شناسه خبر : 80741
دوشنبه 20 بهمن 1399 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واکنش ارتش شاهنشاهی به حضور زنان در تظاهرات

یکی از زنان مبارز علیه رژیم پهلوی در کتاب خاطرات خود به شرح رفتار و واکنش برخی از ارتشیان شاه به حضور زنان در تظاهرات علیه رژیم طاغوت پرداخت.
 

جاری شدن اشک ارتشی‌ها با دیدن زنان در تظاهراتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، یکی از مهمترین وجوه انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصه‌های مختلف مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی صحنه حضور میدانی زنان در تظاهرات‌های میلیونی تهران و شهرستان‌ها بود، تظاهرات‌هایی که به فرار شاه از ایران و پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

در بخشی از کتاب خاطرات «مریم بهروزی» درباره فعالیت انقلابی زنان در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی آمده است: «اعلامیه‌های حضرت امام را از آقای کاشمری و یا از شهید مفتح می‌گرفتیم، اما چون در آن زمان دستگاه چاپ و تکثیر در اختیار ما نبود، با خواهران و دیگر اعضای خانواده، اعلامیه‌ها را شب با دست می‌نوشتیم و روز‌ها با احتیاط در میان مردم توزیع می‌کردیم.

همچنین کلاس‌های قرآن و احکام را در هشت منطقه تهران مانند محله اسکندری، نازی‌آباد و پل رومی تشکیل دادیم. در این کلاس‌ها از میان خانم‌های شرکت کننده آن‌هایی را که زمینه کار سیاسی داشتند، شناسایی می‌کردیم و اعلامیه‌های حضرت امام را توسط آن‌ها توزیع می‌کردیم. در حقیقت تشکیلات داشتیم، ولی در آن موقع متوجه این موضوع نبودیم.»

فضل الله برخ مبارز انقلابی در خاطرات خود به راهپیمایی عید فطر سال ۱۳۵۷ و حضور زنان اشاره کرده و نوشته است: «در گذشته راهپیمایی داشتیم مثلا راهپیمایی عاشورای سال ۴۱ یا ۴۲ آن راهپیمایی عظیم یا ۱۵ خرداد همگی برادر‌ها بودند. اما آن روز حضور خواهر‌ها در راهپیمایی و شعار دادن آن‌ها به قدری مؤثر بود که حتی مأمورانی را هم که در سر راه بودند، تحت تأثیر قرار داد. مردم در خیابان شریعتی فعلی سرازیر شدند که در یکی دو نقطه جلوی آن‌ها گرفته شد و برخورد‌هایی صورت گرفت، ولی جمعیت راهش را ادامه داد. بعد از طرف خیابان میرداماد، جلوی حسینیه ارشاد مأموران زیادی گذاشته بودند و کاملا مانع جمعیت شدند، لذا جمعیت از آن طرف راهش را کج کرد و به طرف خیابان ولیعصر رفت و وارد آن خیابان شد. البته در مسیر، مأموران بسیار زیادی گمارده بودند. بالاخره این‌ها باخبر شده بودند و نظامیان و کامیون‌های ارتش با امکانات و وسایل سر راه قرار گرفته بودند و آن‌ها هم وقتی که این خواهران را در صف تظاهرات می‌دیدند خیلی‌هایشان تحت تأثیر قرار می‌گرفتند و گاهی اشک‌شان جاری می‌شد.»

در کتاب نقش زنان در نهضت امام خمینى آمده است: «براى اولین بار، زنان خراسان که در نهضت اسلامی هم پیشقدم و فعال بودند، به شکل گسترده‌اى به مخالفت با این سیاست رژیم پهلوی پرداختند. تعداد زیادى از آنان در روز ۱۷ دى ۱۳۵۶، هنگامى که مراسم جشن با حضور گروهی از ایادى شاه و زنان وابسته به آنان در میدان شاه در حال برگزارى بود، با حجاب کامل دست به راهپیمایى زدند و علیه رژیم، کشف حجاب و بانیان جشن هفده دى‌ماه شعار دادند.

تظاهرات آنان به آرامى و بدون دخالت مأموران انجام شد، زیرا رژیم پهلوی نمى‌خواست با دخالت خشونت‌بار و حمله به زنان در روزى که آن را روز آزادى زن مى‌دانست، باعث رسوایى هر چه بیشتر خود شود. این راهپیمایى مستقل زنان خراسان، زمینه‌ساز حرکت‌ها و راهپیمایى‌هاى با شکوه بعدى آنان شد.»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi