شناسه خبر : 78732
سه شنبه 20 آبان 1399 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جلایی‌پور: خود را گول نزنیم بایدن هم به ایران لطمه می‌زند

«رأی دادن نیمی از مردم آمریکا به ترامپ هشداردهنده و ترسناک است».
محمدرضا جلایی‌پور از بازداشتی‌های فتنه سبز در روزنامه آرمان نوشت: بدون هر یک از سه عامل زیر، ترامپ در این انتخابات قابل شکست دادن نبود: - مدیریت بسیار بد بحران کرونا در آمریکا، قتل جورج فلوید و خیزش جنبش ضد تبعیض - ائتلاف و هم‌افزایی مؤثر اوباما و سندرز در حمایت از بایدن (به تعبیر دیگر، ائتلاف طیف پیشرو و میانه حزب دموکرات که با عدالت‌خواهانه‌تر شدن برنامه‌ها و ادبیات بایدن و درس‌گیری از خطاهای کمپین دموکرات‌ها در 2016 ممکن شد).
به نظرم در سال آینده تکرار این الگوی پیروزی را در بسیاری از انتخابات‌های سایر کشورها هم خواهیم دید که همین سه عامل در نتیجه انتخابات تعیین کننده می‌شوند.
او در عین حال می‌افزاید: اما فراموش نکنیم حتی با وجود سه عامل بالا و پیروزی بایدن، ترامپ همچنان حدود نیمی از آرا را در انتخابات کسب کرد. اگر کرونا نمی‌آمد هم احتمالاً ترامپ دوباره رئیس‌جمهور می‌شد. هشدار دهنده و ترسناک است. کسب حدود نیمی از آرای شهروندان در بزرگ‌ترین اقتصاد و قوی‌ترین قدرت نظامی جهان توسط یک خودشیفته آزارگر و فاسد و دروغگو ونژادپرست و زن‌ستیز و مجمع‌الرذائل، آن هم بعد از صدها رسوایی‌اش در برابر چشم‌ها و رسانه‌ها در این چهار سال و این همه لطمه‌اش به محیط زیست و خیر همگانی آمریکایی‌ها و جهانیان (آخرینش اینکه بیشترین تعداد ابتلا و مرگ کرونا در جهان را آمریکا داشت). تأثیر ثروت‌های بزرگ و رشوه قانونی بر سیاست در آمریکا و مشکلات ساختاری پرشمار نظام انتخاباتی آمریکا  (از دشواری رأی دادن تا نظام رأی الکترال به جای آرای عمومی و نامحدود بودن هزینه‌های انتخاباتی) در حال تبدیل مردم‌سالاری آمریکا به «فرادست‌سالاری» و «سرمایه‌سالاری» است.
شکست ترامپ زمینه‌ساز کاهش تحریم‌ها و کنار رفتن موقت سایه تهدید نظامی و جنگ علیه ایرانیان است و از این جهت خبری خوب برای ایران دوستان و حامیان حفظ محیط زیست و نهادها و همکاری‌های جهانی. اما بایدن هم گلی به سر ایران نخواهد زد و لطمه هم خواهد زد. سرنوشت ایران باید توسط ایرانیان و در ایران ساخته و تعیین شود و نه واشنگتن و لندن و مسکو و پکن انتخاب با خود شهروندان و حکمرانان ماست. به سمت بسط توسعه و عدالت و دموکراسی و آزادی گام برداریم یا اندک سالاری و تبعیض و نابرابری و فقر و انزوا.
اشاره به مفاسد ترامپ در یادداشت روزنامه آرمان در حالی است که جو بایدن و دموکرات‌ها نیز در ارتکاب مفاسد مختلف، دست کمی از ترامپ ندارند و تنها تفاوت‌شان با ترامپ این است که ترامپ به خاطر غرور و حماقتش، به اندازه دموکرات‌ها پنهانکاری و ظاهرآرایی نمی‌کرد.
همچنین سیاست‌های طیف متبوع نویسنده آرمان در هفت سال اخیر، علت اصلی نابرابری و تبعیض و فقر و انزوا در سال‌های اخیر بوده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi