شناسه خبر : 94324
شنبه 30 مهر 1401 , 10:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانبازان و معلولین، قهرمانانی که ثابت کرده‌اند معلولیت محدودیت نیست

مسئولان در همایش ملی «تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با رویکرد‌های نوین در ورزش جانبازان و معلولین» با برشمردن افتخارآفرینی جانبازان و معلولین در ورزش عنوان کردند که این قهرمانان ثابت کرده‌اند معلولیت محدودیت نیست.

 

 

 

 

به مناسبت روز پارالمپیک، همایش ملی «تربیت بدنی و علوم ورزشی با رویکرد‌های نوین در ورزش جانبازان و معلولین» با حضور استادان، دانشجویان تربیت‌بدنی، غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی، سیدمحمد شروین اسبقیان، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، محمد پُرگر، رئیس کنفدراسیون ورزش ناشنوایان و کم‌شنوایان آسیا و اقیانوسیه و سید محمدتقی علوی، مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان در فضایی پرنشاط ورزشکاران دانشجو، جانبازان و معلولین استان سمنان، همکاری هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان سمنان و دانشگاه آزاد اسلامی و رویکرد «استعدادیابی ویژه معلولین» در فضایی شاداب برگزار شد.
 



محمدشروین اسبقیان رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین در این همایش گفت: امیدواریم از نتایج علمی این همایش در راه پیشبرد ورزش جانبازان و معلولین بهره ببریم. استان سمنان همواره ورزشکاران افتخارآفرینی را تقدیم جامعه ورزش کشور کرده است.

وی تأکید کرد: المپیک آیین همت، عشق به میهن، فتوت و جوانمردی و شعار المپیک سریع‌تر، قوی‌تر و بالاتر است که امروز در ورزشکاران پارالمپیکی در مسابقات مختلف پاراالمپیک و پاراآسیایی تجلی پیدا می‌کند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین عنوان کرد: قهرمانان ارزشمند ثابت کرده‌اند معلولیت محدودیت نیست و خواستن، توانستن است، امیدوارم ورزشکاران جانباز و معلول در راهی که جنبش المپیک دنبال آن بوده که همان توانمندسازی ورزشکاران با صرف فعل خواستن است، موفق باشند.

اتخاذ رویکرد‌های نوین در ورزش جانبازان و معلولان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان هم در این همایش تبیین کرد: نخستین همایش ملی ویژه ورزش جانبازان و معلولین با اعتبار بالای علمی و پژوهشی وزارت علوم با تأییدیه ISC آغاز به کار کرد و ۱۸۷ عنوان مقاله از سراسر کشور ارسال و ۱۲۱ مقاله پذیرفته شد و ۲۵ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به‌صورت پوستر و سخنرانی در پنل‌های تخصصی ارائه می‌شود.

 

 

نعمت‌الله نعمتی عنوان کرد: براساس آمار‌های جهانی ۱۰ درصد هر جامعه به طور متوسط دچار معلولیت هستند و در کشور‌های مختلف این آمار بین ۸ تا ۱۲ درصد متغیر است.

وی افزود: معلولین به دسته‌بندی‌های مختلف شامل معلولین ذهنی و معلولین روانی که به اختلالات ادراک، اختلالات تفکر، اختلالات حافظه، اختلالات عاطفه، اختلالات هوشیاری دسته‌بندی می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در ادامه توضیح داد: معلولین جسمی شامل معلولین قطع عضو، اختلالات سیستم عصبی و ضایعات نخایی، ناهنجاری‌های مربوط به استخوان بندی، اختلالات بیولوژیکی و متابولیسمی، نابینایی، ناشنوایی، سالمندی و معلولین اجتماعی می‌شوند.

دانشیار علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان مطرح کرد: دلیل معلولیت‌ها بعضاً ژنتیک، مادرزادی یا اکتسابی است و معلولیت‌های اکتسابی معمولاً بر اثر یک سری از بیماری‌ها مانند تروما، ضربه یا حوادث هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بیان کرد: این کم‌توانان به ظاهر که ۱۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند با وجود اینکه شاید عضوی از بدنشان نقص داشته باشد، اما انسان‌های توانمندی هستند و در بسیاری از زمینه‌ها از افراد عادی جامعه توانمندتر هستند و این توانمندی را به وضوح و کرات اثبات کرده‌اند.

رئیس نخستین همایش ملی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با رویکرد نوین در ورزش جانبازان و معلولین همچنین درباره نقش ورزش در زندگی معلولین گفت: ورزش یک نقش توانبخشی برای معلولین دارد و موجب افزایش قدرت جسمانی، روحی و روانی این افراد می‌شود و ورزش منظم روزانه در افزایش توانمندی افراد معلول اثرگذار است.

نعمتی افزود: یک فرد معلول که سال‌ها گوشه خانه نشسته و بعضاً روی بیرون آمدن از خانه را ندارد، روز به روز عضلاتش تحلیل می‌رود و اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و فعالیت اجتماعی‌اش کم و وابستگی او به افراد دیگر بیشتر می‌شود.

این استاد علوم ورزشی افزود: با پررنگ شدن نقش ورزش در زندگی فردی معلول و با توانمندی جسمانی که به واسطه ورزش کردن به دست می‌آورد، استقلال حرکتی  پیدا می‌کند و کم کم می‌تواند اکثر فعالیت‌های شخصی خود را انجام دهد و وابستگی‌اش به اطرافیان کم شده و از لحاظ روانی نیز بهبود می‌یابد.

نعمتی تأکید کرد: معلولین به واسطه ورزش می‌توانند به خودباوری لازم رسیده و با حضور در عرصه جامعه، شناسایی نقاط قوت خود و تقویت توانمندی‌ها افتخار برای کشور بیافرینند و ایران برای او بلند شوند و استقلال مالی و شغلی برای خود به وجود آورد.

 

وی عنوان کرد: مربیان علاقه‌مند و باتجربه ورزش جانبازان و معلولین پس از پذیرش، بررسی علمی استعداد و توان جسمانی ورزشکاران کم‌توان در رشته‌های ورزشی بوچیا، دوومیدانی، والیبال نشسته، دارت، وزنه‌برداری، تنیس روی میز، بدمینتون، آمادگی جسمانی، تیراندازی، بسکتبال و شطرنج انجام دادند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تشریح کرد: بیش از ۳۵۰ دانش‌آموز کم‌توان از شهر‌های مختلف استان سمنان با حضور در این جشنواره علاوه بر استعدادیابی، با مربیان و متخصصین ورزشی حاضر در این همایش ملی آشنا شدند.

 

منبع: خبرگزاری آنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi