شناسه خبر : 89130
شنبه 21 اسفند 1400 , 16:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بودجه ارزی درمانی جانبازان چرا حذف شده است؟

در بودجه‌های سنواتی سال‌های گذشته، دولت برای تهیه و تامین داروهای خاص، تجهیزات پزشکی، توانبخشی و آمبولانس برای درمان جانبازان با برخورداری از معافیت های مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی بودجه ارزی و ریالی پیش‌بینی...

فاش نیوز - در بودجه‌های سنواتی سال‌های گذشته، دولت برای تهیه و تامین داروهای خاص، تجهیزات پزشکی، توانبخشی و آمبولانس برای درمان جانبازان با برخورداری از معافیت های مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی بودجه ارزی و ریالی پیش‌بینی می‌ کرده است. طی سالهای اخیر با حذف بودجه ارزی مشکلات جدی در امور درمانی و توانبخشی  مرتبط با جانبازان و سایر ایثارگران به وجود آمده است.

جزء  ۲ و ۳ بند ص تبصره ۱۵ قانون بودجه در سال ۸۴ دولت را موظف کرده بود، به منظور توسعه و تامین بهداشت و درمان جانبازان تمهیدات زیر را فراهم کند:

* تامین امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری ،دارو و تجهیزات پزشکی، ارتز و پروتز و آمبولانس مورد نیاز جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی، خانواده های شاهد و آزادگان

* تهیه و تامین داروهای خاص و تجهیزات پزشکی و توانبخشی و آمبولانس با استفاده از بودجه ارزی و ریالی با برخورداری از معافیت های مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی

‏ در بند ج ماده ۵۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۴/۸/۱۵  دولت مکلف شده است اعتبارات لازم را برای تامین حقوق ورودی تجهیزات پزشکی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان به صورت جمعی -  خرجی انجام دهد.

در قانون موخرِ مصوبِ مجلس شورای اسلامی، یعنی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مجدداً به این تکالیف اشاره شده است.

ماده ۱۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران را موظف کرده است امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات مورد نیاز را برای گروه های ویژه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و اندامهای  مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان را تهیه و تامین نماید.

  بدیهی است تامین خارجی این تجهیزات بدون تامین ارز ممکن نیست.

در تبصره ۲ همین ماده آمده است: بنیاد موظف است داروهای خاص، تجهیزات پزشکی و توانبخشی و آمبولانس مورد نیاز ایثارگران را از محل اعتبارات مصوب خود تامین و وارد نماید. تاکید بر واردات این تجهیزات لزوم تامین ارز آنرا گوشزد می کند.  بدون تامین ارز مورد نیاز واردات این تجهیزات ممکن نیست.  در ماده ۱۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بنیاد موظف شده است نسبت به اعزام به خارج جانبازانی که امکان درمان آنان در داخل کشور وجود ندارد  حسب تشخیص و نظر کمیسیون پزشکی و تایید شورایعالی پزشکی بنیاد با استفاده از بودجه ارزی و ریالی که در اعتبارات سنواتی بنیاد پیش‌بینی می‌گردد، اقدام نماید.

هرچند با اقداماتی که طی سال های اخیر صورت گرفته نیاز به اعزام به خارج بسیار محدود شده است و رشد امکانات پزشکی در کشور نیاز ما را به اعزام  به خارج کمتر کرده است، لکن همچنان برخی از اقدامات باید از طریق اعزام به خارج یا ورود متخصصان مربوطه به داخل کشور حل گردد. بدیهی است اقداماتی در این زمینه که در این ماده  نیز به آن اشاره شده است فقط با استفاده از بودجه ارزی ممکن است. مجلس شورای اسلامی با دقت در تنظیم بودجه نهادی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران باید شرایط درمانی و توانبخشی جانبازان  و ایثارگران را که به شرایط سالمندی رسیده اند، بهتر از گذشته فراهم کند.

| یوسف مجتهد

اینستاگرام
باسلام جناب یوسف مجتهدعزیز خداخیرت بده شما تظلم خواهی کن که جانبازان مظلوم واقع شده اند
خیلی وقته که این کاررو کردن!
صداشو درنیاوردن!!!
با سلام. از ابتدای سال 1401تا هم اکنون هزینه پرداختی نسخ پزشکی جانبازان پرداخت نشده.چند بار پیگیری کردم بیمه دی میگوید تا بنیاد به ما پول ندهد. ما هم نمیتونیم هزینه درمان جانبازان را بدهیم.از بزرگواران این سایت مفید درخواست بررسی وخبر رسانی دارم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi