شناسه خبر : 80497
سه شنبه 07 بهمن 1399 , 10:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جاسازی اعلامیه‌های امام (ره) در جامهری

محمود بازرگانی گفت: فعالیت محفل اسلامی نوجوانان محله جوادیه به قدری زبان‌زد شد که بسیاری از روحانیون و ائمه جماعت مساجد در این جلسات شرکت می‌کردند.

 

محمود بازرگانی زندانی سیاسی قبل از انقلاب و مبارز علیه رژیم ستم‌شاهی در برنامه فجرآفرینان رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت ۵۳ در ۱۷ سالگی توسط ساواک به جرم پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) دستگیر و روانه زندان شدم.

وی افزود: از سال ۱۳۴۹ به بعد مساجد و هیئت‌ها پاتوق مبارزین و فعالین بود و حضور داشتیم، پدرم قاری قرآن بود و از همان دوران کودکی با آیات قرآن انس گرفته بودم به همین دلیل فعالیت‌های مذهبی برایم ارزشمند بود و همواره به دنبال چنین فعالیت‌هایی بودم.

بازرگانی بیان کرد: پس از اتمام جشن‌های ۲۵۰۰ ساله به فکر راه‌اندازی محفلی با عنوان محفل اسلامی نوجوانان در محله خود بودیم و در این محفل جلسات هفتگی برگزار می‌شد و از بزرگان جهت ایراد سخنرانی دعوت می‌شد و نوجوانان محله بسیار فعال بودند در زمینه آگاه‌سازی و مقالاتی مطالعه می‌کردیم و از اسامی پنهان در مقالات استفاده می‌کردیم تا مشکلی به وجود نیاید در مقالات به جای به کار بردن لفظ شاه از کلمه معاویه استفاده می‌کردیم.

این مبارز انقلابی اشاره کرد: فعالیت محفل اسلامی نوجوانان محله جوادیه به قدری زبان‌زد شد که بسیاری از روحانیون و ائمه جماعت مساجد در این جلسات شرکت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان ساواک حساسیت شدیدی بر روی برگزاری مراسمات مذهبی داشت و گزارشات این محافل از طریق مخبرین ساواک به دست آن‌ها می‌رسید که علت دستگیری بنده نیز توسط ساواک به همین دلیل بود.

بازرگانی بیان کرد: آنچه که باعث شد که بنده فعالیت عمیق خود را در راستای مبارزه آغاز کنم مدرسه برهان و فعالیت‌های مذهبی و سخنرانی‌هایی بود که در این مدرسه برگزار می‌شد.

وی مطرح کرد: در رمضان سال ۵۲ دنبال جنگ رمضان اعراب اسرائیل که برای موشک باران مناطق جولان از آبادان سوخت‌گیری می‌کردند امام خمینی (ره) بیانیه‌ای صادر کردند علیه این حرکت رژیم صهیونیستی که بنده پس از دریافت اعلامیه امام مسیر زندگی و حرکت بنده به طور کلی تغییر پیدا کرد در اعلامیه امام فرموده بود هر مسلمانی که اعلامیه را مطالعه می‌کند در جهت تکثیر و پخش آن بین مسلمانان اقدام کند که از آن روز بنده وارد مسئله تکثیر و پخش اعلامیه در مساجد محله جوادیه و شهر ری شدم.

این فعال انقلابی اظهار کرد: اعلامیه‌ها را در جامهری‌های شرکت تعاونی قرار گذاشتیم و در محله جوادیه بسیار موثر بود و نفراتی که اعلامیه‌ها را دریافت می‌کردند اگر روحیه مبارزه داشتند به تکثیر و پخش آن اقدام می‌کردند که در برخی مناطق محروم و فقیر نشین شهر ری به شدت پخش شد و برای ساواک جای سوال بود که چگونه این حجم از فعالیت بدون آنکه کسی از مخبرین یا افراد ساواک متوجه شود انجام شده است.

بازرگانی گفت: برای اینکه فعالیت‌های مبارزه‌ای‌مان دور از چشم ساواک انجام شود قرار‌هایی بر کوه‌ها گذاشته بودیم تا برخی از هماهنگی‌های فعالیت‌های خود را در این مناطق دور از چشم ساواک انجام دهیم که این فعالیت‌ها سبب آشنایی ما با بیشتر دانشجو‌ها و فعالین دانشگاه تهران شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi