شناسه خبر : 81390
دوشنبه 23 فروردين 1400 , 11:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر

چهارمین سال برنامه پنج ساله ششم در حال اتمام است ولی اجرای قانون استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر با تأخیر مواجه است

فاش نیوز -  چهارمین سال برنامه پنج ساله ششم در حال اتمام است ولی اجرای قانون استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر با تأخیر مواجه است.

بر اساس بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، دولت مکلف شده است علاوه بر اجرای ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره های آن و اصلاحات بعدی، تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر را در طول اجرای برنامه استخدام نماید. 

اگر چه چهارمین سال برنامه پنج ساله ششم در حال اتمام است اما همچنان اجرای این قانون با تأخیر مواجه است. از سوی دیگر با تغییرات مثبتی که در مدیریت عالی بنیاد در سال ۹۹ به وجود آمده است تصمیم گرفته شد قوانینی که تا کنون در خصوص ایثارگران به اجرا در نیامده است پیگیری و رمینه اجرایی آن فراهم شود.

یکی از این قوانین مهم، بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم بود که در آن تاکید جدی بر استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد بدون هیچگونه قید و شرطی شده است.با پیگیری بنیاد و مکاتبه با رئیس جمهور تقاضا شد، حدود ۲۰ هزار نفر از این فرزندان تا پایان سال ۹۹ به استخدام دستگاه های اجرایی در آیند.

پس از آن رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست کرد جهت اجرای بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم،نسبت به استخدام ۱۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر علاوه بر سهمیه  ماده ۲۱ قانون جامع اقدام شود.

همچنین مقرر شد استخدام این تعداد افراد از طریق برگزاری آزمون اختصاصی بین آن دسته از فرزندان که فاقد شغل هستند در تمام دستگاه های اجرایی اعم از دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و دستگاه‌های غیر مشمول و دارای مقررات خاص انجام گیرد.

  رئیس  جمهور در پاسخ به نامه رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مراتب موافقت خود را با استخدام ۱۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد تا پایان سال ۹۹  اعلام نمود.

اما هر چند قانون به صورت مطلق و بدون قید و شرط استخدام این قشر از فرزندان ایثارگران را تجویز نموده است لکن حسب سایر مقررات جاری،سازمان سازمان امور اداری و استخدامی به دنبال برگزاری آزمون در بین این افراد است. البته اگر این تاخیرها و ایجاد موانع بهانه ای برای عدم اجرای قانون نباشد.

با توجه به ملاقات اعضای فراکسیون شاهد با معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد به هر تعداد از این جامعه که بیکار باشند مجوز استخدام داده شود و قانون بدون کم و کاست اجرا و محدودیت تعداد ۱۲۰۰۰ نفر اصلاح شود.  لیکن  با گذشت مدت زمان طولانی از دستور رئیس جمهور و تاخیری که سال ها در اجرای  قانون  صورت گرفته و با توجه به اینکه دستور رئیس  جمهور مبنی بر اجرای آن تا پایان سال ۹۹ می باشد اما سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تأخیر در اجرای آزمون  عملاً به مانع بزرگی در اجرای قانون تبدیل شده است.
تشکل‌های ایثارگری به نحوه اجرای قانون و تاخیر در استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰درصد اعتراض جدی دارند و در صدد هستند تا اعتراض خود را در قالب بیانیه به اطلاع مسئولان برسانند و تا حصول نتیجه نهایی آن را پیگیری کنند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
سلام حداقل یک استثنا قائل بشید پدرمن جانباز 50 درصد من الان چندسال در یک ارگان کار میکنم و جذب نشدم و منتظر استخدامی بود ولی این طرح اومده میگن باید تو بری و فرزند جانباز 70 درصد بیاد این انصافه حداق اون 20 درصد رو خاطر سه سال سابقه کاریم کنید
تورخدا یکی بیاد بگه من چکار کنم جانباز مگر جانباز نیست
با سلام خدمت ایثارگران عزیز جناب مجتهد یا یک کارشناس آشنا به قوانین ایثارگران جواب بنده رابدهد اینکه آیا یک مقطع تحصیلی بالاتر صرفا برای حقوق است یا از کلیه مزایای یک مقطع بالاتر بهره مند میشوند ایثارگران مشمول باتشکر
با سلام و احترام
کلا فرزندان جانبازان 25 درصد از اول هیچ جا هیچ سهمیه ای نداشته اند ک ندارند و نخواهند داشت پدر بیچاره ما ها هم رفتن جنگ مجروح شدن آیا نباید ما هم حقی از این سفره انقلاب داشته باشیم فقط مسئولین بلدن بیان تبلیغات کنند و بروند من به شخصه در حقم ناحقی شده خدا ازشون نگذره دنیا همین طوری نمیمونه آقایون مسئول
سلام حاج مهدی کاشانی عزیز این سفره سفره که همه میگویند در آن حقی دارند باور کن پر ازخالی است از این سفره برای پدران ما ترکش وگلوله وبرای ما بی پدری به همراه داشت ناشکری نمیکنیم قسمت همین بوده البته قسمت که چه عرض کنم انتخاب خود بزرگواران بوده وقتی 48 ماه داوطلب آنهم خط مقدم جنگ باشی.... افتخار هم نصیب ما شده بود اما افسوس که الان حال مردم کشورم خوب نیست از وضعیت بد معیشتی که در جنگ اقتصادی برقشر متوسط وضعیف جامعه تحمیل شده ورانت بازی ومشکلات داخلی وسیاست غلط خارجی جناب روحانی ونگاه مثبت وساده لوحانه به آن به طرف مرزها که هنوز هم در تدبیرشان امید به خارج دارند کلید این همه بی تدبیری دست خود دولت تدبیر است این فاصله قیمت ها که روز وساعت یک قیمتی است که ربطی به اونطرف مرز نداره نظارت ضعیف است.
باسلام
قربون عدالتتون آخه چرا اعضای خانواده شهدای مجرد برای شما اهمیتی ندارند
شهدای مجرد گناه کردند بچه نداشتند؟ حداقل در ازای یک شهید یکی از اعضای خانواده اش را استخدام کنید خواهر یا برادر شهدای مجرد آدم نیستند؟
با سلام و ضمن احترام به جامعه معظم شهداء و تمامی جانبازان معزز و تأئید خدمت رسانی به این عزیزان و خانواده محترم آنان ، باید عرض کنم دولت برای خود رفع تکلیف کرده چرا که بخش اعظم جامعه بزرگ جانبازان را جانبازان زیر هفتاد درصد و ایثارگران تشکیل می دهند . و تعیین حدود و مرز بندی میان این عزیزان در تصویب قوانین نادرست و تبعیض آمیز است . بنده به عنوان یک معلم جانباز و بازنشسته می گویم در این سالها که استخدام فرزندان شهداء و جانبازان و ایثارگران و حتی جوانان دیگر انجام نشده و یا انگشت شمار بوده پس این همه بازنشسته و استخدام های جایگزین از کجا و چه کانالی بوده است ؟ واضح است چیزی جز روابط و امتیاز موروثی که مسئولین برای خود و اقوام و فامیل های خود قائل بوده اند نیست . به خصوص در جاهایی مثل وزارت نفت و شرکت های تابعه و بانک ها و بیمه ها و خاص. حضور نیروهای شهرستانی در تهران بر خلاف آنکه می گویند استخدام ها باید بومی باشند حاکی از آن است که رئیس یک اداره و یا سازمان و یا یک مدیر کل به بالا از نیروهای شهرستانی ، بدون ضوابط و تنها با پارتی و امتیاز فامیلی در اکثر ادارات دولتی و بخش های وابسته به تأمین اجتماعی استفاده نموده اند . استخدام از طریق آزمون دستگاههای دولتی آنهم با حداقل سهمیه در حد یک یا سه نفر برای جانبازان و ایثارگران ، ترفندی فریبکارانه برای فرار از وظیفه و انجام نشدن قانون و حقوق ایثارگران است . لشگر کشی های نیروها به تهران آن هم توسط مسئولین و نمایندگان فرصت طلب برای فرزندان و فامیل های شهرستانی ، ادارات تهران را بر اساس لهجه و فرهنگ به یک منطقه و جغرافیای خاص تبدیل و تقسیم بندی کرده است . مهاجرت و تمرکز نیروها در یک منطقه تبعات ضد فرهنگی و اقتصادی برای کل کشور دارد . فرصت ایجاد اشتغال در همه کشور وظیفه دولت و مجلس است . محدودیت های اشتغال برای همه باید رفع شود . و مهمتر از آن این همه سازمانها و پست های موازی و بی خاصیت که دولتی ها و سایر ارکان ها و ارگانهای اداری برای خود ایجاد کرده اند نیروها را از حالت مولد تبدیل کرده به نیروهای تشریفاتی و غیر مولد . تولید و اشتغال را باید با دیدگاه اقتصادی درست کرد نه با نگاه سیاسی و غیراقتصادی .
پس فرزندان رزمندگان کی استخدام می شوند
اگر تعداد سهمیه در نظر گرفته شده برای فرزندان جانبازان زیر 70 درصد و ایثارگران را در هر دوره ( هر سال ) در آزمون استخدامی دستگاه های دولتی جمع کنی در تهران کمتر از 10 نفر می شود . با این وصف با توجه به آمار واقعی بیکاری میان فرزندان جانباز و ایثارگر و مصوبات و محدودیت های استخدام و سهمیه در نظر گرفته شده ، شاید تا برنامه بیستم توسعه درست شود یعنی حدود 30 سال از برنامه های قبلی گذشت و انشاله باید 14 برنامه دیگر صبر کنیم یعنی تا 70 سال دیگر شاید هم برای آخرت .
باسلام احتراما اینجانب فرزند آزاده ۸ سال اسارت و جانباز ۵۵٪ هستم که بعنوان نیروی شرکتی ) و بصورت خدماتی نزدیک به ۲۰ سال در شرکت نفت مشغول بکار میباشم ، با توجه به اینکه مدرک تحصیلی اینجانب فوق دیپلم برق است آیا بامکلف کردن دولت به استخدامی ایثارگران اینجانب نیز تبدیل وضعیت به رسمی میشوم یا خیر؟
با توجه به اینکه سال ۹۲ تبدیل وضعیت اینجانب به نیروی قراردادی به بهانه خدماتی بودن بنده انجام نشد، لطفا توضیح دهید..
دروغ آخر سال . ترفندی برای فرار از مسئولیت . رفع تکلیف دولت از خود . عمل نکردن به قوانین و مصوبات ( حقوق ایثارگران ) . ادامه تبعیض . سکوت و انفعال نهادهای نظارتی و قوای مقننه و قضائیه در قبال عمل نکردن به وظایف قانونی و ترک فعل توسط دستگاههای اجرایی و دولت . خوش گذرانی و کام جویی های آقا زاده های بی خاصیت . رنج و خون دل خوردن جامعه ایثارگران .
همان طور که مستحضرید چند سالی هست که بخاطر بازار کار خوب رشته های پزشکی و درآمد کلان این صنف اکثریت نخبگان کشور به دنبال اخذ پذیرش در این رشته ها هستند به طوریکه اگر نتوانند در داخل کشور به رشته مورد علاقه خود برسند به مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور می پردازند که هم از لحاظ بار مالی برای خانواده هایشان سنگین و طاقت فرساست و هم تامین دلار این عزیزان برای کشور هزینه بردارست و هم امیدی به بازگشت این عزیزان در آینده به کشور نیست و اگر هم کسانی در بین بچه های تجربی پیدا شوند که توان مالی رفتن به خارج از کشور را نداشته باشند مطمئنا تبدیل به افرادی بی انگیزه و سرافکنده در جامعه می شوند که این هم برای جامعه مضر است.حال سوال بنده از مسئولین کشور این است چه اشکالی دارد با افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و تاسیس دانشگاه های آزاد و بین الملل در این رشته ها هم نیاز جامعه به پزشک و دندان پزشک رفع گردد و هم با جذب دانشجویان خارجی به ارز آوری و ایجاد توریسم دانشگاهی در کشور بپردازیم؟ آیا فقط بخاطر منافع یک صنف باید منافع جامعه به خطر بیفتد؟چه ایرادی دارد پزشکان کشور به جای ماهی۲۰میلیون و متخصصان عزیز به جای ماهی۳۰۰میلیون ماهی ۱۰میلیون و ۲۰میلیون درآمد داشته باشند و درعوض برای ۴میلیون نفر در کشور شغل ایجاد شود و دیگر شاهد صف های طولانی در مطب پزشکان و بلاتکلیفی مردم نباشیم؟خواهشا هرچه سریعتر به رفع انحصار رشته های پزشکی بپردازید
سلام و عرض ارادت دوستان عزیز بدنیست در مورد سهام بانک دی ایثارگران تحقیقی کنید ابتدا این سهام به قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان به ما فروخته شد و ۷ سال بعد به ۷۰۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد الان دوباره به ۹۷ تومان رسیده نمیدانم در بانک دی چه خبر است کسی هم جوابگو نیست
لطفا آمارفرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر را که هنوزبیکارهستتد و تقاضای استخدام دارند را اعلام بفرمایند. لطفا سن این فرزندان را اعلام کنند که آیا ازنظرقانونی امکان استخدام برایشان وجوددارد یا نه؟. تاحرف اشتغال فرزندان ایثارگران پیش میاد فورا اعلام میشه که هنوزفرزندان شهدا و جانبازان 70%وبالاترمشکل اشتغال دارند، اولا استخدام با اشتغال مقوله ای جداگانه هست، مسئولان اجرایی مربوطه لطفا خلط مبحث نفرمایند.تاکی سر ایثارگران و فرزندانشان را شیره می مالید؟ آی آنهایی که تادیروز شایدهم الآن برای بیکاری فرزندان شهدا و ایثارگران اشک میریختید، آیا الآن هم اشک میریزید یا اون اشکها اشک تمساح بود؟، حالاکه بعضیهاتون دستتون یک جاهایی بندشده دیگه همه چی فراموش شد؟،شمایی که هم قانون بلدید هم باتبصره ها و ریزه کاریهای مصوبات ایثارگران آشنایی دارید و تادیروز خیلی داغ بودید، چه شد؟، دیگه داغ نیستید؟، حالاکه مدتیست درجایگاه مشاور و معاون و...قرارگرفتید چرا حرف نمیزنید و مدعی حقوق واشتغال ودرمان ومسکن ایثارگران وفرزندانشان نیستید؟، قیمتت همین بود؟، راضی شدی جایگاهی موقتی بهت بدن و دهنتو ببندن؟، تاکی؟، بالاخره خودتون میدونید این دولت و دولتها پایدارنیستند، می آیند و میروند و به هیچکس وفا ندارند، پس چرا خودتو و خودتونو مفت فروختید؟، فکرمیکردیم اگه درجایگاه حقوقی قراربگیری بهترمیتونی باجامعه هدف ارتباط پیداکنی و همون موارد و مشکلاتی که خودت و خودتان مدام اشاره میکردید را تاحدودی رفع مینمودید، اما دیگه یقین پیداکردیم هدفتون منافع شخصی و گروهی و حزبی بود، شک نداریم، خیلی ناجوانمردید. بسه دیگه، العاقل یکفی بالاشاره.
دمت گرم حرف حق روگفتی، چندی پیش یکی از برادران شهید که با استفاده از همون موقعیت شده بود معاون مدیر کل در سخنرانی که داشت مینالید چرا همه اش برای ایثارگران است،از وام مسکن گرفته تا استخدام و.... . بله چون خودش دیگه ا، تمام مزایای مربوط استفاده کرده و فکر نمیکند الان فرزند من بیکار در خونه وبال گردنم است.اصلا خیلی ها شک دارند که هنوز فر،ند شهید بیکار داریم.
بنیاد هم مدام تمام بخشنامه هایش که خیلی هایش قابل اجرا نیست دربوق وکرنا میدمد ومردم وهموطنانی که بیشتراز ما سختی میکشند نسبت به این خانواده ها حساس میکند.
سلام. بنده نه دنبال اشتغال فرزندانم هستم، نه نیازی به مسئولین بنیاد و سپاه و دولت و مجلس دارم، خداراشکر، نه وام و تسهیلات و...، هیچی، 31/5سال شاغل بودم و بازنشسته شدم و مستمری دارم، شکرا لله، نه دنبال جایگاهی میگردم، نه دنبال سر این و آن دویدم و میدوم، شکرا لله ، فقط زخم جگردارم از نامردیهای کسانی که فکرش را نمیکردم دیگه اینقدرنامردباشند که ازنردبام شهدا و ایثاروایثارگری خودشونو بالا بکشند، برای منافع شخصی خودشون. بیشترهمرزمانمان همین زخم جگررادارند، و این زخمها التیام نیافتند که هیچ، بلکه بدترشدند از اینکه بعضی همین هم زخمها وقتی دستشون جایی بند و بندتر شد، نمک بیشتری روی زخمهامون پاشیدند و میپاشند. عینکمان هم سفیداست، آنچه را که باید می بینیم، که اگرنمی دیدیم اصلا درد و زخم و خون جگری نداشتیم. یک همرزم میگفت: فلانی توکه اینقدرزخمهای جسم و دل اذیتت میکنه اگه یک روز خودت دستت بندشد چه تضمینی وجودداره که مثل اونا نشی؟، یااگه اون رفیق و رفقات که دستشون بندهست بگن بیا توهم تا بی نصیب نمونی، نمیرفتی؟. هنوزدارم فکرمیکنم، اما میدونم دست و دستهایی ماهارو نگه داشته، همین که خداروشکر تاحالا نون حلال خوردیم و سرسفره گذاشتیم، همین که زن وفررندمون قانع هستند، همین که بچه هامون گوشی و لپ تاپ 10و20و30میلیون تومنی ازمون نخواستند، همین که تاحالا احترام بزرگترشونو نگه داشتند، همین که صله ارحامشون قطع نشده، همین که زندگیشون حساب وکتاب داره و به ادای وجوهات شرعیه پایبندهستند، همین که سالمند و دچارخطا نشدند، همین که اعتقادات و آرمانها را بهترازمن وما درخودشون حفظ نموده و هرروزبصیرتشون افزون میشه، شکرا لله، شکرا لله ، شکرا لله، یعنی خدا خیلی هوامونو داره، هرچند ما خیلی بفرمانش نبوده و نیستیم، اما حلال و حرام را تشخیص دادیم، امیدواریم همین امر موجب خجالت زدگی ما درپیشگاه شهدا و امام شهدا نشه. آمین یا رب العالمین.
سلام
آیا افرادی که هنوز دانشجو هستند و فارغ التحصیل نشده اند امکان شرکت در این آزمون رو دارند؟
سلام آیا دانشجو ها میتوانند در این آزمون شرکت کنند یا حتما باید فارغ التحصیل باشند
مهرماه سال گذشته بود که طرح تبدیل وضعیت ایثارگران از پیمانکاری به رسمی در دستگاه ها و بخش های مختلف از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این طرح که با پیگیری های بنیاد شهید دنبال و به تصویب رسید تمامی دستگاه های دولتی را موظف به رسمی نمودن ایثارگران نموده است. با این حال برخی از ارگان ها و دستگاه ها از اجرای این مصوبه مجلس که فرزندان شهدا، جانبازان و شخص جانباز را شامل می شود سرباز زده اند. به عنوان مثال در قرارگاره خاتم الانبیاء(ص) که زیرمجموعه سپاه پاسداران است تعدادی از جانبازان و فرزندان شاهد و ایثارگر حضور دارند که هنوز تبدیل وضعیت نشده اند. شنیده ها حاکی است که مجوعه خاتم الانبیا عنوان کرده مصوبه مجلس شورای اسلامی، این مجموعه را برای اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران موظف نمی کند.

با این حال در برخی از سازمان ها و ارگان ها متاسفانه به جایگاه ایثارگران و فرزندان شهدای شاغل کم توجهی و کم لطفی می گردد که لازم است مدیران مجموعه ها ضمن درک شرایط و سختی های این عزیزان تلاش کنند مشکلات آنان از قبیل حفظ شان در محیط کار، پرداخت حق جذب، اضافه حقوق و غیره نیز رفع گردد.

از این رو انتظار می رود که مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی خود را برای اجرای دقیق و کامل طرح تبدیل وضعیت ایثارگران به کاربسته و مانع از اجرای ناقص و یا سلیقه ای این مهم گردد. حال که این قانون بعد از مدت ها پیگیری تصویب شده باید از اجرای صحیح آن نیز مطمئن شد. خانواده های شهدا و ایثارگران با فدا کردن عزیزان و سلامتی خود ایرانی امن را به وجود آوردند و انتظار از دستگاه های مختلف این است که به این وظیفه قانونی، شرعی و اخلاقی خود به خوبی عمل نمایند.
متاسفانه درکشور ما خود ادارات ونهادهایی که بخشنامه برای اجرا به دیگر اداره یا نهادها میفرستند خودشان دراجرای ان کم کارترین هستند .مانند بنیادشهید یا بهزیستی.
بخشنامه میکنند برای مناسب سازی ورودی اداره ها برای تردد جانبازان ومعلولان اما خودشان هیچ کاری انجام نمیدهند؟؟؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi