شناسه خبر : 85732
چهارشنبه 14 مهر 1400 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دفن افراد غیر شهید در گلزار شهدا خلاف شرع است

گلزار شهدا محل دفن حماسه آفرینان شهیدی است که آگاهانه این مسیر را انتخاب کرده اند. نگذاریم سیاست‌بازان آن را محل دفن اغیار کنند...

در ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است:

هرگونه جابجایی قبور و دفن افراد غیر شهید، یا تغییر کاربری و اجرای هرگونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهدا با موافقت بنیاد امکان پذیر است.
 با شکایت از مصوبه هیات وزیران در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، شاکی طی دادخواستی به طرفیت از هیات وزیران ابطال عبارت "و دفن افراد غیر شهید" در ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به علت مغایرت با موازین شرع مقدس اسلام را خواستار شد. شاکی صرفاً ابطال  آن را از بعد شرعی تقاضا و مدعی شد با دفن افراد غیر شهید در گلزار شهدا، شان و منزلت فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد تضعیف می شود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ۹۸/۱۰۲/۱۰۷۳۲  مورخ ۱۹ /۴ /۹۸ در خصوص این ادعا اعلام کرد:
 اطلاق مصوبه مورد شکایت از جهت شمول نسبت به مواردی که گلزار شهدا را از صورت مرکز فرهنگی اسلامی خارج می کند و موجب عدم رعایت قداست و احترام به شهدا و ایثارگران می گردد و به عبارتی دیگر موجب تضعیف فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت شده و باعث فراموش شدن منزلت و حق عظیم ایثارگران بر مردم و کشور می‌گردد، خلاف سیاست‌های کلی نظام در امور "ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی" بوده و خلاف شرع می باشد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰/ ۷/ ۹۸ پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرد:
با توجه به اینکه مطابق تبصره ۲ ماده ۸۴ و ماده ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، نظر فقهای شورای نگهبان برای هیات های تخصصی و هیات عمومی لازم‌الاتباع است و حسب مفاد نامه شماره  ۹۸/۱۰۲/۱۰۷۳۲ مورخ ۱۹/ ۴/ ۹۸ قائم مقام دبیر شورای نگهبان، فقهای شورای نگهبان اطلاق مصوبه مورد شکایت را خلاف شرع تشخیص داده اند، بنابراین در راستای احکام قانونی مذکور و تبعیت از نظر فقهای شورای نگهبان اطلاق عبارت "و دفن افراد غیر شهید" در ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به علت مغایرت با شرع با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۱۳ و تبصره ۲ ماده ۸۴ و ۸۸ و ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می شود.

حضرت امام خمینی  رحمت الله علیه درباره گلزار شهدا فرمودند:

همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.
گلزار شهدا محل دفن حماسه آفرینان شهیدی است که آگاهانه این مسیر را انتخاب کرده اند. نگذاریم سیاست‌بازان آن را محل دفن اغیار کنند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
حاج یوسف عزیزعلیرغم همه ارادتی که بشمادارم بایدانتقادکنم ازمحضرتان نه فقط شمابلکه همه سینه سوختگان دفاع مقدس چراکه همیشه سعی کرده ایددرحاشیه هاباشیدچندین بارشخصاخدمتتان معروض داشتم که قوانین ایثارگری ضمانت اجرایی نداردچندین بارپیامک دادم خدمتتان که فرزندشهیدی که خودش جان بازجنگ است رامجموعه ایی تحت فشارروانی قرارداده وتبدیل وضعیتش نمیکندوشئونات خانوادگیش راتخریب کرده اندشماوریاست عالی بنیادکه خودش ازدردکشیدگان بودجوابی ندادیدحاج یوسف عزیز شماهمرزم محمدجهان آراهستیدشمامدافع خرمشهربوده ایدلابلای شهدازیست داشته ایدشمانبایدبگذاریدخلاف شرع وقانون انجام واجرابشودوالاکاغذبازی ونوشتن ها هیچ دردی رادوانخواهندکردامروزهم آنهائیکه دیروزدرسوراخ های خانه هایشان قایم شده بودندرزمنده فرزندشهیدجان بازرابه انزواکشیده اندشماازقبورشهداسخن میگوئیداصول شهدادرحال تخریب است میدانید درهمان مجموعه موردبحث بیش ازسیصدنفرکارمندهست همه آنهاهرهرهربه اصول ایثارگری میخندندحاج یوسف کجای گردونه قرارگرفته ایدبرادردلاورم همه ارزشهازیرپای بی ارزشهادرحال له شدن است یاعلی برادر
به نظر من جانبازان قبل فوت برن بنیاد وقبری را که جوار مزار شهداست را پلاکش رو بگیرند .
خدمت برادر بزرگوارم آقای یوسف مجتهد ، عرض ادب و احترام
از روشنگری همیشگی شما در قوانین ایثارگری ، که بسیار جای تامل و توجه دارد سپاسگذارم .
جناب مجتهد ، در این مطلب شما با مضمون خاکسپاری افراد غیر شهید در گلزار شهدا ، به نکته ای پر ابهام رسیده ایم که در صورت امکان ، به این مورد پاسخ بفرمائید . از زمان مقطع دفاع مقدس و خاکسپاری اجساد مطهر شهدا ، عده ای از والدین شهدا ، از جمله والدین بنده به سبب شهادت برادرم مصطفی ، در همان هنگام اقدام به تخصیص و تهیه قبر ، اقدام نمودند که صرفا" قصدشان این بوده پس از فوت در آن قطعه همجوار با قبر برادرم ، به خاک سپرده شوند و پدر مرحوم بنده نیز در همان قطعه تخصیص داده شده ، دفن شدند و مادر بنده که در قید حیات هستند ، نیز جداگانه قطعه ای دیگر بنام خود تخصیص داده اند . حال با توجه به نکته پر اهمیت شما ، دفن شدن والدین شهدا از جمله والدین بنده در کنار گلزار شهدا ، آیا توجیه شرعی داشته و تفسیر شرع و قانون در این حوزه چیست؟
بدوا" از بذل توجه شما در توجیه قوانین شرعی و موضوعات مرتبط ، بسیار سپاسگذارم .
والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi