثارگران انقلاب اسلامی تهران بزرگ، فعال‌ترین تشکل شاهد و ایثارگر کشور در یک سال گذشته است...

فاش‌نیوز - مجمع فرهنگی ایثارگران انقلاب اسلامی تهران بزرگ، فعال‌ترین تشکل شاهد و ایثارگر کشور در یک سال گذشته است که بر اساس آن، چندی پیش دکتر مهری، ریاست تشکل‌های شاهد و ایثارگر با حضور در این مرکز و دیدار با مسئول و اعضای این مجموعه، از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و اقدامات آن قرار گرفته است.

 این مجموعه در سال 1396 با گرفتن مجوز از وزارت کشور، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و علاوه بر آن، با مصوبه‌ی ستاد مرکزی اربعین و موافقت کمیته‌ی مشارکت‌های مردمی، کسب پروانه موکب‌داری اربعین حسینی را نیز از سال 1398 به منظور اسکان، تغذیه و حضور در ستاد بازسازی عتبات عالیات، در کارنامه‌ی درخشان خود به ثبت رسانده است.

 ما نیز بنا به رسالت اطلاع‌رسانی، برای آشنایی بیشتر، راهی این مرکز شدیم تا طی نشستی در دفتر مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی‌ با «محمدعلی ذاکری» مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی، مدیر عامل مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی و خیریه قائم آل محمد (ص)، همچنین جانباز «تقی‌زاده»، رئیس هیئت مدیره، جانباز «علی گل‌محمدی»، مسئول اجرایی و پشتیبانی قرارگاه و عضو هیئت مدیره و خیریه‌ی قائم آل محمد(ص)، مهندس «شیری» مسئول اشتغال‌زایی و کارآفرینی استان تهران و خانم «پوران یوسفی»، عضو هیئت مدیره و مددکار این مجموعه، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این قرارگاه قرار بگیریم.

 مجموعه‌ای یکدل و صمیمی‌که در بخش موسسه خیریه قائم آل محمد(ص) با مدیریت «محمد ذاکری» و همسر گرامیشان، بانو «یوسفی»، چند سالی است با دستان پرمهرشان، سایه‌سار کودکان یتیمی‌شده‌اند که پس از خداوند دل در گرو حمایت این حامیان دارند.

فاش‌نیوز: برادر ذاکری! لطفاً خودتان را معرفی کنید و روند ایجاد قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی‌ را هم بیان بفرمایید.

- ابتدا عرض کنم بنده از سال 1364 درحالی که 12-13ساله بودم، وارد بسیج شده و از همان ابتدا در پایگاه مسجد فعالیت داشتم. از سال 82 هم در پایگاه 243 خیبر، عضو شورا و 12 سال هم مسئول فرهنگی آن و در ضمن، عضو بسیج سازندگی اصناف بودم. به‌واسطه مسئولیت‌هایی که داشتم، نیازی نمی‌دیدیم که برای فعالیت‌های عام‌المنفعه مجوز بگیریم. تا اینکه در سال 1386 مشاهده کردیم که می‌توانیم در بحث صندوق‌های صدقات ورود پیدا کنیم و از این طریق هم بتوانیم کمک‌هایی را برای خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت جذب کنیم. همین بحث صندوق صدقات باعث شد که به دنبال مجوز باشیم که با توصیه پلیس امنیت که وجود مجوز لازم و ضروری است، در سال 1387 اقدام به گرفتن مجوز کردیم و به‌صورت رسمی‌ توانستیم به کمک دوستانی که از سرداران جبهه و جنگ بوده و جانبازانی که دل در گرو خدمت به مردم محروم داشته و دارند، موسسه خیریه قائم آل محمد(ص) را راه‌اندازی کردیم.

 قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی‌، مجوز خود را از سپاه حضرت رسول(ص) گرفته و سه مرکز نیکوکاری جوادالائمه (ع)، مرکز نیکوکاری قائم آل محمد(ص) و خیریه حامیان و مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، همگی زیرمجموعه‌ی قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی‌ بوده و مشغول به فعالیت هستند.

 این مجموعه از سال 1374 با حضور جانبازان علی «گل محمدی»، «محسن تقی‌زاده»  و دیگر دوستانی که خود از جانبازان جبهه و جنگ هشت سال دفاع مقدس هستند، کمک‌هایی را جمع‌آوری و با شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت ایثارگران در محله‌های مختلف، این کمک‌ها را دست آنان می‌رسانیم.

لازم به ذکر است که با کمک خیرین این مرکز، فرزندان تعدادی از این خانواده‌ها، مدارج تحصیلی بالا را طی کرده و در حال حاضر از خیرین و سرمایه گزارانی هستند که سال‌هاست یاری‌رسان ما دراین امور هستند و خانواده‌های بسیاری را هم تحت پوشش دارند.

این مجموعه تا سال 1387 اینگونه به فعالیت خود ادامه می‌داد و ما کمک‌هایی را از شهرداری و سپاه و حوزه‌های مقاومتی که در آنجا فعالیت داشتیم، تامین می‌کردیم.

 

فاش‌نیوز: از چرایی نام‌گذاری این قرارگاه جهادی به نام شهید «هادی طارمی» هم برایمان بگویید.

- شهید هادی طارمی از دوستان و از بچه‌های همین محل بود و قبل از شهادت نیز در مراکز دیگری با هم فعالیت می‌کردیم و با ما دوست و رفیق بودیم و ایشان به همین قرارگاه مجمع ایثارگران هم رفت و آمد داشت. وی از فعالیت‌های این مجموعه هم بسیار خوشحال بود و در بحث کمک به خانواده شهدای افاغنه به لحاظ اینکه با این خانواده‌ها آشنایی بیشتری داشت، در حقیقت ایشان ما را به سمت مناطق فشافویه و حسن آباد سوق داد. ایشان می‌گفت چند باری با شهید حاج قاسم سلیمانی به این مناطق رفته‌ایم و در سرکشی از این خانواده‌ها دیده‌ام که این خانواده‌ها به لحاظ اقتصادی در محرومیت زیادی به سر می‌برند که اگر بتوانید به این افراد کمک کنید، بسیار خوب است. به همین علت پس از شهادت شهید «مهدی طارمی» هم توانستیم مجوز قرارگاه محروحیت زدایی را بگیریم و آن را هم به نام شهید طارمی تثبیت کنیم.

فاش‌نیوز: انگیزه اصلی ایجاد موسسه‌ی خیریه‌ی قائم آل محمد(ص) از چه بود و طرحش از کجا به ذهنتان خطور کرد؟

- بنده از دوران کودکی خودم، خاطرم هست پدرم هر سال اول مهر که ما را برای خرید لوازم مدرسه می‌برد، چند کودک دیگر هم هر سال کنار ما بودند. شاید یکی از آن بچه‌ها که مثلاً از اقوام بودند را می‌شناختم اما دو سه نفر بعدی را اصلاً نمی‌شناختم. فقط سال به سال که اول مهر می‌شد، پدرم برای خرید، چند کودک هم همراه ما می‌آورد، با این تفاوت که آنها هرچه دوست داشتند انتخاب می‌کردند و می خریدند ولی برای ما تحمیلی که (این را بردار) بود که گاهاً حسادت‌های کودکانه‌ای را هم به دنبال داشت. تا کلاس اول و یا دوم دبیرستان که فهمیدیم این کار، یک کار خیر است و به‌خاطر شرایط بد اقتصادی این کمک‌ها انجام می‌شود و ما هم این موضوع را حس کرده بودیم. در کنار این کمک‌ها ما هم عادت کرده بودیم. در زمان جنگ، پدرم که ایشان جانباز هستند، اغلب جبهه بودند. هرگاه که از جبهه می‌آمد و یا فرصتی پیش می‌آمد، به همراه خانواده خودمان کسانی که علاقه‌مند به زیارت حضرت امام رضا(ع) بودند را می‌بردیم. برای مثال اگر یک بار سفر خانوادگی به مشهد داشتیم، سفر بعد حتماً گروهی بود که اغلب هم افرادی بودند که بضاعت چندانی نداشتند و غریبه بودند، به طریقی شناسایی می‌کرد و با خود می‌بردیم. ما هم به سفر گروهی و کاروانی عادت کرده بودیم. از طرفی من از همان سن کودکی وارد کار اقتصادی شده بودم و از 8 سالگی یک کاسبی بچه‌گانه داشتم. به مراتب که بزرگتر شدم، فعالیت‌های بیشتری کردم و از همان موقع به کار خیر علاقه‌مند بودم به طوری‌که در سن 16-17سالگی من هم علاقه داشتم که این کار را ادامه بدهم و یک بار در آن سن کم، گروهی از این خانواده‌ها را به زیارت امام رضا(ع) بردم درحالی که بعدها دانستم پدرم دورادور بر این کار نظارت داشته است.

 این کار به مرور به یک عادت تبدیل شد و تقریبا هرسال یک بار این امر صورت گرفته و عنایتی که آقا امام رضا(ع) نسبت به ما داشته این است که هر زمان کاروانی برای دستبوسی آقا بردیم، بدون اینکه آشنایی داشته باشیم، هر بار به نحوی به زائرسرای حضرت دعوت شده ایم و از سفره بابرکت امام رضا(ع) ارتزاق کرده‌ایم. یعنی چیزی بالغ بر 30-40 وعده مهمان زائرسرای حضرت بودیم. 

 

فاش‌نیوز: اهم فعالیت‌های خیریه قائم آل محمد(ص) چیست و تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

- ابتدا پس از گرفتن مجوز، خانواده‌های تحت پوشش به 400 خانوار رسید که کم کم بر اثر جابه جایی‌هایی که این خانواده‌ها بابت اجاره مسکن به دیگر شهرها و یا مناطق حاشیه ای شهر داشتند و آمد و رفت برایشان مشکل شد، کمتر توانستند به این مرکز بیایند که در حال حاضر چیزی حدود 260 خانواده مددجو را پوشش می‌دهیم.

برنامه بعدی بحث ایتام هست که در حال حاضر بیش از صد کودک را تحت پوشش قرار داده ایم که سرپرستی صفر تا صد هزینه‌هایشان از تحصیل و درمان و... با ماست ولی نگهداری آنها در منزل خودشان انجام می‌شود. یعنی در واقع ما مرکزی برای نگهداری آنها نداریم زیرا ایجاد مرکزی نگهداری نیازمند مجوز هست که برای آن هم اقدام کرده‌ایم اما در حال حاضر این کودکان در خانواده خود زندگی می‌کنند. البته شرایط این کودکان شرایط سختی است و گفته می‌شود یا بی‌سرپرست و یا بد سرپرست هستند. چرا که تعدادی از آنها در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که یا پدر و مادر آنها از دنیا رفته‌اند و این کودکان با اقوام خود نظیر عمه و دایی و ... زندگی می‌کنند که با حمایت‌های خیریه، آنها این فرزندان را نگهداری می‌کنند و یا پدران و مادران این کودکان درگیر اعتیاد هستند که محیط زندگی برای کودکان مناسب نیست و  بنا به شرایط، با پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند.

در تلاش هستیم ابتدا مکانی برای آنها ایجاد کنیم و با گرفتن مجوز بهزیستی، حضانت این کودکان را به خیریه‌ی ما بسپارند. از سویی از سال 1395 در بحث مرمت و بازسازی منازل خانواده‌های بی‌بضاعت تحت پوشش نیز ورود کرده‌ایم که با کمک بسیج و قرارگاه سازندگی انجام داده‌ایم.

سومین اقدام، در بحث کرونا  و کمک‌های مومنانه‌ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید موکد کرده‌اند که با توزیع اقلام معیشتی و کمک گرفتن از خیرین و همچنین بنیاد علوی این کمک‌ها از سه ماه یکب ار به 45 روز یک بار رسیده است.

 این خیریه با ورود به بحث جهیزیه دختران خانواده‌های بی‌بضاعت، در موضوع درمان نیز ورود کرده است اما کار اصلی این خیریه پل ارتباطی میان نیازمند و خیر است. البته قبلاً خیریه این کمک‌ها را دریافت و سپس توزیع می‌کرد اما چند سالی است که بنا به اقتضائات و شرایط، بیشتر سعیمان بر این بوده که از طریق مددکاران این مجموعه، خود خیرین را با خانواده‌ها ارتباط بدهیم. البته ما بر نوع این ارتباط هم نظارت داریم و پس از آگاهی از حسن ظن خیرین، ارتباط برقرار کرده و پس از آن دورادور و از طریق شماره حساب، کمک‌ها رسانده می‌شود. مددکار خیریه هم ماهانه این امر را پیگیری می‌کند و زمانی که حس کردیم خانواده یک حامی‌ مالی مناسبی دارد که دیگر نیازمند کمک خیریه‌ی ما نیست، افراد دیگری را جایگزین می‌کنیم.

مبحث بعدی بحث کمک به خانواده‌ی شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون هست که در مناطق حاشیه‌ای تهران نظیر فشافویه و حسن آباد زندگی می‌کنند. باید طوری عمل می‌شد که کرامت انسانی این بزرگواران حفظ می‌شد. یکی دو بار که ارزاق و بسته‌های معیشتی را برای این عزیزان درب خانه‌هایشان می‌بردیم، احساس کردیم کار درستی نیست بنابراین درحال حاضر خودشان به ما مراجعه می‌کنند، اجناس را تحویل می‌گیرند و با هزینه خودمان آنان را راهی منازلشان می‌کنیم. خوشبختانه به نوعی احساس اعتماد و دوستی با ما دارند. بیشتر اوقات این خانواده‌ها برای گرفتن دارو و یا هزینه‌ی آن با ما تماس می‌گیرند.

خوشبختانه با مساعدت برادر عزیزمان آقای «گل محمدی» در بحث گزار شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون مساعدت بسیاری صورت گرفته و به صورت تخصصی در آن ورود کرده است به طوری که پدر و مادران بزرگوار این شهدا با ایشان آشنایی کامل دارند و در مسیر چنین آشنایی‌ای بود که یک بار خانواده‌ای از این شهدای گرانقدر به ایشان مطرح می‌کند که شهدای ما با شهدای شما چه فرقی دارند؟ مزار شهدای شما مسقف هست اما ما در اینجا تابستان و زمستان از آفتاب و برف و باران در امان نیستیم که این درخواست آنان هم اجابت شد و با صحبت‌هایی که با دکتر «خال» مسئول بهشت زهرا داشتیم، استقبال ویژه‌ای شد و نسبت به مسقف کردن قبور شهدای لشکر فاطمیون اقدام کرد و به نتیجه رسید. زمانی که مادر دو شهید و دو جانباز و کسی که دو دامادش هم به شهادت رسیده بودند، این حرکت را دیدند، واقعاً به خودشان افتخار کردند که فرزندانم را در راه اسلام و مردمی‌ داده‌ام که "قدردان" هستند.

 

فاش‌نیوز: خیریه‌ی شما چه مناطقی را تحت پوشش دارد؟

- مناطق 17 و 18 یعنی جنوب غرب تهران نظیر شادآباد، یافت‌آباد، هفده شهریور، شمس‌آباد، شهرک ولیعصر و...

 

فاش‌نیوز: منبع مالی این کمک‌ها از چه طریقی تامین می‌شود؟

- همانطور که عرض کردم از سال 87 تعدادی صندوق صدقات میان خانواده‌ها توزیع شد که از طریق این صندوق‌ها تعدادی از خیرین شناسایی شدند و در حال حاضر هم "حامی یاب" داریم که مبالغی را به حساب مجموعه واریز می‌کنند.

 

فاش‌نیوز: اگر توصیه‌ای در این زمینه دارید، بفرمایید.

- اتفاقاً سوال بسیار خوب و به جایی است چرا که ما همواره به مددکاران خود توصیه می‌کنیم ولی به‌جاست که همین جا هم عنوان کنیم گاهی بعضی از افراد مددکار واقعاً مایه ناراحتی و رنجش خانواده‌ها را فراهم می‌آورند. دیده شده که گاهی برای سرکشی به خانواده مددجویی مراجعه می‌کنند، درب یخچال او را بدون اجازه باز می‌کنند تا مطمئن شوند که چیزی درون یخچال ندارند و نیازمند واقعی‌اند؟! با توجه به این موضوع که این افراد چون فقیرند، ترس و دلهره بیشتری از فقر داشته و آینده نگری بیشتری می‌کنند. بنابراین به فرض مثال اگر کسی برای آنها دوتا مرغ می‌برد، شاید ماه‌ها به آن مرغ لب نزده باشند و آن را برای روز مبادا نگه دارند. بنابراین افراد با مراجعه به این منازل و دیدن چنین مواردی اعلام می‌کنند اینها نیازمند نیستند ما فلان مورد را در یخچال آنها دیدیم. این تنها یک گوشه از مواردی است که موجب رنجش خانواده‌های بی‌بضاعت را فراهم می‌کند که این بسیار نازیباست.

ادامه این گفت وگو را با جانباز «علی گل محمدی»، عضو هیئت مدیره مجمع ایثارگران پی می‌گیریم.

 

فاش‌نیوز: برادر گل محمدی! شما به عنوان مسئول پشتیبانی و اجرایی قرارگاه محرومیت‌زدایی شهید طارمی‌، در بحث کمک‌های مومنانه‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، اگر مطلبی دارید، بفرمایید.

- همان‌طور که می‌دانید صدور انقلاب از سال 57 به دست جامعه‌ی ایثارگری اتفاق افتاده است و با خون شهداست که انقلاب، کشور به کشور حرکت کرده و امروز الگوی مناسبی برای همه کشورهاست. سیاستی که این مجموعه در بحث کرونا به کار گرفت، نسبت به اولویت‌بندی‌هایی بود بنا به امر حضرت آقا که امر به کمک مومنانه کردند و ما هم سرباز ایشان هستیم. همچنین بنا بر تاکید موکد حضرت آقا مبنی بر کمک ویژه‌ای که به خانواده‌های محروم داشته باشید، مجمع ایثارگران بیشترین کمک‌های خود را نسبت به خانواده‌های تیپ فاطمیون افزایش داد. چرا که محروم‌ترین و مظلومترین خانواده‌ها بودند. زیرا ما از نزدیک با خانواده‌های آنان آشنا شدیم و دیدیم که درآمد آنچنانی ندارند و اغلب پیرزن و پیرمردی هستند که در سن کهولت جوان‌ترین فرزند خود را برای سربلندی و عزت اسلام و ایران داده اند. به هر حال زندگی در پایتختی که هزینه‌های زندگی در آن سربه فلک می‌زند و اغلب هم اجاره‌نشین هستند، سخت است. در بازدیدی که داشتیم 177خانوار را شناسایی و در بحث ایزوله، توزیع مواد شوینده، شیلد و ماسک و بسته‌های حمایتی که هر کدام به ارزش 400 -500 هزار تومان در چهار نوبت کمک شده و به خانواده‌های سادات توجه ویژه‌ای را داشتیم و 5 نوبت کمک‌های مومنانه انجام شده است.

 دغدغه‌ی تمام مسئولین و هیئت مدیره و اعضای مجموعه‌ی خیریه‌ی قائم آل محمد(ص) بر این بود که نوکری بایسته و شایسته برای خادمین خود باشیم و پای این نوکری هم هزینه می‌کنیم و پول خرج می‌کنیم. هر قدمی‌ که هر کدام از این عزیزان در این مجموعه برمی‌دارند، خیلی زود از ذهن پاک می‌شود چرا که اگر در ذهن ماندگار باشد، غرور می‌آورد و این خطرناک است.

 مجمع اجتماعی فرهنگی ایثارگران با زیرمجموعه‌های خیریه‌ها، مباحث محرومیت‌زدایی، موکب ایثارگران در اربعین زیرمجموعه مجمع اجتماعی ایثارگران 10سالی، مشغول به فعالیت است و امسال نیز قرار بود با درخت‌کاری مسیر کربلا تا نجف را داشته باشیم که با فرمایشات مقام معظم رهبری که "بنده هم تابع ستاد مقابله با کرونا هستم" حجت بر ما تمام شد و ما هم سمعاً و طاعتاً گوش به فرمان بودیم.

 

فاش‌نیوز: سخن پایانی‌تان را هم می‌شنویم.

- اگر امروز با مردم باشید، عزتی همانند شهید قاسم سلیمانی پیدا می‌کنید. این کمترین جهادی است که امروز مدال آن را خداوند بر گردن عده خاصی انداخته. ختم کلام جمله‌ای از امیرالمومنین علی(ع) که می‌فرمایند: "بخشش دل می‌خواهد نه پول". بیایید امروز به داد هم برسیم. دست به دست هم بدهیم و گره‌گشای یکدیگر باشیم.

فاش‌نیوز: خانم یوسفی! شما به عنوان یک مددکار و کمک‌رسان خیریه‌ی قائم آل محمد(ص)، خیر و برکت این قبیل کارها را در زندگی خود چگونه دیده‌اید؟

- ابتدا این را عرض کنم امروز اگر یک اتفاق خوب برای مجموعه رقم می‌خورد، از برکت کار برای این عزیزان و کودکان است. هر روزی که ما بتوانیم در آن روز یک کار در رابطه با مددجویانمان انجام دهیم، آن روز من اصلاً خسته نمی‌شوم و حس خوبی دارم. بسیاری از بیماران که نیازمند دارو هستند، زمانی که پیام می‌دهند و درخواست دارو می‌کنند، من هم به خیرین بازگو می‌کنم. شاید باورتان نشود تا زمانی که این دارو برای این فرد تهیه و به دست آنها نرسد، آرام و قرار ندارم. تنها هدف ما، برداشتن قدمی هرچند کوچک در جهت حل مشکلات یک نیازمند است. آثار و برکات آن را هم در زندگی فردی خود بسیار دیده‌ایم که شاید بیان آن ضروری نباشد.

 در جشن "آرزوها" که سالی یک بار برای کودکان تحت پوشش برگزار می‌کنیم، یکی از خانم‌های خیری که مدت 7 سال در مجموعه ما فعالیت می‌کند و ارتباط خوبی با بازیگران و دیگر خیرین دارد، آقای "مهران رجبی" که یک بازیگر مردمی است را به ما معرفی کردند. همراه ایشان به منزل بیش از 15 مددجو سرکشی کردیم و با یک دیدار ساده در حد پذیرایی یک چای، عنوان کردیم که ما کنارتان هستیم. 

فاش‌نیوز: آقای مهندس شیری! شما به عنوان مسئول اشتغال‌زایی استان چه همکاری‌هایی با این قرارگاه داشته‌اید؟

- فعالیت مجمع ایثارگران در بحث کمک‌های مومنانه در ماه مبارک رمضان و هم ماه محرم، خود حماسه ساز بوده و این مرکز تنها مرکزی بود که زمانی که حضرت آقا فرمان و رزمایش "مواسات مومنانه "را صادر فرمودند، خیلی زود این فرمان در آنجا تحقق پیدا کرد به طوری‌که 30 شب ماه مبارک رمضان افطاری شبانه بالغ بر 2000 تا3000 پرس غذا آماده و با کمک ماشین‌های جهادی آن را در مناطق محروم توزیع می‌کردند.

 در رزمایش مرحله دوم نیز قرارگاه شهید طارمی‌ که تحت عنوان "ایران همدل و اطعام حسینی" از شب اول ماه محرم، مطبخی را تحت عنوان "مطبخ حسینی" به سبک و سیاق و سیره‌ی ماه مبارک رمضان و با یک بار توان‌فرسایی بیشتر کار را ادامه دادند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری حسینی را هم برگزار می‌کردند.

اما کار اصلی در واقع بهره‌برداری از پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که وجود دارد. یعنی ارتباط با جامعه‌ی هنرمندان و خیرین کارآفرین و مدرسه‌ساز در این قرارگاه انجام می‌شود. در حال حاضر دستور کار مجمع ایثارگران و قرارگاه در مسیری است که باتوجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، هرسال کار مجمع و قرارگاه کمی‌ آسانتر بود. بدین شکل که درحد تهیه لوازم التحریری بود که قابل وصول و قابل تهیه بود و فشار زیادی بر دوستان نبود اما امسال با توجه به بحث بیماری کرونا، این فضا کامل عوض شد و رویکردها به سوی تهیه لوازم آموزشی الکترونیک رفت. البته قلم و خودکار و کیف و...کارایی خود را دارد اما مسئله‌ی اصلیف تهیه لپ تاب و گوشی‌های اندروید است که بچه‌ها بتوانند به شبکه‌های "شاد" متصل شوند، بار مسئولیتی دوستان را در قرارگاه و مجمع زیاد کرد.

 مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی و همچنین قرارگاه شهید طارمی علاوه بر بحث محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، بحث تبیین شیعه، شیعه شناسی و فرهنگ‌شناسی شیعه را با توجه به آسیب‌پذیری مردم این مناطق به علت هم‌جواری با گروه‌های تکفیری و تقارن مذاهب را نیز در دستور کار خود دارند به طوری‌که این دوستان در بازدیدی که به تازگی از مناطق غرب کشور از کردستان تا شمال کشور و مرز جلفا برای ساکنین محروم نوار مرزی داشته‌اند، کاملاً لوازم التحریر این مناطق را نیز پوشش داده اند.

باتوجه به شرایط بحرانی کشور، در حوزه سیاست و معیشت کشور، کار یک کار جهادی است که اگر خود مردم هم پای کار بیایند، زودتر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. به طور خلاصه اینکه مردم مازاد مصارف خود را در چنین مراکزی جمع و آن را به دست نیازمند واقعی برسانند. برای در این قرارگاه جهادی شناسایی این خانواده‌های نیازمند تقریبا 7 فیلتر هست که مهم‌ترین و آخرین فیلتر نیز مشاهده میدانی است که با بررسی عینی از وضعیت زندگی این خانوارها و با یک بررسی علمی و کار جهادی که حق و ناحقی صورت نگیرد، این خانوارها تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 مسئول اشتغال‌آفرینی استان تهران در ادامه گفت: دستور کار بعدی که در چشم‌اندازهای آتی وجود خواهد داشت، ارائه اشتغال بدون تسهیلات است. یعنی بدون دادن تسهیلات کار ایجاد نماییم. درحال حاضر زنان سرپرست خانوار جامعه ما، دچار دو نوع بحران هستند. ابتدا بحران ضامن و بازپس‌دهی تسهیلات و بحران دوم در حال برون‌رفت از محیط خانواده برای درآمدزایی که در واقع یکی از آسیب‌های جدی کشور محسوب می‌شود. یعنی در واقع مادر بیشترین وقت خود را در بیرون از خانه می‌گذراند که این خلاء عاطفی و فرهنگی بر فرزندان نیز تاثیرگذار است. کار اصلی پویش و هشتک‌گذاری و کار و رسالت اصلی رسانه‌هاست که جدی وارد این حوزه شده و پای کار بیایند.

 

فاش‌نیوز: پیشنهاد شما چیست؟

- صاحبان کار و مشاغل و کارگاه‌ها که در راستای مونتاژکاری عمل می‌کنند، پای کار بیایند به طوری‌که اشتغال در منازل را توسعه بدهیم. برای مثال یک کارگاه گلسر سازی به جای اینکه یک کارفرما کارگاهی را اجاره نماید و ده نفر را سرکار ببرد، این افراد را رهبری نماید و لوازم را درب خانه این افراد (که به تایید ما رسیده است) تحویل بدهد که این مادران در کنار فرزندانشان باشند. این کار آثار روانی بسیاری بر این زنان دارد و از سویی مناعت طبع آنان نیز محفوظ می‌ماند و این درحالی است که این نوع فعالیت و کار یک نوع آموزش بصری برای فرزندان این خانواده‌ها نیز هست. در واقع فرهنگ کارکردن در منزل نیز با این رویه تبیین می‌شود و این آموزش که باید برای زندگی تلاش کرد و حتی جنگید.

 نکته پایانی آن که مجمع ایثارگران و قرارگاه شهید طارمی علاوه بر تامین معیشت خانواده‌های نیازمند، تامین اشتغال این خانواده‌ها را نیز در دستور کار خود دارد که با به کارگیری ساز و کارهای مختلف در آینده نزدیک، بتوانیم شاهد اجرایی شدن این طرح‌ها و رسیدن به حد مطلوب در حوزه اشتغال و معیشت باشیم.

| صنوبر محمدی

اینستاگرام
بنام خدا
باعرض سلام وخسته نباشید به همه دست اندر کاران موسسه خیریه حامیان قائم ال محمد دستتون درد نکنه از این همه کمک های مردمی شما خداوند متعال اجرتون بده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi