شناسه خبر : 93317
شنبه 02 مهر 1401 , 11:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهرهایی که روز دوم جنگ سقوط کردند

دومین روز جنگ با اعلام وضعیت جنگی از سوی امام خمینی (ره) آغاز شد و برای سازماندهی نیرو‌ها و امور جنگ رئیس جمهور و فرمانده کل قوا شخصا فرماندهی نیرو‌های ایرانی را برعهده گرفتند.

 

 ابتدای مهر علاوه بر مناسبت بازگشایی مدارس یادآور خاطره تهاجم نظامی صدام به کشور و آغاز جنگ هشت ساله‌ای است که علاوه بر تلفات و خسارت‌های بی‌شمار یکی از برهه‌های حساس و تاریخ ساز کشور پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌شود. بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده هستند که دوران طلایی دفاع مقدس باعث رشد و بالندگی انقلاب اسلامی بود و به نوعی انقلاب مردمی ایران در سال ۱۳۵۷ را بیمه کرد. شهادت بیش از ۲۰۰ هزار زن و کودک و جوان، درخت پربار انقلاب اسلامی را پربارتر کرد و گنجینه‌ای ارزشمند از فضایل بی‌شمار و تجارب گران‌بهایی شد که آیندگان می‌توانند با بهره‌گیری از آن پیشرفت مادی و معنوی خود و کشور را رقم بزنند.

در دومین روز جنگ تحمیلی تلاش نیرو‌های بعثی برای تصرف پاسگاه‌های مرزی و جاده‌ها و مناطق سوق الجیشی ادامه داشت. اجرای آتش دوربرد روی نقاط حساس و کلیدی جبهه‌ها، از جمله آبادان و خرمشهر تشدید شد و نیرو‌های ایرانی با وجود کمبود امکانات از پیشروی سریع دشمن جلوگیری کردند. در منطقه میانی مرز جمهوری اسلامی ایران و عراق یعنی از جنوب دهلران تا شمال قصرشیرین که به دلیل نزدیکی به بغداد به خصوص در محور‌های دهلران، مهران، سومار، نفت شهر و قصرشیرین از حساسیت خاصی برخوردار است. دشمن تلاش می‌کرد سریع به اهداف خود دست یابد و هرچند در این روز موفق نشد، ولی تا حدودی پیشروی کرد و سومار اشغال شد. در دومین روز جنگ، هواپیما‌های دشمن ۱۸ شهر را هدف قرار دادند و تعدادی از هواپیما‌ها و دو بالگرد دشمن سرنگون شد. در جریان اقدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلام برای مقابله با هجوم هوایی ارتش بعثی عراق حدود ۱۵ مرکز مهم نظامی عراق و تعدادی از تاسیسات نفتی آن کشور هدف قرار گرفت.

اعلام وضعیت جنگی از سوی امام خمینی/ شورای امنیت تنها از تشدید درگیری‌ها نگران است

اعلام وضعیت جنگی از سوی امام خمینی (ره)

دومین روز جنگ با اعلام وضعیت جنگی از سوی امام خمینی (ره) آغاز شد و برای سازماندهی نیرو‌ها و امور جنگ، رئیس جمهور و فرمانده کل قوا شخصا فرماندهی نیرو‌های ایرانی را برعهده گرفتند. از سوی دیگر، صدام تهاجم نظامی خود را «جنگ آزادی‌بخش علیه ایران!» معرفی کرد که هدف آن سرنگونی دولت ایران است و تنها با پذیرش شرایط بغداد در مورد محدوده مرز خاکی، حاکمیت بر شط العرب و استرداد سه جزیره «دهانه هرمز» خاتمه خواهد یافت.

در طول مرز از خرمشهر تا هویزه درگیری‌های شدیدی جریان داشت. دشمن تلاش خود را برای پیشروی به سمت خرمشهر تشدید کرده است. لشکر ۹۲ اهواز گزارش داد که حدود ۲۰۰ تانک بعثی از شلمچه عبور کرده و به شش کیلومتری خرمشهر رسیده‌اند. تعدادی از دژ‌ها سقوط کرده‌ و شهر زیر آتش است به طوری که حدود ۱۰۰ نفر شهید و مجروح شدند. نیرو‌های مقاوم خرمشهر دچار کمبود مهمات و امکانات هستند، ارتباط زمینی آبادان و خرمشهر نیز قطع شد. اسکله‌های آبادان زیر آتش دشمن قرار دارد. بین گارد ساحلی آبادان و نیرو‌های دشمن درگیری شدیدی درگرفته است. پاسگاه‌های طلائیه قدیم و جدید روز گذشته سقوط کردند و دشمن در صدد تلاش برای تصرف کوشک است. در هویزه و سوبله و دیگر نقاط مرزی دشت آزادگان درگیری شدیدی وجود دارد.

اعلام وضعیت جنگی از سوی امام خمینی/ شورای امنیت تنها از تشدید درگیری‌ها نگران است

سقوط سومار در دومین روز جنگ

در جبهه میانی طبق اعلام استاندار ایلام و سپاه غرب درگیری‌هایی که از ساعت شش صبح در طول مرز موسیان تا دهلران و مهران آغاز شده ادامه دارد و دشمن با واحد‌های زرهی و پیشتیبانی هوایی مواضع خودی را می‌کوبد. پاسگاه‌های موسیان بهرام‌آباد، گمرک، فرخ‌آباد و آب زیادی در محاصره قرار گرفته‌اند و امکان سقوط وجود دارد.

ساعت ۱۰ صبح خبر سقول سومار توسط سپاه غرب اعلام می‌شود. حدود ظهر دشمن تلاش برای دستیابی به نفت‌شهر را تشدید می‌کند. در منطقه قصرشیرین نیز حملات دشمن افزایش یافته. پاسگاه‌های مرزی زیر آتش دشمن است و تعدادی تانک دشمن منهدم شده است.

بمباران ۱۵ مرکز نظامی عراق

هواپیما‌های دشمن برخی پایگاه‌های نظامی در بوشهر، خارک، خرمشهر، اهواز، دزفول، بستان، گچساران، آغاجاری، ایلام، کرمانشاه، اسلام‌آباد، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و تبریز را بمباران کردند. در مقابل نیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز حدود ۱۵ مرکز مهم نظامی عراق از جمله بغداد و شهر موصل را مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن یک فروند هواپیمای خودی مورد اصابت ضد هوایی بعثی‌ها قرار گرفت.

با شدت گرفتن جنگ، تلاش‌ها برای ایجاد صلح نیز آغاز شد. دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل کنفرانس اسلامی به همراه سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بدون اشاره به مسأله تجاوز و معرفی آغازگر جنگ و عقب‌نشینی نیرو‌ها خواستار برقراری آتش‌بس بین طرفین شدند.

نگرانی شورای امنیت از تشدید درگیری‌ها

اعضای شورای امنیت امروز در یک جلسه غیر رسمی درباره وضعیت خطرناک روابط ایران و عراق مشورت کردند. آن‌ها تشدید عملیات مسلحانه و وخیم‌ترشدن اوضاع را که به تلفات انسانی و خسارات مادی بسیاری می‌انجامد مورد توجه قراردادند. اعضای شورا نگرانی عمیق خود را از تشدید این درگیری که خطر فزاینده‌ای برای صلح و امنیت بین‌المللی به همراه دارد، ابراز داشتند. اعضای شورا از اقدامات روز گذشته دبیرکل حمایت کردند و ازمن خواستند از ایران و عراق بخواهم در نخستین گام بررای حل منازعه، اقدامات مسلحانه را کنار گذارند تا از هر عملی که به وخیم‌ترشدن اوضاع می‌انجامد اجتناب نمایند و به ابزار‌های مسالمت‌آمیز توسل جویند.

منبع: defapress.ir
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi