شناسه خبر : 90190
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 , 15:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اروپا تصمیمش کجا بود؟!

در حالی که نماینده اتحادیه اروپا در سفر اخیر به تهران هیچ پیشنهاد درخوری برای احیای تعهدات برجامی غرب و رفع بن‌بست موجود در مذاکرات نداشته، یک روزنامه تیتر زد «تصمیم جدی اروپا برای احیای برجام»!
این روزنامه زنجیره‌ای همچنین نوشت: «سفر انریکه مورا به ایران تلاش دوم اتحادیه اروپا در دو ماه گذشته برای پیدا کردن راه حل است تا برجام از بن بست خارج شود و به اصطلاح توافقی شکل بگیرد. از زمانی که طرف‌های برجام به پایتخت‌های کشورشان رفتند تحرکات گوناگونی انجام شده مذاکرات از بن بست خارج شود البته تا به این لحظه نتیجه‌ای حاصل نشده است با توجه به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، عدم حصول نتیجه در خصوص برجام برای تمامی طرف‌های مذاکره زیان‌بار خواهد بود. با توجه به این که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مناسبات سیاسی و امنیتی دنیا را دگرگون کرده است بر همین اساس اتحادیه اروپا تصمیم جدی به احیای برجام دارد البته آمریکا نیز مثل اروپا چنین خواسته‌ای دارد. بنابراین سفر انریکه مورا به تعبیری با چراغ سبز نشان دادن ایران صورت پذیرفته است و مهم‌تر از آن سفر یک روزه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران قاعدتا در راستای احیای برجام بود. بنابراین آنچه واضح و مبرهن است این که ایران به درستی متوجه شده  برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی به دنبال احیای برجام است چرا که منافع سیاست در مذاکره و با در دست گرفتن ابتکار عمل شکل می‌گیرد. همان طور که می‌دانید دستیابی غربی‌ها به نفت و گاز ایران از طریق توافق هسته‌ای بهتر و راحت‌تر از دستیابی آنها به نفت و گاز روسیه است با توجه به این که جنگ روسیه و اوکراین باعث بالا رفتن قیمت نفت شد آمریکا و اروپایی‌ها تلاش کردند کشورهای امارات و عربستان را تحت فشار قرار دهند تا تولید نفت‌شان را افزایش داده و قیمت نفت کاهش پیدا کند اما این فشارها نتیجه نداد و آمریکا و اروپا با مخالفت ابوظبی و ریاض مواجه شدند. بنابراین نفت و گاز ایران یکی از ابزارها و فرصت‌های مهم در مذاکرات برجام است.
مسئولان باید متوجه باشند بازار انرژی برای ایران یک فرصت ارزشمند است وقتی اوضاع کنونی جهان فرصتی این‌چنینی ایجاد کرده است ایران باید بدون درنگ از این فرصت استثنایی در راستای منافع ملی یا همان منافع ملت استفاده کند. اما راقم سطور بر این نظر است مشکل اصلی دیپلماسی ایران در مذاکرات، صرف‌نظر از این که چه وقت و چگونه به انجام می‌رسد نه دیپلمات‌های ایرانی و نه تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین و نه حتی رویکرد نگاه به شرق در سیاست خارجی‌ست بلکه مشکل خودتحریمی‌ست!». این تحلیل فاقد کمترین مستند، در حالی در روزنامه زنجیره‌ای منتشر شده که اولاً انریکه مورا به هنگام بازگشت و توقف در آلمان، مورد بازداشت موقت قرار گرفت؛ که میزان اهمیت قائل شدن به وی درخور اروپا را نشان می‌دهد. ثانیاً او هیچ پیشنهاد درخوری از طرف اروپا و آمریکا در زمینه لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر به همراه نداشته است. بنابراین نویسنده این تحلیل باسمه‌ای معلوم نیست از کجا به «تصمیم جدی اروپا برای احیای برجام» پی برده و ضمنا مدعی شده که آمریکا هم در این زمینه جدی است؟!
نکته چهارم به جایگاه و وزن اروپایی برمی‌گردد. آنها همین حالا در اثر بی‌ارادگی و انفعال نسبت به آمریکا هزینه‌های ماجراجویی آمریکا در اوکراین و کشاندن جنگ به داخل اروپا را می‌پردازند. پنجم اینکه اروپا هرگز جرئت نکرده پیشنهاد خرید گاز را به ایران پیش بکشد، چه اینکه با فشار آمریکا مجبور شد خرید نفت از ایران را هم متوقف کند و حال آنکه خرید نفت همه با تخفیف، به سود اروپایی‌ها بود. سه دولت اروپا عضو برجام همچنین 11 تعهد خود در برجام را زیر پا گذاشته و بر کمپین آمریکا برای فشار حداکثری پیوستند، به خیال اینکه ایران به زانو درمی‌آید. آنها همین حالا هم با وجود فشار اقتصاد نیابتی از جنگ اوکراین، اراده و جرئت تعامل برد- برد با ایران را ندارند. تروئیکای اروپایی در رویکرد خصمانه و خباثت خود حتی به وعده‌های بی‌ارزشی مانند راه‌اندازی کانال اس‌پی‌وی و اینستکس هم عمل نکردند. تیتر روزنامه زنجیره‌ای تداعی‌کننده تیتر دروغین چند سال پیش روزنامه آفتاب یزد بود که در کنار عکس درشت فدریکا موگرینی تیتر زده بود «هرچه تهران بگوید»!
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi