شناسه خبر : 90466
سه شنبه 10 خرداد 1401 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تقدیر از فیلم نادیده؛ زن در دیدگاه اصلاحات؛ از میترا استاد تا زهرا امیر ابراهیمی

مسابقه اصلاح‌طلبان برای تبریک به عنکبوت مقدس

رویداد سلام فرمانده در تهران و جشنواره کن در کنِ فرانسه با آنکه در نگاه اول کاملا بی ربط به نظر می رسند اما در لایه‌های زیرین، خط مبارزه‌ای درون خود تشکیل داده‌اند که می‌تواند جبهه حق و باطل تشکیل بدهد.
در هفته جاری دو رویداد در ایران و فرانسه رخ داد که جامعه ایرانی را به واکنش‌های متعددی واداشت. رویداد سلام فرمانده در تهران و جشنواره کن در کنِ فرانسه با آنکه در نگاه اول کاملا بی ربط به نظر می رسند اما در لایه‌های زیرین، خط مبارزه‌ای درون خود تشکیل داده‌اند که می‌تواند جبهه حق و باطل تشکیل بدهد.
 
در پنجشنبه گذشته و هنگامی که اجتماع صدهزارنفری سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی تهران تشکیل شد مخالفان سیاسی حکومت با حملات عجیب خود به مخالفت به آن پرداختند. در این میان حملات تند افراد شناخته شده جبهه اصلاحات بسیار عجیب بود. کسانی که لکه ننگین توهین و تمسخر عاشورای حسینی و شهادت اباعبدلله(ع) را در کارنامه سیاه خود در فتنه سال88 دارند به یکباره نگران شهادت رئیس مکتب شیعه شدند و برگزاری این رویداد را جشن خواندند و به آن تاختند و اصلا دقت نکردند که این مجلس ذکر اهل‌بیت نه تنها جشن نبود بلکه مراسمی بود که نوجوانان و کودکان این مرز و بوم ارادت خود و انتظار برای فرج مولایشان را فریاد میزدند.
 
اما چند روز بعد پس از تخطئه نسبت به این رویداد، جریان اصلاحات نمایش سخیف دیگری را در شبکه‌های مجازی به راه انداخته است. 
 
در جشنواره سیاسی کن که دیگر فرایند سیاسی آن از انتخاب تا تقسیم  جوایز بین فیلم‌ها اظهر من الشمس است؛ یک فیلم ضد دین‌، ضد مذهب، وارونه نسبت به واقعیت و مهمتر از همه یک فیلم درجه سه هنری ابتدا به بخش مسابقه راه‌یافته و با کمک داور ایرانی این دوره یعنی اصغر فرهادی، جایزه بهترین بازیگر زن به بازیگر نقش اول زن فیلم یعنی زهرا امیرابراهیمی داده می‌شود.
 
مسئله اصلی اما در حال حاضر نه زهرا امیر ابراهیمی است نه جایزه ای است که او با همکاری اشخاص مختلفی برده است بلکه مسئله همان خط مبارزه ایست که در ایتدای مطلب به آن اشاره شد.
 
آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت، پس از اعلام خبر اعطای جایزه به زهرا امیرابراهیمی، بازیگر مذکور، در توئیتی نوشت: «زهرا امیرابراهیمی از خاکستر خود برخاست و امروز مزدش را گرفت. مبارکش باشد».
 
آذر منصوری بدون آنکه یک دقیقه از فیلم را دیده باشد؛ فقط برای آنکه از سلیقه مخاطبانش عقب نیافتد و  به خاطر همرنگ جماعت نشدن رسوا نشود به حمایت بازیگری می‌پردازد که جایزه‌اش را با تخریب و توهین به مقدس‌ترین مکان ایران یعنی حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) بدست آورده است.
 
آیا دبیر کل حزب اتحاد ملت پوستر فیلمی که امیرابراهیمی در آن بازی کرده را مشاهده نکرده است؟ پوستری که در آن تصویری هوایی از حرم امام رضا علیه‌السلام در شب که چراغ‌های خیابان‌های اطراف حرم، خطوطی را به مرکزیت حرم ایجاد کرده و روی این تصویر، نام فیلم یعنی عبارت «عنکبوت مقدس» با فونت عربی زده شده است. 
 
 
این توهین آشکار به مقدسات ده‌ها میلیون ایرانی با اعتراض کاربران فارسی زبان در فضای مجازی مواجه شد و آیا می‌توان پذیرفت که آذر منصوری بی اطلاع از این توهین، ذوق زده از جایزه بازیگر زن این فیلم باشد؟
 
اما واکنش  محمدعلی ابطحی رئیس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات بامزه‌تر است: ««زهرا امیرابراهیمی نشان داد که وقتی مشکلی در زندگی زمینت می‌زند، می‌شود دوباره بلند شد و به قله رسید. مبارک خودش و مبارک هر افتاده‌ای که به راه می‌زند.» و وقتی با این اعتراض مواجه شد که فیلمی که او در آن بازی کرده، ضد ایرانی و ضد اسلامی است، پاسخ داد: «من فیلم را ندیدم که قضاوت کنم. ولی یک زن ایرانی بوده، رفتن این راه امیدوارانه تبریک دارد.» یعنی هیچ چیزی مهم نیست و صرف زن بودن کفایت می‌کند.
 
ابطحی درحالی به صرف زن ایرانی بودن امیرابراهیمی افتخار می‌کند و او را مایه مباهات می‌داند که اصلاح‌طلبان در قضیه محمدعلی نجفی شهردار اصلاح‌طلب تهران که با ضرب 5 گلوله همسر خود را به قتل رساند، به‌جای محکومیت این قتل، مدعی شدند میترا استاد یک پرستو بوده است، و بدین ترتیب در پی تطهیر هم‌‌حزبی خود برآمدند.
 
این واکنش دوگانه اصلاح‌طلبان نسبت به یک اجتماع مذهبی در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) و سکوت یا حمایت ضمنی  از توهین به نوه ایشان یعنی امام رضا (ع) به تایید فرضیه‌ای کمک می‌کند که مدت زیادی درباره جریان اصلاحات در افواه کارشناسان رد و بدل می‌شود؛ و آن هم مخاطب زدگی این طیف سیاسی است. 
 
اصلاح‌طلبان که در ۳ انتخابات قبلی شکست‌های بدی خورده‌اند و حتی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ نیز با کاندیدای اجاره‌ای به رقابت پرداختند و نیروی‌های باسابقه خود یعنی عارف و جهانگیری را فدای روحانی کردند و حتی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز سعی داشتند با کوپن علی لاریجانی سابقا اصولگرا به میدان بیایند، می‌دانند که در بین جامعه امروزی حرف‌شان خریدار ندارد و اگر با این تحلیل‌های سطحی اما مخاطب‌پسند خود را همرنگ جماعت نکنند خیلی زود از جبهه اصلاحات نامی در تاریخ باقی نخواهد ماند پس حالا می‌توان دلیل نظرات زرد و شاذ فعالان اصلاح‌طلب را درک کرد.
به نقل از رجانیوز
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi