شناسه خبر : 80706
شنبه 18 بهمن 1399 , 10:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مبارزی که در قفس داغ شکنجه «دَم» نزد

گفت‌وگوی تسنیم با مبارزی که در قفس داغ شکنجه «دَم» نزد/ ساواک کاری کرد که درس عبرت دیگران باشم

بانکه‌ساز گفت: به‌قدری وضعیت جسمی خرابی داشتم که بنده را به دیگر مبارزین نشان می‌دادند و می‌گفتند "اگر چیزی نگویی مثل او تو را در قفس می‌اندازیم."

 آغاز دهه فجر سراسر خوشی و شادی است، شادی با بوی گل سوسن و یاسمن، شادی با حضور حضرت امام خمینی(ره) و فرار شاه؛ نور علی نور شد اما ناگفته نماند خیلی از مبارزین کنار آن حکیم عارف قرار گرفتند و برنامه‌های ایشان را در تهران و سایر شهرستان‌ها عملیاتی کردند، عملیات‌هایی که هرکدام بوی شکنجه و صدای شلاق ساواک را تداعی می‌کند. این افراد با جانفشانی‌های خود انقلابی را رقم زدند که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور باشد.

احمد بانکه‌ساز یکی از این مبارزین قبل از انقلاب است که زیر شکنجه‌های ساواک در کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک سخن نگفت و در قفس آهنین داغ قرار گرفت و آن‌چنان شکنجه شد تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

* کابل و شلاق؛‌ پذیرایی اولیه بود

احمد بانکه‌ساز از مبارزین انقلاب اسلامی و زندانی سیاسی قبل از انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به شکنجه‌های کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک اشاره کرد و گفت: من از سال‌ 1348 مبارزه علیه رژیم شاه را آغاز کردم و در مردادماه سال 1352 توسط ساواک به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه و بیرون از دانشگاه دستگیر شدم.

وی با بیان اینکه ساواک اطلاعات دقیقی از مبارزین نداشت برای همین به هرکسی مشکوک می‌شد او را دستگیر می‌کرد؛‌ اظهار داشت: در همان ابتدا که من را دستگیر کردند به کمیته مشترک بردند، در همان بدو ورود با کابل‌های ضخیم به استقبال آمدند، آن‌قدر وحشیانه می‌زدند که تمام بدنم سیاه و کبود بود، کابل‌های متفاوتی داشتند که در زمان‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب با تأکید بر اینکه بار شکنجه‌ها آن‌قدر سنگین بود که فرد دستگیرشده تمام اطلاعات خانواده را اعلام می‌کرد،‌ افزود:‌ بازجو تمام این اطلاعات درست و غلط را جمع‌آوری و به یک پرونده تبدیل می‌کرد، پس از این اعترافات دیگرانی را نیز که نام آنها برده می‌شد دستگیر می‌کرد و با شکنجه و فشار اطلاعات جدیدی از آنها می‌گرفت.

* چرا فقط باید 24 ساعت اولیه شکنجه‌ها را تحمل می‌کردیم؟/ در کمیته مشترک می‌فهمیدیم این رژیم چقدر خود را بزک کرده‌ است

بانکه‌ساز به شکستن مقاومت مبارزین توسط شکنجه‌گران با فحش و ناسزا اشاره کرد و گفت: شکنجه‌گران با تمام توان شکنجه را دنبال می‌کردند تا اطلاعات را کسب کنند؛‌ برای همین میان مبارزین معروف شده بود که "فقط 24 ساعت زیر شکنجه‌ها دوام بیاورید تا بتوانیم نقل مکان کنیم که به دست رژیم پهلوی نیفتد."، چراکه در 24 ساعت تمام قرارها و اسناد را پاک‌سازی می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی وارد کمیته مشترک می‌شدی تازه می‌فهمیدی که این رژیم وحشی چقدر خود را بزک کرده‌ است؛ در آن جمع همه افراد با سلایق مختلف جمع و دستگیر شده بودند، از سخنرانان سیاسی گرفته تا روحانیون و اساتید دانشگاه توسط رژیم دستگیر شده بودند که بعدها وقتی انقلاب به پیروزی رسید متوجه شدیم همه مسئولین گذرشان به این زندان مخوف افتاده‌ است.

* از صدای آه‌وناله مبارزین می‌فهمیدیم چه‌کسی دستگیر شده‌ است

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب جابه‌جایی مبارزین در کمیته مشترک را با چشم‌بند عنوان کرد  و گفت: این موضوع باعث شده بود ما با یکدیگر ارتباط نداشته باشیم و فقط از طریق صدا همدیگر را شناسایی کنیم که بعضاً در حین جابه‌جایی صدایی از سلولی می‌آمد و ما متوجه می‌شدیم که چه‌کسی دستگیر شده‌ است.

این فعال دانشجویی ضد رژیم پهلوی قبل از انقلاب با بیان اینکه ابزارهای مختلفی برای شکنجه داشتند؛ تصریح کرد: آنها به‌گونه‌ای شکنجه می‌کردند که بتوانند از مخالفین رژیم پرونده‌های متعددی داشته باشند و همه آنها را شناسایی کنند، چراکه مبارزین با اعتقادات راسخ در اماکن مذهبی حضور پیدا می‌کردند و از روشنگری‌های روحانیون استفاده می‌کردند، مثلاً‌ بنده در حسینیه ارشاد به کسب معارف مشغول بودم و ماهیت رژیم پهلوی را می‌شناختیم.

بانکه‌ساز با ابراز اینکه 17 ماه در سلول انفرادی کمیته مشترک حضور داشته است؛‌ اظهار داشت: در این 17 ماه هرروز مورد شکنجه قرار می‌گرفتم تا اطلاعاتی را که دارم اعلام کنم، چراکه در دوران دانشجویی به‌دلیل تعصبات دینی و اسلامی در خصوص خباثت‌های رژیم شاه در دانشگاه و بیرون دانشگاه سخنرانی می‌کردم. رژیم شاه به‌خلاف عقیده مسلمانانی که داخل کشور حضور داشتند دست به اقداماتی می‌زد که خلاف اعتقادت مسلمانان بود چراکه فسق و فجور و فسادهای بسیاری وجود داشت و سعی داشتند برنامه‌های فرهنگی مخصوص خود را اشاعه دهند.

* در قفس داغ ساواک هم «هیچ» نگفتم

این مبارز سیاسی قبل از انقلاب ادامه داد: مبارزین و افراد مذهبی به‌دلیل اقدامات ضددینی رژیم شاه همواره در تلاش بودند در برابر این اقدامات روشنگری کنند برای همین طعم شکنجه‌ها را به‌جان می‌خریدند و در بسیاری از مواقع از سایر اقدامات محروم می‌شدند، من هم به‌عنوان فعال دانشجویی به این موضوعات حساس بودم و نقشه‌های این رژیم را نقش بر آب می‌کردم که ساواک افراد مختلفی به‌عنوان خبرچین داشت که بنده را لو دادند و دستگیر شدم.

بانکه‌ساز در بخش دیگری از سخنان خود راجع به شکنجه‌های متفاوت خود گفت: من در برابر تمام شکنجه‌ها مقاومت کردم از ضربات کابل تا زیر دستگاه آپولو و اطلاعاتی را اعلام نکردم اما پس از آنکه این شکنجه‌ها روی من تأثیر نگذاشت من را در قفس آهنی قرار دادند و زیر آن آتش روشن کردند که آرام آرام داغ داغ شد تا جایی که تمام دست و پا و اعضای بدنم تاول زد، به‌قدری داغ بود که نمی‌توانستم گرمای آن را دوام بیاورم اما باز هم هیچ نگفتم.

وی تأکید کرد: به‌قدری وضعیت جسمی خرابی داشتم که بنده را به دیگر مبارزین نشان می‌دادند و می‌گفتند "اگر چیزی نگویی مثل این فرد در قفس می‌اندازیم"، به بنده هم می‌گفتند "نگو که با وجود این، چیزی نگفتی"، تا درس عبرت برای دیگران باشم و آنها با دیدن وضعیت من همان‌جا لب به سخن بگشایند.

* امام خمینی(ره) در دل‌ها انقلاب کرد/ شاه می‌خواست اسلام از بین برود

این مبارز قبل از انقلاب درباره تأثیرگذاری سخنان حضرت امام خمینی(ره) برای ایجاد انقلاب گفت: با توجه به درآمد بالای رژیم پهلوی از فروش نفت و سایر اقلام کشور اما در هیچ‌جا آبادانی وجود نداشت و تمام امکانات مخصوص نزدیکان شاه بود و سایر مردم از امکانات حداقلی بی‌بهره بودند در حالی که وضعیت درآمدی کشور از فروش نفت و غیره بسیار بالا بود، همچنین که شاه و اطرافیانش به‌دنبال از بین بردن اسلام و غربی کردن ملت ایران بودند.

بانکه‌ساز با یادآوری اینکه آنها از طریق تلویزیون،‌ مجلات،‌ رادیو و جشن‌های 2500ساله به فکر انحراف جوانان بودند؛‌ تصریح کرد:  آنها آن‌قدر این کار را ادامه دادند تا همه مردم مطلع شدند که آنها می‌خواهند فساد را در کشور نهادینه کنند، مذهبی‌ها هم سعی می‌کردند از آلوده شدن جوانان و مردم ممانعت کنند برای همین در مظان اتهام قرار می‌گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت امام خمینی(ره) به‌نمایندگی از  ملت ایران پرچم مبارزه با رژیم پهلوی را دست گرفتند؛‌ خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) سخنگو و رهبر اعتراضات بودند و مردم با رهنمودهای ایشان توانستند در برابر ارتش وحشی رژیم ایستادگی کنند.

* مزدوران شاه فحشا را مایه پیشرفت می‌دانستند

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب در مورد فعالیت‌های تبلیغاتی مزدوران شاه با اظهار اینکه "تا در خصوص اسلام صحبت می‌کردیم ما را مرتجعان سیاه خطاب می‌کردند"، اضافه کرد: کسانی که در خصوص اسلام سخن می‌گفتند،‌ این افراد به آنها حمله می‌کردند و مدعی بودند "شما می‌خواهید این تمدن را به عقب برگردانید"، در حالی که آنها فحشا و فساد را مایه پیشرفت می‌دانستند که مستندات آن همچنان در شبکه‌های ماهواره در حال پخش است که چه فیلم‌های شنیع و وقیحی در آن دوران ساخته شد تا جوانان از اسلام رویگردان شوند.

وی ادامه داد: فساد و فحشا آن‌قدر گسترده شده بود که حتی افرادی که خیلی طعم مذهب را نچشیده بودند از دیدن این تصاویر اکراه داشتند و در برابر این تفکرات ایستادگی می‌کردند که بعضاً بین دستگیرشدگان در کمیته مشترک حضور داشتند.

امام خمینی , دهه فجر انقلاب اسلامی ,

* رژیم شاه حتی از عکس حضرت امام خمینی(ره) وحشت داشت

بانکه‌ساز تصریح کرد: مزدوران رژیم تلاش می‌کردند که مخالفین شاه را ضد خدا و مارکسیست نشان دهند در حالی که حضور حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان سردمدار نهضت تمامی این نقشه‌ها را از بین برد، چراکه دیگر نمی‌توانستند مبارزین را به بلوک شرق متصل کنند.

وی در خصوص تبعید حضرت امام خمینی(ره) به کشورهای مختلف گفت: رژیم منحوس پهلوی حتی از عکس امام خمینی(ره) هم وحشت داشت چه برسد به سخنرانی‌های ایشان. حضرت امام(ره) بی‌نهایت مطیع خدا و اسلام بودند برای همین سخنانشان به دل مردم می‌نشست و مردم را علیه شاه و مزدورانش بیدار می‌کرد.

این مبارز قبل از انقلاب با تأکید بر اینکه خداوند متعال در جای جای سخنان حضرت امام خمینی(ره) حس می‌شد؛‌ یادآور شد: شاه با تبعیدهای مکرر ایشان حلقه محاصره خود را تنگ‌تر کرد و باعث شد قیام شدت بگیرد؛‌ حتی ترفندهای آنها در جمع کردن ساواک و دستگیری هویدا و غیره کارساز نشد و باعث سرنگونی این رژیم شد.

* قیام امام خمینی(ره) بساط یزیدیان را بی‌آبرو کرد

بانکه‌ساز قیام حضرت امام خمینی(ره) را همانند قیام امام حسین(ره) در کربلا دانست و مایه آبروریزی و شناخت یزیدیان عنوان کرد و گفت:‌ آنها فکر می‌کردند با آمدن بختیار شکل نهضت تغییر می‌کند و شاه ملعون بتواند برگردد اما با درایت و شجاعت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی شکل گرفت و به‌لطف خدا 22 بهمن ایجاد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کشتارهای وسیع رژیم شاه پرداخت و تصریح کرد: رژیم شاه برای حاکم ماندن در کشور کشتارهای بسیاری کرد اما به‌دلیل آنکه نتیجه نداد، دیگر تکرار نکرد. آنها از هیچ اقدامی از جمله تیرباران، شکنجه،‌ زندانی کردن و غیره کوتاهی نکردند.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه حضرت امام خمینی(ره) وحدت در جامعه ایجاد کردند گفت: ایشان با رهبری خود بر سلایق گوناگون باعث پیروزی انقلاب شدند.

گفت‌وگو از محمد کربلایی اسماعیل

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi