شناسه خبر : 78472
چهارشنبه 07 آبان 1399 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درباره یاداشت ربنا ربنای شجریان نبود

 یادتون میاد چند وقت پیش فیلمی پخش شد از یک دادگاه در آمریکا که قاضی و متهم همکلاسی سابق از آب درومدن و متهم با فهمیدن این موضوع و یادآوری چیزی که میتونست باشه و نشده بود گریه اش گرفت؟ این داستان از لحاظی بی شباهت با داستان جمال وفایی و محمدرضا شجریان نیست.

تا کلاس های استاد مهرتاش صاحب تئاتر جامعه باربد شرح زندگیشون فرق چندانی باهم نداشت،هر دو فرزند ملا و قرآن خون بودن و از مراسم مذهبی کارشون رو شروع کردن و حالا رسیده بودن اینجا که آواز رو به شیوه اصولی دنبال کنن،و تازه اینجا وفایی از شجریان جلو هم زد و وقتی پیرنیا و شهناز و غولهای برنامه گلها اومدن به این کلاسها بین اون همه شاگرد، این رو انتخابش کردن خود مهرتاش بهش میبالید،و اگه میخواید بدونید چه استعدادی داشت سوای اجراهای درخشانش در گلها برید و تقلید صداش از خواننده ها رو گوش بدید تا وسعت و رنگ و توانایی حنجره اش رو دریابید! اما خب نقلی هست که شخصیت شما آینده شما رو میسازه و شخصیت شوخ وشنگ و شروشلوغ وفایی تحمل دیسیپلین و چارچوب خشک گلها رو نداشت و از لحاظ مالی هم چیز آینده داری عایدی نداشت.این شد که کاباره ها اومدن سراغش و از اون طرف هم با تغییر مدیریت گلها و اومدن ابتهاج جایی برای اینها نبود،بنابراین وفایی گلها، "نیر"خوان شد و رفت در رقابت با "آمنه" آغاسی!یکی دیگر از اون استعدادهایی که تجویدی بابت از دست دادنشون همیشه به کاباره دارها فحش میداد.این تغییر به همراه شخصیت خود وفایی باعث شهرت خودش و همینطور برادرانش شد و اینطور بود که همیشه مهمان رادیو و جلد مجلات چهاررنگ بود و وارد صنعت فرهنگ عامه پسند یا لاله زاری شدن:پول و شهرت بیشتر و اعتبار کمتر!
شجریان دیرتر وارد رادیو شد سایه اتوریته پدر همچنان سنگین بود و شاید همین به اضافه نوع شخصیت کنجکاوش باعث شد اخلاق حرفه ای خاصی هم پیدا کنه اینکه من آواز میخونم اما لاله زاری نخواهم شد،در دوره پیرنیا که بود در دوره ابتهاج هم با "مرکز حفظ و اشاعه" موقعیت خودشو حفظ کرد در عین فاصله مطمئن با فرهنگ به اصطلاح لاله زاری و البته هوش در انتخاب دوستان و آدمهای به درد بخور کارش و در عین حال طیف روشنفکر هم برای خودش داشت،با شاملو نوار مشترک میداد و خب اعتبار خوبی هم پیدا کرده بود.

انقلاب برنده شدن ایده های این طیف "بازگشت به خویشتن" بود و لاله زاری های بی خبر از سیاست ناگهان حیرت زده شاهد حذف شدن خود بودن.شجریان به مدد اون اعتبار و انقلاب همچنان حضور زیرکانه ای داشت و جمال وفایی کامل حذف و ساکت شد،تصنیف ها و ربنا و آلبومهای شجریان همچنان منتشر میشد در رادیو و تلویزیون، و مجلات خبرهاشو کار میکردن و مردم برای فرار از گیر و گرفت ماموران نوارهای شاید همین وفایی رو شجریان معرفی میکردن،کنسرتها هم حداقل در خارج کشور برقرار بود به اضافه سبک زندگی سالم و کوهپیمایی که الگوی طرفدارنش هم بود از جمله دایی های خودم،از آن طرف وفایی و طیف بسیاری دیگر خانه نشین و افسرده،در عکسهای مهمانی جمعه های دهه شصت مرضیه، وفایی هم دیده میشود با موهای سفید،سیگار بدست با چهره ای تکیده از احتمالا مخدرات،اجتماع بازندگان فرهنگی-هنری انقلاب!

وفایی به خارج از کشور میره و اونجا "ستاره سهیل" میخونه و با "طوطی قشنگم" در عروسی های سروران ارجمند میرقصه و ویدیو از "نیر" میسازه،دیگر کمتر کسی یادش هست این آدم روزی ستاره و سوپراستعداد و کشف فوق العاده پیرنیا برای یکی از فاخرترین محصولات فرهنگی یک قرن اخیر این مملکت بوده.پیشونی پیشونی!

شجریان هم البته با انعطاف و نرمش خودشو تا مقام خسرو آواز ایران و یک شخصیت مهم پس از وفاتش!! بالا میبره، و کسانی افراطی حتی از هم طرازی اون با حافظ و فردوسی سخن میگن و البته در منقبتش گزاف هم کم گفته نشد..!!

عکسها هم سخن میگن در این تنها عکسی که از این دو دیده ام، لازم نیست حتما داستان زندگی این دو را کسی بداند فقط کافی است به زبان بدن این دو دقت کنید تا بدونید که سرنوشت یعنی ترکیبی از تربیت، #انتخاب و #شانس چطور میتونه آدمهایی با خط شروع یکسان رو در خط پایان متفاوتی قرار بده مثل اون فیلم قاضی و متهم!‌..

 منبع کانال لااله الاالله

اینستاگرام
پاسخ به یک شبهه
در متن این مطلب به نکته ای اشاره شده که خواننده و مخاطب ، دچار شک و شبهه می شود ، در بحث نظرو خط فکری مرحوم استاد شجریان با احمد شاملو ، آمده آن دو با هم همکاری داشته و نوار مشترک صادر کردند.
این در حالیست که احمد شاملو بعنوان شاعر ، نویسنده و روزنامه نگار بعنوان پایه گذار شعر نو بنام (شعر سپید) از قبل از وقوع انقلاب اسلامی و پس از آن همیشه موضع تندی نسبت به طیف مذهبیون ، بخصوص روحانیت و مراجع دینی کشور داشتند و افکاری بشدت سکولاریست و ضد دینی داشتند ، تا جائی که کتاب (غرب زدگی جلال آل احمد) را یاوه گوئی و (شاهنامه فردوسی) را ادبیات سست و بی معنی تلقی می کردند و( شاعران آرمانگرا) را آنارشیست می نامیدند و کارنامه خوب و درخشانی در بین مردم و جوانان متدین ایرانی نداشتند.
سالها پیش از وقوع انقلاب مرحوم شجریان و احمد شاملو در دو سخنرانی جداگانه ، علیه هم موضع گرفته وهر دو سخنانی در دفاع از خود ایراد کردند که قسمتی از آن به شرح می آید :
احمد شاملو : شما می توانید تمام این مجموعه موسیقی سنتی را با تار و کمانچه یا ساز دیگری بزارید ازهشت صبح تا ظهربشنوید ، تمام می شود . این شد موسیقی؟ مثل اینکه شما چهارتا ، پنج تا مظراب انتخاب کنین ، شعر که چه عرض کنم : داشت عباسقلی خان پسری ... و تا اسم شعر میاد اینو بخونین ، این کاریه که موسیقی سنتی ایران کرده . نه بیش میره ، از یک پیش درآمد شروع میشه ، یک چهار مظراب میزنه و بعد یارو میاد عرعر میکنه. بعد یک آهنگساز میاد یه آهنگی میسازه .
اخیرا" آقای شجریان ، یک (موات) خونده ، به اسم (مرکب خوانی) که مثلا" یک بیت تو این دستگاه خوانده و پاساژ قلابی درست کردن و یک بیت دیگه درست کردن تو پاساژ دیگه ، همینه ، منتها شده چهل تیکه.
شجریان : البته یکسری آمدن و گفتن موسیقی سنتی ایران ، یک موسیقی بسته ای است و موسیقی متحبری نیست ، علت این است که موسیقی را نمی شناسند و مشکل از خود آنان است . هر کس این حرف را میزنه یقین بدونین شنونده خوبی در موسیقی نیست و به مقدار خوب و کافی نوار موسیقی خوب در اختیار نداشته که ببینه اینها با هم فرق دارند . راجب موسیقی خوب ، آدم می خواد صحبت بکنه باید اون موسیقی را خوب بشناسه . من بخوام راجب یک زبان صحبت بکنم باید اون زبان را بشناسم . مانند دو فیلسوف آلمانی که با هم آلمانی صحبت می کنند ، حرفشان خیلی مفید و مهم است اما برای دیگران نامفهوم و خسته کننده است.
حال با توجه به اختلاف دیدگاه شجریان و شاملوکه از اساس با هم اختلاف داشتند بی انصافی است که فکر کنیم این دو شخص دارای جریان فکری مشابه و همطرازهستند . والسلام
منبع : فیلم مستند (قدیس)

باسلام
کاملا درست حق کلام ادا شد
جمال وفائی مظلوم ماند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi